{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

''forsvundet'' stamtavle, hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg jo den heldige ejer, af en hest uden stamtavle (som er brændemærket, så hun HAR haft en)
Og jeg undrer og undrer mig, hvorfor i al verden er den i tiden ''blevet væk?''
Altså forstå mig ret, det jo ikke fordi hesten stiger i værdi, over at miste stamtavle?
Da jeg købte hende nævnte de intet om brændemærket (kan kun ses om sommeren) og hun havde heller intet navn.
Har hørt at flere herinde har oplevet lignende..

Men hvorfor tror i, at man vælger at gøre en hest anonym?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''forsvundet'' stamtavle, hvorfor?
  • #1   12. sep 2013 Hesten behøver ikke have stamtavle bare fordi den er brændmærket =) Men den har nok et pas et sted

  • #2   12. sep 2013 den kan godt være LU brændemærket fx..
    men har du prøvet at kontakte og spørge landscentret for heste??

    kan forstå man vil anonymisere en traver fx (ikke at jeg ikke kan lide travere, det er blot det man ser at folk gør) men kan ikke forstå man gør det hvis det er en DSP eller frieser fx smiley


  • #3   12. sep 2013 Men hvorfor vælger man mon, at '''smide dette væk'' ?:-)

  • #4   12. sep 2013 Ingermann
    har kontakt til det tyske forbundt, som er igang med at lede efter hende smiley
    Men ja, chancerne for at finde hendes papirer, er ikke så store når hun er så gammel smiley
    Jeg undrer mig bare sådan over, hvilke fordele det kan have at smide dem væk


  • #5   12. sep 2013 Få en dyrlæge ud og se om hun har en chip smiley

  • #6   12. sep 2013 Jeg tror såmænd heller ikke at man bevidst vælger at gøre en hest papirløs - men der er bare rigtig mange mennesker, som ikke aner det mindste om avl eller stamtavler, og heller ikke interesserer sig herfor, og så er man nok ikke så tilbøjelig til at passe godt på papirerne. Når de først er væk, så tænker man måske ikke mere over det - og sælger man så til en ligeså uvidende køber, så er der ingen der spekulerer mere over det.
    Mange gamle brændemærker er - som du selv har erfaret - svære at se, og så stilles der ingen spørgsmål.

    Hesten kan også komme fra udlandet, hvor man visse steder bare brænder stamtavlerne, så man ikke risikerer at få hesten tilbage igen, når den først er sendt ud af landet på en større transport smiley


  • #7   12. sep 2013 JEG SKRIVER IKKE DETTE, FOR AT FINDE FREM TIL HENDES PAPIRER, DET ER JEG ALLEREDE IGANG MED! smiley
    Det er for at høre HVORFOR hun ikke har dem smiley


  • #8   12. sep 2013 folk smider dem jo ikke væk med vijle.. men noge få bare smidt dem væk ved flytning eller ved uheld og jah gider så ikke bruge penge på nye papirer hvis de er ligeglad med dem..

  • #9   12. sep 2013 Tja hvorfra skulle vi vide fra hvorfor hun ikke har dem?? griner vi kender ikke hesten. det er mange muligheder

  • #10   12. sep 2013 Mimre
    Hun er født i tyskland, købte hende som anonym i 2000 smiley
    Men hvorfor vil man ikke have dem tilbage :-)?
    Dette er hendes brændemærke, som viser hun er en Weser-ems


    profilbillede
  • #11   12. sep 2013 Camilla L
    Hehe siger heller ikke i skal kende dem smiley Det kunne bare være, at i havde hørt om grunde, til hvorfor smiley


  • #12   12. sep 2013 Jeg var/er nemlig bange for, at det er med vilje man gør dem væk smiley

  • #13   12. sep 2013 Hvis du følger bare lidt med på nettet/i hesteverdenen, så vil du jævnligt støde på historier om erstatninger på større eller mindre beløb, som en sælger dømmes til at betale køber af en hest, sommåske/måske ikke har været skadet ved salget.

    Hvis man sælger en hest til en hestehandler, som fragter en hel bilfuld over grænsen, så ønsker man sjældent at blive belemret med et evt. erstatningskrav - og det risikerer man jo altså heller ikke, hvis hesten ikke har nogen papirer smiley

    Det kan også være hestehandleren, der smider dem væk. Hvis han håndterer mange heste, så er det måske slet ikke så let at holde styr på papirerne (rigtig mange "dyrehandlere" er ikke særlig bogligt anlagte), og så står man måske lige pludselig med en håndfuld pas, som man ikke er helt klar over, hvor hører til. Så ryger de lige i fyret - det sparer en masse tid.

    Hvis INGEN mennesker købte en hest uden at der medfulgte pas og kvittering, så ville vi sandsynligvis være problemet kvit i løbet af kort tid - men det gør de.


  • #14   12. sep 2013 Mimre
    Nej det er selvfølgelig rigtigt nok smiley Syntes bare det virker så mærkeligt, når hesten jo (efter min overbevisning) falder i værdi smiley


  • #16   12. sep 2013 Magdalene
    Ja det er selvfølgelig også en mulighed smiley
    Hun har et meget stort ar, langs venstre lyske, så ved ikke om det er noget med det smiley Hun har dog aldrig haft en syg/halt dag.


  • #17   17. sep 2013 det har en overgang været "in" at sælge hestene til en reduceret pris uden passet..
    Især hestehandlere har brugt det..
    Det samme er der nogen der gør med hunde (her får de dog aldrig lavet stambog)

    Udover det så går der så utrolig mange ponyer rundt uden papirere bare fordi avler ikke har villet bruge penge på at få papirerne i orden..

    Men så er det som andre siger også bare fordi folk ikke ved hvilken betydning passet har, så det bare bliver væk.


Kommentér på:
''forsvundet'' stamtavle, hvorfor?

Annonce