643 visninger
|
Oprettet:
heste nu og dengang. {{forumTopicSubject}}
hvor stor er ligheden egentligt mellem de heste vi har i dag, også de heste der levede før vi benyttede dem?
Det bruges ret tit som argument, "heste er skabt til", men er det argument egentligt holdbart i forhold til den vi står med idag?
jeg kan ikke udmildbart finde noget på google som gør mig klogere, så regner med at der sidder en eller flere som kan forklare lidt
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.454
Det vil sige, at det referer sprogligt til vestlig idéhistorie om, at der er en skabende gud og/eller Platons huleligning. Og et meget lille skridt rent tænkemæssigt fra den amerikanske pseudovidenskabelige retning, kreationisme!
Det må man også godt referere til, hvis man tror på den slags..
Jeg er bare agnostiker, og glad og nysgerrig efter hvor fanden man har sine ideer og tanker fra, og står lidt af, når folk argumenterer efter religiøse udgangspunkter.
Og det gør man rent sprogligt her...
Kan vi omformulere spørgsmålet til "giver hestens anatomi bedre rideegenskaber nu end i fortiden"?
Så forudsætter du ikke rent sprogligt, at de er skabt til, at en skaber har valgt det skal være det de bruges til.
maj 2007
Følgere: 40 Emner: 131 Svar: 8.658
jeg er sikker på at du godt ved at "skabt til" ikke er lige med at det handler om at gud eller anden overhovede dannede hesten til en bestemt egenskab, men hvad og hvordan hestene agerede opførte sig, fungerede før vi tog dem til os og påvirkede dem.. -,-
maj 2007
f.eks. "heste er skabt til at gå flere km dagligt" eller andre udtalelser som fører tilbage til hvordan hesten VAR, inden vi begyndte at "pille" og "ændre" den.
f.eks. er de mon lige så udbredt flugtdyr, eller har man via avl og håndtering formået at fjerne dette til en vis grad.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.454
Det er meget svært at tænke tanker, man ikke har ord for.
Og det er meget let at gentage tankegods, som vi har talemåder for.
Ja, jeg går også ud fra, at du mener "har hestens egenskaber ændret sig"...
maj 2007
mar 2011
Er der ikke nogle oprindelige vildheste stammer tilbage der kan give dig svar på dit spørgsmål?
Hvad med Brumby stammen?
Mvh TT
maj 2007
jeg har virkelig ingen indsigt i heste "før".
jeg er egentlig bare nysgerrig på om den hest vi har idag, stadig er som hesten var før.
for hvis man ser på eks. islænderen mod DV'eren, så allerede der er der sket en kæmpe ændring i dens udseende og pels.
- så har man vel også formået at fjerne andre "egenskaber", så hesten bedre passer til os.
egentligt er mit spørgsmål inspireret fra den tråd hvor en hestedyrlæge udtaler sig om hestens foldtid, og skriver "de er skabt til at gå stille rundt i 16-20 timer dagligt".
men er det reeltset stadig sådan, eller er hesten blevet markant mere passiv og stillestående.
håber ikke det er alt for indviklet så tidligt om morgenen
mar 2011
Jeg tror Team Vindgaard er inde på det rigtige.. Tænker bestemt ikke du skal kigge på en blandings hest som DV, DSP osv. For disse ligger jo endnu længere væk fra de oprindelige vilde heste. Kig på alle hestes stamfædre ligesom Araber, Fuldblod, de ekstremt gamle pony racer som Islænder, Exmoore, Dartmoore, Shetlandsponyen osv. For jeg er jo fuldstændig med på at når vi i dag avler blandinger for at tilgodese vores egoistiske ride behov så bevæger vi os længere og længere væk fra den oprindelige vilde hest ift. Anatomi
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.100
Den udvikler sig igennem mange mill år, og flere forskellige udviklingsgrene, til for 20-25 mill år siden at flytte ud på græssletter, æde græs og er blevet "tå-gænger" dvs fået en hov.
På græssletter skal dyr flytte sig langt efter føden, er nem at se for rovdyr ifh til skoven, hvor det er smart med flere tæer for ikke at synke ned i en blød bund, og hvor skjul er et godtforsvar.
I evolution betegnes det som "hurtigt" hvis dyr udvikler sig indenfor 1 mill år - og da vi kun skal ca 6000 år tilbage, hvor der er fund i Danmark på at stenalderjægere jagtede vildheste, så har hestene jo ikke været indlagt speciel avl i særlig lang tid evolutionært set.
De første tamhesteknogler er fra Ukraine fra for 3.500 år siden.
Og i dk kom de første tamheste i bronzealderen ca 1500-500 f.k.
I middelalderen er en stor krigshest ca 150 cm høj - alm rideheste eller arbejdshest ca 135-142 cm i stang.
Mvh charlotte
maj 2007
Syntes det er ret interessant at vide noget om dens udvikling - især stadiet i udviklingen hvor den er endt som den er i dag
Tror i at, det ville være muligt at udvikle hesten til kun at kunne stå i boks, og sundhedsmæssigt have bedst ved kun at stå i boks? - sådan rent hypotetisk..
Rosa: øv, den artikkel lyder ellers yderst interessant. Jeg kender intet til studiet, men det ville måske kunne begrave en masse foredomme om at der kun avles skravl nu om dage.
heste nu og dengang.