{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
345 visninger | Oprettet:

Tilvænning til nye kammerater på fold - hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen !

Jeg har netop fået mit 6 måneder gamle føl hjem og gå - og det er fantastisk smiley
Min basse har selvfølgelig fået selskab på fold og stald - og overordnet går det meget godt. Der er tale om 3 shetlandsponyer, 1 hingst på 1 år, 1 hingst på 2 år og en fører-vallak på 6 år.
Min er en frieser - hingst.

De 3 unge går super i spænd, hygger sig, leger allerede og græsser osv. tæt sammen. Førervallakken er dog lidt mere skeptisk - han napper/bider, løber efter min basse engang imellem. Ofte hvis de kommer tæt på hinanden. Særligt går vallakken efter forbenene på min. Det er ikke mega voldsomt med sår eller blødninger - jeg tænker klart det er hierarki der er i gang med etablering - og helt sikkert et spørgsmål om tid og tilvænning.

Mit store spørgsmål er så: hvor længe skal der gå før man kan sige, nu burde det være bedre eller at man kan konstatere det er et problem, såfremt vallakken ikke bliver bedre ift. behandlingen af min? Er virkelig nysgerrig hvad i andre har af erfaringer. Jeg ønsker ikke at være en pylremor - men det er stadig ikke det fedeste at se ikke alle kommer godt ud af det smiley

På forhånd TAK for jeres hjælp!


Kommentarer på:  Tilvænning til nye kammerater på fold - hvor længe?
  • #1   10. okt 2017 Helt normal adfærd - din hingst er en trussel overfor vallakkens plads i hierarkiet. Hvor længe der vil gå - tja? Det er der intet svar på - hvis det nogensinde vil gå.

  • #2   10. okt 2017 Jeps det præcis også det jeg ved - og tydeligt kan se !
    Jeg overvejede bare hvad andre tænkte i lignende situation. Og så herunder hvornår folk trækker en streg i sandet? For som skrevet er det ikke med blod og hul .. men nap og kropssprog osv... harmløst!

    Jeg tænker klart at der fortsat vil være kampe og hierarki - det skal der jo være. Og løbende vil min jo blive kønsmoden og prøve grænser mere indtil den dag han formentlig ønsker at være øverst i kæden ... men til jer med hingste er det blot et vilkår eller hvornår kan jeg forvente det er acceptabelt og tolerant?


  • #3   11. okt 2017 Jeg flyttede min daværende hest Apollo til en stor gård med opdelete folde, Selv efter et år hentede jeg ham ind med sår skræmmer og ødelagte grimer og dækner. Det var da helt sikker træls, men han virkede ikke plaget af det, så jeg lod en ung dreng være en drenge røv og lod ham lege trods ødelagte ting. Jeg har kun en gang oplevet at han kom en med et sår på halsen der krævede at det skulle tilses af dyrlæge.

Kommentér på:
Tilvænning til nye kammerater på fold - hvor længe?

Annonce