{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Hvorfor kunne ponygrænsen/ponyårene ikke være 18 år stedet for 16? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er en pige på 15 år (bliver 16 til foråret 2021).
Jeg ville ønske at ponygrænsen kunne flyttes til 18 år, da jeg ikke mener det er helt fair for os ponyryttere, der ikke bliver for store til deres ponyer (i forhold til højde, da vægt kan være et følsomt emne). For eksempel vokser jeg ikke mere og jeg kan med 99,999% sikkerhed sige, at jeg ikke bliver for stor til min pony, medmindre jeg tager en del kilo på. Han vejer ca. 400 kg. (har vi fået konstateret af både dyrelæger og hestemassører) og er 144 cm. høj. Jeg vejer 52 kg. og er 163 cm. høj.

Jeg ved udemærket godt, at man til de fleste klubstævner kan starte med pony, selvom man er ude af sine ponyår, men jeg har ikke lyst til at sidde fast i D-stævner, især ikke, når både ponyen og jeg har potentiale, håb og drømme, der rækker til lidt mere end det. Vi har endnu ikke startet vores første stævne endnu, selvom jeg har haft ham i over et år, da vi lige skulle finde hinanden, og da vi så endelig havde fået noget rigtig godt op at køre, kom Corona virussen til Danmark og alt lukkede ned. Selvfølgelig er Danmark åbnet delvist op igen, men af personlige årsager gik alting nedad bakke igen, og vi gik 1000.000 skridt tilbage, og er først nu begyndt at fungere igen (dog bedre end nogensinde før! smiley )

Når jeg siger "for stor" eller "for tung", kører jeg efter reglen med de 20% inklusiv alt udstyr. For eksempel, når min pony vejer 400 kg. er 20% af hans kropsvægt 80 kg. Og da jeg vejer 52 kg. er jeg på ingen måde for tung. Jeg er klar over, at hvis man har tilstrækkelig dårlig balance, kan man virke meget tungere på hesten, end man egentlig er, men det er ikke tilfældet her.

Her er formlen, hvis i skulle kunne bruge den til noget.
(X : 100) · 20
Sæt ponyens eller hestens vægt som X, og så har du din formel.

Jeg synes det er mega ærgerligt, at der er en aldersgrænse, når det gælder stævner. Jeg er helt med på, at der skal være en slags grænse for, hvilke ryttere, der kan deltage, men hvorfor ikke gøre grænsen til 18 år, eller have en helt anden slags grænse f.eks. en vægtgrænse. Selvfølgelig ville det betyde sværere konkurrence for de yngre/mindre rutinerede ryttere (jeg siger ikke at yngre ryttere ikke kan være rutinerede, men i fanger vel pointen!) men det er vel derfor, der findes mindre svære klasser, D og E stævner osv.

Jeg ved ikke helt om det er et relevant emne, men det kunne da være mega fedt, hvis ponygrænsen blev lavet om smiley Jeg kom i tanke om det, da jeg binge-læste hele serien "Britta og Silver" i de første to uger i sommerferien. Bøgerne er en smule gamle (fra før min mor blev født til hendes tidlige barndom) da den første bog blev udgivet i 1966. I "Britta-og-Silver universet" er ponygrænsen 18 år. Det fik mig bare til at tænke på hvor MEGA FEDT det ville være, hvis det stadig var sådan! Jeg er helt sikker på at mange ponyryttere ville være enige med mig smiley

Jeg ville elske at høre jeres mening og i er mere end velkomne til at skrive den i en kommentar!

Kommentarer på:  Hvorfor kunne ponygrænsen/ponyårene ikke være 18 år stedet for 16?
  • #1   17. jul Det vil ikke fungere med en vægtgrænse i stedet for en aldersgrænse. For så skal den lille voksenrytter, med måske, mange års erfaring konkurrere mod en pige på måske 15 år, med lidt ekstra kg, der ikke har samme erfaring. Er det fair?
    Så kommer vi også ud i, at nogen vil syntes, at det ikke er fair, at nogen har råd til en dygtig, erfaren hest/pony, mens andre må nøjes med rideskole Lotte.
    Du har jo også hele 2021, at ride ponyklasser, da det er det fyldte 16. år ud.
    Desuden kan du jo sagtens starte på pony efter du er fyldt 16 år, bare mod hest.
    Prøv at lave en Facebook afstemning og se om der er stemning for dit forslag. Er der det, så kan du gå videre med det til Dansk Rideforbund og slå på tromme for dit forslag. Har du x mange tusinde bag dig, så vil de måske lytte og flytte aldersgrænsen.
    Grænser blir ikke flyttet, hvis man ikke arbejder for sagen. Men det er noget der kommer til, at ta lang tid og du vil, højest sandsynligt, ikke selv få glæde af det. Men du vil så blive kendt for at være hende, der fik flyttet aldersgrænsen smiley
    Ps
    Så vit jeg husker, så foregår Britta og Silver i Sverige, der måske har andre regler, eller har haft. Eller bare er fiktion.

• #2   17. jul Det er ikke muligt at lave regler, der er fair for alle.

Jeg har en kort liste over ting, jeg ikke kan forstå.
    Hvorfor ryger folk? Normalt går man væk fra røgen, og tobak får folk til at lugte mærkeligt...
    Hvorfor træsko? Prøver man at løbe, så sparker man træsko ad pommern til, prøver man at gå vrider man om.
    Og hvorfor pony regler?

Helt seriøst.
    Hvis det er for at folk skal konkurrere imod ligesindede, så lav da aldersgrupper? Fx små børn, store børn / teenager, yngre voksne, ældre voksne??
    Hvor meget forskel kan størrelsen gøre?

Det er sgu da syndt, at hvis en familie tænker langsigtet og avler selv - bliver hesten 149-150 cm i stedet for 146-147, så må den ikke bruges til konkurrence af den familie, der har avlet den, bare fordi 1-2 centimeter?

Og hvorfor skal Lise forlade sine venner, hvis hendes vækstspurt accelerer som 13 årig? Hvis man fx er 175 cm ved konfirmationen, så kalder det jo på at man tidligt skifter til hest - hvorfor skal det kræve, at man ikke kan følges med sine venner?

Der er generelt et dyk i priser på små heste, og jeg tror, at en del af det er, at folk gerne vil have en "synlig forskel", når regler tvinger dem til at forlade barndommens pony makker.
    Det gør at man kan grine hele vejen til banken, hvis man gerne vil have en hest på 150 -155 cm - men det er sgu syndt, at der er det "hul i markedet" og det er syndt at småheste er upopulære.

...
    Jeg ville nok foretrække rytters aldersklasser.
    Og så måske ved spring, opdeling efter dyrets størrelse, da dyrets størrelse afgør hvordan banen skal stilles op.

...
    I western ridning er klasser ikke defineret efter pony/hest men rytters alder og professionalisme - og det virker også.

• #3   17. jul Aldersgrænserne er anerledes i Sverige, hvorfor du har 18 år i Britta og Silver. Samt det er er kendt "trick" for hestefolk på Sjælland at man kan køre over broen, når ponyrytterne er blevet for gamle og ponyen endnu ikke er solgt.

Taget i betragtning af hvor mange disharmoniske ekvipager man ser rundt omkring til forskellige stævner og events, så synes jeg ikke det udelukkende skal hvile på en skønssag fra dommer.

• Anna V
    Anna V Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 13 Svar: 1
    #4   17. jul Aldersgrænsen HAR været 18 år. Højdegrænserne for ponykategorierne har også været andre, end de er nu. Begge dele blev ændret for mange år siden. Argumentet for at ændre aldersgrænsen var, at børn var blevet højere (og tungere), argumentet for at ændre højdegrænserne var, at de gamle grænser, som var direkte oversat fra de engelske mål, var decimaltal, som gav udtryk for en større præcision i målingerne, end der reelt var.

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 123 Svar: 8.986
    #5   17. jul Jeg syntes faktisk at ridesporten er delt rigtigt fint op.

Ved langt over gennemsnittet er en 16 årig for stor til pony - og overgangen skal ligge et sted, og der giver 16 pr for mig rigtig god mening.
    Ligeledes er hele ridesporten (dressur/spring) delt meget nøje op på hest, hvor man kan ride både children, yr, mm.
    Ligesom at pony er gelt op i hhv. Kat. 1, 2, 3.

Jeg kan simpelthen ikke se hvor man skulle lave en ændring som var fair for alle - der vil Altid være en målgruppe som falder uden for, og sådan er livet bare desværre

• #6   17. jul AMT.
    Jeg er 37 år og 162 cm - vi er mange som sagtens kunne ride pony og derfor også gør det

• #7   17. jul Nu kan du jo starte med at ride stævner på ham nu og så se hvordan det går. Om I i det hele taget kan nå langt til stævner

Og hvis han er dygtig , og I vil videre så kunne du jo endelig bare klasse ham op som hest. ja så skal I godt nok starte på samme vilkår som heste.

pas på med at tingene skal være som i bøgerne. Husk at leve i virkeligheden smiley
    ting har det med at lyde bedre i bøger - er selv en læsehest og man vil rigtig gerne kunne det samme som heltinden i bogen. alt ting er også meget nemmere på papir end i virkeligheden.

• #8   17. jul Britta ender jo så også faktisk med at købe en hest i stedet for
    smiley
    altså i bøgerne smiley smiley smiley smiley

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

#9   17. jul Doktor who: bliver der nogen steder skrevet at alle over 16, er for stor til en pony?

• #10   17. jul Citat :

Ved langt over gennemsnittet er en 16 årig for stor til pony - 

Det fortolker jeg somom, at du mener at de fleste ryttere ender med at vokse fra deres ponyer.
    Og - det er en overdrivelse af dimensioner.
    Jeg vil nok omvendt påstå, at de fleste sagtens kan ride videre på den pony, de passede til i deres teenage år.
    Dermed er aldersgrænsen for ponyer ikke defineret for dyrets skyld, men alene for at have klasser kun for børn.

-og så ville det enkle og oplagte alternativ da være, at man definerer klasser efter rytters alder/erfaring , uafhængigt af ride dyrets stangmål...

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

#11   17. jul Doktor: nej, det er ingen overdrivelse af dimensioner. Tvært imod.

Der er så mange faktor som spiller ind, når man taler om harmoni mellem rytter og pony.

Folk har bare altid haft et alt for stort fokus på rytters højde og vægt, men glemmer i stor grad f. Eks. Længden på rytters ben, og str. På røv.

Som sagt, jeg syntes at der opdeles på den mest retfærdige måde, og uanset hvordan man ville ændre i reglementet, så vil nogle ryttere falde uden for, sådan er det for alle.

Det bliver først uretfærdigt og en vurdering sag hvis man ikke havde helt konkrete punkter at gå ud fra. Så hvis man begyndte at opdele efter harmoni, så ville det være en smagssag fra dommer til dommer, ligeledes ville det være en vurderings sag fra dommer til dommer at skulle opdele efter erfaring - også begynder det først at gå galt, og blive uretfærdigt.

• #12   19. jul Doktor who - og du må gerne fortsætte på pony... Du skal blot starte mod heste så.

• #13   19. jul Det er jeg klar over.
    Men, der er noget frygtelig vilkårligt i reglerne, som de er nu.

At argumentere med, at 17 årige piger er for høje til deres pony - dels, er det for mange, især kvinder, noget fims at påstå. Dels, selv som voksne kan en stor del af befolkningen ride ponyer avlet til at være ridedyr.
    Dels...
    Pigers pubertet og dermed vækstspurt starter måske når de er 9, mange piger har deres sluthøjde som 15 årige eller før.

Den ponyregel handler ikke om harmoniske ekvipager, men om at opdele efter alder - jamen, så opdel da efter rytters alder i stedet for hyps højde?
    Jamen, argh!

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

#14   20. jul Doktor who: det virker lidt som om at du snakker i blinde.

Hvordan skulle nogen anden opdeling, kunne være mere fair, og omfagne flere?

Jeg spørger bare, for det er umuligt.

• #15   20. jul Hvis du, når du falder for aldersgrænsen, vil fortsætte med at ride din pony til stævner, kommer du altså ikke nødvendigvis til at sidde fast i D-stævner såfremt det er en 1'er pony. De må, så vidt jeg husker, gerne gå C-stævner mod hest smiley

• #16   21. jul Malene: En 1'er pony kan opklasses til hest - og kan for så vidt også gå højere end de klasser der er til C-stævner, har den (og rytter) evnerne, kan du i og for sig ride A-klasser smiley
    Kat. 2 kan rides mod hest i E- og D-klasser til og med sværhedsgrad 2 (kun sværhedsgrad 0 til E-stævner), og kan ikke opklasses til hest smiley

• #17   22. jul Cecilie

Arh, my bad. Ja, ved E og D stævner må en 1'er pony altid startes mod hest. Derefter skal den vel klasses op?
    2'er pony har jeg styr på. Har selv redet 2'er mod hest de sidste 3 år smiley

• #18   24. jul Ja, man behøver ikke opklasse en 1'er til E- og D-stævner, men fra C-stævner og opad skal den opklasses, og når den er opklasset, må den kun starte som hest indtil den evt. på et tidspunkt nedklasses igen smiley

• #19   25. jul Du kan jo få klasset din pony op, så må den starte C-stævner som hest.

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 4 Svar: 26
    #20   27. jul Mange børn / unge / voksne bliver for store til at ride ponyer. Hos os er det ikke noget problem. For store er ikke altid i vægt men også i højden. Hvis i passer til en kat. 1 pony kan den opklasses til hest med jer som rytter. Kan nedklasses hvis i sælger den. Det er ikke kun c-stævner der kan rides, men ponyer kan have problemer i springklasserne når man kommer op i højden. I dressur ved jeg at der for ikke så længe siden (sidste år eller i år) var en connemara pony der havde kvalificeret sig til et internationalt stævne. Det vil være utroligt svært at nå dertil, med meget modstand, hvis det er det man vil. Gør op med jer selv hvad i vil og udnyt det så godt i kan. Vi rider selv connemara. Den er over ponymål. De vokser til de er 8 år, men her i DK ser man helst at de kun er ponymål . Held og lykke med jeres valg.

Kommentér på:
Hvorfor kunne ponygrænsen/ponyårene ikke være 18 år stedet for 16?

x