{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Fra døgn til stald - hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hvornår lukker i jeres heste på stald?
Mine plejer at gå ude til midt sept, mod slut sept hvis vejret tillader det.
Men jeg er godt nok ved at være træt at det regnvejr her, og at vejret skifter sådan. Den ene af mine har sat kæmpe vinterpels da vi havde en hel uge med konstant regn, og så stod han og kampsvedte så jeg måtte vaske ham, da det blev 30 grader et par dage efter.

De har ikke noget læskur, så med heldøgnsregn i flere dage begynder jeg at få ondt af dem.
De har dog læ i at folden går stejlt ned ad bakke midtpå, og nederst er der også en bunke/vold (??) jord, så de har læ fra "jordhegnet" og også en smule fra den stejle bakke. Jeg har lagt halm i "læhullet" så de kan sove blødt.

Det er jordfold, men de har wrap ad libitum, bare til at tage med i overvejelserne.

Hvornår ville i have lukket jeres heste ind, hvis de stod under sådanne forhold?

Den ene er en pyllerfis, men han kan jo få dækken på. Den anden kan ikke selv finde ud af at sætte pels, så han skal også have dækken på fra start temperaturen falder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra døgn til stald - hvornår?
  • #1   4. sep 2016 Min er en der fryser meget og sætte ikke rigtig vinterpels den er meget tyndpelset og indtil videre fryser hun ikke og går ud på døgn til slut sep- midt oktober efter temperaturen smiley

  • #2   4. sep 2016 Vel mine har første år i løsdrift smiley Ellers har Tindur gået ude til midt oktober - november smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   4. sep 2016 Vi tage det dag for dag de kan sagtens blive ude om natten hvis det ikke er regn eller er for koldt, den gamle bliver hurtig kold, så de er hendes termometer vi kører efter.

    Så kommer der Indian sommer dage så bliver de ude imen øjeblikket er de inde om natten, vi bruger egentlig ikke ude inde princippet, men går efter vejret, i år har vi faktisk haft markant flere "døgnfolddage" end de tidligere somre.


  • #5   4. sep 2016 JM - sjovt at du mener det da jeg så sent som i aftes læste inde på dmi at sommeren 2013 og 2014 lå på top 10 listen over de varmeste og mest solrige somre siden de begyndte at måle.. smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   4. sep 2016 Det er jo ikke ens i hele landet, og vi har faktisk her i Nordsjælland haft rigtig mange sol dage og lune nætter i sommer smiley

    Vi har feks heller ikke haft problemer med at få lavet hø og wrap, har for første gang i 6 år fået nok græs på marken til 2 slet, har lige taget 2. Slet i hus fredag aften smiley så her har det været en god sommer smiley


  • #7   4. sep 2016 Nej selvfølgelig ikke, men dmi har taget hele landets gennemsnit smiley men dejligt for Jer at I har haft en rigtig god sommer smiley her nede har vi haft en gennemsnitlig sommer smiley

    Mvh TT


  • #8   4. sep 2016 Har lige taget dem ind og givet dem tæpper på så de kan tørre smiley
    Den lille af dem (den som ikke selv kan justere sin pels og som satte mega vinterpels sidst det regnede) rystede helt vildt, den store rystede også lidt, men ikke nær så meget.
    Så nu har de fået deres fleecetrøjer på, og dejlig varm mash smiley
    Når de er tørret får de lige regnjakker på og så kommer de ud igen. Tænker at den lille skal have fleece under sin regnjakke, da han frøs så voldsomt. smiley



  • #11   4. sep 2016 Vores kom ind her for et par dage siden, selvom jeg godt ville have dem til at gå ude længere. Det var der bare ikke mulighed for. Kunne godt tage en måned mere.
    Deres sommerfold havde heller ikke noget læskue, men var omringet af skov og så var der nogle bakker. Kun én side åben, men den ligger gemt bag en bakke. Min araber, som ellers let fryser, elskede det! smiley Han fik i den grad fundet sin inder vildhest frem i sig, og havde det rigtig godt der.
    Min pony har rigtig meget pels normalt og kunne heller ikke helt finde ud af vejret, men det blev heldigvis ikke så slemt som det du beskriver. Han svedte lige bag skulderen/foran gjordlejet de dage det var værst, men ellers gik det fint med ham. Han begyndte dog af fælde helt vildt en til to ugers tid før vi flyttede dem, men er stoppet nu hvor det regner igen.

    Hvis vejret fortsætter sådan her, med rigtig meget regn og kulde, ville jeg begynde at overveje at tage dem ind. Hvis det bliver bedre ser jeg ingen problemer i at lade dem gå ude smiley Evt. bare hold lidt ekstra øje med dem i forhold til dækner osv.


  • #12   4. sep 2016 Mine kommer først rigtigt ind til oktober.
    men har taget dem ind for natten idag.
    Der er ikke ret meget læ på folden og med heldags regn synes jeg de skulle ind og have lidt varm mash og en masse wrap smiley


  • #13   5. sep 2016 Nu står min godt nok et sted med læskur.
    Men hun kommer ikke ind før midt september, start oktober hvis vejret tillader det ??

    De har deres skur og de er begyndt at få hø/wrap ude på folden ??


  • #14   5. sep 2016 mine kommer ind om natten og får foder og wrap. de dage hvor temp er 15+ tørvejr og ingen vind, blir de ude.

Kommentér på:
Fra døgn til stald - hvornår?

Annonce