{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Kværke - smitte? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har altid fået at vide af dyrlæger osv. at kværke ikke er en luftbåren smitte/sygdom. Men som jeg forstår luftbåren er det også ved hoste og nys. Dertil tænker jeg så - heste kan jo også hoste og nyse hvormed de så også, hvis de er smittebærere af kværke, kan smitte med det gennem luften?

Hvis dyrlæger osv har ret - hvorfor kan lige netop kværke så ikke smitte gennem luften ved nys mm. når selve snottet kan smitte via fysisk kontakt?

Eller er kværke mon egentlig luftbåren og har jeg bare fået andet at vide i lang tid?
Mange siger også at det er “dråbebåren” eller lignende, men dråber spredes jo også ved nys og hoste og derved hænger partiklerne jo i luften som en anden hest kan indånde = luftbåren.

Vil gerne lige have det på det rene, hvis andre her har styr på sådan noget med bakterier osv. Da det jo egentlig er ret praktisk hvis man står i en situation med kværke i stalden (7-9-13) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kværke - smitte?
  • #1   13. jan 2018 "Luftbåren" Betyder smitte via. luftvejene ved indånding smiley
    Det bliver tit misbrugt til også at inkludere nys og host. Partiklerne bliver dog ikke hængende voldsomt længe, men falder til jorden/nærmeste overflade.

    Se evt her: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/undersoegelser-og-proever/kliniske-procedurer/infektionshygiejne/smitteveje-definitioner/


  • #2   13. jan 2018 Luftbåren, dråbebåren, indirekte og direkte kontakt reflekterer, hvor meget der skal til, før patogenet dør. Og til dels, hvor mange patogener, der skal til for at videregive smitte.

    Hvis det kan tåle at tørre ud, og sollys, kan patogenet sidde på et støvkorn og blive båret af luften på støvkornet til folks luftveje.
    Hvis det dør af udtørring, kan det overleve kortvarig i fx dråber af slim fra host. = Dråbesmitte.
    Indirekte smitte betyder, at når man har smitte på fingrene kan man "stemple det ad" de steder man berører, hvor fedt fra din hud + snavs +hvad der ellers er på huden sætter fingeraftryk. Det kan undgås ved håndhygiejne / afvaskning af overflader. Ses fx ved norovirus = omgangssyge.
    Direkte smitte er ved fysisk kontakt, fx fra slimhinde til slimhinde via kys, eller afvaskning af en snotnæse og så rører man lige sit eget øje.


  • #3   13. jan 2018 Så kværkens baktierier kan ikke tåle udtørring? smiley

  • #4   13. jan 2018 Kværke kan smitte hvis du går hen og klapper en smittet hest også tager hjem og går ud til din egen hest og klapper den uden at have skiftet tøj og vasket hænder m.m.
    Kværke er dråbebåren bakterie smitte og ikke luftbåren som virus er det.
    Men kværke er rigtig smitsomt, og man kan altså opleve, at en hest der faktisk er smittet, går rundt og er rask i op til et helt år, hvor den samtidig er smittebærer og dermed smitter sine omgivelser. Så et noget lusket bekendtskab altså og meget svært at helgardere sig imod.


  • #5   13. jan 2018 Tak tror jeg er med nu smiley

    Den er dråbebåren og en kontaktsmitte, men ikke luftbåren da bakterierne ikke bliver hængende i luften og kan indåndes. Det skal ramme fx øjne eller mund smiley


  • #6   13. jan 2018 Øhm.
    Virus er ikke lig med luftbåren.

    Fx HIV kan ikke overleve udenfor en levende organisme, resten af verden er simpelthen ikke et miljø, hvor den kan overleve.
    Det er typisk for alle sexuelt overførte sygdomme - om det er parasit, virus eller bakterie - de sexuelt overførte patogener er så sårbare at en slimhinde skal i kontakt med en anden slimhinde før overførsel kan ske.

    Hm. Yersinia pestis (bakterie bag den sorte død) kan spredes via loppebid (byldepest) eller luftbåren (lunge pest).
    Tuberkulose kan overleve længe udenfor kroppen - bare der ikke er direkte sol. Derfor indførte man stop for spyttebakker i Europa i 1800 tallet (det var ellers en nem måde at komme af med en slimklat), simpelthen fordi man begyndte at forstå smitteveje. Tuberkulose kan fint indåndes med støv hvirvlet op fra gulvet osv, bare solen ikke har været der...
    Derfor var det meget udbredt blandt industri arbejdere i gamle dage.


  • #7   14. jan 2018 Nej men nu taler vi decideret om kværke contra for eks. influenza etc. og andre hestevira, går jeg ud fra. Har p.t. endnu aldrig hørt om heste med HIV. Herpesvirus ja men aldrig HIV m.m.
    Nu arbejder jeg også indenfor sundhed til hverdag - så jeg ved godt, hvornår vi benytter mundbind og andre tiltag for beskyttelse.


Kommentér på:
Kværke - smitte?

Annonce