Hjælp til gangart {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har en islænderblanding, som den gang jeg købte hende i hvert fald kunne tølte. Over tid kom jeg til at træne det væk, og nu ser jeg ikke noget til det længere.
Til gengæld er hun begyndt på noget, jeg mistænker for at være forstadiet til pas? Jeg er ikke sikker, men der er så tydelig forskel (når man sidder på ryggen) at mærke, når hun skifter fra skridt til den her gangart og så til trav bagefter..
Nogen der kan hjælpe mig med at sige, hvad det er for noget? Bare så jeg ved, om jeg skal træne det væk eller give gangarten sit eget signal!
https://youtu.be/YJbx0YJNKoE
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 599 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.742
maj 2009
maj 2009
maj 2009
Du mener ikke, at det har noget som helst med pas at gøre?
maj 2009
maj 2009
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.100
Pasgang i skridt er at samsidig benpar - dvs forben og bagben i samme side af hesten føres frem samtidig.
Nogle dyr er fremavlet med denne bevægelse - fx kameler. Nogle hesteracer har den også, jeg ved dog ikke om det er nogle man ønsker at se i skridt selv hos specialracerne ?
Heste med stor gang kan nemt blive pasagtige i skridten, fordi de pga manglende styrke er på forparten, samtidig med de fører bagbenene langt ind under sig - og det er der ikke plads til, fordi de ikke har fået fjernet forbenet før bagbenet kommer. Disse heste kan hvis de presses i skridtarbejdet vælge at gå pas, for ikke at komme til at træde sig selv. Så er det en rytterfejl.
Disse ungheste med stor gang skal man lade være med at "ride skridten", men bare lad dem gå og finde deres egen balance. De får til gengæld en flot rentaktet skridt, når de er stærke nok, og ikke længere er på forparten.
Mvh Charlotte
maj 2009
Tak for det!
Charlotte
Tak for informativ læsning. Min pony har umiddelbart ikke nogen stor gang, så jeg tror ikke, det er det, der er tale om her. Det er muligt, det er spændinger. Det er efterhånden noget tid siden, hun havde fys ude sidst!
okt 2012
Følger: 100 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 43
maj 2009
Der findes jo flere andre racer, der kan tølte/passe uden at være rene. Mener engang at have set en frieser/islænderblanding, der tøltede helt rent. Hende her er 3/4 islænder og 1/4 ukendt. Hun har tøltet før, så hun kan altså tølte. Ved ikke med pas!
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.740
Blandinger kan altså godt tølte, jeg har redet på en der var halv new forest, jojo hun var ikke naturtølter, men hun havde en lækker lækker tølt..
det er da noget sludder de har sagt. Dog, så forsvinder tølt nemt ved indblanding af andre racer, men at ingen blandinger kan tølte, passer ikke
Hjælp til gangart