{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Arabermix {{forumTopicSubject}}

Hej med jer:-D

Jeg har en ox Araber gående, og overvejer at trække et føl på hende i år.
Jeg vipper mellem ideerne om at vælge en ox hingst, eller en mere "kold" race, som en fjordbolle, eller tinker"ish" til hende.
Jeg har dog heller ikke lyst til at ende ud med en hest der er frygtelig sammensat, og vil ligne en plag hele livet. ;-D

Hvad synes i?
Er det synd at afvige blande hendes gode ox-gener med en tung hest, eller ville det være en mulighed?:-)

Hvis i har ideer til gode kryds, så kom endelig med dem.:-)

Venlig hilsen Thomas


Kommentarer på:  Arabermix
  • #1   18. jan 2018 Jah jeg sys det en skidt ide. Nu du har en fin hoppe med stamtavle så bruge det dog. Istedet for at lave endnu en eller anden mærkelig blanding dem er der nok af på marked.. Jah sorry.

    Du kunne jo evt vælge en kåret pinto hingst og lave en Pinto araber.. Men ellers jah vælge en Ox hingst.

    Hvad skal du bruge føllet til ? og hvad er din hoppes svagheder find en hingst som opvejer dem.


  • #3   18. jan 2018 avl en sports pony eller en sports araber;)
    så for du stadig en "ordenlig" Pony/hest med rødt pas ud af det men har mulighed for at komme lidt væk fra en ren ox??


  • #4   18. jan 2018 nu er jeg nok en af de få der ser lige så mange muligheder i en hest uden stamtavle og grønt pas, som i en eller anden med mega kendt tavle og rødt pas smiley

    Nu havde jeg selv en Fjord-Araber blanding, ja en markeds pony som ikke var tilredet.. Nem at tilride, super lærenem, stort potentiale inde for det hele, jordens mest stabile og roligste pony. Smid ham på en ponygames bane, han går bare, dressur = han går bare, tur = han går bare, spring= han går bare. Jordens absolut flinkeste pony.


    profilbillede
  • #5   18. jan 2018 Som de andre siger:

    Når du nu har en fin pony med stamtavle så lav hellere en sportspony. Det vil du få meget mere glæde af! smiley

    Har selv haft et ret usædvanligt udfald for en fjord/araber blanding. Og det var en rigtig dejlig hest. Men den havde altså også en del begrænsninger. (Alfred)


  • #6   18. jan 2018 Du er aldrig garenteret noget.. ved at blande så 2 forskellige heste.

    Vi har pt. En i stalden. Og dens rytter er efterhånden ved at give op på den. Fordi den simpelthen er så stærk at arbejde med. Og måske ikke ligefrem er den ideelle dressurhest.
    Spring kan den godt (når den gider).
    Og tur gør den ikke uden andre. Sååå.. ja man kan både være heldig og uheldig.


  • #7   18. jan 2018 Jeg har set flere araber/fjord blandinger. Nogle var vellykkede og fine sportsponyer med bredde. Andre lignede kortbenede arabere med lidt for meget vom, og de kom aldrig til at gå en hæderlig dressur smiley
    Jeg havde ikke blandet racerne. Og så har en hest med rødt pas også mere værdi ved salg end en med grønt pas smiley


  • #8   18. jan 2018 Jeg kan godt høre at holdningen er at det vil være smartest at holde mig til den rene race. Så tænker at jeg må finde mig en god, medgørlig og rolig hingst til hende. smiley

  • #9   18. jan 2018 Der er også muligheden for at sætte en pinto på for at få en pinto-araber, eller en PRE for en hispano smiley

  • #10   18. jan 2018 Min ox har lavet 2 Hispano arabere ( med pre) det synes at være en god blanding. ellers er der en del fornuftige rene araberhingste derude

  • #11   18. jan 2018 Som nogle af de andre ville du jo have mulighed for at blande med pinto, DSP eller lignende smiley
    der giver stadig rødt pas.


  • #13   18. jan 2018 Hvis du vil have noget tungere på ville jeg kigge på PRE det giver en hispano.
    Jeg ville ikke sætte noget "tilfældigt" på. Det ville være en skam.


  • #14   18. jan 2018 Jeg har en ox hingst med et helt fantastisk temperament, hvis det kan friste smiley

    Generelt er jeg ikke meget for at krydse arabere (og andre racer med den sags skyld) med alle mulige, medmindre man gør sig nogle seriøse overvejelser omkring hvad man egentlig ønsker at få ud af afkommet smiley


  • #15   18. jan 2018
    Jeg synes ikke fjordheste blandet med andet end fjordhest, giver andet end uheldige blandinger - især i salgs øjemed. Jo jo man vil altid beholde hesten forevigt, men ting kan ske.

    Bland det med en araber, noget welsh så den kan kåres i Welsh partbred, DSP e.l - få evt. hjælp af en erfaren avler.


  • #16   18. jan 2018 Jeg har bestemt mig for at finde en ox hingst smiley det er det sidste føl hun skal have, og jeg tror jeg fortryder hvis ødelægger muligheden for at videreføre hendes fine linjer?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   18. jan 2018 Risikoen for en uheldigt/dårligt udfald er for står ved at blande to forskellige typer. Også skla man også overveje det etiske i avl. Er det etisk, at lave et føl man ingen forventning, er kriterier har til? For hvorfor så avle? Hvis man så har nogle forventninger og kriterier, og disse kræver en vis blanding, af forskellige typer, så er chancerne for små, og man bør ikke satse når man avler - det er trods alt levende dyr, og ikke bare en sofa der skal passe med en farve på væggen smiley

    Find en OX hingst, evt. få hoppen kåret i DSP, eller pinto, og vælg en hingst derfra. DSP åbner trods alt op for nogle ufatteligt lækre hingste.


  • #18   18. jan 2018 Jeg synes du skal blande hvis du vil have en rigtig god dressur eller spring pony, synes at araber/fjordhest blandinger er fantastiske! De er ikke for tunge, heller ikke for spinkle også har de bare en rigtig god tænding (hvis man selvfølgelig vil have det) du kan tage et kig på min ponys galleri, hun er 1/4 fjordhest og 3/4 araber. Hun er fantastisk og synes slet ikke hun er underligt sammensat smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   18. jan 2018 Rosa: Faktum er at blandingsavl, hvor man blander to forskellige typer, er alt for risikablet da du ikke kan foreudsige udfaldet.

    Avl bør være noget man gør, hvor man har en sikker forventning, og ikke noget man gør fordi at man muligvis, hvis man er heldig kan få et godt afkom.


  • #20   19. jan 2018 Rosa

    Kan godt se at din pony måske har været en af de mere heldige udfald.

    Men der kommer også rigtig mange som har meget kort ryg, ingen hals osv.
    Altså ikke særlig rideegnet ponyer.

    Min egen der også var en blanding var da også en dejlig hest. Men helt heldig var han nu heller ikke.. og det var også derfor jeg gav stafetten videre med ham. Da jeg ikke ville presse den ud i noget der var fysisk umuligt for den. smiley


Kommentér på:
Arabermix

Annonce