{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

Kalvefoder {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg ønsker at give min hest på 18 kalvefoder da han ikke holder særlig godt på fedet om vinteren og jeg gerne vil undgå at give ham dækken på.
han sætter udoverdet også riglig med pels så mangler bare lidt opfedning.
ville i give det? hvilken slags og hvor meget? syntes det virker som en rimlig billig løsning når nu han får foder udover det.

Kommentarer på:  Kalvefoder
  • #1   7. feb vi har haft brugt naturkalv 100 fra land og fritid til min hest der havde svært ved at holde det sidste huld for han ikke blev tynd

det fungeret rigtig fint for ham som ekstra ud over det han fik i forvejen
    og en meget billiger løsningen end skulle ud og finde en masse produkter man skal sammen sætte for at få det rigtige.
    jeg tilføjede 1dl olie dagligt til fodret

• #2   7. feb Jeg ville aldrig give foder beregnet til drøvtyggere til heste

• #3   7. feb Vil ikke anbefale det.
    Der er stor forskel på en kalv og en hest.
    Der er usandsynlig meget stivelse i, hvilket de ikke kan tåle.

• #4   7. feb Puuh det ville jeg ikke anbefale at give en hest..

Det er jo nærmest som at give en høne hundemad..

Vil i stedet anbefale dig Maxirice. Super nemt og oftest lav dosering der skal til for at se en forskel!

Som eksempel har jeg en gående som tabte sig voldsomt pga stress. Hun vejede nok ca 100 kg for lidt. Dette blev rettet op på via Maxirice og Kraftur på 2-3 måneder!
    (Og selvfølgelig færre foldkammerater )

• #5   7. feb Kalve er ikke drøvtyggere, (det udvikler de med alderen) så det burde ikke være et problem.

Der hvor mine betænkeligheder er det høje protein niveau som er i kalvefodret. Din hest får ret hurtigt alt for meget.

• #6   7. feb Kalve foder eller ej, så er det som jeg forstår sådan at kalve som mælkedrikkere ikke er drøvtyggere, men bliver det bla pga foder, det er kun mælken der ryger direkte igennem uden om de andre maver, så jeg mener ikke personligt at man kan ikke sige at fordi kalven ikke er drøvtygger som mælkedrikker, så er foderet til ikke-drøvtyggere.

Kalvefoder er vel netop formuleret således at det støtter op omkring starten på livet som drøvtygger og der er defor bla protein og stivelse i, der hjælper en lille ny drøvtyggermave med at få den bedste start og netop derfor ville jeg selv være varsom i forhold til hest.

Jeg tænker at der findes andre alternativer man kan bruge, som er mere velegnede, selvom man sikkert kan finde eksempler på hesten, der har levet fint med kalvefoder

• #7   7. feb Til jer som har så travlt. Meget kalvefoder indeholder ikke noget hesten ikke kan tåle og indeholder faktisk det samme ting som man propper i hestefoder =) så man kan sagtens give det uden porblemer..

NÅ det så er sagt så består det meste kalvefoder af min. 50% korn. altså meget højt på stivelse.. det er så hvad det er.. Men et eller andet sted kan man næsten lige så godt give hesten korn istedet og lucerne piller mm. =)

• #8   7. feb Fordelen ved feks kalvevalse er, at kornet er varmebehandlet og derfor lettere at optage.

Jeg har givet min gamle afpillede hoppe kalvevalse, og det fik hende tilbage i normal vægt. Inden var prøvet en masse dyre hestevarianter, men uden resultat.

Men man skal være klar over at det er stivelse og protein og at det kan forrykke vitamin/mineral balancen.

• #9   8. feb Jeg købte for mange år tilbage et shetlænderføl på 6 mdr. af medlidenhed. Den var fodret op på kalvefoder. Det var absolut IKKE til føllets fordel. Jeg brugte megen tid og mange penge på at få den rettet op. Det er kritisk til føllebasser men det siger jo også noget om, at det jo heller ikke er fantastisk at bruge til voksne heste, så jeg vil stærkt fraråde dig at give tilskud af kalvefoder.

• #10   8. feb nu er kalvefoder jo IKKE følfoder på nogen måde.. Føl og plage burde slet ikke fyldes med så store dele korn/stivelse. så nej det er da ikke optimalt.

• #11   8. feb Min hest fik engang kalvefoder (pga uvidenhed og fordi jeg ikke satte mig ordentligt ind i det). Hun fungerede jo også fint, for hun havde kun fået det mens jeg havde haft hende så jeg vidste jo ikke rigtig hvordan hun var på normalt hestefoder.

Jeg er fornyligt skiftet til almindeligt hestefoder fra Hippolyt, og sikke en forskel. Helt sikkert godt til at fede op med! For trods det at jeg red 5 gange i ugen (spring, dressur og tur), var hun altid en trommel, kæmpede meget med at få hende til at tabe sig. Efter jeg er skiftet ser hun rigtig godt ud! Slet ikke oppustet og rund som før, og trods det at hun har stået på pause med en skade i halvanden måned havde hun ikke taget særlig meget på. Pga det høje stivelsesindhold og mangel på vitaminer var hun altid en meget nervebetendt dame, hvilket er blevet meget dæmpet.

Men ja til en hest der fluks skal fedes op, og KUN i en kort periode er der nok ikke noget galt i det. Dog skal der nok vitaminer ved siden af. Altså min hests pels så altid skinnende og fin ud på kalvefoder, men hendes hove var forfærdelige. De flækkede konstant, hvilket de heller ikke rigtig gør mere.

Min hest er blevet en ret anderledes hest efter skiftet, og på den gode måde! Derfor vil jeg aldrig anbefale det til hverdagskost i længere tid, og vil altid først og fremmest anbefale at man kigger på alternativer der er til heste

• #12   8. feb Jeg synes, at jeg flere gange har læst og set, at kalve og kofoder ikke er godt for heste.
    Desuden mente dyrelægen, at det var det, der havde gjort monnick syg (se evt mit fotoalbum)

Hvis du ikke er forskrækket mht stivelse, vil jeg foreslå dig at kigge på st hippolyt's /agrobs maiscobs.

• #13   8. feb Therese
    Hvis man er forskrækket af stivelse skal man da i hvert fald ikke vælge kalvefoder!

• #14   9. feb Nej, det er heller ikke det jeg mener.
    Syntes jeg læste at det ikke var pga stivelsen det blev fravalgt, så jeg tænkte at hvis man ikke er forskrækket mht stivelse, så ville jeg hellere vælge et hesterealateret produkt istedet for.

• #16   9. feb Vores pony, som jeg tidligere har nævnt i dette opslag, døjede efterfølgende også med kolik og blev til sidst aflivet pga. tarmslyng....

• #17   9. feb Nu er svine foder og kalve foder ikke det samme hold nu op med og sammenligne.

• #18   9. feb Næh, men der er masser af lign. historier med kalvefoder og kolik, det er bare at søge. Hvorfor udfordre skæbnen for at spare et par håndører. Det er ikke det værd.

• #19   9. feb Nu dør mange også af kolik af heste foder =) ved forkert dosering mm..

Men nej det er ikke til føl eller plage. og det er ikke til heste som problemer med fordøjelse og og dårlige maver. !

Det kan ikke dække hesten ind alene..

Men det kan give som ekstra boost. Om det noget jeg selv vil bruge? nej,

• #20   9. feb Det er jo et virkeligt dumt boost, hvis det samtidig disponere hesten for fordøjelsesproblemer. Derfor synes jeg slet ikke man skal anbefale det, uanset hvad man vil bruge det som - det er ikke hestefoder og der er masser af andre meget bedre ting at fodre med og så er den vel ikke længere.

• #21   9. feb Stald Phoenix
    Der er nu også meget hestefoder der kan give kolik ved fx forkert dosering eller lignende. Den stald jeg stod i før fik alle hestene kalvefoder og det skete der aldrig noget ved. Jeg ville aldrig give det igen, men jeg kan ikke se det direkte farlige i det - det er som meget andet foder afhængig af hvordan og hvor meget man giver af det.
    Da jeg var lille fik alle hestene i stalden bare piller og havre, og der var koliktilfælde konsant, hvormed en del af dem var pga foderet. Derfor kan man ikke sige at så længe det er hestefoder er det bedre end kalvefoder, for det skal også være ordentligt hestefoder Hver vinter døde en hest af kolik i den stald, og jeg er ret sikker på at foderet havde noget med det at gøre.

• #22   9. feb Therese F
    Du forstod åbenbart ikke at det var i sjov

• #23   9. feb LM, ja og da bedstefar var dreng da kunne alle heste tåle og stå 22 timer i stalden og spise 30 kg halm og 10 kg havre uden at tage skade... vel kunne de ej, dengang tog man det bare ikke så tungt som i dag. Det er jo heller ikke til at sige om de heste i den stald du nævner faktisk have problemer pga. foderet eller fik det siden, det har jo intet med evidens at gøre.

Det er heller ikke realistisk at sammenligne forkert dosering af hestefoder (hvilket tænker du i øvrigt på her?) med foder lavet til en helt anden art.

• #24   9. feb Stald
    Okay så gammel er jeg så heller ikke, er kun 21 år så det er heller ikke så mange år siden, og jeg siger jo netop at de ikke kunne tåle det. Jeg ved da at det var pga foderet dengang når dyrlægen når dyrlægen siger det? Det er vel på samme måde som du åbenbart ved at heste kan få kolik af kalvefoder.

Jeg siger bare at jeg har for et halvt år siden stået i en stald med en masse heste der alle fik kalvefoder, og ingen fik kolik af det så kan ikke se hvorfor risikoen for kolik skulle være større med det foder

Kommentér på:
Kalvefoder