Nervøs ved smed {{forumTopicSubject}}
Hej
Min hest er meget nervøs ved smed, i sær når han skal have skoene af og på, og når der sker for meget omkring ham. Indtil videre har vi flere gange fået ham bedøvet af dyrlægen ved smedebesøg, men som dyrlægen selv siger, er det jo ikke en løsning på det lange løb, når hesten ikke er så frygtelig gammel nu.
Hesten er meget nervøs, og vores smed tror umiddelbart (udfra hestens reaktion) at han har haft bundet benene op, ved de gamle ejere, når ham havde smed, ved dem - for uanset har ham oplevet noget grimt, ved smedebesøg. Vi vidste desværre ikke dette da vi købte hesten.
Vi er derfor blevet forslået at bruge nogle af følgende midler: Pavo Nervcontrol, Blue Hors Relax Amino, også det lidt dyre (og nok lidt mere koncentreret) middel, der hedder Zylkène.
Jeg har aldrig selv brugt nogle af disse midler før, men jeg søger nogle erfaringer, og ikke mindst nogle grunde på hvorfor I har den holdning til produktet, som I nu har.
Er Zylkène-midlet pengene værd, i forhold til de to billigere fra Pavo og Blue Hors, f.eks.?
Hilsen Cecilie
nov 2004
Følger: 131 Følgere: 133 Heste: 5 Emner: 231 Svar: 4.018
nov 2004
mar 2009
Følger: 1721 Følgere: 531 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.009
Men tror måske vi prøver det der Zylkène-noget, da det skal have en ret kraftig effekt.
Har læst mig frem til på nettet, at man både kan give det over flere dage i mindre doser, og give det mere koncentreret på selve dagen noget tid inden. Hvad har du erfaringer om, virker bedst?
Men jeg har en veninde der har Pavo tilskuddet, som hun brugte til sin gamle pony, så det har jeg fået af hende, så nu prøver vi det, men har min tvivl om det virker. Tror du godt at jeg kan forsøge mig med Pavoet også bare give ham det der Zylkène, hvis det ikke fungere? for Pavo, skal de jo have i en længere periode, for man mærker effekten
nov 2004
Jeg har kun brugt zylkene over en periode, men kunne mærke forskel blot en times tid efter jeg gav hende det på trods af den lille dosis. Så tror helt klart jeg ville kunne mærke markant forandring ved den anbefalede engangs dosis
Du vil sagtens kunne beige Pavo op til og så supplere op med zylkene. Bare vær OBS på det skal gives en times tid inden det skal have effekt
mar 2009
Det var nemlig de her tre produkter dyrlægen synes vi skulle prøve med, for som han sagde, er det jo forskelligt hvordan de forskellige heste reagere på det.
Men når han skal være ''helt væk'' (så meget som de nu kan være, når det er i håndkøb, og ikke en sprøjte), tror du så det er bedst at give ham det der med 1 brev pr. 100 kg hest (altså så han får cirka 6 breve) en time inden smeden kommer? og hvor lang tid er det i kroppen?
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.463
nov 2004
Med zylkenen bliver de nærmest lukket ind i en osteklokke så se ikke reagerer på omgivelserne men er samtidig ikke fysisk bedøvet. Dvs de står ikke og er ustabile på benene osv.
Hvis du har brug for den er så langt væk som muligt ville jeg helt sikkert nok også give den hele den engangs dosis de anbefaler. Du kan jo se effekten, og så kunne det jo være du stille kunne trappe mere og mere ned jo mere den vænner sig til smed situationerne.
Men ja, er også helt enig i at det klart ville være en fordel at træne det lidt til hverdag også, så det bliver en god situation i sidste ende..
mar 2009
Okay, super Rikke! og jeg er godt klar over, at det selvfølgelig ikke er ligeså kraftfuld som det andet middel, men tænker man måske kunne give ham de der seks breve inden, også give ham sliksten i mens også, så han har tankerne et helt andet sted
Og jeg var oppe ved ham igen her til aften, for at begynde at give ham det der Nervcontrol.... men tvivler på det virker
Nervøs ved smed