{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

hvad er respektløs ridning/opførsel? {{forumTopicSubject}}

Laver lige et under emne til det med DRF''s tiltag med undervisere tilstede på stævnepladsen.

Tænker så, flere og flere siger at dommer og TD ikke kan have øjne på både bane og ópvarmning.

Men hvor er jeres grænse for hvad der er okay og ikke?
Jeg har selv været i nogle ret hæftige skænderier på opvarmningen med andre ryttere og deres heste. Fordi de ikke kunne styre deres hest eller var stærkt uenig i håndteringen af min.

så jah, kom med nogle oplevelser eller din mening om hvordan korrekt ridning og håndtering skal være smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad er respektløs ridning/opførsel?
  • #1   15. jan 2019 Jeg har aldrig været meget til stævner.
    Jeg købte min hest i sommers, han er stadig ved at blive omskolet, og ikke klar til stævner endnu.

    Jeg mener, at man skylder hesten, sig selv og sikkerheden ikke at tage en hest med ud, før hest og rytter er klar. Dvs grundridning er i orden og man har styr på, at dyret kan kapere det, som man beder om.

    Og så skal man selv opføre sig som man gør resten af tiden:
    Håndtere sit dyr med rolig hånd, roligt sind og afstemme krav med, hvor man er i sin uddannelse.

    Hidsige ryttere, dyr som kommer hjem med mærker i mundvig og flanker efter bid og sporer.
    Vi kender alle gyser historierne.
    Naturligvis går grænsen længe inden.
    Det er der ingen ridekunst over.
    Men jeg har ikke selv set hysteriske tøser, hårde tag i tøjler, pisken, mv.

    Hvor stort er problemet derude?
    Og hvor meget taler vi det op over proportion?


  • #4   15. jan 2019 vil mene det er respektløs/forkert opførsel, hvis man fx
    bevist rider hesten under lod
    strammer næsebåndet for meget
    ikke holder afstand (især hvis hesten har rød sløjfe i halen)
    brug pisken for hårdt og for meget
    ikke respekter reglerne
    har selv en onkel som er TD'er, og har set ham indmellem til stævne og måtte hen og have fat i folk, der ikke har overholdt reglerne, eller har haft uanstændig opførelse på stævneområdet, samt flere dommere både i dressur og i spring der enten har måtte give advarsler eller lige frem diske en rytter for overdrevet brug af pisken


  • #5   15. jan 2019 Lige en bemærkning omkring at have øjne både på bane og opvarmning. Reglerne er at TD ikke har indflydelse over selve konkurrencebanen, det er dommerens afgørelse og hvad der sker uden for konkurrencebanen men på resten af stævnepladsen er så TD's område. Så de skal altså ikke have øjne begge steder, men det er stadig et ret stort område TD/TD'erne skal dække når det også gælder parkeringspladsen osv.

  • #6   15. jan 2019 Jeg tror på at vi som ryttere i 2019 har udviklet os så meget at det med fx at bomme heste, stramme næsebånd, overdreven brug af pisk og nåle i bandagerne osv. Er ting som ligger så langt fra os, for at få vores heste til at yde det bedste og prestere det maksimale. Ved og kender vi andre meget mere humane og etiske måder at gøre dette på. smiley

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #7   16. jan 2019 Jeg ville sige at hvis man er til stævne uden det er sådan noget rideskole stævne hvor underviseren underviser på samme tid, guider osv, så skal man være god nok til at kunne ride sammen med 20 andre der også springer osv. Hvis man ikke kan det ville jeg ikke sige man er klar til at starte stævne (altså hvis man ikke kan ride udenom, holdeafstand).

    Jeg kender da også en der (Hun er blevet lidt bedre) bare stoppede op midt i det hele når der var 5 andre bagved i trav eller galop. Se det syndes jeg ikke er okay på en stævnebane, når ingen kender hindanden og ponyerne let kan sparke hindanden.


  • #9   16. jan 2019 Folk der ikke kan finde ud af at orientere sig på banen, så de tæsker bare rundt uden at tage hensyn til andre, så man enten skal springe for livet eller trække håndbremsen på krikken i en fart, for ikke at blive braget ind i. Og ja, folk der rider så tæt at man kan bytte bøjler.

    Synes ikke jeg ser voldsom eller hysterisk opførsel særlig ofte. Der var lige en episode på store hestedag sidste år, hvor en ponypige tabte småkagerne, fordi hun ikke kunne holde ponyen og fik derfor redet forkert og taget et par bomme. Der blev både hevet og sparket til det arme kræ og hverken forældre eller underviser sagde et pip.

    Og så kendte jeg engang en pige der vidst gav sin mor en mavepuster til et stævne under en uoverensstemmelse.


  • #10   17. jan 2019 Respektløs opførsel? Tjah, hvis man ligefrem geråder i skænderier på opvarmningsbanen, så brænder tampen vist... smiley

    Egentlig synes jeg at langt de fleste ryttere gør sit bedste for at vise respekt for andre og ride pænt. Det KAN kamme over, og det er nok mest af alt et tegn på stævnenerver - det er i hvert fald ikke noget, jeg ligger søvnløs over. Der er heldigvis meget længe imellem de lejligheder, hvor jeg skal "slås" for min plads på opvarmningen smiley

    Den mest respektløse opførsel jeg lige kan komme i tanker om, den kommer faktisk fra ponypiger, og er rettet mod deres forældre - og det blander jeg mig langt udenom. Jeg tænker, at forældrene nok selv har fået lært ungen, at det er i orden at tale grimt til forældrene.


  • #11   17. jan 2019 Som pony mor til en springrytter har jeg oplevet en del, både udskældning af træner, rytter af official (som begge var helt hen i vejret) ogaf pony mødre som mente det var ok at ride forkert volte på opvarmning samt at stå i hjørnet af et meget lille ridehus og sadle op. Manglen på ryttermærker gør heller ikke rytternes opførsel bedre, de kender intet til sikkerhed.. Man skal IKKE blande sig men lad de TDere komme til klubstævner også. Hvad der foregår på konkurrencebanen bør være op til en vågen dommer! Hilsen Almas mor som har redet altid....

  • #12   17. jan 2019 Værste oplevelse, at en rytter til et C-stævne på LA5 niveau på opvarmningsbanen red min hest ned, således at hest og rytter(min berider) blev væltet - ikke et ord til undskyld for en rytter som blødte og en hest som var panisk, når en anden hest kom tæt på.
    Det værste var så, at tilskuerne kunne fortælle os, at det var anden ekvipage hun havde fået til at styrte den dag.

    Alle de andre ryttere på banen var så søde, at da vi så at hesten ikke var halt eller skadet, og min berider steg op og red, så gav de plads for min hest, så han ikke følte sig presset.
    Og heldigvis så red de desuden så godt inde på banen, at de fik 1 pladsen.

    Jeg måtte bruge et par uger på at træne hesten i, at det var i orden at andre heste blevet redet “imod” ham - tak til rideskoleunderviseren som gav lov til at jeg måtte skridte rundt med rideskoleelverne, så vi kunne vænne os til at ride tæt på.

    Ellers synes jeg meget sjældent jeg ser grim ridning overfor hestene, selvom man skal vænne sig til som rytter og hest, at til de højere klasser og til landsstævner der rider man tæt, og laver øvelser tæt på hinanden - her har rytterne så oftest total kontrol over deres heste - og rød sløjfer og lign det findes ikke ! En veltrænet rutineret hest sparker ikke.

    Mvh Charlotte


  • #13   17. jan 2019 Vores hverken sparker eller opfører sig dårligt. Alma ride helst C stævner hvor der er TD til stede nu. Men har set en hest sparke efter en anden, ingen undskyldning - pinligt... Til landsstævner bør ryttere sgu vide bedre.

  • #14   17. jan 2019 "En veltrænet og rutineret hest sparker ikke."

    Hvad fanden (undskyld mit sprog) er det for noget fis? Min Aida var veltrænet og rutineret, men hun sparkede altså alligevel, hvis nogen red op i røven på hende eller ikke holdt afstand.

    - Hende der er meget fornærmet over at få sin hest kaldet utrænet og urutineret, bare fordi den sparker.


  • #16   17. jan 2019 Burde det ikke give sig selv, at man ikke skal dømme andres heste uden at møde dem først, huh? smiley Det er ikke fair at dømme en hest urutineret og uerfaren, bare fordi den ikke kan lide at få andre heste op i røven...

  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #18   17. jan 2019 Celina jeg vil sige at det er rytterens ansvar at ride væk hvis den sparker (og self arbejde med det), og så længe hestene ikke er løs, er det rytteren der har ansvaret for hvad gerne gør.

  • #19   17. jan 2019 Ja jeg mener, at en hest som er rutineret og velopdragen ikke sparker - og er helt enige i de forklaringer som Celina og Ida giver.

    Jeg er helt med på, at fx i de små klasser og/urutinerede klasser kan en utrænet og urutineret hest føle sig så presset, at den kan finde på at reagerer meget meget uhensigtmæssig - og her er det rytterens ansvar at ride efter forholdene nemlig at vedkommende er på en usikker hest, samt at træne i hverdagen således at hesten bliver trænet nok/får rutine nok til ikke at føle sig presset ud i at sparke.

    Som sagt brugte jeg tid med rideskoleeleverne, da Caspian havde fået en dårlig oplevelse - jeg knaldede ikke bare en rød sløjfe i halen på ham, og syntes alle andre skal tage hensyn. Og med fornuftig træning endte vi ikke i problemer derefter.

    Jeg stiller gerne mig og min hest til rådighed, hvis jeg kommer i ridehallen, og nogle fx fortæller at deres hest er bange for andre heste - i stedet for at sige, så venter jeg med at ride, så tilbyder jeg at vi kan skridte lidt sammen, fordi min hest er “rar”, spørger pænt ind til hvad der er sket, hvis der heste ikke kan lide “sorte heste” “heste som kommer forfra/bagfra/fra siden” ect. Det plejer at være vældig hyggeligt, og så er der lige pludselig ikke noget problem.
    Jeg rider gerne med nytilredet heste i hallen, for jeg har total styr på mine heste, så kan stoppe dem ASAP, ride udenom og har styr nok på hjælperne til at kunne dreje af, hvis den urutinerede hest fx søger støtte hos min osv.

    Helt personlig synes jeg der er gået lidt for meget “jeg sætter i sløjfer halen på min hest, og så skal alle andre vise hensyn”.
    Sløjfer skal ses som ennødløsning på et uddannelses- og opdragelsesmæssigt problem, ikke en sovepude for ikke at gøre noget ved problemet.

    Mvh Charlotte


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #20   17. jan 2019 Charlotte det er helt rigtigt godt skrevet. Det giver super god mening smiley

  • #21   17. jan 2019 Tak Ida smiley

  • #22   17. jan 2019 Jeg rider en hest der ikke bryder sig om presset fra de andre, når de kommer meget tæt på. Hun sparker ikke, men koncentrationen ryger kortvarigt og så kan hun være svær at få på plads igen. Derfor ville hun få en rød sløjfe i halen.

    Jeg vil ikke kalde hende urutineret eller utrænet, for det er hun ikke. Men jeg har så heller ikke tænkt mig at hun skulle ud og starte større stævner. Hun er 19 år, så der er ikke de største forventninger til hvad hun skal mere. Jeg ved ikke om jeg vil kalde en hest der bliver lidt påvirket af sine omgivelser decideret utrænet eller urutineret.


Kommentér på:
hvad er respektløs ridning/opførsel?

Annonce