{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Headshaking hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg er desværre bange for min vallak har fået syndromet headshaking. smiley
Han nikker voldsomt og hurtigt med hovedet praktisk talt hele tiden. Derudover kommer der et spark med det ene forben i forbindelse med nikkeriet. Det ser ud som om det kommer helt ufrivilligt. Det er værst når han er på fold, longeres eller rides uanset vejret. For blot en måned siden gjorde han det aldrig i stalden. Det er han så begyndt på nu. Det ikke kun irriterende men også farligt med det forben.
Jeg har haft ham i snart 2 år og han fejlede ingenting da jeg fik ham og har heller aldrig været plaget af noget. Hans tænder er i den fineste orden.
Jeg ved desværre ikke hvordan man oplader video herinde for har ellers en video når han gør det.
Har i nogen erfaringer med det og de der mulenet? Eller tænker i om der er andre årsager til hvorfor han gør det??
Kh Sofie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Headshaking hjælp!
  • #1   26. feb 2014 Der kan være rigtig mange grunde til din heste tilstand
    Mit bedste råd er at få den undersøgt ved en god dyrlæge som har erfaring på det område . for at få klarlagt hvorfor den gør det
    Også få behanling sat igang
    Udover det hvor har jeg ondt af dig og din hest
    VH
    Annette


  • #2   26. feb 2014 Hej Annette. Han skal selvfølgelig undersøges for det. Og ja det er jo super synd for ham. smiley

  • #3   26. feb 2014 Hvis det er noget som pludseligt er opstået, er det også mulighed for at der sidder noget i klemme.
    Jeg tænker umiddelbart en nerve i nakken/halsen/øverst i skulderen..


  • #4   26. feb 2014 Det er langsomt kommet snigende og derfor har jeg ikke lagt så meget i det fordi det kun var engang imellem han gjorde det. Nu har det bare accelereret hurtigt og blevet til hele tiden. Men ja tenna det kan også være en mulighed. Så er det en kiropraktor jeg skal have fat i

  • #5   26. feb 2014 Min hest Visa begyndte også lige så stille at headshake, mere og mere... Jeg fik hende undersøgt og tralala men de kunne ikke finde noget... så begyndte hun at gå lidt urent og så fandt vi at hun havde en gaffelbåndsskade.. nu går hun så bare og chiller og skal snart genoptrænes, og jeg har ikke set hende ryste med hovedet en eneste gang side... er godt nok spændt på den genoptræning... jeg har faktisk læst at 80 % af headshakere har en skade i et forben.. og at det er derfor mange headshaker... Når skaden er helet holde mange op..

  • #6   26. feb 2014 Min den første hade fået det ved at hun hade en flåt på sin kind et år før vi købte hende. Og det var gået i nervebaner
    Den næste hade epelepsi viste det sig. Samtidig med den rystede på hovedet hade den anfald af gjordkrampe.
    Enden på det var den fik epelepsi
    Begge heste er aflivet i dag
    Det kan komme af hvad som helst
    Men lige TS s hest kan allegi måske være årsag???
    Men det bedst er at få det undersøgt og evt behanlet
    VH
    Annette


  • #7   26. feb 2014 Der er nogle der har stor succes med Kranio Sakral terapi til heste med headshaking. Nogle virker det på og andre ikke. Selvfølgelig er det bedst at få gennemtjekket den af dyrlæge, men ellers kunne det være en mulighed at prøve Kranio Sakral. Det er ikke så frygteligt dyrt smiley

  • #8   26. feb 2014 Det kan komme af mange ting - f.eks. for meget udstyr, eller udstyr der ikke passer. Prøv at smid alt unødvendigt udstyr for en tid: martingal/fortøj, næsebånd (specielt næsebåndet har ofte en forbindelse til headshaking), hvis dette ikke er nok, så prøv at smide sadlen også! :o)

  • #9   26. feb 2014 Tusind tak for alle jeres svar! Ja det jo svært at vide. Ville ønske de engang imellem kunne tale. Jeg får en dyrlæge til at undersøge ham. Der bliver ringet efter en i morgen for der skal en løsning på det her.
    Maibritt A jeg har aldrig hørt om det før. Det må jeg lige ind og læse lidt mere om. smiley
    Karoline G ja det rigtig nok men jeg tror ikke det er det der er problemet i dette her tilfælde da han også gør det på fold og i stald hvor han ikke har noget på.


  • #10   27. feb 2014 Præcis som Majbritt A siger. Kranio sakral terapi.
    Prøv at finde JS terapi på nettet. Hun er virkelig dygtig!


  • #11   27. feb 2014 Selvom han også gør det på fold vil jeg nu alligevel anbefale dig at fjerne næsebånd og ride bidløst hvis du altså insisterer på at ride ham indtil han er udredt.

    Du kan forværre hans irritation hvis du rider med bid- forestil dig at ryste på hovedet med bid i munden smiley ikke nok med han er irriteret og ryster, men så skal han også lige ha bidet der rasler rundt i kæften på ham smiley
    Det samme med næsebånd- hvis han er irriteret i næse og svælg, så vil dine næsebånd højest sandsynligt ligge og irritere ham i fjæset og trykke på nerverne.

    Rid ham i en grime med tøjler sat i. Alt andet risikerer at forværre situationen.
    Hvis du altså ikke bare vælger at lade ham stå.

    Prøv at google Trigenemius neuralgi hos heste..


  • #12   27. feb 2014 Ja få det for din søde hests skyld tjekket den igennem.. Det kan være alt muligt og det er bare at starte fra en ende, desværre, udstyr, tænder kiro/fys, dyrlæge, smed.

    Min første hest var HS og havde allergi. Fik forklaret af dyrlægen den gang at det føles (for hesten) som lige før vi nyser, altså en rigtig træls fornemmelse, så er det klart de ryster, gnider hovedet og hopper.


  • #13   27. feb 2014 Jeg rider slet ikke på ham for tiden fordi banen har været for våd. I sidste uge longerede jeg ham i grimen. Ingen forskel. Jeg har ikke tænkt mig at ride ham før jeg ved præcis årsagen til han gør det smiley vil ikke risikere at forværre noget og da slet ikke hvis han er generet et sted i kroppen.

  • #14   1. mar 2015 Har der været noget fremgang med din hest Sofie?
    Jeg har en vallak som er begyndt sit hovedesving meget for 14 dage siden, havde som din et par små synlige symtomer sidst sommer, men ellers slet ingen derfor jeg heller ikke lagde mere i det ??


  • #15   2. mar 2015 Hej milse x. Det viste sig at min hest havde et gammelt hul i en tand og pga det havde han 2 store bylder inde kinden i kraniet som sad og trykkede og gjorde ondt. Kan virkelig betale sig at få det undersøgt med det samme! Noget tid efter operationen aftog headshakingen smiley

  • #16   3. mar 2015 Hej Sofie smiley tak for svar, og hvor dejligt at høre ??
    Min blev set på igår, og umiddelbart ser det ud til at han har slået sit hovede da han er skæv og reagere meget på nogle nervetryk oppe i hovedet.... Så han er nu igang med cranio sacral terapi, samt lacerbehandlinger, og jeg ber til guderne for det hjælper ham, da det slet ikke er til at holde ud at se ham sådan smiley


Kommentér på:
Headshaking hjælp!

Annonce