| Ok&K | ANE 12/13 | | Ok&K | ANE 12/13 | Nordjylland, Danmark Bruger på velkommen til hestegalleri.dk - danmarks største mødested for heste-interesserede
Dato: 2012-7-25
Vist 173 gange
profil billede

(Emnets ejer)

Ridning + basis vaccinationer???

25. jul 2012 kl. 22:29

Hej, min trolde er i dag blevet vaccineret -basis vaccination og dyrlægen siger, at der skal gå 2 døgn før hun må svede.. Men underviser(dygtig EM-rytter) siger at hun plejer at ride dagen efter.. Og der har aldrig været noget med hendes heste.. Og den ridetime i morgen er ret vigtig for os....
Så her står jeg altså??......
Hjælp søges!

Svar til emnet: Ridning + basis vaccinationer???

25. jul 2012 kl. 22:30

Altså det er jo svært. Det er meget forskelligt hvad dyrlægerne anbefaler.
Min egen dyrlæge siger 1 døgn.

Men altså jeg vil jo ikke her i forum fortælle dig at du bare skal ride hvis din dyrlæge har sagt du skal vente to døgn,for jeg ville nu altså nok stole på min dyrlæge :o)

1
25. jul 2012 kl. 22:33

Jeg ville lytte til dyrlægen

25. jul 2012 kl. 22:34

Plejer at ride samme dag...
Og den med at svede er en skrøne

profil billede

(Emnets ejer)
25. jul 2012 kl. 22:36

Tænker også bare, plejede også at ride Milado dagen efter og det var fra samme klinik.. Bare 'over'dyrlægen der vaccinerede den gang...

25. jul 2012 kl. 22:41

har ikke hørt der skulle gå 2 dage... ku nat de ikke måtte rides med sved samme dag

25. jul 2012 kl. 22:45

jeg har hørt om begge dele, men tror mest på at de må rides normalt dagen efter.

25. jul 2012 kl. 22:59

Tjah. Det er ikke smart at rider samme dag som den er blevet vaccineret.
Dagen efter plejer jeg at rider tur for lange tøjler og på 2 dagen rider jeg normalt.

profil billede

25. jul 2012 kl. 23:26

Vi fik vores vaccineret i mandags, og da sagde Hesedyrlægerne i Ribe at de ikke måtte svede det første døgn, nogle bekendte havde fået at vide en uge, men vi har gerne ventet et døgn

25. jul 2012 kl. 23:42

sidst min blev vaccineret sagde dyrlægen det var en skrøne...
men det var på selve dagen den var vaccineret...

hvis det var mig villejeg ville tage dens tempretur inden jeg sadlede op og ellers hvis den virker frisk og ikke har feber så bare ride..

min dyrlæge sagde at det var en skrøne at de kunne svede vaccinationen ud igen men at man skulle tænke over hvor hårdt man træner den da jo er en lille del af sygdom de får sprøjtet ind..

26. jul 2012 kl. 06:51

Ved vaccinationen indsprøjtes dræbt virus eller virus genmateriale. Hestens immunforsvar aktiveres herved, og skal danne antistoffer imod virusset. Antistofferne er dem, der fremover skal genkende og bekæmpe virus, hvis hesten udsættes for smitte. Når en vaccine aktiverer immunforsvaret, kan hesten få en let temperaturstigning, og være en smule påvirket i dagene efter. Derfor anbefales det at hesten ikke stresses (transport/stævner/flytning) i dagene efter vaccinationen, og enten får 1-2 døgns arbejdsro eller kun let arbejde efter vaccinationen.

26. jul 2012 kl. 08:01

Det med at svede er en skrøne, men rid aldrig samme dag. De fleste heste bliver sløje af vaccinen - det er trodsalt sygdom man sprøjter ind i dem. Og kroppen kan reagerer med feber osv inden hesten har fået dannet antistoffer.

1

Du skal være logget ind for at kunne besvare indlæg.

Opret bruger »   Log ind

Besvar indlæg: Ridning + basis vaccinationer???

Lignende forum-emner

Om HesteGalleri:

HesteGalleri er en del af Bazoom.dk Bazoom er medlem af brancheforeningen FDIM som varetager den danske internet trafikmåling.

Bazoom.dk er med ca 100 mio. sidevisninger om måneden blandt Danmarks 10 mest trafikerede sider.

Bazoom