{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
635 visninger | Oprettet:

Hjælp til gangart {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg har en islænderblanding, som den gang jeg købte hende i hvert fald kunne tølte. Over tid kom jeg til at træne det væk, og nu ser jeg ikke noget til det længere.
Til gengæld er hun begyndt på noget, jeg mistænker for at være forstadiet til pas? Jeg er ikke sikker, men der er så tydelig forskel (når man sidder på ryggen) at mærke, når hun skifter fra skridt til den her gangart og så til trav bagefter..

Nogen der kan hjælpe mig med at sige, hvad det er for noget? Bare så jeg ved, om jeg skal træne det væk eller give gangarten sit eget signal! smiley
https://youtu.be/YJbx0YJNKoE

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til gangart
  • #2   5. dec 2015 Det forstår jeg ikke? smiley Altså det er pas? Men hvad betyder pas i skridt?

• #5   5. dec 2015 Hmmm.. Jeg er ikke god ud i mystiske gangarter, der ikke er skridt, trav eller galop. smiley Kan slet ikke finde udbaf det.

• #6   5. dec 2015 Okay. Hvordan kan det være, at det er uønsket?

• #8   5. dec 2015 Ja, nej tølt er det ikke.. Det kan godt passe, at hun er lidt stiv i det i dag, for det er så koldt og blæsende, så kan hun godt stive sig lidt i det!
    Du mener ikke, at det har noget som helst med pas at gøre? smiley

• #11   5. dec 2015 Uha, det lyder indviklet, C.Sværke! Har du et eksempel på en grissepas?

• #12   5. dec 2015 Altså, en video! smiley Så jeg kan se, om det er noget hun gør sig i.

• #14   5. dec 2015 Pas bevægelse i skridt er uønsket, fordi det viser en hest med spændinger - enten en hest der er forholdt i ridningen, eller en hest som har smerter.

Pasgang i skridt er at samsidig benpar - dvs forben og bagben i samme side af hesten føres frem samtidig.

Nogle dyr er fremavlet med denne bevægelse - fx kameler. Nogle hesteracer har den også, jeg ved dog ikke om det er nogle man ønsker at se i skridt selv hos specialracerne ?

Heste med stor gang kan nemt blive pasagtige i skridten, fordi de pga manglende styrke er på forparten, samtidig med de fører bagbenene langt ind under sig - og det er der ikke plads til, fordi de ikke har fået fjernet forbenet før bagbenet kommer. Disse heste kan hvis de presses i skridtarbejdet vælge at gå pas, for ikke at komme til at træde sig selv. Så er det en rytterfejl.
    Disse ungheste med stor gang skal man lade være med at "ride skridten", men bare lad dem gå og finde deres egen balance. De får til gengæld en flot rentaktet skridt, når de er stærke nok, og ikke længere er på forparten.

Mvh Charlotte

• #15   5. dec 2015 C.Sværke
    Tak for det! smiley

Charlotte
    Tak for informativ læsning. Min pony har umiddelbart ikke nogen stor gang, så jeg tror ikke, det er det, der er tale om her. Det er muligt, det er spændinger. Det er efterhånden noget tid siden, hun havde fys ude sidst!

• #16   6. dec 2015 en islænderblaning burte ikke kunne pas eller tølte meget mystisk, jeg har selv en og den kan det ikke og jeg har været på ridelejer hvor det udelukket var islænder og de sage dem der var der at en islænderblaning ikke kan det så det kan næsten kun være en ren islænder du har dig smiley

• #17   6. dec 2015 Christina
    Der findes jo flere andre racer, der kan tølte/passe uden at være rene. Mener engang at have set en frieser/islænderblanding, der tøltede helt rent. Hende her er 3/4 islænder og 1/4 ukendt. Hun har tøltet før, så hun kan altså tølte. Ved ikke med pas! smiley

• #18   6. dec 2015 #16
    Blandinger kan altså godt tølte, jeg har redet på en der var halv new forest, jojo hun var ikke naturtølter, men hun havde en lækker lækker tølt..

det er da noget sludder de har sagt. Dog, så forsvinder tølt nemt ved indblanding af andre racer, men at ingen blandinger kan tølte, passer ikke

Kommentér på:
Hjælp til gangart

Annonce