{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

Stopper op og bakker? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har haft det problem siden jeg fik min hest hjem for ca. 2 uger siden (d. 27), og det er desværre kun blevet værre.

Hesten har meget separationsangst, fordi hun er blevet flyttet meget i sit liv, og ikke rigtig nået at falde til noget sted.

Den anden dag jeg havde hende, tog jeg hende kun ud fra folden for at fodre hende, og hun kom ind igen hurtigt - vi har taget det meget stille og roligt, og hun er ikke blevet presset til så meget.

Når hun skal ind fra fold stopper hun pludseligt op, og bakker lidt - dette har jeg så næsten "stoppet" ved at tage en pisk med (absolut ikke for at slå hende!). Men fra i søndags der begyndte hun at bakke lige så snart hun havde fået sin mad, hun står udenfor ved en striglebom - hun bakker, og bakker og vil IKKE!!! hverken ud på banen eller i ridehuset - dette har ikke været et så stort problem før søndag.

Både idag og igår har hun bakket hele vejen ned til hendes fold. Hun har ikke fået lov at komme på fold, og jeg har prøvet ALT for at få hende til at stoppe. Er blevet sur på hende, prøvet at drive hende frem ved hjælp af pisken, været tålmodig (som har hjulpet), og alt mulig andet.

Idag valgte jeg så bare at bakke med hende, og så give hende tid til at stå og glo, og efter over en halv time gik hun så med - men da hun kom væk fra de andre og ikke kunne se dem mere - stoppede hun og bakkede igen.

Det er dybt frustrerende for mig at jeg ikke kan finde ud af HVORFOR - jo at hun ikke vil væk fra de andre, men hun har jo fundet ud af at det er rart (mad) at komme derhen, både ridehus og bane.

Har brug for nogle tips til hvordan jeg kan komme af med dette problem?

Skal jeg blive ved med at gøre som jeg gør? Bakke med hende, rose når hun går frem?
Eller hvad ville i gøre?

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopper op og bakker?
  • #1   10. jul 2012 Hmm, jeg ville gøre som du allerede har gjort. Hvis du kan nå at fange hende i at ville bakke, så få hende selv til at bakke, så hun ikke selv vælger det smiley Det er rigtig godt med masser af ros, bare generalt når hun gør som du beder hende om smiley

  • #2   10. jul 2012 Endnu mere tålmodighed, skal der nok til.

    Min hest gjorde det samme, og jeg gjorde som du(gjorde det afslappende og rart med foder/godbidder),men tror ikke at hun har tillid til dig endnu, så det er ikke ligeså rart som at blive på folden.

    Bliv ved, og glæd dig over de små sejre, hun skal nok lære det efterhånden. Tag evt. gulerødder med på turen, og giv hende dem når hun går frem.


  • #3   10. jul 2012 Hingstekæde, eller tov under kæben, ligesom et hingstebid (virker bare ikke så godt). Efter et par dage, max en uge kan du trække den almindeligt igen.

    Hvis du bare trække i et alm. tov og grime, kan hesten vælge at overhøre dig. Det må de IKKE, læs evt. Mclean, om hvordan heste lærer bedst.

    Du må aldrig lade den gøre det, det er meget vigtigt for dens læring. Nogle kan lide rebgrimer, det kan du også prøve.

    Du kan også bruge HMS, men for at være ærlig er det ikke meget anderledes end at bruge et lidt skarpere middel en uge, man bruger det samme - tryk og ophør af tryk. smiley

    Det er vigtigt, det stopper nu, jo længere tid, de gør det, jo sværere er det at vænne dem af med.

    Her er noget om hestes hjerner:

    http://www.youtube.com/watch?v=fp0QYfYBnq4&feature=related


  • #7   10. jul 2012 Metoden som Camilla DM, fortæller om virkede også ret godt på min.

  • #8   10. jul 2012 Jeg havde en hest som gjorde netop det..
    Hun bakkede, så gik hun næsten med, men bakkede igen..
    Men tålmodighed, til sidst gik hun med, og da hun først gik med, gik hun med mig alle steder hen..
    Hesten kender dig ikke endnu, så lad den komme til at stole på dig, så skal du se..

    Jeg vile hellere benytte mig at tålmodighed til enhver tid, frem for tvang og hingstekæder, da tålmodigheden i sidste ende giver et stærkere bånd og et mere holdbart resultat.. smiley


  • #9   10. jul 2012 Jeg kender kun problemet oppe fra ryggen af.
    Men jeg gjorde det at når hesten bakkede, jamen så fik den også lov til at bakke, men så var det mig der bakkede den og ikke den selv.
    Prøv at give masser af ros til den når den går frem, men bakker den, så bak den endnu mere end den selv gider, og lav ikke øjenkontakt. lav udover dette en masse øvelser fra jorden med den, så den bliver tryg og ved det er dig der er herren. smiley


  • #10   10. jul 2012 Tusinde tak for alle jeres gode foreslag!
    Det er helt sikkert noget jeg vil benytte mig af!

    Står heller aldrig med front mod hende, går ved siden af hende. smiley


  • #12   19. jul 2012 Daniella: forstår ikke helt, vi ringes lige i morgen! smiley

Kommentér på:
Stopper op og bakker?

Annonce