{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Hest efter bældenorm {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har en hest der for næsten 3 år siden nu havde bældenorm, hvilke den stod med ca 6 måneder inden jeg købte ham.

Han er blevet blevet behandlet for det selvfølglig og tjekket for det 3 gange efterfølgende.

Dog er problemet at han bliver ved med at se lidt tynd ud. Og ved godt han mangler muskler, men er det kunne det?

Kan det have påvirket ham så meget så han nu har svært ved rigtigt at tage på igen?

Billedet er hvordan han ser ud nu smiley

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest efter bældenorm
  • #1   20. jan 2018 Svært at sige for en lægmand - men hvis han har haft så massivt et angreb af bændelorm, at det har påvirket hans fordøjelse, ville det formentlig have givet sig udslag, fx i kolikanfald.

    Du har ret i, at den ser noget muskelfattig ud, men om den er undervægtig, er svært at se på billedet, synes jeg.

    Hvor vejer hesten? Hvor gammel er den? Hvad bruges den til, og hvor meget på ugebasis? Hvad får den at æde nu - i kilo og gram?
    Det er faktorer, som er vigtige at kende, hvos vi skal kunne hjælpe dig på afstand smiley


  • #2   20. jan 2018 Jeg tror måske, at du skal overveje, at ændre den måde du fodrer på.


  • #3   20. jan 2018 min havde også bændelorm da jeg købte den, og jeg opdagede det desværre først 6 måneder efter jeg havde købt ham, så jeg ved ikke hvor længe han gik med det samlet. Men han var også enormt svær at holde huld på, men rettede sig relativt hurtigt efter behandlingen mod bændelorm. Det tog ca. 4 måneder før han blev rigtig pæn, men han var også unghest og brugte en masse krudt/Foder på at vokse, så det har jo også en del at sige i mit tilfælde. Din ser ikke direkte undervægtig ud, men den ser ret usammenhængende ud (sikker pga. manglende muskler, og tildens til underhals) hvordan rides og trænes den? hvor meget wrap/hø får den? hvor meget får den at spise og hvad fodre du med? Jeg fik selv virkelig gode resultater ved at supplere med linochrunch fra dangro som indeholder en masse gode omega 3 og 6 (vist nok også 9?) fedtstoffer fra hørfrø. Ellers kan jeg også varmt anbefale bodyfix fra Nordic horse og kraftur fra dangro. Så undgår du en masse sukker og stivelse i foderet men samtidig holder hesten god huld og får god energi til at gå på og gode fedtstoffer at sætte muskler af.

  • #4   20. jan 2018 er det en hest der vokser? den er noget høj bagtil ud fra billedet? Og det kan være derfor den ser lidt usammenhængende ud?

  • #5   20. jan 2018 Jeg tvivler på det har noget med ormene at gøre. Ja voldsomme ormeangreb kan give varige skader på fordøjelsessystemet, men så havde det formentligt også givet udslag på andre måder.
    i øvrigt synes jeg ikke umiddelbart hesten ser voldsomt tynd ud (men det er jo rigtig svært at vurdere ud fra et billede), blot meget muskelfattig.

    Jeg ville overveje at få et dyrlægetjek inkl. blodprøver (for at se om den har mangler af den ene eller anden art), tandeftersyn osv.
    Hvis de ting er ok, så ville jeg overveje måden jeg fodrede på. Jeg ved jo ikke hvordan og med hvad du fodrer, men mit udgangspunkt ville være at se på, om der gives tilstrækkeligt stråfoder i god kvalitet, om der evt. skal flere måltider (huske på at heste omsætter små hyppige måltider bedre end få store) eller evt. om der skal et tilskud eller total foderskift til.


  • #6   20. jan 2018 Min araber fik en ret stor mængde af bændel- og blodorm for 3 års tid siden som gjorde at han tabte og mistede en masse muskler. Der gik desværre noget tid før vi fandt ud af det og fik det behandlet, men han tabte sig også lidt tid efter og endte med at være rigtig muskelfattig. Han var ikke tynd som sådan, men havde INGEN muskler. Det har taget mig 3 år indtil videre at få de muskler opbygget igen, og vi arbejder stadig på det smiley
    Billedet her er fra dengang han så værst ud (det er den røde forrest). Vi gjorde rigtig meget ud af hans foder, som helt sikkert har hjulpet rigtig meget - kan anbefale at bruge LinaMix, og træning som kommer *ham* til gode.
    En ting jeg lærte af det forløb er, at selvom en bestemt form for træning BURDE opbygge muskler igen og være god for hesten, betyder det ingenting hvis ikke HESTEN vil det. Jeg prøvede mig frem med akademisk og lignende, men han syntes det var noget så kedeligt og havde derfor ingen interesse i at gøre sig umage = han brugte slet ikke de muskler han "skulle", i hvertfald ikke nok til at det gjorde en forskel.
    Gør det din hest godt kan lide at lave, det får dem virkelig lyst til at give den alt hvad de har i sig!


    profilbillede
  • #7   20. jan 2018 Sådan her ser han ud i dag smiley
    Leg har været vejen frem for ham. Han mangler ved manken hvor han har en smule 'øksehug' og så på krydset, ellers er jeg faktisk ved at være tilfreds med sådan som han ser ud!


    profilbillede
Kommentér på:
Hest efter bældenorm

Annonce