{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
475 visninger | Oprettet:

Til "farvenørder" - koblede gener og broget? {{forumTopicSubject}}

Hej "farvenørder" på hestegalleri
Er der nogen der ved noget om nedarvningen af genet for broget? Hvor er locus, især i forhold til locus for genet for sort/rød?
Jeg kender nemlig en hingst der selv er sortbroget, med genotypen Ee Tt (mor er rød og far er sortbroget). Altså burde han lave lige mange rødebrogede, røde, sortebrogede og sorte føl (hvor morens farve selvfølgeligt også har lidt at sige). Han har lavet 23 afkom med sort grundfarve, hvoraf 13 er brogede og 10 bare er sorte, altså fint ca. halvdelen som det burde. MEN han har så lavet 36 afkom med rød grundfarve, hvoraf kun 1 er broget, og den har så også en broget mor!
Så, er der nogen der ved noget om hvorfor denne hingst ikke kan lave rødbrogede afkom?

Kommentarer på:  Til "farvenørder" - koblede gener og broget?
  • #1   6. nov Han kan godt lave rødbroget afkom, hver gang er der 50% chance, de er så bare alle blevet røde og det er ren tilfældighed.

• #2   6. nov Det er ligesom der altid er 50% chance for en hoppe eller en hingst, alligevel er der nogle som kun får hoppeføl eller kun får hingsteføl (ligesom med mennesker). Det er ren tilfældighed

• #3   6. nov Det virker bare enormt usandsynligt, han har 103 afkom i alt. Der er jo ikke nogen hingste med 100 afkom der kun har fået hingsteføl.

• #4   6. nov 23 sorte, heraf 13 ensfarvede og 10 brogede.

36 røde, heraf 35 ensfarvede og 1 rød?

Matematisk set er sandsynligheden for 1/36 del rødbrogede, når der er 36 føl og 50-50 sandsynlighed for broget udfald ca 15 billiardedele. (0.5 i 36potens)
    Så - er du sikker på, at han genetisk set er broget??

• #5   7. nov Ja, han er helt sikkert genetisk broget, det kan man se (han er sort med hvide pletter), og han har lavet de 13 sortbrogede føl + brogede føl i andre farver, mange af dem på ensfarvede mødre.

• #6   7. nov Annika.
    Det er rent tilfældigt at han ikke har fået rødbroget føl.
    Broget er det samme, uanset om grundfarve er rød, brun eller sort.

Den kommer ikke mere eller mindre frem, fordi føllet er rødt, brunt eller sort.

Hver gang er der 50% chance (medmindre hoppen også er broget).
    enten giver han genet, eller også gør han ikke.
    Det næste føl vil stadig have 50% chance for broget.

• Zarina
    Zarina Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 12
    #7   7. nov Det locus hvor broget ligger, er meget tæt på rød/sort locus, så broget "klistrer" gerne sammen med rød/sort og gives videre sammen med den farve det kom med. I dit tilfælde en hingst, der har det sortbrogede fra sin far - og giver det sortbrogede videre til sine afkom.
    Ved andre hingste "klistrer" broget sammen med rød og så giver de enten rødbrogede eller sort videre. (Og så er der alle de andre kombinationer og variationer som vi ikke behøver komme ind på her - hovedsagen er at det ikke er spor tilfældigt at hingsten ikke får rødbrogede føl, men derimod genetisk betinget).

• #8   7. nov Line: Jeg er godt klar over hvordan arvegangen for det brogede gen ser ud. Mit problem er, at denne hingst netop ikke følger denne, og jeg syntes det kunne være interessant at vide hvorfor. Hvis man regner på det ser man at der er, som Doktor Who også skriver, lige omking 0,0000000015% sandsynlighed for at han ikke har fået nogle brogede afkom. Det er altså så usandsynligt, at det ikke er muligt

Zarina: Tusind tak! Tænkte nemlig det måtte være noget med det, men havde bare ikke hørt om at de to gener kunne være/er koblede. Synes bare ikke jeg er stødt på det før. Eks. Álfasteinn og Álfur (to kendte brogede islænderhingste, den ene med sort grundfarve og den anden med rød, hvis du ikke kender dem), har begge givet både rød- og sortbrogede afkom.

• Zarina
    Zarina Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 12
    #9   8. nov Hvis jeg ikke husker helt forkert er der en af de to hingste (eller måske dem begge), der ikke kan give ensfarvede røde føl fordi det brogede "klistrer" til det røde - så et rødt føl vil også blive broget.
    Det er noget spøjst noget med det genetik.

Kommentér på:
Til "farvenørder" - koblede gener og broget?