{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af dyrlæge og i fryseren????
  • #1   4. aug 2017 nej det kan den ikke

  • #2   4. aug 2017 Nej. de skal skydes med gevær eller boltpistol og afblødes.

  • #3   4. aug 2017 og er det til menneskeføde, er der langt mere strikse regler! Men til hundefoder er ovenstående ok

  • #5   4. aug 2017 nope smiley den skal enten have en med bolpistol eller skydes og så afblødes.

  • #6   4. aug 2017 Nej, er den aflivet med sprøjte kan den ikke spises.


  • #8   4. aug 2017 Hvis din kat går hen og slikker på hestens blod efter den er blevet aflivet, så falder katten død om. Jeg tænker det besvarer spørgsmålet meget godt.
    Død om falder man nok ikke, men det var i hvert fald ikke noget jeg ville spise.


  • #9   4. aug 2017 Undskyld.
    Men hvad er der i aflivningsvæsken?

    En del farmakologiske stoffer bliver helt eller delvist nedbrudt bare af at møde organismens cirkulerende enzymer, eller bliver uvirksomme ved fortynding.
    Fx propralol, fra man slukker den kontinuerlige infusion til folk vågner går der et par minutter.
    Andre stoffer er ekstremt dødelige i høj koncentration. En stærk kalium infusion giver hjertestop, når den væske man injicerer når hjertet på en gang. Men målt i milligram er der ikke mere kalium i det, end i en klase bananer. Kaliummet fra bananer når bare langsomt fra mave til kredsløb og kan derfor spises uden fare.

    Så, konklusionen er, det er umuligt at svare på, om det er sikkert eller farligt at spise en aflivet hest, hvis man ikke ved, hvad der bruges til at aflive med.

    .. Hvis du har ønske om at anvende hestens kød, så spørg en slagter, en jæger eller de som fodrer hunde med raw food. De kan nok sætte dig i kontakt med en, der kan aflive uden at hesten bliver uspiselig.


  • #11   4. aug 2017 Jeg ved om nogle der har haft dyrlæge ude at aflive, og nu ligger hesten i fryseren.. smiley Jeg tænker du kan spørge dyrlægen om der findes en aflivnings væske som gør at man kan spise dele af dyret bagefter smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   4. aug 2017 Indholdet i aflivningsvæske

    http://www.vepps.dk/produkt.aspx?produktid=1320


  • #13   4. aug 2017 Heste aflivet med aflivningsvæske som egentlig er en overdosis (af pentobartibal), bør bestemt ikke spises og kan være dødeligt hvis du også indtager nok til at få en overdosis selv. Eftersom hestene for sprøjten gives i blodbanen så bliver det fordelt i hele kroppen og derfor ikke lokaliseret til kun hjertet.

    Københavns Zoo har for efterhånden mange år tilbage fået en død hest ind aflivet med aflivningsvæske ind og løverne sov rigtig godt bagefter de havde spist noget af den. Dog ingen døde smiley

    Lidt om de godkendte lægemidler til aflivning, da den rene form ikke længere er tilladt:
    https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyhedsbreve/Sider/Nyhedsbrev-til-dyrlæger-23.-januar-2015.aspx


  • #14   4. aug 2017 Tak for jeres svar - så fik jeg delvis ret alligevel - men ikke helt for der er uenighed om aflivningsvæsken, så jeg vil prøve at ringe til en dyrlæge og få svar og sluttet vores debat.

    Hun har flere gange fået aflivet heste, som slagteren har parteret - så jeg er da nysgerrig for hvilket stof der er brugt - for hun siger den fik en sprøjte


  • #15   4. aug 2017 Den er jo fyldt med aflivningsvæske så smiley

    Min dyrlæge fjerner ikke engang nålen i dem, når det er, for ellers så vælter det jo ud over det hele, og kommer der så en sød staldkat el. lign. - så dratter den altså om smiley

    Så det tror jeg bestemt ikke, man skal spise smiley


  • #16   4. aug 2017 Man afliver med Pentobarbital. Så vidt jeg kan se på medicintildyr.dk anvendes der ikke andre præparater til aflivning. Pentobarbital fordeler sig hurtigt til hele kroppen hos det dyr, som aflives, bliver længe i kroppen, og selv små doser kan påvirke og forgifte mennesker. Desuden er pentobarbital ret stabil selv ved de høje temperaturer, man kommer op på ved madlavning

  • #19   5. aug 2017 Nej det er sgu giftigt at æde en sprøjtet hest, haha. Boldpistol og halspulsåren og op og hænge så er i godt kørende

  • #20   5. aug 2017 Så vidt jeg kan gennemskue, så er aflivningsvæsken, der omtales synonym med fenemal.
    (Den kan man læse om på medicin.dk)

    Det er et gammelkendt stof, som bruges til forebygge epilepsi, som beroligende, som sovemiddel og til at behandle alkohol abstinenser med.


    Som mange andre sløvende midler har det et marked som rusmiddel.
    Det er relativt ugiftigt, men der findes ikke en modgift imod det.

    Jeg spekulerer på, om det ikke bliver så fortyndet i hestens krop, at en hund sagtens kan spise et par måltider?
    (Hvor meget fenemal bruges? Når det at blive jævnt fordelt? Hm..)
    Men jeg synes at hundefoder er så billigt, at det ikke er risikoen værd.

    Evt, få en slagter til at komme med boltpistol, eller få en jæger med sin riffel. Afblød. Parter.
    Men gad vide om man ikke stadig skal betale daka for at komme af med knoglerester. Så det er nok bedre økonomi i bare at købe billigt kød hos slagteren.


  • #22   5. aug 2017 jeg tror godt folk kan spise heste kød selvom hesten. er aflive på den måde med sprøjte for sådan set gå det i hjertet og ikke ud i kødet (: der er mange i verden af heste som bare bliver det (: i sær udlandet

  • #23   6. aug 2017 Tulle; ro på - det var et spørgsmål - hvem siger det spises - vi snakkede bare om, om det kunne når hesten var aflivet på den måde og jeg har ikke snakket med dyrlægen endnu, så jeg kan jo heller ikke sige noget om hvad sprøjten består af

  • #25   6. aug 2017 Konsum?? Der er intet konsum på den hest der er tale om her

  • #27   6. aug 2017 Ja mennesker - jeg har aldrig nævnt hund og spurgte om man kunne - når hesten var aflivet med sprøjte fra dyrlæge - ikke dyr - og blank må jeg erkende at jeg vil hellere få min hest skudt med boltpistol og spise selv end at sende min hest til det ukendte

  • #28   6. aug 2017 Luna92: Pentobarbital, som man afliver med, fordeles jævnt til hele kroppen, og går bestemt ikke kun til hjertet. Faktisk ophører vejrtrækningen, før hjertet overhovedet stopper med at slå smiley

    Læser man produktresumerne, som kan findes på nettet, over de præparater, man anvender til aflivning, står der, at dyr ikke bør indtage andre dyr aflivet med sprøjte. Da pentobarbital jo også kan være ret giftigt for mennesker, bør vi altså heller ikke indtage de aflivede dyr smiley


  • #29   7. aug 2017 Nej, jeg vil aldrig aflive min dyrlæge og så putte ham i fryseren smiley smiley smiley

    Jeg kan dog ikke svare på det du nok faktisk spørger om smiley


  • #30   7. aug 2017 Karin - Pjat med dig, du er også så fin på den smiley en dyrlæge i fryseren kunne vi vel alle trænge så vi bare kunne tage den op efter behov smiley smiley

    Mvh TT


  • #31   7. aug 2017 Karin!

    Det kunne da ellers være fedt at tage sin egen dyrlæge op af fryseren når man skal bruge ham smiley


  • #32   7. aug 2017 Tror i ikke det ville tage for lang tid at tø ham op?... smiley

  • #33   7. aug 2017 Mikrobølgeovn! smiley

    Mvh TT


  • #34   7. aug 2017 Den skal dælme være stor ??

  • #35   7. aug 2017 Alt findes i str xxxxl smiley

  • #36   7. aug 2017 man selvom den så bare bliver aflivet på den anden måde. så kan den jo stadig være syg, hesten. hvis den måske har haft sygdomme. som af smitsom til slagtning.men der er jo utrolig mange kræv på sådan et Hesteslagtning sted- (: https://www.youtube.com/watch?v=g-DZdbFYNDc
    og undskyld for video kan virker voldsom


  • #37   7. aug 2017 -- jeg vil hellere få min hest skudt med boltpistol og spise selv end at sende min hest til det ukendte -- Det ene udelukker jo ikke det andet. Du kan jo få den aflivet med sprøjte og hentet af DAKA. Eller skudt og gi den til ZOO.

  • #38   7. aug 2017 Jeg vil ikke længere støtte daka med deres tornhøje priser blot fordi det er en heste og ikke en ko - PLUS daka henter ikke sim aftalt så hesten kan ligge i flere dage FØR den afhentes - NEJ TAK - så kører jeg den hellere selv på forbrænding

  • #40   7. aug 2017 har ikke så meget forstad, på det men det er dejlige at der er nogle andre som har det smiley

  • #41   7. aug 2017 Det var godt nok en voldsom overskrift smiley smiley
    Jeg fik tanken at det var dyrlægen du ville aflive og komme i fryseren smiley smiley smiley
    Jeg var så nødt til at læse tråden for at få det på det rene om du ville aflive din dyrlæge og komme i fryseren smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #42   7. aug 2017 Sunshine: griner højt - undskyld min overskrift smiley

Kommentér på:
Aflivning af dyrlæge og i fryseren????

Annonce