{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

At give rideangsten et spark bagi! {{forumTopicSubject}}

Jeg har over en længere periode haft rideangst. Det startede ud for et års tid siden, og er så blevet værre og værre. Da jeg i december blev smidt af min hest (og ja - smidt. Skridtede i indkørslen, hesten stopper brat og rejser sig, samtidig med den springer til siden og snurrer rundt, for så bare at stå og glo på mig på jorden) eksploderede det fuldstændig, og jeg nåede til det punkt hvor jeg var klar til at hoppe ned, så snart hun kiggede på noget på banen. Tur ridning har været et totalt no-go siden december, da hesten har reageret på min angst. Altså, hun har mærket min angst og reageret VOLDSOMT på den; stoppet op, stejlet, bakket, hoppet ud foran biler, prøvet at stikke af mm. Her er altså tale om en hest der ikke er bange for andet end lastbiler, ikke engang toge og busser. Også en hest der har været SÅ lækker at have med på tur, både med og uden andre.

Jeg er så (grundet ret slem socialangst) blevet sat på noget medicin, og forleden red jeg ud på vejen med min hest. Det er første gang, jeg har været uden for ridebanen med hende alene i et års tid. Det er første gang jeg har redet på vejen siden december, og første gang jeg har redet alene ved vejen i over et år. Bare en lille tur på 50 meter hver vej.

I dag har vi været på endnu en lille bitte tur ved vejen da jeg skridtede af, også alene - denne gang lidt længere. Og denne gang mødte vi en bil, + det blæste. Og hvad gør hesten? Går videre! Hun kiggede lidt hist og pist, men hun var SÅ sød!
Hun har begge dage skulle overtales og gives god tid til at komme fra ridebanen og op til vejen, har bakket lidt og så gået lidt frem, men har ikke én eneste gang stejlet eller hoppet, og jeg er bare SÅ stolt - både af hende, men så sandelig også af mig selv for at have givet rideangsten sådan et los bagi.

Har andre haft sådanne succes oplevelser på det seneste? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At give rideangsten et spark bagi!
  • #1   16. aug 2015 Dejligt det går fremad!
    Medicinen beroliger jo en, så det er nu du skal springe ud i de slemme ting! smiley

    Min 5års er i den grad en teenager for tiden, men han har endelig lært bakke på komando, så lidt en succes oplevelse er det vel smiley


  • #2   16. aug 2015 Jeg vil ikke sige jeg står i samme situation som dig.. Men efter jeg har fået ny hest så bryder jeg mig heller ikke om at ride ud på den. Vi holder os til ridehallen indtil jeg føler mig 110% tryg der.. Og absolut INGEN stævner før jeg føler jeg selv er klar til det.
    Gamle ejer kunne sagtens ride den på stubmarker osv, men det kan jeg ikke så jeg vælger at tage det i mit tempo.


  • #3   16. aug 2015 For ca. 5år siden røg jeg af min hest Anton hvor han bukkede 3 gange meget højt og jeg endte på baghovedet, husker ikke ret meget derfra andet end det jeg har fået fortalt..

    Siden da har jeg kun redet ham meget lidt, og primært hvis han var redet regelmæssigt af andre i mindst 2 måneder og gerne mere, ellers satte jeg mig ikke op på ham og galop især har været en skræk uden lige selvom det var i skridt jeg blev smidt af..
    Og jeg hoppede af ham hvis bar han kiggede det mindste eller spændte bar det mindste smule op.. han måtte ikke sætte et ben forkert så var jeg hoppet af

    har ikke haft problemer med at ride andre kun ham her..

    Men har ikke kunne få mig selv til at sælge ham for han var jo sød fra jorden og mine niecer red rundt på ham uden problemer..

    Så for ca. 4-5måneder siden skulle han startes op igen fordi min bror gerne ville ride ringridning på ham her i starten af juli, men problemet var at han var ikke rutineret nok til at starte ham op og havde heller ikke tiden og jeg havde ikke andre til at hjælpe mig..

    Så jeg begyndte helt fra bunden longerede ham godt og skridtede et par skridt og stoppede, og fortsatte sådan.. har siden da både travet og gallopperet på ham, og fået små buk spring af ham, men på intet tidspunkt har jeg været helt afslappet, men

    For ca. 2uger siden tog jeg første galop hvor jeg var 100% afslappet og tog første spring på 20cm og var helt rolig
    min rideangst er fuldstændig væk, og nu glæder jeg mig til at ride ham 5-6gange i ugen smiley og selv hvis han har haft en uges fri eller mere er jeg stadig ikke bange eller nervøs smiley

    DOG rider jeg ikke tur på ham endnu men det skal nok komme smiley


Kommentér på:
At give rideangsten et spark bagi!

Annonce