{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Tilridning og andet af unghest 4år. {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
JEg skal muligvis have en fjordvallak på 4 år som jeg selv skal tilride, så vil lige høre efter om der er nogle gode tricks inden jeg påbegynder noget, og om der er noget jeg skal tænke specielt på.
Jeg er ikke interreseret i at få en underviser ud da det er for dyrt! smiley Så vil selv prøve at bevæge mig ud i det. Han er en stor og flot vallak på 4 år, og har kaldt ham max smiley han er meget stor! Det jeg er usikker på er om der kommer til at være noget over det med at selv skulle arbejde med ham at jeg måske laver nogle forkerte øvelser med ham og jeg måske kunne gå hen og blive enten bange for ham eller at han meget gerne vil bestemme over mig.
JEg søger specifikt efter:
1. Noget med at sætte grimen på uden han bliver bange og sur.
2. Noget horsemanship, gerne et link og nogle ideer til den bedste horsemanship.
3. At vende ham til nogle ting inden tilridningen.
4. Noget som gør at han bliver mindre nervøs hvis han skulle træffe at blive bange for nogle ting.
5. En god kontakt med ham, gerne noget tillids øvelser men hvilke! smiley

Håber på gode svar! Jeg frabeder folk med negative ting da det vil irritere mig over dumme og trælse kommentarer! smiley
Takker på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning og andet af unghest 4år.
  • #1   5. okt 2013 nu bliver jeg nok liiidt irreterende
    når du ikke har mere erfaring med en unghest bør du have en der kan hjælpe dig altså en underviser det kan hurtigt gå galt og så kan hele HG ikke stille noget op og gode råd er svære at give når man hverken kender hest eller rytter

    beklager men følte lidt at du burde få at vide en hest ikke ''bare'' er et stykke ''legetøj/forsøgsdyr'' men et levende væsen


  • #2   5. okt 2013 det er jeg sku da godt klar over, og jeg har en til at hjælpe mig med at tilride den da han har tilredet alle sine 5 heste! Alle som tilrider heste behøver nok ikke en underviser, og det er skide dyrt at have en underviser ud en gang hvi det alligevel ikke hjælper smiley

  • #3   5. okt 2013 og du ved jo ikke om jeg har haft med ungheste at gøre før smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #4   5. okt 2013 Undskyld min undren, men vil du tilride og gøre den ryttervant uden nogen former for hjælp, når du ikke har mere erfaring?

  • #5   5. okt 2013 i forstår vidst ikke pointen i det? jeg har en til at hjælpe mig men jeg gider ikke give flere tusinde kroner på en underviser for at hjælpe når det ikke hjælper ret meget alligevel, har været ude for den slags ting det hjælper ikke altid at have en undervser ude at hjælpe når de ikke rigtigt kan hjælpe med det første.. Og som sagt jeg har en der skal hjælpe mig!


  • #6   5. okt 2013 en underviser hjælper altid at have med på vejen! derudover så burde du nok ikke anskaffe dig den, hvis ikke du har råd til undervisning. hvad hvis hesten bliver syg? har du så råd til det? du virker ikke helt til at have tænkt det i gennem smiley

  • #8   5. okt 2013 ja det har jeg!! jeg har tænkt det igennem 100%! men i svarer heller ikke på mine spørgsmål? og jeg ved godt jeg skal have en underviser ind over men vil ikke give flere tusinde kroner på sådan noget da jeg kan finde noget andet at bruge pengene på! og jeg skrev DET ER MUUUUUULIGT jeg skal have den ikke noget med at jeg SKAL have den!! LÆS DOG HVAD DER STÅR I TEKSTEN!!

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #9   5. okt 2013 Hvem siger, det skal koste flere tusinde kroner? Jeg vil kraftigt fraråde at gøre den slags uden en underviser, men held og lykke med det da.

    Havde ikke set, du havde en til at hjælpe dig. smiley


  • #10   5. okt 2013 jeg har en i baghånden så jeg gør det ikke selv, men det er også lige det alle de billige underviser er ovre på djævle øen og ikke i mit område.. smiley

  • #12   5. okt 2013 de billige er nu helt bestemt også herovre i Jylland smiley
    jeg tror vi alle sammen har læst teksten, og vi prøver
    jo bare at hjælpe dig, så hids dig nu bare ned igen.


  • #13   5. okt 2013 Jeg vil anbefalde dig at se de videoer mia lykke Nielsen har liggende på sin hjemme side og på youtube og starte med basis tingene.

    Jeg er igang med at hjælpe med til at tilride en ung hest på 3 år og der startede vi med de første par gange at tage hende med ud på tur med nogen andre (hendes mor i mit tilfælde), hvor at misse så bare fulgte efter sin mor og så sætter vi hende i longe og har lært hende skridt, trave, galopere og stop signalet fra jorden hvilket har hjulpet super meget for så skal vi bare sige det og lave signalet med benene.

    Men skriv en pb hvis du vil vide hvad vi ellers har gjort smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #15   5. okt 2013 Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men i mit område er der rigtig mange forskellige undervisere med priser fra 60 - 400. Mon ikke der også er det, hvor du bor? smiley

  • #16   5. okt 2013 jeg bor i holstebro og vil ikke give over 200 kr for det, og jeg hidser mig ikke op er bare træt af at når jeg skriver jeg ikke vil have negative svar så kommer det alligevel, jeg skriver pænt for har ikke kaldt jer noget, eller svinet jer til? smiley jeg prøver også bare at sige at en underviser er dyr hvis man har en i baghånden som hjælper til.. en som har tilredet sine egne heste UDEN problemer! smiley så det med at få en underviser når man kender en som har forstand på det? det hører ingen steder hjemme, har også en ridelærer jeg kan ringe til hvis tingene som ejg regner med går galt.. Jeg har jo heller ikke tænkt mig at tilride nu? skal jo først se om det er hesten for mig også skal vi igang med nogle horsemanship øvelser smiley også vil jeg meget gerne fra nu af have svar på det der står i det fine nummer orden je ghar lavet.. og ikke alt andet! TAK! smiley

  • #17   5. okt 2013 Hmm. Synes dit indlæg lægger meget op til, at du er uerfaren, og ikke har forstand på ungheste.
    Hvis du er gammel nok til, at få en unghest du selv skal tilride, bør du også være gammel nok til, at vide, at det bedste er, at få en underviser ud! Det kan godt være det er mange penge, MEN det er dyrt, at have hest, og det er en invistering i jeres fælles fremtid.
    Du spørger om gode råd til, at lægge grime på ham, uden han bliver sur, og du måske bliver bange for ham, i mine øjne lyder det som om du ikke er helt sikker på dine egne evner og viden. En hest på 4 år bør være vant til en masse ting, også at få lagt grime på..
    Kan se du er vant til islænder, fjordhesten er af en helt anden type.

    Ville klart anbefale, at du får en underviser ud, med erfaring i ungheste, og tilridning.
    Du kan risikere, at ødelægge hesten, og blive voldsomt bange for den, hvis du ikke kan læse dens signaler.

    Jeg troede også, at jeg ville kunne tilride heste da jeg var 16 - 17 år, er dog først begyndt som 22 årig, og det er altså ikke let, og man skal have en del erfaring med heste, og kunne læse og være opmærksom på deres signaler hele tiden,
    Har selv haft min pony i 7 år (har redet i 17 år), og ham har jeg lært meget af, og undervisning ville jeg ikke kunne undvære (det kan ingen undvære), uden undervisning falder man ind i sine egne rutiner, og får nogle dårlige vaner.


  • #18   5. okt 2013 Men hvis du har en i baghånden som har tilredet sine egne heste, hvorfor får du ikke denne person til at hjælpe dig med det du spørg om? smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #19   5. okt 2013 Om det er en, man kender, eller en underviser ude fra, det er jo ligegyldigt. Havde som sagt ikke set, du havde en til at hjælpe. smiley

    Synes, longering og træning i lange liner er rigtig gode måder at lære hesten signalerne på. Henrik Halle (mener jeg, han hedder), har vidst nogle videoer på youtube, hvor han viser, hvordan han longerer og forskellige øvelser fra jorden. De er rigtig fine og ellers er det bare at vænne ham til en masse forskellige ting som gjord, sadel osv. Gåture er også rigtig godt. Min blev trafiksikker ved at ride med en erfaren hest og ellers en masse gåture ved vejen.

    Det kan også være en rigtig god ide at udsætte ham for så mange "farlige" ting som muligt, så han er vant til lidt af hvert. Det kan være alt, hvad du lige kan komme i tanke om. Paraplyer, presseninger, ting der larmer osv osv. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

    Tilridning, og især tilvænning til rytter, er slet ikke noget, jeg ville begive mig ud i uden underviser eller lignende. Det er så let at gøre noget forkert. Taler af erfaring - eller i dette tilfælde mangel på samme. Jeg havde haft med ungheste at gøre, før jeg fik min egen, men var slet ikke erfaring nok. Den eneste grund til at det går godt i dag, er pga. dygtige undervisere. smiley


  • #20   5. okt 2013 jeg er heeelt indforstået med din mening! Jeg er bestemt ikke uerfaren, jeg har haft med ungheste at gøre.. og jeg har slev fjordhest, problemet er bare at jeg har været ude ved ham og se om han kunne passe den grime jeg havde med men det kunne han ikke og han var ikke helt glad for det. Han har ikke rigtigt været i "hænder" han står bare og græsser og bliver fodret af en mand som passer ham og hans veninde for en anden mand. De er ikke vant til børn men er meget kælne og søger meget kontakt. Jeg er til alle slags heste, har egen fjordhest, har redet islænder og alle slags heste. jeg ved godt at det er dyrt at have hest men hende jeg har nu koster kun en dyrlæge regning og smed når det skal til, da hun bare går og græsser og jeg får gratis opstaldning der hun står. hun får engang i mellem noget hø, men ikke rigtig endnu da hun går ude stadig. jeg ved også godt den kan få nogle dumme vaner og en træls rutine hvis man gør noget forkerte ting, det er derfor jeg spørger inden jeg tildkalder en underviser for at se med noget horsemanship.. smiley Han går ikke med grime og er derfor ikke vant til det.. han er vant til tafik da han står lige op til en vej, han er ud eat svømme hverdag da der en sø der hvor han går. Jeg kender hestens signaler fuldt ud, og skal lige siges igen jeg er IKKE uerfaren.

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #21   5. okt 2013 men var slet ikke erfaren*

  • #22   5. okt 2013 Se nogle videoklip på youtube og læs nogle artikler om horsemanship og parelli. Det kan man lære lidt af. smiley

  • #23   5. okt 2013 1. Noget med at sætte grimen på uden han bliver bange og sur.
    Det burde han kunne uden problemer. Ellers er det rolige bevægelser når du skal have den på, og ikke stresse afsted. Tag det evt over flere gange, så du stopper mens legen er god.
    2. Noget horsemanship, gerne et link og nogle ideer til den bedste horsemanship.
    Der findes ikke den bedste horsemanship, men hold dig fra join op. Horsemanship er, at håndtere hesten fra jorden. Læs nogle bøger om det. Kig evt forbi camilla stormont med perle og dino, eller mia med rynke mv.
    3. At vende ham til nogle ting inden tilridningen.
    Arbejd med ham fra jorden, væn ham til "farlige" ting, gå ture med ham. Skab et godt bånd fra jorden, før du sætter dig op.
    4. Noget som gør at han bliver mindre nervøs hvis han skulle træffe at blive bange for nogle ting.
    Der skal han være tryg ved dig, så du kan tale ham til ro.
    5. En god kontakt med ham, gerne noget tillids øvelser men hvilke!
    Kig forbi en masse herinde, og søg i videoer, også på youtube.


  • #24   5. okt 2013 hvis du har erfaring burde du osse vide hvordan man lærer en unghest basis ting som du søger hjælp til ? at du snerre af folk hjælper absolut ikke der står intet om du har en til at hjælpe dig så det ikke nemt at gætte sig til.

    jeg tænker bare at du ikke burde give dig i kast med det kunne osse se du i et andet indlæg var blevet nervøs efter et fald :S det dur ikke med en unghest der må man forvente 1 fald eller 10 hvis ikke mere så tænk dig godt om inden du køber noget som helst

    er ikke negativ bare realistisk smiley


  • #25   5. okt 2013 Når nu du har erfaring med ungdyr, så ved du vel også hvordan man omgåes dem ? Bl.a. det at ligge grime på, er en basis ting når man har med ungdyr at gør .

    For mig virker det lidt som om, at du har haft med ungdyr at gøre, som på forhånd er arbejdet med . Og det er jo på ingen måde det samme i det her tilfælde .
    Håber du får en anden til det, for jeg har da lidt på fornemmelsen at det der går galt .


  • #26   5. okt 2013 zap! det med det fald har intet med mig at gøre.. det var mig der faldt af men ikke mig der var nervøs? det var hesten der ikke turde at jeg satte mig op på hende igen.. Camilla S du har ret jeghar omgås ungheste og ikke ungdyr? jeg har redet dem men ikke været med til at tilride og sådan? smiley jeg snerre ikke at folk jeg skrev bare i et af de første kommentarer at der var en hjælper på, men det læser folk ikke smiley

  • #27   5. okt 2013 At du har redet en unghest før, gør ikke, at du er erfaren. Hvordan ville du kaste dig ud i, at skulle forme en hest, der ikke er arbejdet med før?
    Tror du vil få dig en meget stor forskrækkelse, over hvor meget arbejde der faktisk er i det.
    Min veninde købte selv en 4 års tinker hoppe, og hun var vant til racen, men var ikke god til, at sætte grænser, og vise hvem der bestemmer. Jeg har hjulpet hende meget, og hun er nået langt med undervisning også, og ja det fik hun 1 - 2 gange om ugen + jeg hjalp hende i det daglige. Hesten fandt ud af, at hun var stor og stærkt, og trådte på en, gik ind i en, og var skide ligeglad med den der stod på jorden. Det er dog blevet meget bedre, men det har taget lang tid..
    Man skal altså sætte sig i respekt, inden hesten ved, at den kan snyde en, ellers ender det galt - helt galt!


  • #28   5. okt 2013 Har prøvet noget ligende dog ikke med ingået men min egen hest som ikke var redet ret meget da jeg fik hende så hun skulle også finde ud af hvem der bestemte smiley

  • #29   5. okt 2013 Synes du modsiger dig selv lidt, i nogle indlæg har du ikke erfaringer, og nogle har du.
    En RÅ hest, er IKKE det samme som en hest der ikke har været redet i noget tid.

    Min pony havde været redet i 3 måneder, da jeg købte ham, jeg har kæmpet med ham i både ridning og i, at sætte grænser. Vi har lært meget af hinanden, og jeg kan ride ham uden udstyr, og springe uden udstyr, men han er også meget godmodig.
    Jeg var i gang med, at tilride en spansk hoppe på 4 år, som ikke rigtig har prøvet noget. Det har hjulpet meget, at min pony gik på fold med hende, så jeg var hos hende hver dag, lang tid før jeg vidste jeg skulle tilride hende. Hun valgte mig som sin bedste ven, ejeren var helt chokkeret, sådan har de aldrig set hende før.
    Vi startede med, at have hende inde i ridehuset alene, og så hoppede jeg lidt ved siden af hende, med armen over ryggen på hende, og det var hun ikke meget for, man skal have timingen iorden, så man stopper lige når de gør det godt, hvis der bare går 1 sekund mere, kan hele timingen være ødelagt.
    Jeg har været oppe på hende 2 gange, og selvom jeg er hendes bedste ven, er hun ikke helt okay med det endnu.


  • #30   5. okt 2013 Nej nej...

Kommentér på:
Tilridning og andet af unghest 4år.

Annonce