{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Kaya K
Kaya K
Tilmeldt:
7. feb 2022
Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7

Kan man få en stamtavle til en “grøn” hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har en sød islænder hoppe på 10 år, som har grønt pas.

er der nogen der ved om man kan få taget en dna test som man kan med mennesker(tænker på det sæt man selv laver og så kan man se hvor man kommer fra)?

Eller er der nogen der kender hende? Hun hedder Siggaline Fra Torsted og er en 10 års islænder, hun er brun med sort man og hale og hvide sokker/ben, hun er en stor islænder (tror hun er omkring 142 men er ikke sikker) har haft hende i snart 2 år og har fået hende fra omkring Thy


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man få en stamtavle til en “grøn” hest
  • #1   28. jul 2022 Ved du hvorfor hun har grønt pas?
    Det er i hvert fald et godt sted at starte.

    Det kan fx. være fordi hun ikke er ren islænder, eller opdrætter har sendt følregistrering ind for sent mv.


  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #2   28. jul 2022 Nej det ved jeg ikke

    Hun er en ren islænder da hun kan tølte - og er god til det


  • #3   28. jul 2022 Blandinger og andre racer kan også tølte, så det er ikke helt nok at gå efter.

  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #4   28. jul 2022 Du har ret. Men synes hun ligner en islænder meget og “opfører” sig som en:)

  • Lene Rifbjerg E
    Lene Rifbjerg E Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 8
    #5   28. jul 2022 På hestedata er der ingen oplysninger om hendes afstamning, så jeg ville kigge i hendes pas og spørge opdrætter omkring det.

  • #6   28. jul 2022 Islænderverdenen er streng. Så når hun har fået grønt pas, så har kan hun næsten umuligt være berettiget til rødt pas.

    Men ja. Hvis forældrene har fået taget dna, så kan du godt finde dem. Det ved jeg så dog ikke om Islænder folket gør i.


  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #7   28. jul 2022 Ved ikke 100 % hvem hendes opdrætter er

    Hvor kan man få taget en test?

    Har heller ikke rigtig tænkt mig noget med hende, hun er bare min bedste ven. Vi har heller ingen planer om stævner. Har været til et træningsstævne i tølt (T.8) hvor vi fik 4,5 (hv) og 4 (vv)


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #8   29. jul 2022 En DNA test er jo kun anvendelig som dokumentation på afstamning, hvis der foreligger DNA analyser på forældredyrene - så med mindre det er udbredt praksis i islænderkredse, eller du har en ide om, hvem der skal sammenlignes med, skal du vist være mere end almindelig heldig for at få to match...

  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #9   29. jul 2022 Det ved jeg:)

    Det var mere om man kunne for havde snakket med nogle venner om det:)


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #10   29. jul 2022 Den "gør det selv"-test af mennesker du refererer til, involver også at prøven indsendes til analyse, hvor den så matches op mod allerede registreret materiale - præcis på samme måde, som hvis det drejer sig om analyser af dyr.

    Hvordan det foregår, kan du bla. læse om her: http://www.dnalaboratoriet.dk/ - hvorvidt et match efterfølgende kan anvendes til registrering, afhænger nok af reglerne i det pågældende avlsforbund...


  • #11   29. jul 2022 ja med dna på moren, din hoppe og på faren. det er ret dyrt og kan sjældent betale sig

  • #12   30. jul 2022 Du kan godt få lavet rødt pas på hende, men en af forældrene skal være kåret, og så skal du vide hvem forældrene er og så skal begge forældre plus din hoppe have lavet dna test, og det er desværre dyrt

  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #13   30. jul 2022 Har heller ikke tænkt mig det:)

  • #14   22. aug 2022 Ved du hvem forældrene er? Hvis ikke så kan opslag i diverse islænder grupper på FB måske være behjælpelig eller endda kende din hoppe fra tidligere.

  • Kaya K
    Kaya K Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 13 Emner: 3 Svar: 7
    #15   16. sep 2022 Ja har fundet ud af det:

    Mor: Sigga fra Østerhøj
    Far: Raudur fra Torsted
    Farfar: Gnomur fra Fynbo
    Farmor: Raudka fra Årup


Kommentér på:
Kan man få en stamtavle til en “grøn” hest

Annonce