{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

Rideangst. {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har haft et tidligere emne om at jeg på kun 2 tur på min nye pony faldt af da hun pludselig satte i galop og nægtede at stoppe og at jeg så nu er bange for at ride hende, jeg har siden da kun fået skridt ture på hende og det meste af vejen med min mor gående ved siden af med et reb i hende så hun jo nærmest bare bliver trukket tur med mig på ryggen, men det kan jo ikke fortsætte sådan (uanset hvor hyggeligt det end er) problemet er lidt at der ikke er noget vi kan arbejde med på ponyen, min mor har redet hende på tur to gange nu uden nogen problemer med at få hende til at lave parade som var hvad jeg forsøgte at få hende til da hun så blev tvær og løb hjem. Jeg var forberedt på at min mor selvfølgelig er en god rytter da hun tidligere har arbejdet meget med heste men hun havde altså ikke redet i ca. 10 år da hun satte sig op på min og red hende ud på en 4 km tur i alle tempi så jeg burde jo også kunne ride den. Hvad kan jeg gøre? de her ture med min mor hjælper mig ikke, for de gør mig ikke mere tryg ved hende, jeg har en aftale om at skulle have lidt undervisning men jeg føler ikke jeg nogensinde kan ride hende ud alene som var hvad hun var købt til, en hyggelig tur hest som jeg kunne ride uden problemer for at hjælpe mig mht. psykiske problemer og stress i hverdagen. Er der andre der har oplevet noget i den stil og måske har nogen gode forslag til hvordan jeg kan få tillid til hende? det er jo desværre ikke engang at genopbygge tillid for jeg nåede ikke stole på hende før hun tabte mig (ved jo godt det ikke var med vilje jeg endte på jorden) hun kan jo godt mærke på mig at jeg knap nok tør røre tøjlen af skræk for at hun gør noget vildt igen så hun ved jo desværre også at hun kan gøre hvad hun vil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideangst.
  • #1   13. dec 2015 Undervisning er da helt klart en god idé :)! Ved at der findes enkelte undervisere der arbejder med denne slags angst, skal måske snart selv til at kigge på det da jeg også har rideangst.

    Mit værste problem (og det kunne godt lyde som om du har det samme) er at jeg er bange for alt det der kan ske. Det påvirker hesten at man er nervøs eller ikke vil situationen. Når det hele ovenikøbet er nyt for hesten, finder den ikke tryghed ved dig og løber sikkert hjem til de trygge og kendte omgivelser. Det er sikkert også derfor problemet ikke er der når din mor rider på hesten. Hun er måske mere tryg og tænker ikke på alt det her 'hvad nu hvis...'.
    Tillidstræning, som du nævner, er godt at træne med så i kan lære hinanden at kende. Jordøvelser og en pause fra turridningen indtil i begge er mentalt klar kunne være nyttigt. Her vil du måske også lære bedst hvordan du skal lede/hjælpe din hest når den er bange eller usikker - prøv dig frem med farlige ting som paraplyer, plastisk og hvad man nu ellers kan komme på og senere kan man lave det samme fra ryggen smiley


  • #2   13. dec 2015 Du skal arbejde på at have tillid til hende. Start på ridebanen og glem alt om ture foreløbig. Start med at din mor trækker dig, så skal du slippe tøjlerne, tage hænderne på hovedet, fødder ud af bøjlerne, sidde baglæns, lave jorden rundt og til sidst lukke øjnene og slappe af, når du slapper af så åbne øjnene. Når du føler dig fuldstændig tryg ved alle disse øvelser i snor, så set longe på og øv disse ting i trav og galop. Når du har fået disse ting til og er fuldstændig tryg her så tag det ud på tur hvor du kun rider selv ved mor gående ved siden af. Kun en kilometer til at starte med. Når du har succes her så forsøg 3 km. Så 5 km. Når du kan ride 5 km uden snor og din mor går ved siden af og du er tryg så start med 1 km alene. Efter nogle gange så med 3km osv. Husk dog på at du skal være tryg og afslappet før du går til næste step smiley

    Mvh TT


  • #3   13. dec 2015 Simone- Jeg er nemlig virkelig nervøs og påvirker så hesten, men ikke ved at hun også bliver nervøs, hun er 95% bombesikker, hun bliver ikke bange eller utryg ved noget så det er nærmere at hun kan mærke jeg ikke stoler på det er mig der bestemmer så når jeg siger hun skal gå i kanten af vejen så går hun bare ude midt på og når jeg siger hun skal stå stille gør hun det ikke. Min mor var vidst ret så nervøs da hun satte sig op første gang også, hun havde jo ikke redet i flere år og så var det ovenikøbet på en pony der var sat i galop og havde nægtet at stoppe før den nåede hjem så tror også hun var noget bekymret for hvad der kunne ske smiley

    Team Tindur- Jeg tror desværre ikke det vil hjælpe, jeg er jo tryg ved hende i alle situationer ud over at jeg rider ud på hende alene, og jeg har altid haft svært ved at have tillid til nogen før de har givet mig grund til det, jeg kan nemt styre og stoppe hende på ridebane, kan sagtens ride rundt uden sadel inde på banen og vil da ikke tøve med at lave forskellige øvelser på hende der for hun har ikke givet mig grund til ikke at stole på hende der, hun har tilgengæld vist mig at når jeg rider ud på hende så vil hun ikke lave parade og hvis jeg skruer bissen på så løber hun afsted med mig, for jeg har jo gået og arbejdet på at få tillid til hende så nu står jeg med en pony jeg er utroligt glad for, for uanset hvor bange jeg er for nogensinde at ride ud alene på hende så kan jeg jo ikke komme udenom at hun er den sødeste og kærligste pony jeg har mødt længe når man har at gøre med hende fra jorden. Og ja jeg ved godt det ikke giver meget at stille op så når jeg ikke selv kan se noget håb for det bliver bedre men jeg har heller ikke tid til at forbedre det, jeg gik efter at købe en bombesikker turpony der skulle stoppe op det sekund man bad den om det fordi jeg kun er hjemme i weekender somregel og derfor ikke har tid til at arbejde med hende hver eller hver anden dag smiley


  • #4   14. dec 2015 rideangst er jo noget som alle definere forskelligt..nogle gange er det kun tilknyttet en bestemt hest, nogle gange et bestemt situation. Det jeg tænker umiddelbart; undervisning af en god og kompetent underviser er en rigtig god ide- især hvis kan arbejde på styrbarhed og din selvtillid, mere en gangater/opstilling osv. Og så ville jeg lade være med at fokusere på at du skal på tur. En tur er ikke sjovt og hyggeligt og tillisopbyggende hvis du er bange bare ved tanken. Istedet..så gå nogle ture mede hende? Hun KAN evt. være en anden hest uden for de kendte rammer, så start med en lille bitte tur, evt hvor din mor går med..jeg har en hest som er meget nervøst anlagt, men jeg kender ham ud og ind fra jorden i alverdens situationer, så jeg jeg føler mig meget tryg på ryggen af ham også. Held og lykke med projektet- husk at lade være med at slå dig selv oveni hovedet, og læg mærke til de små sejre smiley

  • #5   14. dec 2015 Marija - lige præcis. Det samme rådet jeg ts til også smiley man skal starte der hvor man er tryg og så gå gradvist frem med fokus på det der lykkes smiley

    Mvh TT


  • #6   14. dec 2015 Marija- Det er heldigvis kun den ene hest jeg har et problem med, min hest til ridning stoler jeg stadig fuldt ud på og jeg har også redet en anden hest på min praktikplads som jeg heller ikke følte mig utryg ved smiley jeg har kun problemer med hensyn til det at ride tur og kun på min egen som var købt til det, og hun er bestemt ikke en anderledes hest på tur end derhjemme, hun har kun den ene gang gjort noget dumt. Ellers går hun helt fint, og vi tænker lidt at det kan være fordi hun havde et forkert bid der måske gjorde ondt på hende når jeg forsøgte at lave parade så det var derfor hun løb, så problemet ligger måske mest i at jeg ikke stoler på hende og derfor ikke tør at ride ud på hende, og mht. ridebane er det aldrig en god ide, jeg har selv et meget anstrengt forhold til ridebane ridning og har aldrig fået en succes oplevelse på en ridebane så jeg kan ikke klare at ride på ridebane, ridning for mig er tur ridning eller ingen ridning desværre.. gåture er gjort, stald hygge er gjort og hygge på folden for at se om jeg fik mere tillid er også gjort, har endda redet på hende uden saddel på marken uden problemer. Jeg havde bare lidt lovet mig selv at gik det ikke bedre før jul så solgte jeg hende i det nye år. Da det ikke er noget jeg egentlig har hverken overskuddet eller tiden til, så er det jo lidt træls at jeg er nået at blive glad for hende.. og selvom min mor nu også kan li hende er hun ikke lige den slags pony min mor ønsker sig at have selv.
    Og ingen banker sig selv mere i hovedet over det end mig for jeg var lige blevet glad for at ride og det hjalp mig så meget så det er meget træls at det nu ser ud til jeg må give det op igen smiley


  • #7   14. dec 2015 Ts - ærlig talt så synes jeg det er noget fis at sige at enten tur ridning eller ingen ridning.. Så er jo tydeligvis ikke din hest mere værd for dig når du ikke kan gå på kompromis med at være på en ridebane i en måneds tid.. smiley
    Jeg er ej heller vild med sandkassen men jeg valgte at anskaffe mig en hest der skulle tilrides og få grund dressuren på plads, og så måtte jeg jo bare bide tænderne sammen og acceptere at jeg også blev nødt til at ride på banen og i ridehus... Jeg elsker skoven. Men det kan ikke nytte noget at kun sætte næsen op efter en ting da det er levende dyr vi har med at gøre...hvad gør du hvis den en dag får en skade hvor du kun må longere i nogle måneder...?? smiley

    Mvh TT


  • #8   14. dec 2015 Team Tindur- Jeg får angst på ridebane, sløret syn, kvalme osv. det er ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg får det dårligt. Jeg kan sagtens arbejde med en hest fra jorden på en ridebane, og får min hest en skade så longere jeg og går små ture, jeg vil gøre alt for min hest den har brug for, men når man sidder på ryggen af en hest på en ridebane og ikke kan se længere end til hestens øre grundet sløret syn så er det lidt svært at arbejde med hesten når man fokusere på at kunne se noget. Det er ikke bare fordi jeg synes ridebane er kedeligt, var det bare det så ville jeg da stadig ride hende på bane hvis det var det der skulle til.. det kan jeg bare ikke lige så nemt smiley

  • #9   14. dec 2015 Nå okay... Det må du undskylde.. Vidste ikke at du havde et problem der.. smiley

    Mvh TT


  • #10   14. dec 2015 Team Tindur- Nej det er klart, det er bare lidt svært at indrømme at jeg selv har nogen problemer der gør det er svært at gøre hvad jeg skal for at få det bedre med min hest. Hoppen jeg rider til ridning kender jeg godt nok til jeg somregel kan fuldføre en ridetime på bane selvom jeg får sløret syn men når det er en hest som jeg ikke helt har fundet ud af endnu hvordan jeg bedst giver hende signaler for hvad jeg ønsker er det svært, min hoppe til ridning er meget følsom overfor mine signaler så jeg ved jeg kan altid få hende i parade og så bliver hun stående til jeg er klar igen men hende derhjemme er meget svær at få i parade og endnu sværere at få til at blive stående desværre.. smiley

  • #11   14. dec 2015 Du skal jo have fat et HELT andet sted.
    Det nytter jo intet at starte med rideangsten, når du ikke har nogle værktøjer til at håndtere angsten. Det lyder for mig som at din angst ofte udmunder sig i fysiske problemer, selvom det er noget psykisk der er årsagen.

    Jeg har selv panikangst, så ved godt hvad det vil sige at have angst - og det at være nervøs for at ride. Det kan jeg også selv blive.
    Men det lyder til at du får nogle ret voldsomme angstanfald på ridebanen - og i mine øjne skal du have kvalificeret hjælp. Det er rigtig grimt at være angst (siger en, der selv har det) og derfor skal du have hjælp til det.


  • #12   14. dec 2015 Kia- Ja jeg får ret tydelige fysiske problemer når jeg bliver angst eller utryg ved situationen, også derfor at jeg nok ville have svært ved at ride ud på min pony alene for hvis jeg pludselig ikke kan se ret meget kan det jo hurtigt blive en meget træls situation, især da jeg ikke vil være sikker på at kunne få hende i parade så jeg kan hoppe af hvis det skete. Jeg klare mig nu nogenlunde på ridebane i forhold til hvordan det har været og er ved at blive bedre på det punkt, i hvert fald til ridning hvor jeg kender min pony godt, men da jeg havde haft første ridetime på hende var jeg klar til aldrig at skulle op på den hest igen .. det blev jo tydeligvis ikke sådan for nu tager vi den i fuld fart og jeg kan endda mærke fremskridt med hende. Men ja jeg har nogen problemer som jeg ikke lige har mulighed for at få noget hjælp med... ud over hvad jeg selv kan gøre for at forbedre situationerne. Og det er ikke noget jeg altid har haft mht. ridning, det er faktisk først her det sidste halve år det virkelig er blevet et problem når det kom til ridning, jeg har aldrig været god til bane ridning men det er først her i sommers jeg oplevede det med at få sløret syn og sådan. Men jeg går lidt med tanken om enten at låne en hest så mig og min mor kan ride ture sammen, eller tage min pony med ud til nogen hvor vi så kan ride ture sammen (eventuelt mig på en anden hest så jeg kan se en anden ride min egen og på den måde se at hun ikke gør noget) for håber da at mine angst problemer ikke stopper mig fra at kunne ride for jeg fik det virkelig så meget bedre efter jeg begyndte at ride igen her i sommers. Og jeg kan 'være høj' på succes oplevelser i flere måneder, er stadig lidt høj over en ridetur jeg havde i september smiley så ville være meget ked af hvis jeg ikke kan få det til at fungere.

  • #13   14. dec 2015 Har du prøvet at lave forskellige øvelser i situationerne?
    Hvis du ikke har nogen som helst form for værktøj så er du oppe mod højere magter og så får du aldrig succes.

    Desuden er tricket at du aldrig kommer derud hvor du har behov for at hoppe af. Så er jeg sådan set ligeglad med om du har redet i 2 minutter. Du er nødt til at skabe en cirkel af succes, så vidt muligt hver gang.
    Jeg ved godt det er SÅ meget nemmere i teori end i praksis. Men hvis det viser sig at være helt umuligt så skal man ofte ændre nogle mønstre hos sig selv for at få bugt med selve resultatet. Det har jeg erfaret flere gange - og nogle gange skal man starte i det helt små.


  • #14   14. dec 2015 Jeg har ikke nogen øvelser jeg bruger i de forskellige situationer. Og jeg ved godt det gør det ikke bliver bedre ret nemt, men der er ikke de store muligheder for at ændre på det. Og jeg vil ikke kunne se det som en succes at ride 2 min ud og så hjem igen.. for mig er det en fiasko hvis jeg ikke er i stand til mere smiley

  • #15   14. dec 2015 Jeg tror det første du skal gøre er at finde nogle øvelser der virker for dig.
    Det er meget individuelt hvad der virker på hvem.

    Personligt kan jeg sige, at jeg har ændret livsstil 100% og lever en livsstil efter nogle spirituelle leveregler, som udefraset kan virke meget restriktivt.
    Det betyder at jeg mediterer meget og bruger mange øvelser relateret til meditation. Meditationen er min klippe, som jeg altid kan vende tilbage til, når alt andet svigter.

    Det virker dog langt fra for alle
    Du kan fx kikke på forskellige kogntive teknikker, mindfullness, hypnose, selvhyponose, nogen har også gavn af NADA akkupunkter mens andre igen foretrækker traditionel terapi ved en psykolog.

    Og så skal du sætte dig nogle mål. Små mål. Det er det bedste. Det virker måske lige nu som det ikke flytter noget som helst men jeg garanterer, at det er en teknk, der virker, da selv det at ændre de mindste vaner virkelig kan flytte bjerge.

    Man kan betragte det som at man skal lære en hest, der er vanvittigt rædselsslagen for at gå i trailer at gå op i den fuldstændig roligt. Det gør man heller ikke ved at tvinge hesten op i traileren. Her er man også nødt til at tage træningen i mikroskopiske bidder for at hesten hver gang får en god oplevelse. Det er man også nødt til at gøre med sig selv.

    Tror på det.


  • #16   14. dec 2015 Har prøvet akupunktur og noget hypnose og sådan nogen ting (i sammenhæng med andre problemer) jeg har en psykolog men ikke en jeg kan snakke med sådan rigtigt og efter mindst 5-6 psykologer er jeg altid meget negativt indstillet til at snakke med psykologer desværre men ja jeg skal helt sikkert have fundet nogen måder at hjælpe mig selv, har bare ikke fundet ud af endnu hvad det kan være der hjælper mig. Men håber jeg finder noget da det er ved at fylde ret meget i mit liv smiley

  • #17   14. dec 2015 Du bliver sandsynligvis negativ fordi du går i forsvarsposition på en eller anden facon.
    Og jeg tror der er en sammehæng en sammenhæng mellem dine andre problemer og din rideangst. Jeg kan ikke tro andet. Jeg ved der er en sammenhæng mellem de problemer, som jeg og mine nerver når jeg har en hest under mig.

    Du skal nok have fat et helt andet sted end din rideangst for at løse det.
    Selv har jeg oplevet at jeg er blevet bedre omkring hestene efter jeg lærte at meditere for 1,5 år siden.
    Det har åbnet nogle helt unikke døre og jeg vil vore at påstå, at det har reddet mit liv.


  • #18   26. dec 2015 Istedet for at skrive en ny tråd skriver jeg bare her igen. Jeg bliver tilsyneladende bare mere og mere utryg ved min nye pony, jeg kan slet ikke sætte mig op på hende uden hun er i reb og min mor holder hende for mig, prøvede den anden dag at skulle arbejde med hende selv da min mor ikke havde tid, vi gik en mindre tur og da vi kom tilbage tog jeg hende med ind på en tom mark vi har og gik lidt med hende til jeg bedømte at hun jo gik så fint så der ville ikke ske noget ved at jeg steg op og så red lidt inde på marken men jeg havde kun sat på hende i 1 min da jeg bare skulle ned.. hun mærkede det sekund jeg kom op at jeg ikke var tryg vil jeg tro for hun ville først slet ikke gå og da jeg så endelig fik hende til det blev jeg bange og ville af og der ville hun så heller ikke stoppe med at gå.. jeg er ret meget i syv sind med hvad jeg skal gøre for jeg er virkelig ved at give op når jeg jo nærmest bare får det dårligere med situationen smiley

  • #19   26. dec 2015 Kunne det tænkes at din pony måske vil vise dig at du faktisk ikke har noget at være bange for smiley hun løb jo ikke med dig eller smed dig af! Ved at det er svært! Men du bliver nødt til at forsøge at ændre din tankegang og så se at din pony faktisk forsøgte at vise dig at du intet havde at frygte smiley

    Mvh TT


  • #20   27. dec 2015 TT- Tror ikke det var for at vise mig jeg ikke behøvede være bange, hun virkede meget anspændt så det er nok fordi hun kunne mærke på mig at jeg ikke var glad for situationen smiley Og nej hun løber ikke med mig og prøver heller ikke smide mig af.. og det tror jeg heller ikke er noget hun gør normalt. Og tvivler da også på at hun kunne finde på at gøre det igen, for jeg tænker lidt det nok har været det bid vi brugte som måske generede hende. Men det hjælper desværre ikke på at jeg stadig er bange for at sætte mig op fordi hun stadig ikke vil lave parader og blive stående når hun får besked på det smiley

  • #21   27. dec 2015 Kunne du træne Stå fra jorden og så når hun bliver stående der, så træne fra ryggen? Brug godbidder når hun bliver stående og bak hende hvis hun bevæger benene. smiley

    Mvh TT


  • #22   27. dec 2015 TT- Hun kan sagtens parade i longe og når man håndtere hende på gården, hun står pænt og venter mens jeg lukker leddet og hun kan stå fuldt sadlet op uden får stalden mens man justere stigbøjler og strammer gjord. Det er først når man trækker hende væk fra gården at hun ikke vil stå stille (eller ikke vil gå) og jeg ved ikke om det er noget jeg kan få hende lært. Jeg prøver allerede lidt, roser hende når hun står pænt og når hun følger pænt med mig men det virker ikke til det virker så meget, har jeg godbidder går hun konstant og vil have dem så det er ikke så nemt da det bare får hende til at gå og puffe til mig og tigge om flere smiley Men problemet er nok desværre at hun ikke ligefrem respektere mig, jeg har også problemer med at få hende til at bakke eller rykke til siden når jeg beder hende om det. Og jeg er ikke så god til at sætte mig i respekt overfor heste smiley

  • #23   27. dec 2015 Så beklager jeg at sige det.. Men du kan nok desværre ikke komme over din rideangst når du ikke kan sætte dig i respekt hos hesten. For hvis du ikke sætter dig i respekt så hvorfor skal hesten lytte efter dig og dine signaler? smiley

    Mvh TT


  • #24   27. dec 2015 TT- Jeg kan også godt hos nogen heste. Min shetlænder ved da godt jeg bestemmer men har også haft hende siden hun var 6 måneder. Den hoppe jeg rider til ridning har også respekt for mig på trods af at det aldrig har været nødvendigt at sætte hende på plads. Min egen hoppe virker ikke nem at sætte på plads, hun virker lidt utryg når jeg prøver at være bestemt så jeg tør ikke rigtigt gøre det. Så jeg ville jo hellere at hun (ligesom hende jeg rider til ridning) valgte at respektere mig uden at jeg behøvede gøre en del for det. Har tit set folk være meget hårde når de vil have respekt og det er jeg ikke så god til. Selvfølgelig får en hest aldrig lov at skubbe rundt med mig eller nappe mig så får den at vide at det må man ikke.. men med de andre ting som at lytte til mine signaler er jeg ikke så god til at få den til.

  • #26   27. dec 2015 Charlotte A- jeg bor i hverdagene over 1 times kørsel væk. og går også til ridning med skolen hos en privat person, så det er ikke muligt at have min egen med desværre+ jeg får meget ud af at ride hende jeg har til ridning så ville være ked af at miste mine ture på hende smiley Og det med at sidde op i gårdspladsen ville være fint hvis ikke det er for at hun desværre begynder at gå så snart man er oppe hvis der ikke står nogen og holder hende. Og når så det kun blev i weekenderne vil det tage meget lang tid at nå dertil hvor jeg kan ride hende selv. Og jeg vil helst ikke have hun mister de få muskler hun har så vi er jo nødt til at holde hende i gang lidt mere end at jeg bare sætter mig op på hende i gårdspladsen.

  • #28   28. dec 2015 Det med at hesten står stille det kan man altså lære dem.
    Det er et spørgsmål om at manm først fra jorden "installerer" et godt bak når du ligger et mikroskopisk pres i tovet for så derefter at gøre det lidt sværere. Efterhånden som hesten bliver bedre så flytter man sig længere og længere ned mod skulderen og til sidst går man ved sadellejet og lærer hesten at stoppe der. Det tager måske 3-4-5 træningsgange, hvor man ikke laver andet end start-stop, så har hesten lært det.

    Så flytter man det hen til skamlen, når du ligger vægt over hende, osv.
    I processen bliver du også selv mere tryg fordi du oplever at få mere kontrol over hesten :).
    Så det er win-win. Til sidst kan du sidde på hesten mens den står stille, men det kræver man er ultra konsekvent og bakker den hver eneste gang den går fremad - og så har man måske på 14 dage løst det problem.


  • #29   28. dec 2015 Kia - har forsøgt at foreslå at hun skal lære hesten signalet fra jorden men ts formår ikke at sætte sig i respekt hos hesten så den ignorerer hendes signaler smiley

    Mvh TT


  • #30   28. dec 2015 Det er jo en umulig opgave, hvis man ikke vil arbejde med sig selv og med sine signaler. Virkelig umulig.

Kommentér på:
Rideangst.

Annonce