{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.008 visninger | Oprettet:

Kan jeg avle på min 15 årige haflinger hoppe? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl, om det er en god idé at få føl på min Haflinger hoppe på 15 år. Hun har aldrig haft føl før, og da jeg købte hende havde hun dårlig ryg, men har siden haft kiropraktor flere gange, og er nu helt fin igen. Hun har gået på fold med et islænder føl, og hun virker meget moderlig overfor hende, så var lidt i tvivl om hun havde haft føl før grundet den adfærd. Jeg spurgte tidligere ejer og hun sagde at hun aldrig har haft føl, og at ejer før hende fik af vide at det var dumt at få føl på hende pga. hendes alder. dengang har hun vel været 12-13 år gammel.

Vil være rart med nogle flere meninger omkring dette på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg avle på min 15 årige haflinger hoppe?
  • #1   11. sep 2018 Hvis du ønsker føl på hende, så kan du jo få en dyrlæge ud og tjekke hende.

    Man plejer at sige, at de gerne skal have første føl inden de er 10 år, men det hverken skal eller kan man ikke altid gå efter. smiley



  • #3   11. sep 2018 tak det vil jeg prøve smiley


  • #5   11. sep 2018 grunden til jeg ville have føl på hende var for at kunne lave min næste hest, men nej er ikke villig til at miste hende

  • #6   11. sep 2018 Der er så mange fine heste i verden allerede, så hendes alder og dit ønske taget i betragtning, ville jeg ikke ifole hende. Når hun ikke kan mere, ville jeg hellere finde mig en ny - også bare nyde den skønhed du har nu smiley

  • #7   11. sep 2018 Vil mene at kun en dyrlæge egentligt kan svare på om hoppen kan holde til det. Så jeg vil foreslå, at få din hest tjekket igennem, inden du tager nogen beslutninger. smiley

    Når det så er sagt, så mødte jeg altså kun venlige og engageret mennesker da jeg valgte at ifole min 17 år gamle fjordhoppe i maj 2017. Godt nok havde hun haft føl som 3års (ved en fejl) Men der var jo gået næsten 15 år.
    Hun faldt og sprang en sene i det ventre forben i 2016 og kan ikke rides på mere.
    Så jeg valgte at lade hende få et føl, så hun ligesom havde noget at lave smiley Plus jeg ville med tiden få en ny ridehest, efter min skønne hoppe.

    Jeg tænkte da også på, hvordan det nu ville gå med at bære på dette føl. Hun havde været låst i lænden i mange år, været forfangen, og nu med voldsom seneskade og kronisk halthed. Men de dyrlæger jeg havde inde over (havde kontakt til tre forskellige) kunne nu ikke se nogen problemer. Alt de så var en glad lille fjordhest, der kedede sig lidt for meget smiley

    Hun blev insemineret med frostsæd efter 14 dages opstaldning på en hingste station, hvor hun blev sprøjtet i brunst. Jeg var jo så bare helt utrolig heldig, at det lykkedes første gang!

    Næsten et år senere (nu 18 år gammel) kom det fineste lille hingsteføl. Hun snød os og klarede fødselen helt selv, på trods af at vi ikke lavede andet, end at tjekke til hende smiley
    Hun er bare verdens bedste mor. En lille succes historie herfra!


    profilbillede
  • #8   11. sep 2018 Nej jeg vil ikke mene det er forsvarligt..

  • #9   11. sep 2018 tak for alle svarene, jeg har besluttet mig for at jeg ikke vil gå videre med mine tanker om at få føl på hende, da jeg er så bange for at miste hende. Og som mange skriver er der jo så mange dejlige heste i danmark. Og det er jo ikke fordi jeg sparer nogen penge ved at lave min egen, tværtimod kan det nok blive dyrere smiley

  • #10   12. sep 2018 God beslutning Julie w.
    Jeg vil dog også lige give dig et par historier om nogle af mine opstaldere. En pige havde en heste-hoppe oppe i årene (ca. 13-14 år), som hun var meget glad for og gerne ville have et føl efter. Hoppen havde ikke haft føl før, så ejer var blevet frarådet det, pga øget risiko for komplikationer. Hoppen blev alligevel sat i fol og tjekket af dyrlæge hele vejen igennem og blev holdt grundigt øje med. Alt var så fint. Men da folingen oprandt, så fødte hoppen et dødfødt føl. Ejer var knust. Hoppen kom så ikke af med al børen. Hun fik derfor en indsprøjtning med binyrebarkhormon, hvilket bevirkede, at hun blev stok-forfangen. Så var ejer dobbelt knust. Hesten kom sig dog heldigvis, men ejer turde ikke at sætte hende i fol igen.
    En anden pige havde en kat. I hoppe på omkring de 10-12 år, som havde fået kronisk seneskedehindebetændelse i forbenene. Hun valgte at sætte den i fol. Den blev også tjekket i hoved og røv. Den gik ca. 9 dage over tiden, så vi begyndte at blive nervøse og tilkaldte dyrlægen. Inden denne kom, så havde hoppen født et dødfødt føl. Ejer var helt knust og satte ikke hoppen i fol igen.
    Vi har dog også prøvet at få føl i yngre hopper, hvor alt er gået glat, men det jeg vil sige med det er, at jo ældre hoppen er, jo større risiko er der bare for abort eller andre komplikationer, så det er ikke risikoen og pengene værd at lave sine egne føl.


  • #12   12. sep 2018 Line: det er jeg så OVERHOVEDET ikke enig med dig i!

  • #14   13. sep 2018 Altså min hoppe fik sit første føl, som 18 årige, ikke planlagt eller jeg vidste det før hun var 5 mdr henne, det klare hun fint uden problemer, hun nået og blive bedækket igen, inden jeg fik kasseret hingst.
    Skal lige siges jeg prøvet og få hende bedækket da hun var ca 13 år, men hun kunne ikke komme ifolet, så det skulle åbenbart forgå på hendes præmisser ??


Kommentér på:
Kan jeg avle på min 15 årige haflinger hoppe?

Annonce