{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Oldenborg og DV ? {{forumTopicSubject}}

hej hg
jeg har fået mig en ret lækker selvskabs/avls hoppe. og nu går vi og drømmer lidt om at få et føl på hende til næste år.
hun er kåret i oldenborg, og blev vist også årets hoppe i 2006.
men så når jeg kigger lidt rundt på hingste står der fx. kåret i DV og oldenborg osv.
ville man kunne få et føl på hende der stadigvæk kan blive en DV?
og forstår heller ikke helt hvordan de kan være kåret under så mange racer smiley

håber i gider forklare lidt ^_^'


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oldenborg og DV ?
  • #1   12. jun 2018 De hingste du har set er garanteret ikke kåret i Oldenborgerforeningen, men i Oldenburg. Det er et avlsforbund i Tyskland som ligner DV, hvor en Oldenborger er en helt anden race.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   12. jun 2018 så skal hun kåres og reg. i DV først. :-), også mener jeg at føllet kan blive reg. i forregister

  • #3   12. jun 2018 Du bliver nok lige nød til at skrive hendes afstamning smiley

    Men da dv blev skabt, blev der rent faktisk brugt en hel del oldenborg hopper og enkelte oldenborg hingste - fx Alexander elitehingst og med guld for afkom i dv så hut jeg husker. Uffe korshøjgård er også oldenborg smiley
    Og fx michellino lavede rigtig gode rideheste på oldenborghopper.

    Nu til dags er der stadig en del som kåre deres DOA (dansk oldenborg avl) hopper i både DOA og DV, og så skal man jo vælge om man vil bruge en hingst godkendt i enten DV eller DOA. Men det kommer altså an på afstamning.

    Mvh Charlotte


  • #4   12. jun 2018 hønen, ja så giver det mere mening tak hah.

    charlotte: okay ja, så er det vel bedre at finde en DOA og så få føllet kåret inde for det også.
    ville bare gerne fortsætte lidt med DV, men det er vist ligt for kompliceret smiley


  • #5   12. jun 2018 Så hvis hingsten nu var kåret som DV så ville føllet komme ud med et grønt pas? og kan ikke blive kåret?

  • #6   12. jun 2018 Du bliver nødt til at skrive hendes afstamning, ellers kan vi ikke hjælpe dig.

    Mvh Charlotte


  • #7   12. jun 2018 Har oprettet hende nu. ????

  • #8   12. jun 2018 Hun ser dejlig ud.

    Hun er DOA- hoppe - men hendes farmors far er Aleksander, som jeg har skrevet om tidligere i dette indlæg, som er kåret i både DOA og DV. Det samme gælder Temple Wind xx, som er en fuldblodshingst kåret i både DOA, DV, trakhener og muligvis lidt flere forbund. Det er en fuldblodshingst, som jo kan bruges som forædler i de fleste forbund.

    Jeg kan ikke finde nogen steder, hvor der står om hun er kåret i både DOA og DV - men er hun kåret i DV, så er hun forregister, da hendes far Præstegaardens Hamlet ikke er godkendt i dv.

    Så skal du avle ville det være smartest at bruge en DOA hingst - men mon ikke avler fra stutteriet kan hjælpe dig med forslag om, hvem som ville være god at bruge.
    Jeg synes hendes afkom Tiro Rævdal ser dejligt ud smiley

    Mvh Charlotte



  • #9   12. jun 2018 Charlotte:
    Jo snakkede også med avleren og han ville hellere end gerne hjælpe smiley men det jo altid sjovt at kigge lidt rundt :3


  • #10   12. jun 2018 mine hestes mødere var kåret både i doa og i dv.
    mine er så ikke kåret. men har da et vinrødt pas i oldenborg

    men hvis det var mig så ville jeg tjekket disse doa drenge:
    http://danskoldenborgavl.dk/index.php/hingste-menu/foraedlede-hingste-menu


  • #11   12. jun 2018 Nej, hvor sjovt - jeg har redet på hendes mor Trøja engang i tidernes morgen hos avlerne smiley Utroligt flink hest, selvom hun var ung dengang. Kan også godt huske Hilde fra da hun var føl. Avlerne er garvede inden for avl af forædlede oldenborgere, så dem kan du roligt tage med på råd smiley

    Hah, og jeg har sågar også redet på hendes farmor Agathe, da jeg lærte at ride på Præstegården. Hvor er det skægt! smiley


  • #12   12. jun 2018 gingerella: du har vel ikke tilfældigvis et billede af en af dem? godt nok 16 + år tilbage så der er sku nok ikke mange billeder der har overlevet smiley
    Otto virker som en meget flink mand, og fik jo damen til 4000!


  • #13   12. jun 2018 Jo, jeg har et enkelt af Trøja - kan man sende over privat besked herinde? Det er godt nok kun hendes hoved ud af en
    stalddør.

    4000 kr var billigt for så pænt kåret en hest! smiley


  • #14   12. jun 2018 jo det må du meget gerne smiley


Kommentér på:
Oldenborg og DV ?

Annonce