{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
424 visninger | Oprettet:

vurdering af ponyer {{forumTopicSubject}}

jeg tænker tit på hvem der vurdere ponyers værdi når de skal sælge. er det køber eller sælgere? eller nogen helt tredje. ved der er forskel på racer, alder, uddannelse og sådan nogen ting.

eksempelvis har en 14 årige hoppe rødt pas kåret tilkørt tilredt og startet stævner i både dressur spring jagt og kørsel. kæmpe talent i spring. sød og kærlig. fået 3 føl. kan håndteres af små børn. er handicap venlig også. smed dyrlæge osv overholdt. fjordhest

hvis jeg skulle sælge ville jeg sælge for 25-30000 ink udstyr.

men kender samtidig også markedet nu så hvem vurdere hesten

Kommentarer på:  vurdering af ponyer
  • #1   9. jan Jeg har fået min hest vurderet af min dyrlæge - godt nok med et andet formål end salg.
    Men for mig er dyrlægen ofte objektiv, kender hesten sygehistorie/temperament og har nok også en anelse om hvad den kan - selvfølgelig alt efter hvor meget/hvilken kontakt man har. Med min dyrlæge har jeg rigtig meget kontakt, så derfor var det oplagt at få hende til det
    Ellers er et godt bud altid at tage fat i nogen, som lever af at sælge heste - de kender konstant markedet og har en god ide om hvad de forskellige heste skal koste (selvfølgelig skal man måske ikke lige gå til en, som udelukkende arbejder med springheste, hvis det er en dressurhest man skal sælge)

• #2   9. jan en hest er det værd, som en sælger kan få for den, længere er den ikke.

I teorien kan en 35 årig, halv død hest være 100.000 værd, hvis der er en som vil give det.

og en S-hest kan være 10.000 værd, hvis det er det eneste mulighed for salg.

En vurdering sker på baggrund af markedet, sammenligninger og realisme.

• #3   9. jan Hesten er det værd sælger og køber kan blive enige om. Har lige været ude og se på en nytiltredet blanding til 30.000kr. Fik at vide af min gamle underviser hestens udstyr var mere værd end hesten selv (ca. 12-15.000kr), så blev frarådt køb. Kender nogle der forsøgte at sælge deres for 85.000kr og endte med at få 35.000kr, hvilket de også selv havde købt hesten for et par år forinden (den var ikke blevet videreuddannet kun ældre). Så alt er relativt og hvis nogle vil have mig til at køre flere timer efter at prøve deres hest så forventer jeg billeder og video - kan din hest gå LB i spring eller dressur så skal du bevise det for jeg kører ikke længere flere timer for at finde ud af køber lyver hesten bedre end den er.

• #4   10. jan Alt over slagteprisen er Liebhaveri, som man siger.

Hesten er det værd en køber vil give for hesten.
    Tænker hvis man skal komme det lidt nærmere så må man jo kigge hvad noget der ligner ens egen koster på nettet. Kigge på alder, højde, afstamning osv. Personligt har jeg handlet flere heste og har næsten altid en mave fornemmelse der fortæller mig lidt om hvor vi ligger henne af. Og så det jo også altid godt at være åben over for at forhandle så finder man normalt en go pris sammen med sin køber.

• #5   10. jan tror mange sammenligner med hvad der er til salg på markedet

mange stævner er da meget fint - men det er vel mere hvor højt den er uddannet til der tæller og hvordan resultaterne/bedømmelserne er samt om der er udviklingsmuligheder eller den er et godt emne som lærehest

En hest/pony kan jo godt have gået mange stævner uden egentlig at have udviklet sig - feks. bare gå lc-niveau og være rimelig gammel

• #6   10. jan stod jeg og manglede pony så havde jeg nok købt din på stedet til den pris det synes jeg er billigt...

men hvis jeg sælger så tjekker jeg hvad tilsvarende står til og om min kan noget mere el. mindre og sætter så prisen så den kan justeres el. handles ordenligt med

• #7   10. jan Det er øjnene der ser, der afgør forskellen på købs og salgs pris.
    Jeg har også modtaget skambud på de heste jeg har handlet i tidens løb. Men så har jeg bare takket nej og ventet til rette køber kom.
    Man behøver som sælger, ikke gå i panik, over et lavt bud. Ha is i maven og bare vente til den rette køber kommer og det gør de.
    Selvf er der hesten til urealistisk høj pris, som så går til, en tilsyneladende, lav pris. Men prisen hænger sammen med hvad hesten kan, alder og sind.
    Selvfølgelig findes der super heste til latterligt lave priser, men så er det fordi der er noget akut, der gør at hesten skal væk hurtigt.

De fleste købere vil gerne ha et afslag, da de kan li at tro de har fået et afslag.
    Sæt prisen lidt højere end det du forventer at få og gi køber hvad de forventer og alle er glade

• Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 2 Svar: 30
    #8   11. jan Jeg kiggede på din annonce. For mig trækker det ned, at hun er 15 år gammel. Hendes kåring er heller ikke god. Kåringen betyder dog ikke så meget for mig, når hun sælges som brugshest og ikke til avl.
    Jeg er ikke super godt inde i priser på fjordheste, men mit indtryk er, at man kan få en sammenlignelig hest bare yngre til samme pris. Der ville jeg som køber vælge den yngre model

• #9   11. jan Jeg vil også sige, at man kommer langt med at kigge på hvad der er på markedet lige her-og-nu, for at nærme sig en realistisk pris.
    Så må man bagefter forholde sig til om der er noget som trækker op/ned, og forholde sig til om man gerne vil give et afslag.

Og så skal man selvfølgelig tænke sig om, hvorvidt man SKAL sælge, eller om man kan fastholde sin pris og vente på den køber, som bare MÅ eje ens hest uanset pris.

Jeg kan huske jeg for et års tid siden tog snakkenmed en rideveninde, som havde en dejlig 9 års flot stor hest gående - han var bare ikke hesten for hende. Han gik en lc i dressur/spring, men var lidt voldsom på tur og voldsom når han skulle trækkes til/fra fold. Hun havde ham hjemme med sine andre foretrukne rideheste, og hun kunne ikke selv uddanne ham videre.
    Han havde været til salg sommeren over 27500 kr - men ingen havde købt ham.
    Hun havde været i kontakt med en hestehandler som gerne ville give 15.000 kr - hvilket hun nærmest var forarget over.
    Vi tog en snak om, at hun ikke brød sig om at håndtere hesten, at hun ikke kunne videre uddanne den selv, og at der næppe kom mange og kiggede på hest i efterår/vinter, hvor han kun kunne prøves på en mark. At han ville koste penge i foder og smed vinteren over, og at han næste år ville være 10 år og stadig ikke vidreuddannet eller håndteret.
    Vi tog en snak om, at han var en dejlig hest, udemærkede gangarter, god størrelse, men lidt af et bullerøre, som skulle i hånden og opdrages på, og som sikkertville være bedre som enmandshest, end nu som nr 3 i række.

To dage efter kontaktede hun mig og fortalte, at hesten var afleveret til hestehandleren for 15.000 kr - og at det havde hjulpet hende at sætte fordele/ulemper samt hendes egen lyst og vilje til at uddanne/håndtere hesten, ifht hvad spiser han for, får smed for ect.

Hestehandleren har gjort en god handel - køn, flot, stor hest, som krævede lidt “komme i hånd” og blive redet kontinuerligt. Og det kan en hestehandler godt “tilbyde”. Og jeg er sikker på, at han nemt efter 1-2 måneder kunne få 30.000 kr for hesten, ved at ligge noget arbejde i den.

Så hesten var i princippet både 15.000 og 30.000 kr værd på næsten samme tid

Mvh Charlotte

Kommentér på:
vurdering af ponyer