{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

"øvelser" til sensitiv hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en helt fantastisk 2½ år gammel hoppe, som skal i gang med ryttertilvænning til sommer...

Inden da vil jeg meget gerne kunne håndtere hende med mere ro på. Min hest er utroligt sensitiv og hun stresser hurtigt. Det er vigtigt for mig at understrege at hun absolut IKKE er bange for noget! (på dyrskue har vi mødt højtalere, blafrende ting, køretøjer og en masse andet). Problemet er bare at hun stresser op - egentlig uden en som sådan grund.
Hun kigger heller ikke synderligt på ting, men når hun stresser slår hendes hjerne lidt fra, og så bliver det svært at gå med hende.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe det bedre/hurtigere på vej? Hun har været i hænder fra dag 1 og er vant til det HELE. Hun er sådan set komplet klar.
Pt. får hun Nerv Control fra Pavo, og dette har nedsat hendes stressen lidt. Men så gerne at hun kommer lidt mere ned på jorden, så hun er til at gå med/håndtere og så vi måske også kunne slippe tilskuddet på sigt smiley

Jeg kan ligeså godt sige med det samme at jeg ikke gider negative kommentarer. Konstruktive svar modtages dog med kyshånd - helst ord der kommer fra erfaring og ikke bare en "tanke" om at dét måske kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "øvelser" til sensitiv hest?
  • #1   6. nov 2015 har selv sådan en dreng der bare stresser helt vildt nemt, og det er bare super irriterende! det jeg har gjort er at træne en masse horsmanship med ham så han ved hvor han har mig henne og så selv sørger for at jeg er rolig og selvsikker når han bliver stresset og usikker. det er ligesom hvis hun er på en 8'er så skal du være på en 2'er på stress skalaen. det lyder utroligt latterligt men det har faktisk hjulpet rigtig meget smiley ellers så syng for hende. ligemeget hvad det er så bare syng så du trækker vejret dybt ned i maven smiley

  • #2   6. nov 2015 Jeg snakker altid beroligende til hende, og det hjælper en smule, men synes stadig hun "taber hovedet" smiley
    Nu siger du horsemanship? Horsemanship er jo utroligt mange ting - kan du evt. specificere det lidt? smiley


  • #3   6. nov 2015 det jeg umildbart har gjort var at lede ham igennem nogle forskellige ting jeg ved at han bliver nervøs over og så bare stoppet ham helt op og bakket eller bedt ham om at rykke forpart og bagpart så han fokusere på mig.. for at gøre ham mere sikker på mig har jeg lagt forskellige bomme ud og så bakket ham rundt om eller over dem så jeg er nødt til at være hans øjne og øre fordi han så ikke selv kan bedømme det. det har gjort ham mere sikker på hvad jeg vil med ham. det er helt basic "hvordan leder jeg min hest i tov" øvelser fra forskellige horsmanship trænere som jeg har prøvet smiley men jeg ville bare prøve mig frem med hvad der virker for dig i forhold til de ting der står skrevet hos de forskellige som f.eks. ute lehmann smiley

  • #4   6. nov 2015 okay, så du tænker egentlig bare opmærksomhedstræning, hvor hendes opmærksomhed hele tiden "tvinges" til at være på mig? smiley Altså hun bliver ikke som sådan nervøs over noget, hun stresser bare. Hun hverken kigger eller noget på noget som helst smiley

  • #5   6. nov 2015 jeg arbejder meget med tryk, således at når han stresser, så holder jeg trykket til han er rolig og slipper igen når han reagerer positivt. smiley Det har haft stor effekt, idet at trykket fjernes når han slapper af og samarbejder og derfor er det meget rarere for ham at arbejde roligt. smiley

  • #6   6. nov 2015 ja lidt det. hvis du ligesom viser hende at du er rolig og er meget tydelig omkring hvor afslappet du er smiley arbejd med hende og lav ting så hun koncentrere sig i stedet for at stresse op smiley

  • #7   6. nov 2015 fandt lige den her artikel og syntes der nogle fine forklaringer i den smiley http://www.hestemagasinet.dk/pdf/394772.pdf

  • #8   6. nov 2015 Ud over den forslåede træning, har jeg brugt noget som hedder AnxiKalm tilskud.
    Det tager toppen af stress, bruger det på min meget vågne 4 års, og det har virkelig hjulpet. Hesten er nemmere at håndtere I stressed situationer.

    Men ellers er det træning og atter træning smiley


  • #9   6. nov 2015 Kan se det er en Olymbrio - og de er noget helt specielt.

    Mit råd er at du skal få hende til at stole 100% på dig, hun skal tro på at du nok skal bedømme om der er fare på færde eller ej. Hun skal lære at sænke hovedet på kommando - en hest der er opmærksom og stresset, vil automatisk spænde i halsen og have hovedet højt for at holde overblik. Så hun skal lære at spænde af, når du beder om det. Det er en tillidserklæring fra hendes side af, hvis du kan bestemme hvornår der er grund til at stresse, og hvornår der ikke er - det er i øvrigt en øvelse du kan bruge når du kommer på ryggen af hende. Så husk at indlær det, så kommandoen ligger let tilgængeligt både fra jord og ryg, jeg vil anbefale at ligge et tryk lige bag ørerne, som hun skal reagere på smiley
    Kan i øvrigt glæde dig med at Olymbrioer plejer at være meget samarbejdsvillige og ridelige, når de viser tillid til dem der håndterer dem, men at der oftest lige er en lille barriere der skal brydes, inden de tør slappe af og stole på der ikke kommer rovdyr om næste hjørne smiley
    Vi har selv en Olymbrio, som efterhånden er meget håndterbar fra jorden, b.la. er hun staldens hyggetrold, hvor små børn i alderen 8-10 år selv tager hende ud og strigler og nusser om hende, hvor hun står pænere end mange af de ældre. Der er stadig lidt med at slappe af, når hun rides, men hun bliver mere og mere tryg smiley


  • #10   6. nov 2015 JustADreamer:

    Jeps - hun er også meget speciel smiley Men ellers en utroligt dejlig omgængelig hest! Hun er allerede blevet MEGET bedre. Til at starte med kunne jeg slet ikke holde hende. Hun stak af på dyrskuet blandt andet. Men med hjælp fra Peter Bebe fik vi nogenlunde styr på hende, og søndag morgen kunne jeg longere hende på skuet (jeg har ALDRIG kunne longere hende) DOG kun med kæde på.
    Når jeg går tur med hende har jeg også kæde på hende. Jeg bruger den ikke, og der er i øvrigt monteret lam på.
    Den bruges konstruktivt og ikke som et straf-middel. Det virker til at hun er mere stabil/rolig når der er "lukket" rundt om næsen på hende (uden at stramme). Dette har også fungeret rigtig godt. Nu kan jeg trods alt gå med hende, men hun er stædig meget stresset, hvilket selvfølgelig resulterer i at hun spænder så meget op at jeg må trykke hende på siden af halsen for at undgå at hun skrider af h til eller træder mig over tæerne smiley

    Jeg vil helt klart prøve det der med at få ro på hende ved at sænke hovedet. Tror dog bare at jeg skal starte med at gøre det inde i løsdriften, hvor der er mest ro på hende? Så snart hun kommer "ud" stresser hun ASAP smiley


  • #11   6. nov 2015 Jeg kunne heller ikke trække med min udenfor folden til en start, men jeg startede helt forfra og bad ham om at reagere fuldstændig på minimale signaler med et skridt frem og et skridt tilbage, og STOP når jeg beder om det. Det tog lang tid før jeg kunne overføre det til åbne steder, men jeg tilførte langsomt forstyrrelser og flyttede så ind på ridebanen hvor de andre gik lige ved siden af og løb og lavede halløj og jeg bad ham bare konsekvent om at stå stille når jeg bad om det simpelthen ved at holde trykket og slippe når han står stille. Nu går han med løs tov ved siden af mig og stopper uden tryk. han er rolig uanset hvad vi går forbi og bliver det lidt farligt stopper han kort op og kigger og går så med igen. Så fra en meget stresset hest der stejler og løber til en hest jeg kan korrigere ved meget fine og lette hjælpere ved hjælp af helt basal 1 skridt frem -1 skridt tilbage træning. smiley

  • #12   6. nov 2015 Lisa & Losanna: det lyder som en god udvikling! Hvor lang tid måtte du smide i, inden du begyndte at mærke en markant forskel (ved udmærket godt at der er forskel på hestene) smiley

  • #13   6. nov 2015 jeg brugte en uge på folden indtil jeg kunne flytte ind på ridebanen, og alt efter hvor mange forstyrrelser du kan koble på og hvor hurtigt hun reagerer på stop frem og tilbage signalerne så ca en måneds tid. Jeg brugte lidt længere tid så jeg var sikker på at signalerne sad lige i skabet! smiley

  • #14   6. nov 2015 okay tak smiley

    Sidste gang (som også var første gang) at jeg havde hende med ud var hun nogenlunde rolig på banen. Det var først da vi nærmede os stald og ridehal at hun stressede, så tænker at vi med en støttepædagog kan prøve på ridebanen smiley


  • #15   6. nov 2015 Det er bedre at blive der hvor hun er rolig og så indøve signalerne end at tage en støttepædagog med for så vil du skabe seperationsangst smiley hvis du skal have støttepædagog med skal denne være udenfor ridebanen men i en afstand hvor den stadig kan ses smiley

  • #16   6. nov 2015 Åh jeg ville så gerne forklare dig det, men mine evner på skrift er for ringe

  • #17   6. nov 2015 "problemet" er bare at der står blandt andet 2 andre unge i løsdriften og de er bare nysgerrige alle sammen xD Så Tror det bliver svært at få "ro" til at træne.

    Min mors hest skal trækkes rundt i en halv time, så med støttepædagog mener jeg bare at hun trækker rundt med den på hele 20x60 banen, og vi så nupper et hjørne eller noget. Så er hun ikke viiiildt langt væk. Specielt de første gange nægter jeg at tage hende ud uden en anden hest er med, når nu hun er som hun er.


  • #18   6. nov 2015 Miss: Dét kender jeg ALT for godt smiley

  • #19   6. nov 2015 Peter Bebe havde også glæden af vores Olymbrio det år vi havde hende med på dyreskue, og han er super dygtig til de unge smiley

    Altid start et sted hvor chancen for succes er størst, f.eks. i løsdriften. Når signalet sidder i skabet der, så kan du altid udfordre hende, velvidende om at hvis der går for meget stress i den, så har du et "safe place" at gå hen og slutte træningen smiley


  • #20   6. nov 2015 Det vil jeg prøve.
    Ville have forsøgt allerede i dag, men hyppen havde været så fantastisk dejlig (eller måske nærmere et stort fjols) at smide sin grime på den mest enorme fold.. Så måtte lige bruge den halve time jeg havde til træning på at vade folden rundt efter den dumme grime smiley Hun må have en skrig-pink! smiley


  • #21   6. nov 2015 Og ja! Peter er FANTASTISK! Han fremviste også min bølle på Brahetrolleborg (som ses på billedet) - hun fik 23 fantastiske point og 100% fantastisk bedømmelse! Der var ikke ét eneste negativt ord fra dommerne - stolt hestemor her! smiley

  • #22   7. nov 2015 Hihi kender godt det med for nysgerrige heste smiley du må prøve så godt som muligt med de forhold du nu har smiley men bare vigtigt at slutte træningen med en succes så er det lettere næste gang. smiley

  • #23   7. nov 2015 Han løb med vores både på 2 års skuet og på Dyrskuet, hvor hun på dyrskuet blev udtaget til eliteskuet, så helt fantastisk smiley Hans søn løb med en af vores andre hopper, så det ligger til familien smiley

Kommentér på:
"øvelser" til sensitiv hest?

Annonce