{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er bidløst ikke tilladt?
  • #1   10. jun 2015 Sikkerheds mæssigt er de fleste heste mere styrbare med bid end uden, du må dog gerne ride med hackmore i spring. i dressuren har det aldrig været tilladt at ride bidløst, tror dog at vi fremtiden kommer til at se special klasse hvor bidløst er tillad på klubplan. En hest skal kunne ride med bid såvel som uden efter min mening. begge mine heste kan hjemme på banen rides uden udstyr, ville dog aldrig udsætte et flugtdyr og mig selv for stævne stress, uden sikkerheden i et bid. det er bare nemmere og hurtigere at få hesten at slappe af med et bid, inden den i panik flygter fra stævnepladsen og måske løbet et lille barn ned på vejen, inden du for styr på den.

• #2   10. jun 2015 Forstår ikke hvad du mener med sikkerheden i et bid? Hvis hesten er vant til begge dele er der vel ikke nogen særlig sikkerhed?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 40 Emner: 131 Svar: 8.658
    #3   10. jun 2015 Fordi en del at kriterien i dressur, er at hesten acceptere bidet, samt at der rides for fine hjælpere

• #4   10. jun 2015 Tænker at det handler om tradition og kultur - intet andet.
    Jeg tænker at DRF bliver mere og mere åbne overfor bidløs ridning - det er jo da blevet tilladt at ride uden bid som springrytter smiley

I bedeømmelsen til dressurstævner skal hesten et sted bedømmest på "accept af biddet" og mange mener at dette ikke kan omformuleres til bidløs trense... om det har noget og gøre med hvorfor bidløse trenser ikke er tilladt til stævner, skal jeg ikke kunne udtale mig om smiley

• #5   10. jun 2015 Nu rider jeg selv både med bid og uden på mine heste, og kan med sikkerhed sige at bliver mine heste bange, altså rigtigt bange er kontakten til en cordeo eller grime bare ikke det samme som at kunne tage fat i biddet, dette lyder måske lidt hårdt, men hvis det er det eller at de løbet et mennske over ende. så fortrækker jeg at tage i biddet og få kontrol med det samme. Det er meget fint at kunne ride bidløst hjemme eller i skoven sammen med de samme heste og i vante omgivelser, hvor hesten er tryg, end som at tage den med til stævner. det er et helt andet stress miljø. og idag avler vi bare mere vågne heste, og det er disse heste som klare sig bedst på internationalt plan. da man heller ser en lidt "vågen" hest end en "død" hest på en dressurbane, også lige det at dressuren giver point for "accept af biddet."
    Hackemore har været accepteret i springning i mange år, så det er ikke noget nyt. tror kun bidløst bliver indført i dressuren, i special klasser, da det ikke er en ridningsform, som flertallet af dressur rytter benytter, da den ikke passer sig til mange af de "vågne" Varmblodsheste vi avler idag. Tror heller ikke mange af vores toprytter vil gå ind for bidløst, og det er desværre disse ryttere som håbefulde unge dressur ryttere ser op til.
    Syntes selv det er fedt at kunne ride bidløst men ville aldrig stille op til et stævne uden bid.

• #6   10. jun 2015 Jamen tænk hvis der kom ryttere der red fantastisk uden bid.. Det kan man jo ikke risikere.. Så vil jo en årelang tradition jo blive ødelagt.. (ironi forekommer) nej de bidløse uduelige ryttere og heste må holde sig langt væk fra noget de umuligt kan have forstand på..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   10. jun 2015 Team tindur: er det der fordi at du pludselig selv rider bidløst?

Men hvis folk virkelig brænder for stævner, så må man tage at ride med bid, længere er den ikke..
    Bare ærgerligt hvis man kan vil ride bidløst, man tager selv valget. Og vælger man bidløst, så afskriver man også rigtig mange stævner smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   10. jun 2015 Cmreitzel: det var alligevel en ret god forklaring smiley

• #13   10. jun 2015 Der er åbenbart en del der gerne vil ride bidløst. De er da velkomme til at lave deres egen organisation og egne konkurrencer. Eller alternativt starte hos DHE smiley

Mvh ponymor

PS. Har.intet imod dem der rider bidløst men er irriteret over dem der mener det er det eneste rigtige. Samt i min verden er f.eks ridning med hackamore ikke bidløs ridning.

• #14   10. jun 2015 Ponymor
    Hackamore er da bidløs ridning :S den har ikke bid i munden ergo er det bidløs, den ligger et press på næseryggen lige som en sidepull gør, hackamore kan fås i mange forskellige former, nogen af dem er ikke hårdere end en sidepull..

bidløs betyder ingen bid i munden så hvordan kan du få det at ride med en hackamore til ikke at være bidløs ridning ?? blot et undrende spørgsmål

• #15   10. jun 2015 Som der er sagt før.. Vil du ride dressur så er det med bid.
    Tror da heller ikke du får lov at starte Tour de france på løbehjul...

• #16   10. jun 2015 Håber at der i fremtiden ville være nogle special klasser til stævner, hvor os der har en hest, der ikke kan rides med bid, kan deltage smiley Det kunne være mega dejligt, savner helt DRF stævner efterhånden, men uden en bid hest er det lidt svært at deltage smiley

• #17   10. jun 2015 ".. nej de bidløse uduelige ryttere og heste må holde sig langt væk fra noget de umuligt kan have forstand på.."
    Tænk, hvad er det dog, der skaber sådan et skel og bidrager til negativitet smiley
    Nu har jeg aldrig rigtig redet stævner, så jeg er sådan lidt både-og mht. om det skal være tilladt at ride i fx. sidepull til dressurstævner. Men inden reglementet bliver ændret, så ér præmissen til dressurstævner at hesten skal acceptere biddet, som de andre siger.

• #18   10. jun 2015 der kan mange gange være en bedre sikkerhed over at have bid på, ja. heste er jo et flugt dyr, tager det instinkt over så er mange heste altså bare nemmere at stoppe med bid, end uden. Nogle heste kan sagtens stoppes uden bid, min derimod ville aldrig stoppe igen, hvis hans instinkter tog over og jeg ikke har bid på smiley som der osse er skrevet står der i kritikerne for dressur "accept af bidet" smiley

ponymor: hvordan er hackamore ikke bidløst smiley

• #19   10. jun 2015 Så fordi nogle heste ikke fungerer 100% uden bid (som f.eks ikke kan stoppes lige så hurtigt, som med bid), så skal det gå ud over de ryttere, som gerne vil ride stævner, men ejer en hest, som stresser ekstremt over biddet (f.eks pga. tidligere misbrug), eller af anden grund ikke fungerer med bid, men til gengæld fungerer 100% uden?

Jeg kan godt se pointen i, at opfordre rytterne til, at lære at ride korrekt med biddet, meeeen jeg synes nu også godt, at DRF kunne komme lidt ind i kampen, og tillade bidløs ridning i større grad, evt. som separate klasser, eller hvad ved jeg. Her skal der jo selvfølgelig også opfordres til, at ride korrekt bidløst. Ja ja, man kan da starte bidløst i andre klubber, men så vidt jeg har forstået, så er der en del flere stævner afholdt af DRF, så hvis det er dét man gerne vil, så burde man have lige god mulighed for det, uanset om ens hest fungerer med bid, eller ej. At man så måske ikke kan komme helt så langt, da hesten også bliver bedømt på accept af biddet, det er jo så noget, man må gøre op med sig selv, lige så vel, som man vælger race og størrelse til formålet.

Den der med, at der så bare kommer en masse ryttere, der ikke har styr på hesten, fordi de rider uden bid, den er simpelthen for latterlig, for der er da ved gud også en god del ryttere, der ikke har styr på deres heste MED bid.

Derudover vil jeg lige slutte af med, at fortælle at jeg selv på ingen måde er interesseret i stævner, jeg synes bare, at det er lidt ærgeligt, at DRF efterhånden fremstår ret gammeldags og snæversynet.

• #20   10. jun 2015 Det er sandt, at det er en del af reglementet, men det kunne stadig være dejligt med lidt nytænkning. Det kunne også være med til ikke at lave så stort et skel mellem bid og bidløs, som der desværre efterhånden er kommet smiley

• #22   10. jun 2015 bettemus så er min en tard på 4 ben, har jeg ikke bid på og han løber, så stopper han aldrig igen... men har jeg bid på skal han nok stoppe XD derved var det omvendt af den kære hvide dame som ikke kunne stoppes på bid og stoppede nemt uden smiley tror jeg har med skøre heste at gøre nogle gange smiley

• #23   10. jun 2015 Som Bettemus skriver ville problemet faktisk ikke være større end at ændre det til accept af tøjlen.
    På den måde ville man kunne ride med den optømning der passede ekvipagen bedst.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   10. jun 2015 Men så vil i vel også have at der skal tillades bidløst internationale stævner, og mesterskaber..

Det er nu engang folk egne valg om de vil ride med eller uden bid, ergo er det også deres egne valg om de vil kunne starte stævne indenfor drf.

Nu er det sådan at efter en hvis sværhedsgrad er f.eks kandar obligatorisk, og man vil ikke kunne dømme fair pg ens, hvis der kom en med hackamore, en med sidepull, en med kandar, og en med et tredelt.

Dem der laver grøften mellem bid- ikke bid, er altså jer bidløst ryttere, fordi i ikke acceptere nogle regler der er sat. I kendte højst sandsynligt til drf reglement inden i tog jeres valg om at smide bidet, så hvorfor overhovedet brokke sig?

• #25   10. jun 2015 Det er jo ikke kun et spørgsmål om at ændre et ord på kritikken.. Der er jo også en masse dommere osv der skal på kursus og uddannes. Det koster dyrt og så bliver stævnene endnu dyrer.. Hvilket jeg personligt ikke er fan af.
    Og tillader man bidløst så følger der jo en masse med.. Hvad med dem der ikke rider i en engelsk sadel? Eller dem der syntes det er ubehagelig at have ridestøvler på? Og hvor langt skal dette gå? Skal man have lov at ride bidløst i klasser hvor kandar normalt er obligatorisk? Og hvis man må ride bidløst må man vel også ride på trense... Der er rigtig mange ting i det.

• #26   10. jun 2015 AMT, nu er jeg faktisk bidrytter, men har en hest, der overhovedet ikke kan gå med et bid. Jeg kan ikke rigtigt se, hvordan det kun er os, der ikke rider med bid, der har lavet kløften mellem bidet og det bidløse. Jeg snakker overhovedet ikke om at ændre dressurreglerne generelt, men det kunne være fedt med nogle special klasser, hvor det bidløse er tilladt smiley

• #27   10. jun 2015 AMT: Men hvorfor ville det være et problem at gøre sådan, også internationalt?

Reelt er der også nogle der ikke har valget, da deres hest ikke trives med bid. Skal de så bare smide den ud til højre for at kunne starte stævner?

• #28   10. jun 2015 SÅ ENIG AMT!!

• #30   10. jun 2015 Jeanette: Der er også nogle der har en hest der ikke har kapacitet til at gå internationalt.. Så må man jo vælge hvad man vil! Vil man ride internationalt må man jo få en hest der kan det. Sådan er det jo med alt...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#31   10. jun 2015 Line: beklager min generalisering, men der er ALTID bidløst ryttere der brokker sig over at de ikke må starte stævner, og det er der kløften begynder..

Jeanette: så skal du hen og ændre reglementet i samtlige rideforbund i hele verdenen for at det er brugbart under drf.

Man har altid et valg, uanset hvordan man vender og drejer det.
    Er stævner enormt vigtige for en, jamen så må man blive springrytter, eller ride en hest der kan rides med bid.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   10. jun 2015 Og vælger man at gå i en anden retning, jamen så må man acceptere de ting man mister ved det.

• #33   10. jun 2015 Der er jo så meget andet, man skal til at ændre, som CMREITZEL siger, hvis det skal være fair - hvad med kandar, det skal man også ændre? Og hvad med sporer? Hvad nu, hvis hesten trives bedst uden sadel?

• #34   10. jun 2015 man kan jo også ride uden for konkurrence bidløst, men en hest der er van til at blive redet rigtigt fra sæde og ben så er det jo ikke et problem at ride med et bid.
    Mange bidløse ryttere mener desværre at et bid er mishandling, hvilket det bestemt ikke er. Bidet er ikke hårdere end hånden der holder det.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#35   10. jun 2015 Altså, nu er f.eks hackamore jo ikke beregnet til at den skal rides med tøjlekontant, så hvordan skulle man så kunne se om hesten acceptere tøjlen, hvis den i teorien skal være løs, for at hackamoren bliver brugt korrekt?

• #36   10. jun 2015 Er forresten enig med AMT; der kritiserer så enormt meget, hvordan internationale stævner foregår (der skabes netop generelt en stor kløft), og at stævneverdenen bare er forfærdelig, men alligevel vil man gerne ride de samme stævner - brænder man meget for lige præcis de her stævner, som mange ellers nedgør nok så meget, så må man jo også gå på kompromis og acceptere, at præmissen er bid, præcis som andre i stævnesporten gør smiley

• #37   10. jun 2015 Jeg er sådan set ligeglad med stævner, så det vedrører ikke mig på den måde.

Men jeg synes det er ærgerligt for dem der gerne vil.

• #38   10. jun 2015 Neel: Min hest er redet for ben og sæde, men kan alligevel ikke rides med bid, så det er ikke helt rigtigt. Det er faktisk ikke så let at starte udenfor klassen, som du opstiller det smiley

• #39   10. jun 2015 Og vil gerne lige påpege, at jeg godt forstår, det ikke er muligt, at få det gjort muligt at ride uden bid sådan internationalt. Det handler jo også om tradition osv. Derfor kunne drf jo godt overveje nogle klasser, hvor ridning uden sadel / uden bid var tilladt til d-stævnerne. smiley At det mere er en drøm end realitet er jeg så godt klar over smiley

• #40   10. jun 2015 Der er så mange små ting jeg hellere så ændret indenfor DRF end at bidløs blev tilladt. Så indtil bare noget af det sker, så lad det forblive forbudt til stævner smiley

Jer der har et problem med at bidløs ikke er tilladt, har i overvejet at starte andre stævner indenfor DRF eller simpelthen bare boykotte dem indtil de ændrer mening og ride andre stævner istedet? Fx DHE, Hestevelfærd eller nogle af de mindre stævner der bliver afholdt rundt omkring med fokus på hestevelfærden. smiley
    Jeg synes da det er skide træls kun at kunne deltage i stævner 3 gange årligt, men når jeg så kommer afsted bliver det på min hests præmisser, og det vægter jeg højere end stævnerne smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#41   10. jun 2015 Line: man kunne jo også bare samles om at få stablet stævner på benene for bidløse

• #43   10. jun 2015 AMT: Du har helt ret smiley

• #44   10. jun 2015 Sidste sætning var overhovedet ikke for at støde. Men MIN hest ville ikke trives med de regler der er til DRF stævner som fx næsebånd, bomsadel, osv. smiley

Fair nok at DRF har sine egne regler og udstyr som skal bruges. Jeg har bare ikke tænkt mig at ride der så. Havde jeg nu istedet haft en hest der var syg til at springe og jeg en som elskede fart, jamen så var det nok ikke DHE jeg tog til smiley

På et eller andet tidspunkt bliver den ene halvdel vel klogere, hvis da ikke begge finder noget brugbart fra "begge verdener". Så sker der måske noget til alles fordel smiley

• #45   10. jun 2015 Om man vil ride bidløst eller med bid, så er det vel i sidste end noget man selv har bestemt. vil man ride de store stævner og dressur, så "lærer" man sin hest at gå med bid, der er så MANGE forskellige bid idag, at jeg tror at det at gå med bid handler om hvordan man forholder sig til det som rytter. Hvis jeg fik en hest i ridning hvor ejeren sagde til mig at hun ikke havde kunne få den til at slappe af med bid, men at den var sød uden, så ville hun med sikkerhed få en god hest hjem som kunne gå med bid, da det er det træning handler om, tror ikke på at en hest ikke kan lærer at gå med bid, hvis dressuren og stævner er vigtige for rytteren. OGSÅ kan I da blive lige så sure som I vil, men det er min overbevisning.
    Også skal man huske at købe hest efter hvad man forventer at ville bruge den til. også her handler det om træning alle heste kan komme til at gå dressur, ikke alle har potientialet til at gå internationalt, men alle heste kan lære at gå en LA1.

• #46   10. jun 2015 Helt enig med Kyh-Horses!

• #47   10. jun 2015 Svar til flere: jeg ved godt at ved hackamore har hesten intet i munden men det fungerer meget lig stangbid efter vægtstangsprincipets. Og det lægger ikke ku n pres på næseryggen men også under kæben akkurat som kæden på et stangbid.

Mvh ponymor

• #48   10. jun 2015 Godt, vi er forskellige, jeg er ikke fan af at en hest, der viser tydeligt ubehag ved at have noget i munden, skal tvinges til at lære at leve med det. Så vigtige er stævner trods alt ikke for mig smiley Ligeså vel som heste der ikke kan have pres på næseryggen, skal tvinges til at rides bidløst.

• #49   10. jun 2015 Fordi dem, som laver reglamenterne er nogle sure gamle nokkefår, der synes det er noget nymodens pjat.

• #50   10. jun 2015 For at svare på spørgsmålet.. Så havde jeg ikke forestillet mig at blive bidløs for indtil et par måneder siden hvor jeg var nødt til at forsøge at se om det løste sig hvis jeg pillet biddet ud. Men jeg har hele tiden syntes at det er noget pjat at ikke tillade at ride bidløst til stævner under drf. Jeg tænker ikke på mig da jeg ingen særlig interesse har for at vise mig frem men for de der elsker stævner og som har en hest der går bedst uden bid så synes jeg det er rigtig synd at nogle mennesker skal være så snæversynet og gammeldags..

Mvh TT

• #51   10. jun 2015 ej nu holder det op med bid vs bidløs pjattet.. reglerne er som de er, er man utilfreds kan i tage og kontakte dem der står for det vel? ellers kan man ride ude for klasse..

er stævner vigtigst køber man vel en hest efter målet, eller lever med sit valg? jeg er da konkurrence rytter og rider med og uden bid, og stævner er IKKE vigtigst her..

• #53   10. jun 2015 Neeeeej, vi vil ej, Malene. Det er da pjattet smiley

• #54   10. jun 2015 jeg er bare generelt ved at være træt af at ting hele tiden skal ændres fordi nogle er utilfredse smiley det er ligesom "småheste klassen" som nogle vil have -.-

• #55   10. jun 2015 Hvorfor? Det kommer jo ikke til at påvirke dig? smiley

• #57   10. jun 2015 Hvad så hvis man har betalt dyre dommer for en plage af bedste afstamning...Og det viser sig at denne slettes ikke fungerer på bid... Men uden går den fantastisk.. Øv øv Så kom den nok ikke til at gå stævner..
    Hovsa... Vent lidt.. Nåja.. Vi laver da lige bare reglerne om for den.. smiley

Mvh TT

• #58   10. jun 2015 Det er jo ikke for en hest, det er for at følge med tiden, hvilket DRF burde

• #59   10. jun 2015 bettemus, jeg snakker om reglerne under DRF ikke alt andet smiley men nu hvor vi lige snakker om DRF, er der en der kan forklare mig hvorfor jeg ikke kan komme ind og se raglementerne? XD
    nej det kommer nok ikke til at påvirke mig mere end at jeg skal til at ride i lille hesteklasse fordi nogle er utilfredse T_T

• #60   10. jun 2015 Den der med mini-hest er lidt fjollet, men jeg kan godt se det praktiske, da der er forskel på en 150cm og en 180cm høj hests galopspring smiley

• #62   10. jun 2015 hende med enhjørningen: jeg ser det sådan skal man lave en små heste klasse som er til opklassede ponyer og heste på max 160. så skal der da osse være en klasse for kæmpeheste, så er det da først færre XD

Bettemus: jeg sætter mig ikke ind i alt det desværre, men så kan i alle jo kontakte DRF og sige "hey det der med bidløse klasser ikke? :D" i stedet for alle de indlæg alle steder om hvor utilfreds man er over reglerne smiley

• #64   10. jun 2015 Ja, ellers havde forum godt nok været tamt....

• #65   10. jun 2015 jo det kunne jeg hvis jeg ikke syntes de dukkede op over alt, og lige ledes har jeg jo osse lov til at deltage i "diskutionen" smiley

• #66   10. jun 2015 Så lad vær med at brok dig over den, hvis du ikke kan hold dig væk smiley

• #69   10. jun 2015 jeg siger heller ikke man ikke må brokke sig, jeg syntes bare nogle (ikke dig bettemus) hurtigt trækker bidløs vs bid kortet smiley og nu må vi jo osse se forskel på brokkeri, og jeg ser ikke mit som brok, men bare en deltagelse i et offentligt forum smiley men ja.. har jo sagt det før, reglerne er som de er, er man utilfreds så tag kontakt til dem der står for det, fx få en underskrift indsamling som små heste klassen smiley

• #70   10. jun 2015 Malene jeg kan ikke se, hvor bidløs vs. bid kortet er trukket i denne debat? Synes faktisk den har kørt rigtigt fint.. smiley

• #71   10. jun 2015 Er sgu enig med Malene.. Kan du ikke følge med må du lave noget andet. Kan din hest ikke leve op til de krav der bliver stillet så må du enten finde dig en anden hest eller leve med det din hest kan!
    Køber man en plag så er det altid en chance/risiko man løber for det er ikke sikker den bliver så fin som man havde regnet med! Så må man jo gøre op med sig selv hvad man vil!

• #73   10. jun 2015 Der er brok om DRF fra alle hjørner, sådan fungerer det, når man laver en forsamling med hestekællinger.

• #74   10. jun 2015 det var da pænt sagt enhjørningen XD kan man ikke bare sige "hestefolk"?

• #75   10. jun 2015 Hvis der er så mange der ønsker bidløse dressur-stævner så burde der da være folk nok til at starte deres eget forbund??
    SÅ folk... Det er bare med at komme i gang..

• #76   10. jun 2015 Næh. Hestefolk er nogle kællinger, uden undtagelser smiley

• #77   10. jun 2015 Kris, vi må ikke være nogen steder.

• #78   10. jun 2015 Så må i j lave jeres egne steder... Der er der det der BBH osv, så må i jo tage kontakt til dem og skabe et forbund den vej igennem.
    I skal ikke starte jeres eget forbund ved at ændre et der allerede fungere.. Er man utilfreds så må man gu finde på noget selv.

• #79   10. jun 2015 af hvad jeg ved er jeg ikke en "kælling" XD og i må nu godt være alle steder, bare ikke dressur stævner af hvad jeg ved smiley og høre da intet når jeg rider uden bid smiley

• #80   10. jun 2015 Hvorfor fik vi så biler i stedet for hestevogne? Elektricitet i stedet for stearinlys? Fordi vi bliver klogere.
    Seriøst, hvilken skade gør det jer, at der er to med i klassen, der ikke har metal i munden på deres hest, altså? Helt ærligt.

Jeg tror ikke lige, at man må spærre en ridehal en hel weekend, for at holde stævne. Der ville nok være en dressurkælling, der kom alligevel og red, fordi bla bla bla... Desuden er det ikke ligefrem gratis at have sådan en forening

• #81   10. jun 2015 jeg har heller ikke noget imod at der var bidløse med, men alt for mange desideret brokker sig over at de ikke kan deltage fordi deres hyp ikke kan have bid i munden, der er grænse for bare at brokke sig og ændre noget smiley og der er altså næsten intet der er gratis XD

• #82   10. jun 2015 Enhjørning: Nej det er absolut ikke gratis.. Hvorfor tror du vi andre betaler licens og startgebyr? Men du kan ikke bare ændre reglerne fordi de ikke lige passer dig.. Der er nogle krav i det forbund og kan du ikke leve op til dem kan du ikke være med.. Længere er den bare ikke.

• #84   10. jun 2015 Så du synes bare, at DRF aldrig skulle ændre deres regler? Reglerne skulle bare være, som da forbundet startede. Ok, Kris, jeg er glad for, at du ikke bestemmer over folkeskolen smiley
    Melanie, i min rideklub ville nogle dressurkællinger have et problem med det, og ignorere det, da det ikke er et officielt stævne, og derfor ikke en officiel grund til at optage hallen smiley

• #85   10. jun 2015 Jeg siger ikke at man ikke skal udvikle sig og derigennem også ændre på reglementet...
    Men hvis du kan komme med nogle gode argumenter for hvorfor bidløst og bid burde blive bedømt ens skal jeg da ikke udelukke at jeg ændre mening...

• #86   10. jun 2015 Åhh Kris & Pigen, gid man bare lige kunne lave sit eget forbund. Håber lidt at DHE på et tidspunkt bliver så stort og får så mange folk at det bliver lidt alla DRF med lidt mindre klubber, små og større stævner rundt omkring og egne regler. Men der må man vel vente lidt endnu før noget lignende sker smiley

Kan ikke se nogen grund til at skulle ændre på hele DRF fordi nogen har nogle andre ideer. Det ville være som at gå til eksamen i matematik og forvente gode karakatere for sit brug af dansk. Fair nok hvis DRF vil følge lidt med og få lidt flere kunder ved at lave anderledes klasser, men det skal ikke gå ud over de andre smiley

• #87   10. jun 2015
    Ville egentligt bare indskyde at " det der BBH " ikke har noget og gøre med bidløs ridning/dressur ;o). Spøjst som folk kan få forkerte indtryk af noget.

For mig og se iøvrigt vdr. bidløst og dressur, så kunne man med lethed ændre det til " accept af tøjlen " og tillade kapsun, sidepull samt bitless som optømning.
    I kandar klasser skulle hesten istedet for kandar og brindon bære hackamore og kapsun = cavemore. Som det i forvejen er i det akademiske.

Og ja, DRF er firkantede - fx kan dommerne til islænder stævner sagtens abstrahere fra at folk ikke rider i ens outfit, men argumentet for at det skal være ens til dressur stævnerne er at dommerne ellers ikke kan finde ud af at bedømme og abstrahere for det.

• #88   10. jun 2015 Sarah.. Er helt enig med dig smiley

Krikken: Jamen det er jo ikke bare et spørgsmål om at ændre et ord på kritikken. Der er jo dommere og TD'er der skal på en helt anden uddannelse for at kunne dømme disse klasser og vurdere hvad der er rigtigt og forkert.
    Som "almindelig" dressurrytter fatter jeg jo hat af hvad du skriver.. Jeg har slet ikke sat mig ind i hvad det vil sige at bidløst, og det har dommerne under DRF jo heller ikke.

• #89   11. jun 2015
    Det er jeg så uenig i ;o). Det kræver ikke et nyt opdateret kursus - muligvis noget info om trenserne, men de virker sådan cirka på samme måde alle sammen.

Men en hest går ikke en dyt anderledes i dressur, hvis den er redet godt, om den går bidløst eller med bid - det kræver ikke noget andet/nyt af dommerne og bedømme. Da de skal/bør bedømmes ud fra det samme på kritikken - blot med "accept af tøjlen " istedet for :o).

• #90   11. jun 2015 Krikken: Hvad så med dem der ikke rider særlig godt på en bidløs trense? De skal jo også bedømmes.. Og selvom du mener det kun kræver et kursus i hvordan trenserne fungere så kræver det dog stadig et kursus. Og det koster.. Og hvem betaler det??

• #91   11. jun 2015
    Det kræver virkelig ikke et kursus - et udprint er nok, eller at man sender en mail rundt til dommerne hvor i der står det beskrevet - en bette info PDF fil, som jeg garantere de nok godt kunne få nogen til at skrive eller få et sted - fx har Hestefornuft skrevet en fin sum omkring de forskellige trenser. Trenserne ligger iøvrigt pres på næseryggen/virker på næseryggen.

De der rider med bid, skulle bedømmes ud fra " accept af tøjlen " og i samme klasse, samt ud fra samme kritik. Jeg synes også for bid, at "accept at tøjlen" duer bedre end accept af biddet, synes det andet dækker bedre. Fx hvis man har en hård hånd, så har det jo intet og gøre med manglende accept af biddet, hvis hesten har åben mund.

Synes slet ikke det skal gøres så kinesisk og besværligt :o)

• #92   11. jun 2015 Du kan jo ikke sikre dig at alle dommere har forstået det ved at sende en mail.. Du bliver jo nødt til at sikre dig at alle dommere har forstået budskabet og dømmer ens lige meget hvad. Så duer det jo ikke med en mail hvor hver enkelt dommer får sin egen mening om hvad der er rigtigt.

Det sidste du skiver har jeg også lige en kommentar til.. Hvis rytteren har en hård hånd så dømmes det jo ikke ned i "accept af biddet" men i "rytteres indvirkning" så der ville det jo trække ned hvis man har en hård hånd eller sidder forkert eller andet.

• #93   11. jun 2015 Jeg ved ikke om nogle herindefra var med, men jeg var til det, DRF kaldte "debataften" på Århus Univeristet med Jane Et.eller.andet (kan virkelig ikke huske hendes efternavn) fra Hestens Værn, Hasse Hoffman og Leif Et-eller-andet (hans efternavn forsvandt sørme også smiley )
    Det var med henblik på korrekt dressurridning, hvor der også blev spurgt om bidløst til stævner. Men der er simpelthen så mange gamle nisser som bestemmer at bidløst kun er for skovtursryttere, eller hvad ved jeg.
    Tror det var Hasse som sagde, at kandaren (nu var det lige det varme emne i forhold til hestevelfærd osv) var beregnet til at forfine signalerne, og det kunne man i hvertfald ikke uden bid. Der blev også hentydet til at dem som rider uden bid, slet ikke kan ride. Og da slet ikke med så fine signaler som alle toprytterne da gør med kandar smiley Og dommerne gider egentlig ikke se på amatørryttere på stævnepladserne. Sådan blev det i hvertfald fremstillet.
    Så hellere putte bid i munden på en hest som ikke er klar til det, fordi man måske gerne vil ud og starte stævner/have bedømt sin hest af "professionelle" øjne?
    Jeg har en hest som simpelthen ikke KAN fungere med bid. Det er ligemeget hvilket. Han åbner munden og ser bare generelt rigtig trist ud, og det trækker jo ekstremt meget ned hvis jeg ville have ham med til stævne.
    Er ikke dressurrytter, men kunne alligevel godt tænke mig at komme ud og starte nogle stævner, bare for oplevelsens skyld. Det sørger DRF bare for at jeg ikke kan :))
    De kunne da i det mindste tillade sådan noget som ridekapsun og/eller sidepull i LD klasserne, da den i forvejen "bare" er beregnet til nybegyndere, enten heste eller ryttere.

For at vende tilbage til Hasses udtalelse omkring at man ikke kan ride med fine signaler med bidløst. Det kan lade sig gøre ....
    https://www.youtube.com/watch?v=OFw82kFi8Rk

• #94   11. jun 2015 Hmm. Hvad mon bidrytterne ville sige, hvis DRF pludselig ville forbyde bid og kun tillade bidløst?
    Tænker mest af alt den der 'man vælger selv blabla', ville i så alle smide biddet væk? smiley Blot en undren.

Nu rider jeg selv med bid på mine, så jeg er sådan set ligeglad. Dog er min 4 års meget mere styrbar UDEN bid end med, så ja jeg er faktisk direkte utryg ved at skulle ride med bid, men jeg tvinger mig jo så bare igennem det til dressurstævnerne, og alle andre stævner må heldigvis rides i sidepull smiley

• #95   11. jun 2015 Hvorfor er det egentlig at folk tror at det udelukkende er DRF valg at man ikke må starte dressur uden bid? Ikke noget noget, men DRF er faktisk en del af FEI som er dem der har de internationale regler, og det er FEI som siger niksen biksen til bidløst. Og da DRF gerne vil have at deres ryttere kan begå sig på de internationale baner, så nytter det jo ikke noget at sige ok til bidløst - for hvad så med de ryttere som rider de højeste klasser bidløst men ikke må starte de internationale pga dette?

Copy: Jeg må altså erklære mig enig i at man ikke kan forfine hjælpen bidløst på samme måde som med en kandar. Kandar-stangen bruges til at samle hesten til de helt samlede øvelser og bør bruges til at løfte hesten i forparten i f.eks piaffe
    Denne effekt kommer jo af stangeffekten i bidet og den for man ikke på samme måde uden stang.

• #96   11. jun 2015 DD - men det handler om dig som person og ikke om hestens velfærd.. Det er trods alt dig der har magten så du har valget, det har hesten ikke! smiley

Mvh TT

• #97   11. jun 2015 Nu har jo også Hackamoren også stangeffekt.. Hvorfor kan ikke den bruges? smiley

Mvh TT

• #98   11. jun 2015 TT: Nu må jeg sige at hackamoren ikke giver samme løft som kandaren gør, det er ihvertfald ikke min opfattelse og jeg rider med begge ting.

• #99   11. jun 2015 Ok.. Men hvorfor kan nogle finde ud af at lave alle de svære dressur øvelser uden bid? smiley
    Som I ved har jeg intet imod bid! Men det jeg har noget imod er at nogle bliver holdt udenfor et stort fællesskab fordi de vælger at sætte sin hest først! Og det synes jeg personligt er noget svineri..
    Mvh TT der mener at der skal være plads til alle! smiley

• #100   11. jun 2015 Team tindur og alle andre:

Nu skriver du selv at hackamore har stangeffekt. Jeg mener også den skal sidestilles med stangbid dvs i dressur jo så kandar. Hermed er alle pony dressurklasser jo så udelukket. I hesteklasser skal man op i m klasser før der må rides med stang. Og det er så oftest på distriktsplan. Så tænker jeg hvor mange er der så tilbage der kan/vil ride ?

• #101   11. jun 2015 Ponymor
    selvom den har stangeffekt er det stadig en bidløs trense, ergo bidløs ridning, det kan ikke argumenteres for at det er bid ridning for det kan det aldrig blive uden et bid i munden smiley

ja den trykker rundt om mulen, men hvor meget kommer an på hvilken hackamore, f.eks. blomsten, har ikke et meget større press end en simpel sidepull..

• #102   11. jun 2015 Kommer da også an på hvor stramt/løst den spændes. Igen ligesom ved de forskellige stangbid.

• #103   11. jun 2015 Når nu der åbenbart er SÅ mange, der kun vil ride bidløst og samtidig starte stævner og samtidig brokker sig over reglerne, så må de sgu da slå sig sammen og afholde deres egne (uofficielle) bidløse stævner. Sværere er det vel ikke.

• #104   11. jun 2015 TT: Hvor ser du at jeg siger man ikke kan ride de svære dressur øvelser uden bid? Det kan man sagtens også uden kandar. Jeg forklarede blot at jeg er enig i at man med kandaren kan forfine sine signaler endnu mere.

• #106   11. jun 2015 Jeg synes, folk skal have lov til at ride med hvad end de lyster, så længe det ikke skader hesten. Det med at man ikke kan styre en hest bidløst er noget fis. Der hvor min hest står rider 50 % af folk bidløst og DHE træf Sjælland afholdes derude og jeg har ikke set andet end fuldt ud styrbare og velopdragne heste.

Jeg elsker dressur og får derfor undervisning af en berider fast i 45 min. hver 2 uge, for at dygtiggøre mig og min hest. Jeg rider uden bid og har altid gjort det på min hest. Jeg har ingen interesse i stævner personligt, men kan ikke se hvorfor jeg ikke måtte starte hvis jeg ville. Jeg bruger jo lige så meget krudt som bidryttere på at uddanne min hest og øvelserne er jo de samme bid eller ej.

• #107   11. jun 2015 Har ikke sagt at du siger noget smiley jeg bare undrer mig.. smiley også over at man snakker om at forfine signalerne ved at putte et kandar i munden på hesten... Jeg vil jo ikke mene at det er at forfine.. At forfine er jo at bruge mindst muligt signal set udefra eller ej..Men kandaren er så kraftigt så tror næppe hesten synes det er et forfinet signal smiley den som reagerer på den mindste lille flue.. smiley

Mvh TT

• #108   11. jun 2015 Grafik, ved godt FEI egentlig styrer det hele, men jeg synes bare godt DRF kunne tillade det i de små stævner, som LD og måske (forhåbentligt engang) LC. Det er jo ikke internationale, så det kan DRF selv bestemme smiley
    Mht. kandar, har Hasse ret i at den bruges til at forfine signalerne. Oprindeligt. Jeg ser bare så mange som i stedet bruger den til at holde heste fast i en position som ser "pæn" ud. Og det er jo ikke hensigten. Ved godt man ikke kan gåhjem og slå folk oven i hovedet når de rider træning med kandar og det er deres eget valg osv, men så kunne man måske ligge mere vægt på at tjekke ved stævner. Endnu mere end man gør i forvejen - eller ganske enkelt skaffe nogle dommere som dømmer efter hvordan hesten går i helhed. (no hate, har også bare set til mange stævner at en rytter med hård hånd som bare hiver hesten ind så den går med åben mund og polypper får højere karakterer end en afslappet hest som kan bære sig selv ordentligt, bare fordi den anden gik mere højtstillet)

• #109   11. jun 2015 pony mor
    det eneste jeg forsøger er at sige du ikke kan sige at det er bid ridning, det vil altid være bidløs ridning ligegyldigt hvordan og hvor ledes..
    bid ridning = bid i munden
    Bidløs ridning = ingen bid i munden..

• #110   11. jun 2015 TT: Tror først man forstår "forfine" når man kommer op i de klasser hvor det er nødvendigt. F.eks kan man ved at ryste lidt på hånden få løftet hesten mere op. Og hesten skal jo være så velredet at den forstår "usynlige signaler" men i de høje klasser hvor stor samling kræves kan det altså være rart at nogen signaler ligger i stangen smiley
    Og ja Kandaren er kraftig, og det er jo derfor man ikke skal ride med voldsom tøjle kontant i kandaren - at det så ikke ser sådan ud på stævnepladsen er en anden snak og har faktisk ikke noget med kandarens formål at gøre smiley Kandaren benyttes jo også i akademisk til samme formål.

Copy: At folk ikke kan finde ud af at bruge kandar er jo noget andet smiley Disse folk vil jo også ride forkert bidløst.

• #111   11. jun 2015 Kan ikke forstå, hvordan det kan diskuteres, hvad der definerer bid og bidløs ridning. Er der ikke et bid i munden på hesten, så er det jo nok bidløs, skal man se smiley

Derudover vil jeg gerne have svar på, fra jer der kritiserer kandar og større stævner og samtidig gerne vil tages imod: hvordan dømmer man deltagerne, når #1 rider med kandar, sporer og traditionel dressursadel som det er påkrævet, og #2 rider i løs cordeo og uden sadel?
    Synes det lyder lidt hyklerisk at kritisere kandar og traditionel ridning samtidig med, at man gerne vil blive taget ind på samme niveau med de andre - det bliver jo umuligt at bedømme smiley

• #112   11. jun 2015 Men cordeo og kandar er jo også ekstremerne i hver deres retning. Så de to vil være svære at sammenligne.

Men alle LA-klasser fx kan uden problemer rides (og derved dømmes) i en sidepull på lige fod med en bidrytter. Fordi man vil starte stævner er jo ikke lig med at man starter med en grand prix klasse.

• #113   11. jun 2015 "Men cordeo og kandar er jo også ekstremerne i hver deres retning. Så de to vil være svære at sammenligne."

Men nonetheless er det jo det, de vil have smiley

• #114   11. jun 2015 Grafik - det handler jo om træning og signal indlæring.. Man kan nok lære en hest at løfte sig mere ved at lægge ét andet "usynlig" signal ind smiley
    Jeg siger ikke at der i høje klasser skal være de samme klasser. Men en for de med bid og en for de uden smiley men i L klasserne er der ingen problemer at have både bid/bidløst tænker jeg smiley

Mvh TT

• #115   11. jun 2015 Fünke: Det tror jeg faktisk ikke. Det folk gerne vil have er, at man ikke udelukkes fra alle DRF stævner og klasser (i hvert fald i dressur) fordi man rider uden bid.

Det er for mig ikke så sort hvidt, som i hvis du ikke kan ride en grand prix i cordeo, så må du slet ik være med, ha! Hvis man kan ride en fin LA klasse og udføre øvelserne korrekt uden bid, hvorfor må man så ikke det?

• #116   11. jun 2015 Fünke: Der er jo ikke nogle, der i denne debat har sagt, at de vil have, man skal ride rundt i cordeo og uden sadel i LA-klasserne. Lad nu vær med at overfortolke så meget... smiley

• #117   11. jun 2015 TT: Nu har jeg selv redet med kandar, og min hest er meget følsom på signaler. Med kandaren skulle jeg kun vippe med lillefingeren også løftede han sig for til. Dette kalder jeg at forfine signalet, altså man som rytter næsten intet skal gøre.
    Og igen siger jeg ikke at det ikke kan lade sig gøre uden, jeg siger blot hvad formålet med kandaren er og den er ikke forfærdelig når man kan ride med den.

til alle jer som mener det er uretfærdigt, jamen man kan altså ikke dømme på lige fod med bid g bidløst i dressur. Alt andet end lige kan man ret nemt se på en bid hest om der bliver taget kraftigt eller om rytter hænger for meget i tøjlen, så åbner hesten munden. Dette kan være langt svære i en sidepull. Og hvordan skal man så vurdere hestens accept af bidet, når den så ikke har bid i munden?

• #118   11. jun 2015 Der er mange heste, som ikke kan åbne munden pga. alt for stremme næseremme. De fleste der er redet i sidepull, som jeg set, hvor der bliver taget for meget, kæmper i mod og trækker hovedet ned af og op. Og jeg vil gerne lige påpege, at jeg ikke synes det er uretfærdigt, jeg forstår godt, at reglerne ikke kan ændres hele vejen op. Alligevel kunne det være rart, hvis DRF gik ind, og førte an og viste at det bidløse også var accepteret. Det kunne være ved, at lade det være godkendt at ride med sidepull i LD, muligvis LC klasserne også, eller engang i mellem have nogle særlige klasser, hvor både bid og det bidløse var tilladt smiley Desværre udstråler DRF jo at det bidløse ikke er accepteret, og giver et ry af noget useriøsitet, som jeg synes er rigtig ærgerligt. Ligesom jeg også synes det er ærgerligt, at der DHE ikke også har nogle klasser, hvor bidet er tilladt smiley

• #119   11. jun 2015 Men hvorfor er det så vigtigt at hesten skal acceptere et bid? Det er vel accept af hjælperen man bør kigge efter.

Bidheste kan også være snørret så godt sammen, at de ikke kan åbne kæften smiley Den slags tjekker man sjældent til alm klubstævner eller distriktstævner i de lavere klasser.

Min egen træner er sgu ret cool og en af de få pro beridere som ikke går op i om hesten har det ene eller andet på hovedet, men kigger på hvordan hesten går i stedet.
    Han har også dømt et bidløst stævne og han gik hen og tjekkede nogle af hestene for at se om det bidløse sad korrekt, om der var mærker osv (hestens hår på næseryggen bliver bl.a. voldsomt uglet, hvis man har for hårdt ved i en bidløs).

Han kan også finde på til at tale om at suge på bidet til mig under undervisning, fordi han glemmer at min hest ik har bid i munden smiley

• #120   11. jun 2015 "Det er for mig ikke så sort hvidt, som i hvis du ikke kan ride en grand prix i cordeo, så må du slet ik være med, ha!"

Det er heller ikke det jeg mener, men man er altså nødt til at lave en ret stor del om, hvis både bid og bidløs skal tillades. Man kan ikke bare lave "bid" om til "bidløs" og så kører det.
    Det handler ikke om at overfortolke - det handler om, at hvis ikke man får defineret det, så ER det nemlig noget som at ride i cordeo og uden sadel i LA-klasserne. Det er ikke så simpelt, som i stiller det op smiley

• #121   11. jun 2015 Hvorfor ikke? Jeg har været bidrytter i ja 12 år af mit liv og bidløs i 6 år. Så kender fint til begge dele. Og forskellen på at ride med sidepull og alm trensebid er altså ikke voldsomt stor. Jeg rider ikke spor anderledes end jeg altid har gjort. Nu er det bare uden bid.

Min hest og jeg ligger og tuller rundt med visse LA-øvelser (fx 10 meter volte, traversade, mv) til undervisning (på nær lige galop, den har vi svært ved men det har ikke noget med bid at gøre). Og det er altså alm øvelser ikke en sær bidløs variant af dem, jeg træner smiley

• #123   11. jun 2015 Jeg ved godt mange strammer deres næsebånd, men man kan stadig tydeligt se på bidet hvis der er for meget fat i det.
    Jeg syntes ikke rigtigt at man i dressuren kan sætte en bidløs hest op mod en bidhest, og er faktisk sikker på at der til stævnene ville komme ekstra mange klager hvis dette blev et tilfælde. For tænk nu hvis den bidløse hest tabt mod en hest som tilfældigvis lige åbnede munden i to øvelser og hvis næsen måske kom lidt bag lod?
    Det giver ramaskrig nok for de bidløse i forvejen, så hvad ville der ikke lige ske hvis de fik lov til at deltage og så ikke vandt over en sådan en hest.

• #124   11. jun 2015 CMREITZEL - sikke noget uvidende fis at lukke ud! Min hest vil ikke acceptere biddet og vi har forsøgt med flere forskellige. Og jeg rider uden konstant tøjlekontakt (løse tøjler) så der er intet med en hård hånd at gøre. smiley ikke alle heste er glade med et bid i munden og for mig handler det om at have en glad hest og ikke sætte mine egne egoistiske forestillinger foran hans velbehag.

Der er tilladt med bid i DHE smiley

Mvh TT

• #126   11. jun 2015 Line
    Bid er da netop tilladt til DHE til alle klasser, undtagen barrel race. Det eneste der ikke er tilladt er stramme næsebånd smiley

• #127   11. jun 2015 CMREITZEL: Men for nogen af os betyder bid bare ikke så meget. Jeg har selv tilredet min, og han har haft bid på 3 gange. Han virkede ikke til at bryde sig om det og da det også var midt i et tandskifte, prøvede jeg bidløst for første gang i mit liv. Det gik super fint, så da tandskiftet var ovre tænkte jeg whatever, vi rider da bare uden bid så, det funker for os.
    Jeg har ikke haft behov for at prøve al verdens bid for at se om han kunne gå med et af dem, nu hvor han fungerer fint bidløst.

• #128   11. jun 2015 Fair nok - så er jeg bliver misinformeret - fedt gjort af DHE! smiley

• #129   11. jun 2015 Tindur blev langsomt vænnet til biddet (som alle andre plager og ungheste jeg har haft arbejdet med igennem årene) han begyndte efter en tid at vise ubehag ved det og tænder blev tjekket og nyt bid forsøgt, dette optil flere gange. Hver gang vi forsøgte med noget nyt gik der nogle måneder hvor han viste mere og mere irritation over biddet og konflikt adfærd når han skulle sadles op blev tydeligere og tydeligere.
    Jeg fik så min underviser til at medbringe sit Bidløse grej og vi forsøgte med dette. Han arbejdede utrolig godt og fik sit glade udtryk tilbage. I går var første gang jeg kom med min Hackamore og der var intet problem da han fandt ud af at der ikke skulle bid i hans mund smiley
    Så derfor måtte jeg tage valget mellem at være egoistisk eller sætte min hest først. Han er den første hest jeg har trænet der ikke kunne med biddet.. Så hvorfor forlange han skal gå med et?

Mvh TT

• #131   11. jun 2015 Nu har jeg i langtid redet bidløst, rider med et LG bid som minder om hackamore blomsten, jeg mener at det er op til en selv hvad man vil ride med. DRF har diciplinen TREC hvor der må rides bidløst, skal selv til landsstævne her sidst på måneden i TREC. Det med at kunne styre sin hest har ikke noget med om man rider med eller uden bid, min hest stopper om der rides med bid eller uden. Det hele bunder i hvordan hesten er redet og ikke mindst opdragelse og tillid mellem hest og rytter.
    Det med at på bid stopper hesten bedre, det er ikke sandheden, men klart er en hest vantil bid og man begynder at ride bidløs, så er det da klart at der skal træning til, alt for ofte kan bidet give en falsk tryghed, vil en hest stikke af, gør den det med bid eller ej, men er den redet ordentligt og stoler på sin rytter har den ingen grund til at stikke af om så der kommer plastikposer flyvende eller andet.

Jeg træner lige så meget fra jorden som fra sadel det giver et godt samarbejde og en stor tillid mellem mig og min hest, tror på at det er vejen frem om man rider med eller uden bid.

Hvis man gerne vil ride dressur, er der ofte mulighed for at ride uden for klasse, hvis det er for at få sin hest bedømt, det kan aftales med dommere til stævnet.
    Jeg tror der engang kommer klasser hvor der kan rides uden bid, men igen du kan heller ikke stille op i dressur med komplet western udstyr.
    Så rider man som jeg uden bid er der andre discipliner man kan stille op i.

• #132   11. jun 2015 Slå Jer sammen og lav jeres egne bidløse stævner smiley Så undgår vi også allesammen den drama på stævnepladsen smiley

• #133   11. jun 2015 CMREITZEL
    Det kan også bare være hesten ikke bryder sig om at have munden fyldt med en underlig substans smiley
    Det er unaturligt for den at have bid i munden, uanset om den er "avlet til det" eller ej. Nogle heste reagerer måske bare ikke fordi de i forvejen er bange for hvilke af deres signaler der ellers bliver misforstået og tolket som uopdragenhed.
    Forestil dig hvis du forsøger at vise tegn på ubehag når nogen giver dig et eller andet på, men i stedet for at reagere, bliver de bare ved med at begå samme "fejl". Det kan være uvidenhed, men det kan sandelig også være fordi de bare er ligeglade.
    På et tidspunkt vil du opdage at det er ligemeget at prøve at fortælle dem at der er noget galt, og du accepterer deres handlinger.

• #134   11. jun 2015 #133
    Og det er også unaturligt for hesten at have sadel på. Nej, hesten lader ikke være med at reagere fordi den er "bange for at signalerne bliver tolket som uopdragenhed". Jeg er med på hvad du mener ift. til, at nogle heste bare finder biddet ubehageligt, men du kan simpelthen ikke sige det, du siger - hesten reflekterer ikke over sin egen handling som om den kan misforstås som uopdragenhed. Det handler om at den kæder situationer og reaktioner sammen, ikke at den tænker "det her bliver misforstået" smiley

• #135   11. jun 2015 Jeg synes ikke, det er en god idé bare at slå sig sammen og lave sine egne stævner. Det bidrager jo bare endnu mere til den adskillelse der pt er. Men pt er det jo desværre den eneste løsning.

Mit personlige håb ville være at drf blev en smule mere åbne. Til DHE træf kan man starte alm dressur (også med bid). Så hvorfor ikke lade bidløse starte drf stævner? Og dommeren på DHE Sjælland i år var berider, så ikke fordi det var en eller anden "hippie" dommer, som dømmer bidheste ned. Bidryttere og bidløse startede og blev dømt på lige fod.

I reglerne til dressur på DHE står der:
    "Udstyr: Det er valgfrit hvilket udstyr man vælger at ride med i klassen (diverse hjælpetøjler er ikke tilladt), det forventes at rytteren vælger det udstyr hesten og rytteren er klar til og fungerer bedst med."
    Se det er da fornuftigt!

• #136   11. jun 2015 Hvorfor går man kun overfor grønt lovligt? Hvorfor sidder rattet i bilen i venstre side?? Eller hvorfor er Jorden næsten rund?

Hvis du læste reglementerne på dansk rideforbunds side, ville du opdage at ridning UDEN bid er tilladt i visse discipliner. Og hvorfor det MED bid i andre discipliner.

• #137   11. jun 2015 Højre side i England smiley der skal være plads til alle smiley

Mvh TT

• #138   11. jun 2015 Fünke, altså det jeg tænkte mest på da jeg skrev der, er dem som bliver irriteret eller netop synes hesten er uopdragen når den ikke vil acceptere biddet, og måske strammer næsebåndet mere eller hvad ved jeg, i stedet for så at tænke at der er noget andet i vejen. Ville bare ikke skrive det sådan, det lyder lidt som om alle gør det - og det er ikke det jeg siger smiley
    Hesten vil jo på et tidspunkt begynde at ignorere dens instinkter hvis vi aldrig lader dem komme igennem. Tror alle sammen vi kender det med at hesten begynder at galopere uden vi har bedt den om det - i hvertfald ikke med vores ben eller sæde. Men den kan jo mærke at vi forbereder os på at galopere - hvis vi kan få den til at ignorere dens instinkter dér, kan vi også i andre situationer.
    Nej, sadel og alt muligt andet er heller ikke naturligt, ligesom det heller ikke er at have rytter på. Men hvis jeg havde en hest som ikke ville acceptere sadel, ville jeg ikke ignorere at den siger fra bare fordi jeg vil ride med sadel.
    Ligesom jeg ikke vil bruge bid hvis min hest ikke vil acceptere det, så er det bare irriterende at jeg ikke må starte dressur. Jeg gør det ikke for konkurrencens skyld, men fordi jeg godt vil have bedømt min hest i bestemte øvelser og bevægelser af et par professionelle øjne. Og måske mere end et par gange årligt smiley

• #139   11. jun 2015 Ja det kunne jo være sjovt at se om ens arbejde bar frugt en gang i mellem smiley samt at få trænet hesten i at der sker meget omkring den smiley

Mvh TT

• #140   11. jun 2015 Trine Rafn: Lol, seriøst, sammenligner du det at DRF har regler for bid med at jorden er (næsten) rund? Hvem har lavet den regel om jorden? Universet? Og er DRF sidestillet med dem? smiley

• #141   11. jun 2015 Sibo - fordi jeg synes spørgsmålet er ligeså irriterende smiley Og hvad er svaret? Det nemmeste ville være at gå til kilden (DRF) og læse hvad der stod på deres hjemmeside. Desuden er der er 213123123 forumer omkring det. Folk kommer op og toppes HVER gang..

Jeg følger reglementer i reglementerne, og hvis man ikke kan lide lugten i bageriet kan man jo altid finde et andet bageri (iforhold til DHE fx eller western - ikke myntet på kun bidløst..) smiley

• #142   11. jun 2015 DHE afholdes jo desværre kun to gange årligt og mange skal køre langt efter det.

Og den med lugten i bageriet er sgu for dumt. Hvad med kvinder og stemme-ret? Skulle de skride fordi de ikke kunne lide lugten? Børnearbejde? Der er foregået mange ting i dk som er blevet ændret fordi folk blandede sig og råbte højt. Og pt råber bidløse ret højt, hvilket skaber kontroverser. Men ingen ændringer kommer uden kontroverser og hvis man ikke kan lide lugten kan man jo også prøve på at få ændret opskriften. Også selvom bageren strider imod smiley

• #143   12. jun 2015 Morsomt hvordan metal i kæften rytterne tillader sig at blive modbydeligt imod hippierytterne, blot fordi de undrer sig.
    Og morsomt hvordan hippierytterne tillader sig at nærmest stille metal i kæften rytterne hen, som er de ligeglade med hestens ve og vel.

I bund og grund tror jeg det handler om manglende viden fra BEGGE sider af, med en del af de påstande der slynges ud.

Fakt er at desværre er det FEI / drf der styrer reglementet. Og så må man jo bøje sig dem. Og ellers kan man vel blot håbe at flere går i Hollands fodspor, hvis man ønsker dette.
    Personligt ville jeg tro det skaber endnu større splid ved at tillade det. Men i sidste ende er jeg fortsat ligeglad hvad der sker.

Og kapow som begge dele rytter, tillod jeg mig at diskriminere begge dele. Dræb mig.

• #144   12. jun 2015 Sibo: Måske DHE holder træf der fungere efter udbud og efterspørgsel - i det tilfælde, er det nok derfor DRF/FEI endnu ikke har ændret deres reglementer.

Børnearbejde foregår da i bedste vis endnu, måske ikke Danmark. Men hvem tror du der sidder og laver det tøj du går rundt i? Eller andre tekstiler? BØRN.
    Eller den kakao/kakaoprodukter du garanteret spiser/drikker? BØRN (som i mange tilfælde er blevet "kidnappet").

(Lidt som den der vending at mange ting(heriblandt stærkere bid/strammere hovedtøj) kun skjulere problemet - ikke løser det smiley

Du mente jeg lavede mærkelige sammenligninger, men det samme gør du da? smiley Sammenligne en traditionen der gør ingen "skade" sålænge formålet med fx dressur(accept af bidet) og hestens fysiske opfyldes.

Jeg er fuldstændig ligeglad om folk rider med eller uden bid. Men jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har en trang til at oprette en debat der føre ud i had beskeder imellem brugerne. Trådstarteren havde fået sit svar(som garanteret var meget mere brugbart ind svarene herinde ved at kigge på DRFs hjemmeside.

• #145   12. jun 2015 Men hvis man er ny her inde så ved man jo ikke hvilke konsekvenser det skaber at stille spørgsmålet smiley

Mvh TT

• #146   12. jun 2015 Hej Piger
    Det er altså ikke helt rigtig at man ikke må ride noget dressur bidløst ved drf - stævner. DRF har i mange af deres bredeaktiviteter, gjord det tilladt at ride med sidepull istedet for bid. Dette gælder både for kvadrille og PAS DE DEUX smiley så hvis man gerne vil ride bidløst dressur så kan man ride det smiley det kræver altså kun, at man selv gør en indsats for, at få andre i ens klub med på ideen smiley

• #147   12. jun 2015 Er der nogen af jer som har spurgt om jeres lokale rideklub ikke vil afholde en bidløs show klasse? DRF har faktisk sagt at dette er tilladt, det skal bare være en showklasse ved et E-stævne eller D-stævne, da man her godt må "ændre" på reglementet så længde det fremgår i klassebeskrivelsen. Som f.eks når rideklubben har klasser for rideskole eleverne hvor det ofte er sådan at hjælpetøjler bliver tilladt og opråber af programmet også er tilladt.
    Måske i skulle gå ind i klub bestyrelsen og prøve at få dette igennem, så kunne man måske overbevise DRF om at der faktisk er en tilknytning til sådanne klasser.

• #148   12. jun 2015 Personligt er min rideskole ikke en del af drf da det er en natural horsemanship skole, men det ville da være rart at have muligheden for at stille op. Nu vi snakker om at lave vores egne stævner er der så nogen der kender til nogle horsemanship stævner?

• #149   12. jun 2015 TS: Når du alligevel ikke er en del af DRF hvorfor så være irriteret over der ikke er bidløse dressur-stævner? Du kan jo starte dressur til DHE konkurrencerne istedet, og din rideskole kan da også sagtens lave stævner/konkurrencer for jer.

• #150   12. jun 2015 Det ville desværre være alt for upraktisk. Vi har ikke et ridehus, vores stald har tre bokse og hvis det bliver dårligt vejr kan vi ikke være særlig mange indenfor

• #151   12. jun 2015 Nu rykker man normalt ikke stævner i sommer halvåret ind pga dårligt vejr og heste skal heller ikke have bokse på en stævne plads med mindre det er et kæmpe stævne som går over flere dage.

• #152   12. jun 2015 Stald Munkholm i 9640 Farsø holder stævne i Agility og Trail. Har hørt at de måske overvejer en springklasse til næste stævne også smiley

Der bruger vi en fold at varme op på, ridebane til klasserne, der er en enkelt striglebom at parkere hesten og 3 bokse til dem der evt har lidt problemer med deres hest af den ene eller anden grund, og resten går selv rundt med deres hest resten af dagen. Det går fint her, så det ville også være en mulighed for dit sted TS smiley

• #153   12. jun 2015 Men hvad gør man så med hestene? Stiller man dem ud til de andre på fold? Fordi hvis vi gjorde det var der sikkert nogle heste der ikke havde det så godt til selve stævnet...

• #154   12. jun 2015 Vi står bare med dem. Skal man gå bane stikker man hesten til nærmeste frie hånd og så må vedkommende stå med hesten i de 5 minutter smiley

• #155   12. jun 2015 Så er der nogle der snakker om "jamen bare de laveste klasser" ja og hvad så når i er udklasset af dem eller gerne vil mere - så er det jo igen et problem.
    Nogle ting må man bare acceptere - i kaninhop skal kaninerne have sele på som er udformet på visse måder og så må jeg sku indrette mig fordi jeg ikke må hoppe med halsbånd (kun for eksemplets skyld - kunne jeg aldrig finde på) smiley
    Reglerne er som de er - lev med det eller begynd at holde egne stævner på opstaldningsstederne

• #156   12. jun 2015 TS til DRF stævner bliver hestene placeret i deres trailer imellem klasserne eller man trækker rundt med dem.

• #157   12. jun 2015 Jeg har desværre ikke et egnet sted at holde stævne, men hvis nogle andre tænker at det ville være en hyggelig idé så er jeg frisk på at hjælpe. Bare det er i nordjylland eller midtjylland eller vest/østjylland smiley

• #158   12. jun 2015 Pssst, er det ikke Sverige der nu har bestemt at det er frivilligt om man vil ride med Kandar til deres stævner ? Tænker bare at alt er muligt for den der bærer viljen i hjertet smiley

Stolt mor til datter, som rider både med og uden bid smiley

• #159   12. jun 2015 Sarah jeg vil gerne holde stævne med dig! smiley så skal jeg bare snakke MEGET pænt med bestyrelsen på stedet om det smiley Det bliver desværre ikke lige foreløbigt medmindre vores lille klub ikke skal gøre andet end at ligge "lokaler" til smiley (et lille sted udenfor DRF) Det er i midtjylland smiley

Nå ja og til TS og de andre der i stedet for at ville diskutere om det skal være tilladt så leger med tanken om under hvilke termer, så oprettede jeg i 2013 et emne om dette der faktisk gik meget godt, hvis jeg selv skal sige det smiley
    http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/958082-bidloes_til_staevner___hvorfor_ikke

• #160   12. jun 2015 Og selv synes jeg at det er træls ikke at kunne starte bidløst under DRF (ponyen må så ikke gå dressur mere, men hvis vi ser bort fra det) men kun DHE osv da DRF er det eneste i nærheden af mig indenfor miles omkreds smiley

• #161   12. jun 2015 Der er ikke nogen undskyldning for, hvorfor det ikke er lovligt at ride bidløst, andet end tradition altså.

Det er jo ikke om der er noget i hestens mund eller ej der skal bedømmes ud fra og jeg kan da slet ikke se hvad problemstillingen i at bedømme en bidløs og en bid hest sammen. Så er der i hvert fald noget galt med hvordan der bliver bedømt til disse stævner..

• #162   13. jun 2015 Bla . fordi det også er et spørgsmål om forsikring i tilfælde af om hesten går i panik og for ud sager død og lemlæstelse af mennesker og/eller andre heste . Og mange forsikringsselskaber vil frafalde sig at skulle betale erstatninger når og hvis der kunne påpeges at hesten ikke var under kontrol og det ville de påstå når der ikke er bid/hovedtøj/ hackamore på hesten/ponyen .

• #163   13. jun 2015 Ahvaffornoget??? smiley smiley smiley
    En Hackamore er MEGET stærkere end et normalt bid! De ved også alle der har med heste at gøre og så må forsikringen følge den viden der er! De kan ikke bare lave sine egne teorier der ikke har hold i virkeligheden! smiley

Mvh TT

• #164   13. jun 2015 Hvis en hest har lært signalerne med fx. sidepull, er den præcis lige så nem at stoppe som en hest med bid.
    Ja, man kan stoppe hesten ved hjælp af smerte med biddet hvis man bare hiver til, men den kan lige så let bare stikke af med bid som den kan med sidepull. Det handler bare om træning smiley

• #165   13. jun 2015 Det giver faktisk meget god mening Helle, men hvad så når man bare trækker hesten? Det er forhåbentlig langt fra alle der trækker hesten i biddet, men en hest kan vel sagtens også blive bange og rende nogen ned i grime? smiley

• #166   13. jun 2015
    Langt de fleste forsikringer er ligeglade med om hesten har grime på, på fold. Så kan ikke se hvorfor de skulle blande sig i hvad hesten har på, når den bliver redet, så længe den ellers normalt er under kontrol ( og ikke blevet skræmt, som en hest med bid også kan og komme ud af kontrol ).

• #167   13. jun 2015 Ada S:
    I dressur bliver netop "accept af bidet" bedømt, hvad ville du give en hest der netop ikke har et bid i munden? Bidløse folk må jo gerne springe på deres heste eller 1'er ponyer smiley

• #168   13. jun 2015 Hvad med accept af hjælperne i stedet? smiley man skal jo i dressuren gerne kunne bruge andet end tøjlerne til at styre med smiley

Mvh TT

• #170   13. jun 2015 Så hvorfor ikke bare kalde det accept af hjælperne? smiley

Mvh TT

• #172   13. jun 2015 Og...? Hvad er problemet med at forandre eller sløjfe en sætning? De kan da sagtens tilføje og slette noget når der kommer et nyt bid, hovedtøj e.l. Så hvad er problemet? smiley

Mvh TT

• #174   13. jun 2015 For mig er det som sådan ikke et problem men det er det for rigtig mange andre smiley det handler jo også om at støtte op omkring andres behov og ikke kun sine egne smiley

Mvh TT

• #176   13. jun 2015 Det kunne faktisk være sjovt at starte en underskriftindsamling til at få ændret dressurreglementet til bidløst i nogle af de mindre klasser og se om vi får noget ud af det... smiley :)

• #177   13. jun 2015 CMREITZEL - pjat i dine øjne måske.. Men heldigvis ikke i alle andres.. Der er heldigvis mennesker der er åbne og ikke så snæversynet at de mener alt der er nyt og anderledes skal pakkes væk og undgås.

Mvh TT

• #178   14. jun 2015 Grundet der ikke er sket ændringer i Danmark, er nok på grund af udbud og efterspørgsel. Måske den er anderledes i Holland.

• #179   14. jun 2015 Copy og lucky - jeg mener at det har været prøvet før smiley

• #180   14. jun 2015 Der har været flere underskriftindsamlinger omkring det, men det er aldrig blevet til mere smiley

• #181   14. jun 2015 Hvor er disse underskrift indsamlinger foregået henne? smiley Jeg har aldrig set en om emne!

Mvh TT

• #182   14. jun 2015 Mener jeg underskrev én, Fleur Penter havde lavet for et sted mellem 5 og 3 år siden smiley

• #183   14. jun 2015 Mener også der er blevet lavet adskillige underskriftsindsamlinger, men det er vist aldrig blevet til mere. Man kan vel altid prøve igen?

• #184   14. jun 2015
    Der er blevet lavet en masse vdr. bidløst til dressurstævner, men hver gang underskrifterne er indsamlet og DRF er med på idéen og fx vil nedsætte en arbejdsgruppe, så har der ikke været nogen der har meldt sig til at tage det tunge let og lave forarbejdet.

• #185   14. jun 2015 Det er trist, at disse tråde altid ender i så meget vredt og mudret .... smiley

Der er så mange udsagn, der ikke er belæg for i virkeligheden ..... hvorfor skulle bidløse ryttere fx lave noget som helst forbund med BBH ?
    Blueberryhill - trænere derfra osv rider alle med bid.
    Mange af dem rider bare uden næserem, så hesten faktisk kan vise sin accept af biddet eller manglende ditto.

Hackamore er da bestemt ikke lavet til ingen tøjlekontakt - det svarer til at sige, at kandar skal man ikke have kontakt på .....
    Man skal ikke HIVE i det .... fordi der er vægtstangsprincip i gang, som fordobler (eller mere) den kraft, man lægger i det, men .... naturligvis skal der tøjlekontakt til. En slasketøjle, der dingler rundt i enden af kandar eller hackamore er enormt ubehagelig for hesten, så det ville da være en skam.

• #186   14. jun 2015 Sidste år blev der holdt et stævne i Finland, hvor de tog almindelig GP-ryttere og deres heste og gav dem bidløse trenser på, hvorefter de så holdt stævne.

Det var en stor overraskelse, hvor stor forbedring der var af de forskellige hestes gang med den bidløse trense - hvilket er grunden til, at nogle rideforbund i Norden valgte at sige ok til bidløs.

Det er i øvrigt også tilladt at ride med sidepull i en dressurklasse på PONY, så det er da en ændring.

For mig er det mest interessante, at hesten skal gå blødt og smidigt for bittesmå signaler og med gode bevægelser, afskub og bæring osv med hovedet let foran eller i lod - og i øvrigt som det kræves under fordringerne.
    Jeg kan også godt forstå, at det kan være rart med noget tøjle med forbindelse til næsen, når man er udenfor en bane eller et indhegnet område, så andre kan føle sig sikre. Så at cordeo generelt ikke er tilladt, kan jeg sagtens se logikken i.

• #187   14. jun 2015 Accept af biddet:
    Som jeg har forstået det, så ønskes det, at hesten accepterer signal fra tøjlen, uden at spænde op eller gøre modstand.
    Den modstand ses tydeligt også i bidløs optømning, så .... umiddelbart ville der ikke være noget synlig forskel på det ene ridt og det andet.
    Om man så har trænet hesten til at acceptere et bid eller et tryk henover næsen, som får nogle heste til at gå helt op i limningen og gå imod presset - det er sådan set samme arbejde.
    Hvis hesten er veltilpas, løs og smidig i sine bevægelser og reagerer på små fine signaler fra rytteren, så de kan danse derudaf, så er jeg fuldstændig ligeglad med, hvad der sidder på hovedet fra kinden og ned.
    *Og hvis man kan tage fotos af ekvipager med og uden bid eller videoer af samme - sløre eller slette mulen, og man så ikke kan se forskel på, om hest rides bidløst eller med bid .... og hvis det ser pænt og godt ud og lever op til fordringerne .....
    Så synes jeg da, det kunne være interessant at overveje en ændring ....
    Det kunne som foreslået længere oppe - hedde accept af tøjler. smiley

Og JA - min knabstrupper går dressurøvelser som piaffe, passage, galoppirouetter og etterchangementer eller flyvende changementer, sidebevægelser i alle gangarter osv ....
    Sætter sig bagtil, har super afskub - bæring og næsen lige foran lod.
    Det gør hun på trensebid, på kandar, på blank kandar og ... søreme også bidløst. Hun har nogle gener pga en øjensygdom, så hun bliver let generet i hovedet - shaker let, Så ... vi rider hende mest bidløst, for der er hun mest afspændt i hovedet og mest veltilpas.

Nogle heste er gladest for en ting - andre er mest veltilpasse med en anden .... for mig er det ikke vigtigt - og jeg har ikke heeeeeeeeeeeeeeeeeeelt regnet ud, hvorfor det er, at det der med udstyret, det er så vigtigt .... jeg troede, det handlede om, hvordan hesten bevæger sig og samarbejder med rytteren (eller kommer over forhindringen. ) smiley

Og ... .ja - vi har lavet alle mulige andre ting om efterhånden som vi synes, det er bedst eller giver mening, så .... dybest set kan vi jo bare gøre det igen.

Og ellers må bidløse ryttere fortsat gøre noget andet.
    Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor ryttere med bid ikke ønsker muligheden for at vise, hvor meget bedre DE rider ende de andre, hvis det skal være sådan et slagsmål ....

Nå, der er meget, jeg ikke forstår .... godt man kan lære så længe man lever.

• #188   14. jun 2015 Kunne "Accept af optømning" ikke fungere lige så godt som "Accept af biddet"?

Bare lige en tanke. Har ikke lige fået læst alle svar i emnet, så undskylder på forhånd, hvis spørgsmålet allerede har været oppe.

• #189   14. jun 2015 Fin ide Camilla.
    Det ender det sikkert også med. En gang om laaaaaaaaaaang tid. smiley

• #190   14. jun 2015 Michele- kan du ikke linke til noget omkring det der stævne? Jeg vil meget gerne se udtalelserne omkring, at hestene gik bedre smiley

• #191   14. jun 2015 Så det på fb sidste sommer, tror jeg. Kan godt linke. smiley
    HVIS jeg ka hitte det.

Men vil gerne understrege, at jeg ikke tror, det er fordi de går bedre bidløst. Mere, at det er lidt uvant, og ekvipagerne så er nødt til at føle sig lidt for ift hinanden igen.
    Og at der så kommer en anden lethed ind. smiley
    Men .... når de går bedre, kan man vel i hvert fald ikke generelt sige, at heste går RINGERE bidløst, og så tænker jeg, at så kunne det være fint at få lov at ride med for dem, der ønsker det. smiley

• #192   14. jun 2015 FUNDET !!!! smiley
    Også fundet min hjerne - sjovt som man selekterer, når man læser - det var i øvrigt i Eurodressage.
    3 interessante ting i det:
    1) De fleste siger altså, at med lidt træning, kan de gå helt lige så fint uden, som de gør med. smiley
    Dvs - jeg huskede forkert - har beholdt noget ønsket i huskeren - spøjst nok - var meget sikker. smiley

2) Det med at acceptere biddet ..... der er en rødbroget hyp i højre side næsten slut i artiklen - åben mund og spidse åbne læber .... ikke meget accept der .... men det er altså en LG Bitless Bridle, der rides med - uden noget i munden på hesten. smiley

3) En enkelt citeres for at have bedre rygsving afskub osv i den bidløse udgave:
    "Heidi Sinda had a young horse too and she said that she was surprised that her horse moved with better back movement and used his hindquarters much better with the LG-bridle. “Great event, big audience and good arrangements, Heidi Sinda concluded"

Link kommer lige her:
    http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/03/08/bitless-competition-2012-helsinki-horse-fair-huge-success

• #193   14. jun 2015 Link til LG Bridle:
    ridudenbid.dk

https://www.facebook.com/pages/LG-Zaum-Bitless-Bridle/150422621671690?fref=ts

• #194   14. jun 2015 http://ridudenbid.dk/side8.html

Det, jeg selv bla godt kan lide ved en LG - det er, at den er pænere end meget andet, nå mindre vigtigt måske ....
    Den er også uden den ekstra knot til at hænge kindremmen i - dvs at den er mindre end en alm hackamore - hvilket betyder, at man kan få den til bedre at passe uden at gokke imod kindbenet .....
    Hvis man gerne vil starte stævne med hackamore, kan man få stænger til en LG, så den vil se ud som en helt alm hackamore bortset fra hjulet - er meget sikker på, man ville få lov at starte helt normalt - ingen ville tænke videre over, at midterstykket så lidt anderledes ud.

Så man kan træne med den lidt blidere version, som er meget præcis for hesten at forstå - og sætte de krævede stænger på til stævnet ....

Det synes jeg egt er ret smart. smiley

• #195   14. jun 2015 Trine Rafn: så er det heller ikke sværre at lave det om til, accept af tøjlen, eller accept af optømning, som de andre siger smiley

• #196   14. jun 2015 En underskrift indsamling hjælper jo ikke når der ikke er nogen af dem som laver dem, som i den sidste ende gider sætte sig i et udvalg i DRF og prøve at få reglændringen igennem.
    Jeg mener stadig jer bidløse ryttere som gerne vil have stævner, bør melde jer ind på banen i jeres lokale rideklub, for de må som sagt udskrive bidløse showklasser ved de små E- og D-stævner. Bliver sådanne klasser et hit, jamen så er der belæg for at gå videre til DRF.

Og nej jeg er ikke med på den der "jamen kun i de små klasser" enten skal det hele vejen op, eller også skal det slet ikke indføres. For at kun tillade det i de små klasser tror jeg først skaber splid, for hvad når man bliver udklasset eller gerne vil videre?

• #197   17. jun 2015 Den med at det er noget med forsikringen at gøre kan i godt glemme Helle, det er en gammel skrøne. Har du selv undersøgt det hos diverse forsikringsselskaber ? For det har jeg, da jeg fik det argument slynget i hovedet første gang. Det er ganske enkelt lovbestemmelser på det område som gør at det er fuldstændig lige meget om du rider med cordeo eller kandar når og hvis din hest forvolder skade på anden person. Men din udtalelse viser bare igen hvor meget uvidenhed og grundløs fordom der er omkring ridning med andet end bid smiley

Kommentér på:
Hvorfor er bidløst ikke tilladt?

Annonce