{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Headshaking syndrome? {{forumTopicSubject}}

Jeg har desværre fået mistanke om, at min 13-årige haflingervallak er ramt af headshaking syndrome.
- Han slår med hovedet på stald og under ridning.
- Han gnider mulen mod bringen/forben - Især under ridning.
- Han slår knap så meget med hovedet på udendørsbanen som i hallen (Værst i sollys).
- Det var ikke nær så slemt i vinters, tog til over foråret og er taget yderligere til igen nu.
- Skridter vi forbi en mark i blomst, begynder han også. (Selvom vi rider med hut).

Han er normal sød, medgørlig og ellers stabil - Når han ikke slår med hovedet. Han er kommet på sommergræs, så støv fra hø, halm osv. er ikke årsagen pt. Om vinteren er han på fold hele dagen, så her er boksene ordnet og stalden fejet, mens hestene er ude. Her får han tørt wrap. Der er god udluftning i stalden.

Jeg har læst en del på Google, og ved derfor godt, at der kan være flere årsager til headshaking. Men derfor vil jeg meget gerne høre, hvad jeres erfaringer er med det? Hvad kan der gøres? Udover at kontakte dyrlæge? Er det noget der kan blive bedre? Hvordan er udsigterne som normal ridehest? Kan det overhovedet kurreres helt?

I starten troede jeg bare, at det blev bedre i takt med mere ridning. At han lige skulle finde ud af, hvor han skulle ligge fortil. Men nu er jeg altså ved at være ret frustreret, og da jeg hørte om headshaking, kunne det straks lyde lidt ala det. En hest bliver jo ikke bare "dum" uden grund.
Det er ret træls som rytter - Men det må det skisme også være som hest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Headshaking syndrome?
  • #1   14. jun 2015 Har du prøvet med en af de net til mulen, der er vildt meget pollen lige nu

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   14. jun 2015 De erfaringer jeg har med det, er altid bundet ud i ubehag. har oplevet en hest hvor det simpelthen er en overspringshandling grundet stress, ligesom mennesker kan få en form for tvangstanker, hvor de har behov for at lave en bestemt bevægelse, eller gøre en bestemt ting. Hesten kom på døgnfold, i en stald med meget faste og strukturerede rammer, hvor der var 3 andre heste, og generelt meget roligt og fredeligt, og det hjalp.

    også en hvor den gjorde det fordi at hele overlinjen var låst (virkelig låst), og når den så slog med hovedet, minimerede det smerterne og ubehaget. Hesten fik kiropraktor behandling og fysioterapeutisk behandling over længere periode med en speciel udarbejdet træningsplan, og så stoppede det, og der har intet været siden.

    Men generelt som kommer det af ubehag på den ene eller anden måde - det er ikke en dårlig vane, eller noget hesten gør fordi den sidemakker gør det.


  • #3   14. jun 2015 Nej, det har jeg faktisk ikke endnu smiley Jeg har godt læst om dem, så det er nok værd at prøve smiley

  • #4   14. jun 2015 Det skal lige siges, at han er tjekket igennem af dyrlæge - Og tænderne er ordnet smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   14. jun 2015 Henriette: er dyrlæge kiropraktor/fysioterapeut uddannet?

  • #6   14. jun 2015 Nej, ikke så vidt jeg ved - Men super dygtig hestedyrlæge. Har haft massør og healer til ham. Men jeg ved, at vi har en anden dyrlæge i området med den baggrund. Det ville jo bestemt ikke skade at give ham et kald smiley

    Han virker bare glad og tilfreds - Har også altid ørerne fremme. Jeg havde en holstener som var låst ned gennem det hele, og han udviste en helt anden adfærd. Men selvfølgelig er det jo forskelligt, hvordan heste vil udvise en evt. "smerte"..


  • #7   14. jun 2015
    Få hesten tjekket af fys, kiropraktor e.l - det er et godt sted og starte.

    Du kan også prøve og ride med et mulenet, eller en fluemaske - for at se om det påvirker noget ( og dermed forbindelse til sollys eller støv/allergi ).


  • #8   14. jun 2015 Jeg vil lige prøve at skaffe et mulenet i næste uge (For ja, pollenallergi kan jo være en af årsagerne til headshaking). Ikke utænkeligt at det er det..
    Ellers må jeg have en dyrlæge med kiropraktisk baggrund ud - Giver ham nok lige et kald smiley

    Tusind tak for jeres svar smiley


  • #9   14. jun 2015 Det kan godt være pollen allergi. prøv at få noget mod det hos dyrlægen. Det virkede på min.

Kommentér på:
Headshaking syndrome?

Annonce