{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.806 visninger | Oprettet:

Mit ansvar overfor en andens hest.. {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg ved godt at en sag kan have mange vinkler den kan ses fra. Men jeg ønsker sparring omkring det etiske omkring hvad ansvar man skal føle overfor en andens hest.

Sagen er den at jeg for knapt to år siden får tilbud om at kunne ride en ældre fjordheste hoppe. Jeg har ikke selv hest og takker ja til tilbuddet. Hun er dog gammel og har ikke været redet i 10år.

Hun er også meget tynd, så mod at jeg må bruge hende tilbyder jeg ejeren at hjælpe med fodringen da hun åbenlyst kræver ekstra og går i en hesteflok så jeg tager hende til side daglig for at fodre. Foderet betaler ejeren.

Hesten er i starten sky, men knytter sig under processen meget til mig, senere kommer hun et sted hen hvor hun står i boks med selvudluk og indluk, her hjælper jeg også med at lukke hesten ind og ud men bruger også hesten som min egen, som belønning for det med 'alt betalt'.

Jeg bryder mig ikke om det sted hesten står da de andre heste ikke passes ordentligt. Der kan gå dagevis uden mad. De lever under kummerlige vilkår.

Det kan ejer af hesten godt se så hesten flyttes i en løsdrift, men bliver desværre syg med et dårligt ben, og ejer vælger så at flytte hesten tilbage igen til det selvpassersted hvor vilkårene ikke er optimale, da opstaldning er billig der.

Jeg har fået at vide i dag at hestenes værn for nylig har været ude på stedet fordi det var blevet anmeldt.

Jeg har protesteret men også løbende hjulpet med at passe hesten alligevel det der var muligt, så har vi købt eget foder og givet vores hest.

Jeg skriver vores for sådan har jeg følt at det var nu i en årrække.

Problemet er at jeg ikke kan holde til at komme på stedet. Jeg har forsøgt at tale med dem der bor der og fik en smækket hoveddør i ansigtet på et tidspunkt.

Jeg mener at hesten som er + 20 år gammel, og skranten, har for nyligt været syg, bør aflives ELLER flyttes fra stedet, ejer af hesten tøver, og siger til mig at hun synes JEG svigter hesten ved ikke at ville passe den, der hvor den står.

Jeg har overvejet at købe hesten, men jeg har ikke lyst til at købe en gammel skadet hest, det er der også et dilemma i, er det egoistisk at fravælge?

Hvis jeg købte den, ville jeg nok aflive den, og eftersom ejeren ikke ønsker den aflivet synes jeg ikke at det ville være en ok strategi.
Jeg kan ikke bare få den foræret, ejer vil have et vist beløb trods hestens alder og skavanker.

Mit spørgsmål går på hvorvidt jeg skal have dårlig samvittighed over at hesten har ringe levevilkår hvis ikke jeg hjælper med den. Eller køber den.

Ejer af hesten er en ældre kvinde med en masse heste erfaring bag sig,.så hun ved godt at hesten ikke kan trivedes der hvis ikke jeg står for det praktiske da hun ikke selv er i stand til det fysisk.

Så hun har altså en hest stående et i bund og grund ikke - ok sted, hvor man er afhængig af selv at passe den, uden at hun selv sørger for det, og har så sagt til mig at jeg ville svigte hesten, hvis ikke at jeg gør det.

Hvilket er korrekt, men det er jo så heller ikke min hest.. hvilket leder mig til start spørgsmålet hvilket ansvar skal man føle overfor en anden persons hest?

Kommentarer på:  Mit ansvar overfor en andens hest..
  • #1   10. feb Jeg kan godt forstå din bekymring og din forvirring omkring situationen, for situationen du står i er ABSOLUT ikke nem.

Du skal på INGEN måder lytte til hende når hun siger du er egoistisk. Hvis du har påpeget over for ejer, at du ikke mener stedet er acceptabelt og du har snakket med ejer at stedet, er der ikke mere du kan gøre. Det lyder meget "ondt" at sige det på den måde, for jeg kan godt forstå din frustration omkring at hesten har det skidt.
    Men desværre er det en hård situation at stå i, når du ikke ejer hesten.
    Jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed over at stoppe samarbejdet, hvis du føler det der sker ikke er ok.
    Det du KAN gøre er at udtrykke (f.eks. over for dansk heste velfærd som allerede har været ude) hvordan vilkårene er, og bede til de tager action.
    Du kan prøve igen at fortælle ejer af hest dine bekymringer hvis du føler det hjælper.
    Det skal være så du selv kan stå inde for de handlinger du tager. (hvis du forstår mig)

Det er en rigtig træls situation desværre.. Håber du finder den rigtige løsning for dig og du er MERE end velkommen til at skrive til mig privat hvis du har spørgsmål eller du er i tvivl om noget af det jeg skriver..

• #2   10. feb Grundlæggende har du det ansvar at leve op til de aftaler i har indgået eller informere ejer om at aftalefloholdene bliver ændret, eller aftalen helt ophører. Du har informeret hende og endda - lyder det som - med et rimeligt varsel.
    Du skylder ikke ejer mere.
    Selv ville jeg synes jeg skyldte hesten(e) at anmelde stedet, og jeg ville informere ejer om at jeg gjorde det.
    Rigtig dum situation men du er absolut ikke urimelig

• #3   10. feb Jeg vil lige indskyde at hestens ringe foderstand da jeg startede med den afspejler at ejer ikke får den passet med det ekstra foder den bør have alderen taget I betragtning, og det har ejer ikke lagt skjul på at hun heller ikke synes, og at der er en rimelig sandsynlighed for at det er sådan det går igen hvis jeg trækker mig. Altså at det er lig med tynd/upasset hest.

Jeg har tilbudt fortsat at hjælpe med at passe hesten, men så skal den flyttes til et andet sted, hvor vilkårene er til at trivedes med.

• #4   10. feb Ret kort:
    Den eneste der svingter hesten, er ejer, hun har ansvaret.
    Du har givet udtryk med din meningen, men ejer holder på den ska blive der, ergo har hun selv taget valget om, at du nok ikke ska passe hesten mere.
    Og ja, at købe hesten ville osse være "dumt"

Men det svære er så, at du overlader hesten til en ussel fremtid, fordi ingen ka finde ud af, at passe hesten.
    Ejer ka ikke og opstaldningssted ka ikke - dog vil det være dem dyreværnsmessigt der står til ansvar.

Jeg ville ikke selv blive der, gider ikke være et sted, jeg ikke fungere.
    Så det ville blive ejers beslutning.

• #5   10. feb Hvis du har sagt/advaret om at du ikke ønsker at fortsætte som tingene er så er det ikke dig, men hestens ejer der svigter hesten.. Det er hårdt da du jo nok holder af hesten, men det er 100% ejers ansvar og ikke dit.
    Jeg synes ikke du skal købe hesten.. Det virker til at ejeren måske prøver at sno dig om hendes lillefinger og endda at hun måske kan tjene på din samvittighed overfor hesten ved at kræve penge for en, i mine øjne, værdiløs hest, men for dig, en elsket hest.

Det er fræk!

Og hun burde selv kunne se at stedet er lort når hun har flyttet den derfra en gang - at hun vælger at flytte hesten tilbage får mig til at tænke at hun ikke ønsker hesten det bedste og kun ser på det i økonomisk aspekt - også når du skriver hun ikke giver den hvad den skal have af foder for at kunne holde huld.. Hun burde ikke have dyr! Undskyld men det er mit syn på det..

Som flere siger, ville jeg anmelde stedet.. Og advare ejer af hesten inden du gør det.. Og fortælle du gør det fordi du ikke kan stå inde for at tingene er som de er - du har også pligt til at melde noget, som er direkte i strid med lovgivningen, og det er det hvis hestene ikke tilses dagligt, bliver motioneret/rørt minimum 2 timer 5 gange i ugen, bliver fodret og har vand osv.. Så det kan altså også være dumt ikke at anmelde det .. Hvis hun alligevel ikke gør noget ved at du fortæller hvordan landet ligger på en pæn måde så har hun jo selv valgt at stå som redt..

Håber det hele ender godt - især for hestene.. Det lyder helt uacceptabelt!

• #6   10. feb Du spørger, om til hvad ansvar du skal føle.

Hvis man skal tænke over, hvad der er godt at gøre, kan jeg godt lide at dele det op i
    -teknisk muligt
    - jura
    - skik og brug

Teknisk muligt - ejer har ikke ikke fysikken til at kunne udføre hestepasningsarbejde. Skal ejer passe hesten, er ejer afhængig af at få nogen til det. Du kan fysisk udføre det - men vil ikke komme et sted dyrene misrøgtes. Hvis ejer ikke kan fodre, er det plausibelt at hun heller ikke kan håndtere en trailer eller læsse en hest til slagtning selv.
    - Juridisk muligt: Jeg er ikke jurist, præcis svar kan jeg ikke give.
    Skik og brug : Hesten og ejer er afhængig af dig/en hjælper . Du er forpligtet til at give et varsel hvis du trækker dig, så andet kan arrengeres, for ellers ved du at det går galt hvis du trækker dig med kort varsel - men hun kan finde ud af noget med længere varsel. Du har dog lov til at have dine grænser - er fx ikke forpligtet til at komme et sted dyrene har det skidt.

Jeg havde nok gjort følgende :
    Hvis du ønsker at beholde hesten - talt med ejer om krav til opstaldningssted. Fx budget for foder mv. Og så havde jeg lavet research og fundet et par steder JEG kan lide.
    Så havde jeg foreslået at hesten flyttes - eller bliver stående og jeg trækker mig om x uger.
    Hvis du er rigtig interesseret i hesten på sigt, så meld ud hvad du mener salgsværdien er.

Men hvis du ikke er interesseret i hesten, er det muligt hesten ikke bliver passet helt bagefter.
    Så havde jeg nok tilbudt følgende afskedsgave : Jeg står for at føre den til den lokale slagter eller betaler halvdelen af udgifterne til DAKA.
    Hvis konen ikke har ret mange kræfter eller penge vil hun nok slå til og så har du sikret, at hesten får fred.
    En god død er en fin gave.

• #7   10. feb Tak for jeres indput dem værdsætter jeg.

Jeg har meldt fra overfor hesteejer her til morgen og det tog hun pænt og takkede mig for indsatsen.

Hun skrev at hun måske kender en der vil købe hesten, og det håber jeg for hestens skyld.
    Det er en virkelig dejlig hest, især efter al den gode prægning, men det er også på tide for mig at sige fra kan jeg mærke.

• #8   10. feb TS. Det lyder som en rigtig god beslutning du har taget der og jeg HÅBER for hestens skyld den bliver solgt til en der kan passe den lidt berede.

• #9   10. feb Forresten - der er følgende tommelfingerregel :
    Let misrøgt kommer af, at ejere vil det godt, men mangler den sidste viden.
    De alvorlige sager kommer fra, at ejer er syg, svækket, ikke har kræfterne til selv at passe som man ellers altid har gjort!

Jeg ser mellem linerne beskrivelse af en gammel kone, hvor helbredet svigter.
    Det er skidt for hesten, fordi konen ikke har et netværk der villigt overtager det konen ikke kan.
    Der er funktionstab med høj alder eller fremskreden sygdom. At ældres med ynde handler om, at undgå sygdom (=hurtig svækkelse) og at have et netværk, der glat overtager opgaver, du ikke kan. Hvis man ikke har netværket, så bliver ting bare ikke gjort, når kræfterne ikke rækker længere. Og det gør ondt langt ind i sjælen på de gamle.

- Men vi skal have empati nok til at respektere, at det sgu er svært for konen, hvis hun ser sig omkring og livets milde efterår er ved at blive mørk vinter!

Tro mig, det gør ondt når helbredet svigter og man ikke længere KAN ting!
    Ja, det er konens ansvar at sørge for hesten, men det er svært at omlægge sin identitet til "jeg kan ikke længere passe en hest fordi jeg er affældig". Det er så dybtliggende en ændring i identitet, hvis man skal acceptere at man er så affældig, og så smertefuld en ændring, at vi medmennesker gør rigtigt i at vise en smule respekt og empati!
    Og den empati kan vi vise ved at gøre det lettere for konen at komme ud af det på en værdig måde for både hende og hest..

Jeg er lidt skuffet, hvis i ikke har respekt for konens livskrise.
    Over and out.

• #10   10. feb Doktor Who jeg ser ikke nogen der mangler empati for hesteejer?

Hvis du refererer til mig, så har du misforstået casen, for jeg har på ingen måde handlet følelsesmæssigt køligt.. nærmere tværtimod hele vejen igennem.

• #11   10. feb Mariah.
    Jeg referer absolut ikke til dig.
    Du har jo gjort dit.

Men... De andres skriverier kan fortolkes somom de glemmer... Man kan slå andre i hovedet med ord som pligt, ansvar - men hvis fysikken ikke er til at udføre viljen, hvad så?

• #12   10. feb Doktor WHO: så får man aflivet hesten.
    Ingen mangler empati for hesteejer - empati er bare ikke relevant imens hesten lider. Det kan øge forståelsen, men hjælper ikke hesten.
    Hun har fået flyttet den flere gange, så det er der overskud til. TS har selv tilbudt aflivning, så det er heller ikke her problemet opstår. Problemet lader til at være, at ejer ikke tager det seriøst nok endnu, og stadig håber at finde en anden løsning for hesten end aflivning. Prisværdigt nok, men ikke fair overfor en hest hvis tilstand til daglig er som minimum let misrøgt (ud fra beskrivelsen).
    Selvfølgelig tales der ansvar; det er helt specifikt det TS spørger til - ikke om vi forstår hesteejer (selvom jeg sagtens forstår hende et stykke af vejen).

• #13   10. feb Den største hindring omkring hesteejer her er at hun insisterer på SELV at bestemme, og holder på at det er HENDES hest - samtidig med at hvis den ikke bliver passet så er det ifølge hende MIN skyld (oprindeligt skulle jeg slet ikke lukke ind og ud mv., kun give ekstra foder) så hesteejer ligger praktiske ting over på mig, som i bund og grund er hendes ansvar.

Jeg ville glædeligt overtage al ansvar og pasning men så vil jeg også have hesten. Jeg vil ikke opføre mig som en hesteejer når jeg ikke får de rettigheder der følger med.

• #14   10. feb Der er noget få en lillefinger tilbudt og snubbe hele armen over det.
    Andre som har ordsprog der passer på casen?

• #15   10. feb Hvis det er mig doktor Who henviser til så ændres min opfattelse stadig ikke. Både som ts siger og som jeg mener så selvfølgelig har jeg forståelse for en persons situation men denne empati og forståelse holder op hos mig når det går ud over andre levende eksistenser. Et dyr skal ikke lide eller mistrives bare fordi et menneske har det skidt.. Og ts tilbyder sig med den hjælp hesten har brug for men den vælger hun ikke at tage imod ved at flytte hesten og fordi hun kræver en større sum for hesten end den er værd.. Så i mine øjne vælger hun lidt selv..

Jeg kender flere ældre med dyr, hvor disse er lykkelig over at en anden vil passe og tage sig af sit dyr og forlanger ikke store summer for en hest der ikke er det værd.. Disse dyr foræres væk eller gives væk for et symbolsk beløb.

Ikke dermed sagt hun skal sælge hesten, men hun kan åbenlyst ikke selv tage sig af den, og vil heller ikke opfylde de meget få krav ts har til at kunne fortsætte.. Jeg synes ikke ts krav om at have hesten stående et sted hvor lovgivningen overholdes er meget at forlange.

Derfor virker det som ts også siger at hun jo netop snupper hele armen for den lillefinger eller håndsrækning ts faktisk giver hende.. Jeg synes faktisk det er at udnytte ts en lille smule så jeg forstå ts fuldt ud ..

• #16   10. feb Tak Camilla

• #17   10. feb Jeg syntes det er dybt uansvarligt af ejer ikke vil, at hesten skal ha det godt. Uanset at ejer af hesten er ved at blive gammel og ikke selv kan ta vare på sin hest, så er det stadig kun HENDES ansvar alene, at hesten har det godt. Og er ansvaret vokset hende over hovedet, ja så ville jeg med kyshånd ta imod den hjælp TS tilbyder kvit og frit. TS vil endda helt overtage det økonomiske ansvar også, hvis ejer ønsker det. Men uha nej, den skal koste penge. Det er i min verden usmageligt af ejer. En hest der er gammel ,svagelig og i dårligt huld er 0 kr værd. Ejer bør være taknemmelig og ikke begærlig. Hun spiller på TS's følelser for hesten og igen, det er usmageligt. HVIS ejer ønskede det er jeg helt sikker på at TS med glæde ville hjælpe med at få hesten flyttet, mod at få udgifter dækket. Hvilket kun er rimeligt. Uanset om ejer er gammel og ikke selv er i stand til at passe hesten, er det ikke ok at tørre SIT ansvar af på TS, ved at spille på føleserne.

Jeg giver helt TS ret i at hun har rakt Fanden en lillefinger og han har taget hele armen i sin begærlighed.
    Uagtet at konen er gammel, svagelig og i sit livs efterår.
    Føj siger jeg bare.

• #18   11. feb Ja hvis det var mig (heldigvis er det ikke) og hesten betød rigtig meget for mig, så ville jeg simpelthen bare flytte den og betale for opstaldning et andet sted.. Ja jeg kunne risikere at blive anmeldt af ejer e.l men jeg ville være villig til at løbe den risiko for hestens skyld.. Jeg havde dog håbet at ejer ville se fornuften i det og i stedet acceptere min hjælp og engagement.. Hvis det gik ad hælvede til pga min handling, ville jeg holde øje med hesten på afstand og anmelde evt misrøgt hvis jeg så det!

Mvh TT der i nogle tilfælde kan finde på at lege "Robin Hood"

• #19   12. feb Jeg har tænkt på at tage hesten med mig masser af gange, og mit hjerte siger at jeg burde. Ejer ville såmænd hellere end gerne lade mig flytte hesten hvis jeg ville betale gildet sådan nu og på sigt.

Hesten bærer meget præg af at være gammel og udtjent trods et fantastisk sind, så ville det være en 'redningsaktion' der ville koste mig penge og overskud og jeg har så opvejet om jeg kunne få nytte af hesten, og det er kun den ro det ville give at nu er hun reddet.

Sådan i teorien så er det SUPER smart at gå og redde heste, så kan man rigtig klappe sig selv på skulderen, men mit dilemma var jo også netop om det var FOR egoistisk at fravælge at tage det endelige ansvar for en andens hest, og brugerne giver mig jo ret i, at det er det ikke.

Jeg har det godt med min beslutning i dag.
    Jeg har en bekymring på hestens vegne, men jeg har mere og andet jeg hellere ville bruge en stor portion penge og krudt på end en aflivningsværdig hest.

Jeg gjorde det klart overfor ejer at jeg synes hesten bør aflives men det vil hun ikke.

I sidste ende så ER hesten ejers ansvar og jeg har lagt så mange timer i den hest så det jeg må glæde mig over er at jeg for en stund forbedrede et andet væsens livskvalitet i høj grad, noget hesten med stor sandsynlighed ikke ville have oplevet ellers.
    Mindet om de gode stunder er der jo ingen der kan tage fra os.

• #20   12. feb Denne tråd kom sig af at ejer sagde til mig: du kan altid trække dig, hvis du ikke er enig, du har før svigtet hesten før (hun brugte ordet svigt) så kan du også gøre det igen.

Det var nemlig på grund af mine protester og fordi jeg trak mig, at hesten blev flyttet i løsdriften, og så genoptog jeg min hjælp med den. Men ejer synes jeg svigtede hesten i den tid, jeg holdt op med at komme på gården op til det.

Men hesten bliver syg og ender tilbage på gården, hvor jeg så vælger at hjælpe til, men stadig under vedvarende og større og større indsigelser, jeg lagde pres på for at ejer selv skulle tage ansvar.

Det har så resulteret i at jeg tabte den kamp. Måske i bund og grund fordi ejer selv synes hun kan stå inde for det hesten bydes?
    Eller ikke magter at tage det ansvar hun bør?

Men det er sat på spidsen at det er mig der svigter hesten, når det er ejer der ikke vil tage ansvar. For det handler jo om, hvem der i bund og grund har det ansvar.

• #21   12. feb Jeg ville have haft hesten enten forærende eller for et yderst symbolsk beløb hvis jeg skulle have overtaget den.

I 'gratis arbejdstimer' og engagement har jeg for længst fortjent det, og ejer har selv sagt at hesten ikke kunne få det bedre, vi har såmænd haft snakken, men hun vil af princip ikke forære dyr væk siger hun, og jeg nægter altså at betale overpris for en udtjent gammel hest bare fordi at ejer kan spille på mine følelser for den, som Sunshine også påpeger.

• #22   12. feb Jeg kan se at ejer er mere egoistisk end først antaget og jeg bliver endnu mere vred end jeg var før
    Ejer handler dybt uansvarligt og under al kritik. Jeg fatter ikke hvordan hun kan sove roligt om natten, selvom hun ved at hendes dyr ikke har det godt. Hvis der så var tale om mangel på penge til hestens underhold, kunne jeg forstå det, til dels, at ejer vælger et billigt sted. Men når hun ikke selv kan passe hesten, hvorfor så vælge et selvpasser sted???? Men det er det tydeligvis ikke. Det virker, på mig, som om ejer er selvdestruktiv og VIL trække hesten ind i det mønster, for at give TS dårlig samvittighed og tvinge hende til at købe en træt, gammel, svagelig, i dårligt huld og aflivning's værdig hest. Og endda til overpris.
    Nu er det DOBBET FØJ. Og ellers mangler jeg ord for en sådan mangel på respekt for andet liv. Hvad hun gør med sit eget liv, kommer kun hende selv ved. Men at trække et uskyldigt liv, et væsen der ikke kan gå i køleskabet efter mad, når det er sulten, det er i min verden dybt uansvarligt.

• #23   12. feb Jeg tror ikke at hesteejer prøver at tvinge mig til at købe hesten til overpris.

Jeg tror at hun synes hesten er så fin nu (også efter al den håndtering og prægning jeg har lagt i den) at det i hendes verden ikke kan passe at hesten ikke skulle være noget værd.

Hun har selv engang givet et større beløb for den da hun købte den. Men tidens tand og en skade sætter sit aftryk. Sådan en hest er meget dyrere at holde 'kørerende' end en yngre, sund hest plus at man ikke rigtig kan ride så meget på den; på grund af alder og skavanker.

Men måske det også viser hvor glad ejer selv er for den når hun ikke kan se dens reelle værdi.

Man burde sende penge MED sådan en hest hvis det endelig skulle være - ikke modsat.

• #24   12. feb Du må gøre hvad du har det godt med! Men jeg kunne ikke leve med at efterlade en hest jeg har haft et godt forhold til i længere tid, til en kummerlig tilværelse. Det har jeg ikke hjerte til! Det handler ikke om at kunne klappe sig selv på skulderen, det handler om det forhold man har til hesten. Jeg har ikke økonomien til at redde alle vanrøgtede og mishandlede heste i verden, så jeg ville pga dette, ikke redde en hest jeg ikke havde et forhold til. Men når der er tale om en hest jeg holder meget af, så ville jeg flytte hesten til et acceptabelt sted og stå for opstaldningen.

Mvh TT

• #25   12. feb Kunne den ikke få et akut tilfælde af kolik eller lign. Hvis ingen ser til den og passer den med ordentlig foder, ville det jo ikke være helt usandsynligt ja det er bisset, men ejeren er jo tydeligvis helt udenfor pædagogisk rækkevidde med hendes ævl.

Men nej, du skal selvfølgelig ikke føle eller påtage dig det ansvar som ejer prøver at undvige! Hvad der sker med hesten er ene og alene hendes ansvar.

• #26   12. feb Nej selvfølgelig er det ikke hendes ansvar, men TS må gøre hvad hun har det godt med, så hun kan sove godt og have en god smag i munden.

Mvh TT

• #27   12. feb TT, hun spørger om hun skal føle ansvar, jeg svarer. Mon hun ikke er voksen nok til selv at vurdere hvad hun har det bedst med?

• #28   12. feb Jo det må man jo håbe

Mvh TT

• #29   12. feb TT
    Det handler ikke om hvad TS har det godt med. For det har hun sikkert ikke, at hun fravælger den hest hun helt sikkert elsker. Det handler i høj grad om hvad der er rimeligt at være vidne til i længden og ikke kan ændre på, selvom man gerne vil. Det gør også ondt langt i sjælen.
    Desuden kan man ikke bare flytte en andens hest, uagtet at den helt klart vil trives bedre med det. Det er ulovligt og tangere hestetyveri. Så det forstår jeg godt TS ikke har gjort.

• #30   12. feb Vel, selvfølgelig handler det om hvad TS har det godt med ja det tangerer til heste tyveri.. Men JEG ville heller vælge den løsning end at svigte en hest jeg holder af. Og jo hun har magt til at ændre det ved at flytte hesten.. Og ud fra det jeg læser tror jeg ikke ejer ville have indvendinger imod at TS flyttet hesten hvis hun betalte opstaldning

Mvh TT

• #31   12. feb TT
    Hvorfor betale for en hest du ikke ejer og som hestens ejer kan ta fra dig??
    TS har allerede ud af egen lomme betalt for foder for at holde hesten i godt huld.
    Jeg tror ikke TS kan stole på hestens ejer da hun virker kold og ligeglad.
    Det handler om hvad TS selv kan holde til i længden. At vide at hesten ikke bliver passet hvis hun selv bliver syg??? Hvad hvis den bliver syg?? Skal TS så ofre en masse penge på en hest hun aldrig kommer til at eje??? Det er yderst uholdbart i længden og jeg forstår godt at TS ikke vil være med længere.
    Jeg ville ikke fjerne en hest der ikke er min og man kan tydeligt læse i din kommentar at du ikke selv har været i den situation at blive beskyldt for hestetyveri. Det har jeg og det er særdeles ubehageligt, især når det ikke var tilfældet. Jeg havde rent mel i posen og kunne bevise at hestene var mine. Men ikke desto mindre skal man til afhøring hos politiet og jeg kan love dig, det er bestemt ikke morsomt.
    Så nej jeg vil stadig ikke anbefale at fjerne hesten, selvom den tydeligvis ikke har det godt.

• #32   12. feb Vel hvis hesten betyder nok for en, så gør man dette hvis ikke så betyder den ikke så meget for en som man tror.
    Og hvad jeg har oplevet i mit liv ved kun jeg

Mvh TT

• #33   12. feb Ej ærligt talt uanset hvad, så stjæler man da ikke!! Hvad er det for en anløben moral at have, det bliver jeg forarget over.

Så skal parter, der lige synes deres partshest ikke har det godt til at stjæle hestene? Uanset hvordan og hvorledes, så har vi kun den ene side af sagen, der er altid tre sider af en sag, den ene parts, den anden parts og så sandheden, så at begynde at opfordre til at stjæle er godt nok vildt.

Den er ikke længere end at hun ikke ejer hesten, og dermed er det ikke hende, der bestemmer. Hvis hesten så er så dårlig passet må hun jo melde ejeren, men at begynde at udøve selvtægt er overordenligt dumt.

• #34   12. feb TT
    I dette tilfælle tror jeg nu godt du kan regne med at TS har følelser for hesten. Men om hun, i længden, kan holde til ejers følelseskolde og ligeglad opførsel ang hesten.
    Havde hun ikke haft følelser for hesten, havde hun nok ikke brugt 1,5 år af sit liv på den.
    Hvis det ikke længere føles rigtigt, det man gør, så må man stoppe eller gå til grunde i det. Og det giver ingen mening.
    Men jeg kan fornemme at du TT, er meget passioneret og hatten af for det. Men det kan koste dig dyrt købte erfaringer, at være så passioneret. Og måske ikke prisen værd i længden.

• #35   12. feb # 32, sikke da en gang BS. Man kan da ikke måle hvor meget man holder af en hest ved at stille det sådan op

• #36   12. feb Ku ikke lade være med at gnække lidt.
    "af princip gir hun ikke dyr væk" med skide være med, om ens dyr (hest) går for lud og koldt vand.
    Hellere det, end at overgi sig.
    For mig lyder den sætning endnu af, at hun forsøger at køre på TS dårlige samvittighed.
    En anmeldelse vil ikke hjælpe på ejers pasning, det vil være staldejer der hænger på den.
    Hvis nogen heste ikke blir passet ordentlig i stalden, ska staldejer ta over og ka så ta ekstra betaling for det.

Jeg kender en sån type, dog betaler hun sig gerne fra pasning osv.
    Men hun ser ikke problemerne, før nogen påpeger dem, fx gammel muk.
    Men hun er typen der ikke burde ha hest.

• #37   12. feb Karen - Kig på #18.

Mvh TT der ikke opfordrer til at stjæle en hest, men at flytte den og betale for opstaldning hvis hesten betyder så meget.

• #38   12. feb TT: du må ikke transportere en hest uden pas. Opstaldningssteder insisterer ofte på både pas + medicin/vaccinationspapirer og dokumentation for udtagelse fra konsum. Skal TS ignorere det?
    Hvorfor skal hun overtage det fulde ansvar for hesten uden st have nogle rettigheder? Ejer kan når som helst sælge, opsige opstaldningsstedet eller få aflivet hesten - det bestemmer ejer, og så kan TS bare se på.
    Hvordan hjælper det hesten?
    Det er en meget naiv måde st se på verden; jeg synes noget er det rigtige/det føles rigtigt for mig --> regler gælder ikke for mig.
    For at et samfund kan fungere er der nogle spilleregler der skal overholdes.
    Jeg vil stadig råde til at anmelde hvis hesten lider, uanset årsag skal det jo løses

• #39   12. feb Hvis man virkelig holder af en hest, så gør man ALT hvad man kan for at hjælpe denne, dette indebærer at man oftest (også som ejer) taber penge. Ud fra de svar TS har givet langs siden, virker det som om ejer intet problem har med at TS flytter hesten så længe TS tager udgifterne. At ejer så er et stort røvhuld, er rigtig synd for både TS og hest.
    TS må selvfølgelig gøre hvad hun synes er ok. Jeg kunne bare aldrig forlade en hest jeg holdt af til en kummerlig tilværelse. Så hellere koste penge på hesten dens sidste leveår og have det godt med at jeg har gjort alt hvad jeg kunne
    Og der er desværre rigtig mange der kører med heste uden pas.. Jeg selv kom til at køre af sted med to af mine på en lille trailer trænings tur på 6-7 km rundt i byen.. Jeg havde tænkt på at huske passene, men glemte de igen.. Det er et par uger siden. Havde jeg blevet stoppet måtte jeg jo bare have taget bøden.. jeg har også glemt passet på en 30km tur da jeg hentede Tindur fra træning i sommers..

Mvh TT

• #40   12. feb TT
    Selvom du ser verden som et sted hvor du kan tolke lovene som du vil, så er virkeligheden altså en anden.
    Det er ikke lovligt at flytte en andens hest, til et andet sted, bare fordi du syntes at stedet er dårligt. Det er tyveri uanset du vil betale for transport, foder smed, dyrlæge opstaldning osv osv.

• #41   13. feb Sunshine:
    Der findes faktisk et par grunde til, at man må flytte hest uden.
    Men man må nok ikke gøre det under et "tyveri" men det ka nok forsvares som en akut situation.

• #42   13. feb Sunshine - Hvorhenne tolker jeg lovene efter eget velbefindende?? jeg tolker overhovedet ikke loven, jeg siger hvad jeg ville gøre hvor jeg ligeledes er villig til at tage konsekvensen hvis der skulle komme en konsekvens!

Mvh TT

• #43   13. feb Der hvor kæden hopper af for mig er hvor TT siger at _hvis man holder af hesten_ så gør man dit og dat. Helt ærligt. Hvad ret har du til at dømme andres følelser? Jeg synes det er et endnu mere modent og voksent ansvar at tage for sig selv at erkende at man IKKE hverken kan eller skal redde hele verden, også selvom det gør ondt at forlade hesten. Hun gør det helt rigtige og tager afstand fra en manipulerende og ansvarsky ejer! Derfor kan man jo godt anmelde det eller holde en smule øje med hesten på afstand, men det er og bliver IKKE hendes ansvar eller pligt at sørge for en andens hest, og det er på ingen måde i orden at få hende til at føle skam over det!

• #44   13. feb Nej jeg prøver overhovedet ikke at dømme hendes følelser, hvis TS ikke har råd til at holde hesten og det er årsagen så er det FULDT UD forståelig, men det siger ikke TS noget som helst om! Der hvor kæden hopper af for mig er denne: Buhu snøft.. Det er SÅ forfærdeligt for den stakkels hest og jeg holder så meget af den.. Bla bla bla.. Men så vælger man at ikke handle på den men skal have en masse medlidenhed..
    Der står jeg af!

Mvh TT

• #45   13. feb Jeg undrer mig over hvor du ser at hun vil have medlidenhed henne? Synes faktisk slet ikke at det er hende som drejer den derover...

• #46   13. feb TT
    Er det ikke det samme som at sige: loven gælder ikke for mig. Jeg gør som det passer mig. Tar / flytter noget et andet sted hen, hvis ikke det er selvtægt, så ved jeg ikke hvad det er. Selvtægt er også ulovligt. Så jo du påstår at loven ikke gælder for dig. Hesten er ikke din og flytter du den, så er det tyveri og selvtægt.
    Jeg syntes heller ikke du kan være bekendt at skrive at TS ikke kan elske hesten højt nok, hvis ikke hun begår noget ulovligt for den.
    Er det i orden med dig, hvis din kæreste/ mand, forlanger at du skal stjæle for ham, for at bevise at du elsker ham????
    Det er det du forventer af TS.
    Bevis du elsker hesten, begå en ulovlig handling.
    Som en anden skriver. Vi kan ikke måle andres følelser og vi kan heller ikke rede hele verdens heste, eller mennesker for den sags skyld.
    Hvad du ville gøre er din egen sag, men du kan ikke overføre det til andre.
    Vi kan alle nå det punkt hvor nok, er nok. Og TS har nået det punkt og vi skal ikke dømme om hvornår det er tid til at sige stop for hende.

• #47   13. feb TT for det første så HAR jeg skrevet at fulgte jeg mit hjerte havde jeg taget hesten med mig.

Så har jeg også skrevet at jeg på frivillig basis har hjulpet hesteejer 1,5 år med hesten

OG at jeg har gjort alt hvad der var i min magt for at få hesteejer til at se, at det ikke er ok, de vilkår hesten bydes.

Jeg synes det er over grænsen at du fremstiller mig som en 'buhu vil have opmærksomhed' person, for det kan jeg virkelig ikke se, hvor du har fra.

Jeg har gjort MEGET mere for en anden persons hest end man kunne forvente og hvad der er almindeligt rimeligt.
    Hvor bliver anerkendelsen for det af fremfor at gå så meget op i at jeg måtte se mig nødsaget til at sige fra.

Men jeg stiller i start indlægget også det spørgsmål om det er rimeligt at undlade at købe hesten, men det giver ikke dig ret til at fremstille mig på så nedgørende en måde.

• #48   15. feb Dette må siges at være et samvittigheds spørgsmål som kun du selv kan svarer på, for i bund og grund er det jo i sidste ende den ældre dames ansvar hvordan hende hest skal have det den sidste tid. Men det er selvfølgelig svært at se på/vide den ikke trives når man har haft hesten som sin egen i flere år. Jeg kunne ikke selv lukke øjnene. Det ville dog skærer mig i hjertet at skulle se på de øvrige heste på stedet. Sørgeligt at de næsten skal være døden nær før nogen griber ind. Er de anmeldt og er der gang i noget. Hvis ejer af stalden blev forbudt at have heste hold, løste det måske sig selv

• #49   16. feb Hm.

Jeg tror at jeg fastholder min oprindelige holdning.
    Ejer har det endelige ansvar.

Men hvis ejers reelle problem er et funktionstab over tid pga sygdom, så skal hun erkende med følelser og forstand at hun ikke kan selv, førend ejer realistisk set vælger at opgive hestehold.
    Det gør så djævelsk ondt at indrømme man er ved at blive affærdig, så det kan være svært at acceptere fordi smerten fra tabet følger erkendelsen.

Man kan sagtens konstatere, at ejer burde gøre x, men hvis man ikke opdager blokaderne så sker der ikke mere, hvis løsningsforslag kræver at man kommer forbi en blokade.
    Det gælder både for søde damer, og folk der var manipularende og dumme som unge, der bare er hekse som gamle.

Hvis man tilbyder en løsning, der giver konen mulighed for at komme ud af det med æren i behold skal i ikke omgå den blokade, og så kan i komme videre.
    Fx give hende kontakt til nogen der søger lånehest til selskab eller hvad i nu finder på.

• #50   16. feb Doktor WHO: hvad skulle det hjælpe at give kontakt til en der søger lånehest? Det kræver jo at folk må flytte hesten og det vil ejer jo ikke. Det er heller ikke nemt at skaffe en køber hvis prisen er sat urealistisk højt.
    Selvfølgelig skal man hjælpe andre, men et godt psykolog-råd er at man ikke kan hjælpe folk der ikke vil hjælpe sig selv. Min far er terapeut, og hjælper ofte sine klienter ved at minde dem om at nogle gange er det kærligste man kan sige "nej".
    TS siger nej på en venlig måde, det er både fair og kan måske ovenikøbet hjælpe ejer til selv at finde løsninger

• #51   16. feb Jeg er fuldstændig enig i, at det nemmeste er at sige ja - men nogen gange er det på sin plads at sige "grænsen går her".

Men fordi det netop er lettest at sige ja, kan man, hvis man vil rede hesten og tænker:
    -det er urealistisk at finde en passende køber, ejer er urealistisk ift pris
    - det er urealistisk at finde et godt opstaldningssted, ejer har været vant til "cheap as possible", det fungerede da hun selv kunne passe eller anden gjorde det, jeg bliver ikke ved og hun indrømmer ikke behovet for fuldpas.
    - selskab lånehest kunne være noget

Det er lettest at få andre at vælge dine ideer til, hvis det ikke kræver de skal konfrontere sig med ting, de ikke bryder sig om

• #52   16. feb Jeg har selv haft følelsen af at jeg synes hesteejer bør tage mere ansvar for sin hest og det er også derfor jeg ligeså langsomt har lagt mere 'pres' på for at hun skulle tage det ansvar.
    Jeg har gjort hvad der var mig muligt mht. den proces.

Jeg talte med hesteejer i går hun sagde at hun havde fundet en anden løsning omkring hesten. Om det er noget jeg kan stole på ved jeg ikke, men det er ude af mine hænder nu, jeg har haft rigtig dårlig samvittighed overfor hesten og tænkt på alternative løsninger mange gange, men det er altså sådan her det er endt.

Kommentér på:
Mit ansvar overfor en andens hest..