{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Kan hopper synkronisere? {{forumTopicSubject}}

Hej, kan drægtige hopper synkronisere hvornår de vil fole- så de foler samtidig trods 3 ugers mellemrum på termin?

Den lille hoppe til venstre havde termin D. 16/5, og den store hoppe til højre har termin D. 13/6.
Den lille hoppe har fået 2 føl før, og plejer at gå til termin( +1/2 dage over) og den store hoppe er førstegangs, så hende ved jeg ikke hvordan gør smiley

Men jeg undre mig lidt over den lille hoppes yver har stadig næsten ingen fylde (har snakket med dyrlæge) og ligner en der overhoved ikke har tænkt sig at fole indenfor den næste uge eller 2 smiley
Den store hoppe ligner dog snart en malkeko! Hun mangler bare et spændt yver når hun kommer ind fra fold....

Så derfor overvejede jeg om de kunne "vente/skynde sig" på hinanden?

På forhånd tak:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hopper synkronisere?
  • #1   21. maj 2018 Jeg har ikke læst faglitteratur om det.

    Men jeg kendte en kat, som holdt på killingerne, hvis hun ikke kunne komme derhen hun ville og føde. (Gårdkat, som resten af året havde det fint med at bo ude. Men hun insisterede på at føde inde. Helst i et tøjskab.)

    Jeg mener at have hørt lignende fra min barndoms ridelærer. Og han arbejdede med heste hver dag fra han var 6 til han døde som 82 årig. Han har set en ting eller to ift heste.

    Men alternativ set - dyrene viser svangerskab på forskellig måde. Det er måske bare det du ser??


  • #2   21. maj 2018 Jeg ved ikke hvad jeg ser. Eftersom den lille hoppe har holdt samme "system" hver gang hun har skulle fole, og hun opføre sig som om det er NU men yveret er slet ikke halvt fyldt endnu ...:(

  • #3   21. maj 2018 Har aldrig oplevet eller hørt om det, ej heller da jeg var på stutteriet. Men hvis hestene er meget knyttet til hinanden og den første gangs fødende måske er bange, så kan det da måske være.. Vi ved jo ikke alt om de kære heste.. smiley men ud fra erfaring fra hvad jeg kan se på billedet, så tror jeg den lille føder om lidt smiley

    Mvh TT


  • #4   21. maj 2018 Jeg har hørt flere gange at hopper med fx en uge imellem, har folet samme aften- indenfor 2-3 timer smiley så overvejede om det var normalt for "veninder".
    De er meget tætte og vil helst ikke undvære hinanden smiley


  • #5   21. maj 2018 Min mor havde fjordheste og avlede da hun var ung. De havde to hopper ved dem, og det var rigtig tit de føler samme nat, uanset termin.
    Jeg tror godt det kan lade sig gøre smiley


  • #6   21. maj 2018 hopper kan godt "vente" med at fole, hvis omdtændighederne ikke er til at få føl på terminen. Det kan have mange grunde, men man ser det ofte, hvis vejret ikke er godt.

    En anden grund kan dog være at førstegangs hopper ofte ikke sætter et ret stort yver i forholdet til hopper der har fået flere føl smiley


  • #7   21. maj 2018 Anna F - vejret kunne ikke være mere perfekt til føl + det er førstegangshoppen der har kæmpe yver, og den "garvede" der næsten intet har smiley

  • #8   21. maj 2018 Vi har oplevet at hopperne synkroniserer og foler med få timers mellemrum, på trods af at deres termin ligger et par uger forskudt smiley

  • #9   21. maj 2018 Okay så er det ikke kun hvad jeg har hørt- men også at andre har oplevet det! Så håber jeg bare det er det der foregår smiley jeg tror min dyrlæge er ved at være træt af mit "hun plejer jo" haha

  • #10   21. maj 2018 Jeg har også oplevet det på det frieser stutteri jeg arbejder. Hopperne var lige gamle og var vokset op sammen, de stod på fold sammen og stod over for hinanden i stalden. Dog var der ca 4 uger mellem deres termin. Den ene folede 2 dage før termin og den anden 4 timer efter smiley

Kommentér på:
Kan hopper synkronisere?

Annonce