{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Hjælp til problemer med at løfte hove {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at jeg er den yderst heldige ejer, af en meget viljestærk hest og han har nu 'besluttet' sig for, at det der med at få renset hove, få sko på etc, det er helt forfærdeligt og han vil absolut ikke.
Det er efterhånden blevet til en kamp og vi er nu ude i at han fremover må bedøves, da det ellers blir for farligt.

Han kaster sig rundt, sparker, flår benene til sig og er fuldstændig ligeglad med om han rammer én, i sommers fik han ramt mig i hovedet, så jeg flækkede både over og under læbe og sidst smeden var her, måtte vi til sidst opgive, da han fik skåret sig i hånden, da min hest pludselig kaster sig frem og stejler.

Han har aldrig været super glad for at få ordnet hove, men det sidste halve års tid er det eskaleret fuldstændig og han blir værre og værre. Kan ikke længere rense hove på ham, uden at der står én og holder godt fat i ham.

Det er vanvittigt frustrerende og da han samtidigt er en hest med en meget lang sygdoms historie, gør det, det nogle gange lidt svært at holde modet oppe og nye hestelivet.

Jeg søger nogle gode idéer, til hvordan dælen, jeg kan få lært ham igen, at det ikke er slemt, for som han er nu, er det ikke holdbart.

Kommentarer på:  Hjælp til problemer med at løfte hove
  • #2   13. feb Tænker om der ligger noget til grunde for den opførsel. Dårlige oplevelser eller lign før i tiden?

• #3   13. feb ingen dårlige oplevelser og de smede jeg har brugt, har været meget tålmodige med ham.

Det eneste jeg umiddelbart kan tænke, kunne have betydning for hans nuværende opførsel, er at han i lang tid gik med en forgiftning i kroppen, som så i sommers udviklede sig til en forfangenhed i begge forben, og det har jo gjort ondt på ham, men så igen, når jeg tænker over det, så havde vi allerede i et godt stykke tid inden da, haft problemer ved smede besøg og i perioder tog det op til 2,5 time at beskære alle 4 hove, fordi han ikke ville.

har været til stede, ved alle smede besøg de sidste 3 år, så ved at han ikke har haft en dårlig oplevelse, så længe jeg har haft ham.

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 290
    #4   13. feb Min første hest havde rigtigt dårlig balance, når man rensede hove og "satte" sig også nærmest på smeden. Sparkede og stejlede dog ikke. Hun blev desværre også forfangen, og selvom hun blev rentgående igen, så var smeden nu virkelig ikke hendes kop te - hun begyndte at springe fremad, når hun blev skoet og var tydeligt meget stresset, hvis jeg kunne få hende til at forholde sig i ro.

Så det kan helt sikkert have noget at gøre med hans forfangenhed, selvom I var forsigtige, imens det stod på. De bliver uhyggeligt ømme af det, imens det står på, og husker som elefanter...

• #5   13. feb Ridehjelm.
    Uanset hvad, pas godt på dit hoved, når han sparker ud.
    Tag hjelm på.
    Dit hoved er måske din mest værdifulde legemsdel.

.... Jeg har ingen ide til at løse dit problem - men jeg krydser fingre for at du passer på dig selv undervejs.

• #6   13. feb Det er nok noget der kræver meget tålmodighed og tid og skal trænes meget. Jeg ville nok stå med noget foder, godbidder eller sliksten og så tage meget små skridt. Start med bare at røre ham op og ned af benet mens han får godbidder eller mad, og så tag en dag af gangen. Kan være du kun kan røre ham på benene i en uge eller 2, men vent med at løfte til du kan det. Derefter lige så så stille løft benet, og det behøver ikke være særlig længe, bare få det op og ned og ros ham meget.
    Held og lykke

• Karen D
    Karen D Online Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 54 Svar: 374
    #7   13. feb Ja kan du røre hele benet uden han løfter det eller sparker ud?
    Hvis ikke så start der.
    Der skal være en der kan give godbid når han er dygtig eller klø ham et godt sted, det hele skal ske roligt og i hans tempo.

Men de heste jeg har set min underviser træne med de metoder har virket ret hurtigt.

• #8   13. feb Der er ikke nogle problemer med at røre ham på selve benet, det er først når man tager fat, for at løfte, at han skaber sig .

Godbidder duer slet ikke, han kan slet ikke håndtere det med at blive fodret fra hånden af desværre.

• #9   13. feb Doktor who

Passer på og er meget obs på hvor jeg står, efter episoden i sommers, men da vores staldgang er smal, er det svært ikke at blive ramt, når han kaster sig rundt, men god idé, med ride hjelm, det havde jeg ikke tænkt på ??

• #10   13. feb Nu skriver du at han ikke har haft nogle dårlige oplevelser, men noget må han jo reagere på siden adfærden er eskaleret. Det lyder som om der er blevet overset et eller andet. Smerter i kroppen, kan også gøre det svært for en hest, at stå stille længe nok til at få ordnet hoven færdig. Mange smede holder bare fast og selvom det ikke virker som om hesten får en dårlig oplevelse af det, så ignorerer smeden jo alligevel det hesten prøver at sige med sin adfærd og forlanger at den står så længe han har fat i benet. Nogle heste vil så forsøge at stå så længe de kan, mens andre vil kæmpe.

Når først adfærden har kørt over mange år og sidenhen eskaleret, så kræver en løsning nok at man fuldstændig ændrer taktik og er 100% konsekvent (ikke at forveksle med hårdhændethed eller skæld ud) i sin træning for ikke at få tilbagefald. Jeg vil gætte på at det kræver professionel hjælp.

• #11   13. feb
    Jeg havde fået en eller anden træner ud :o) Som er vant til heste der har diverse kreative adfærd. Måske vedkommende også kan lære ham og håndtere godbidder, hvis det er en der vælger en tilgang med fx klikkertræning.

• #12   13. feb Mht godbidder, så blir han ikke arrig med det samme, det noget der kommer over en længere periode. I begyndelsen er der ikke nogle problemer med at træne med dem, men efter noget tid, når han så ikke får godbidder når han vil, så angriber han og han slipper ikke, når han har fået fat på én.
    Han har både bidt mig og andre i stalden op til flere gange.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det var noget han kunne lære med tiden, med nok tålmodighed, men han stresser over det og det er ikke sjovt for de andre opstaldere eller jeg at håndtere ham, når han bider og derfor har jeg valgt ikke, at tage den "kamp" med ham, så længe det kan undgås

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 121 Svar: 8.751
    #13   13. feb Min første tanke er smerter eller dårlig balance .

det er godt nok to meget forskellige ting, hvor hesten kropssprog og adfærd vil vise sig meget forskelligt, men i sekundet kan det virke meget ens.

en hest som jeg red år tilbage, eksploderede nærmest ved smed- især på bagbenene, og det blev trænet rigtig meget, også af smeden, dog var der intet når den fik renset hove.

Det viste sig at være spat, og fordi at smeden simpelthen bøjede ledene for meget, så gav det smerter, og hesten reagerede ved spark, hoppen og dansen.

• #14   13. feb Kan han have spat? Gigt? På anden måde amerter, der gør, at han ikke bryder sig om at få løftet benene?

• #15   13. feb Han er tjekket op til flere gange både indvendigt og udvendigt, af flere forskellige dyrlæger og behandlere, så er ret sikker på, at det ikke er smerter. Han var meget syg hele sidste år, samt halvdelen af 2016, hvor vi ikke kunne finde ud af, hvad der var galt, så derfor blev han tjekket ofte og meget grundigt og var indlagt i flere perioder.
    Vi fandt så senere ud af at han havde en forgiftning pga ahorn og eg, men har netop været igennem sit sidste tjek up og er raskmeldt nu.

Hverken smed, behandler eller dyrlæge mener, at det er pga smerter i hvert fald.

• #16   13. feb mit bud er klikkertræning.. jeg ved ikke om du har brugt det før, men det starter med at man indlærer klikkeren og giver en godbid HVER gang man giver et klik.. så vil hesten hurtigt forbinde KLIK med GODBID..

jeg lærte mig 3 års at løfte ben hved hjælp at klikkeren, han ville bare IKKE løfte og Hvis jeg hev for meget i bagbenet ville han godt sparke ud.

det jeg gjorde var at starte helt fra bunden

tage fat om hoven, bevægede han den KLIK og GODBID
    så tog jeg den videre til han skulle løfte.. ikke meget og kun kort også klik og godbid,
    og så byggede jeg ligeså stille videre, at jeg skulle holde hans hov i 2, sek uden "ballade" klik og så godbid

og på den måde bygge videre så han forbinder det med noget positivt!
    den gik lynhurtigt ind her og jeg kan nu løfte alle 4 uden problemer, det kræver selvfølgelig tålmodighed at skulle dele det hele op i alle de små bider men det giver en godt resultat

• #17   13. feb Egentligt tænker jeg, at det handler om opdragelse.
    Generelt er han bare en bulderbasse og vil gerne selv bestemme, hvordan tingene skal forgå og gir man ham en lillefinger, så tager han hele armen.

Da jeg købte ham som 4års, havde han ikke været regelmæssigt i hænder og gik bare og nød livet på en mark.

Det skal dog også siges, at han for nogle år siden, mistede noget af synet på begge øjne, men det ikke noget, som man normalt mærker noget til, så længe man gør ham opmærksom på, at man er der.

• #18   13. feb Umiddelbart så tænker jeg også at hesten må have ondt i kroppen siden adfærden er så voldsom - er den tjekket af kiropraktor/massør/dr. dyr? Forfangenhed er jo = aflastning - og så kan de godt blive herreømme andre steder i kroppen...

Dernæst - som en skriver - snublekysen på!!! Derefter er du nød til at finde et sted hvor du kan komme væk - det KAN være i ridehallen, på banen, på folden - lige meget hvor skal det bare være indhegnet så den ikke slipper løs i hele Danmark hvis den smutter

Når han nu skal aflære dårlig/farlig adfærd så ville jeg nøjes med at træne ham på 1 ben til han kan løfte det uden problemer. På den måde kan du måske også få afkodet hvornår han har størst problemer.

Hvis du godt kan røre den overalt på benene, så ville jeg begynde med at ligge et longetov rundt om koden, stå ret langt væk fra ham, og så trække forsigtigt UDEN at bede ham løfte benet (longetovet bruges så DU er i sikkerhed hvis han skulle sparke, rejse sig hoppe frem eller andet).

Hvis han er ok med det så kan du øge presset til ham lige løfter hoven - med det samme han gør det så slækkes presset på rebet. HUSK - du skal ikke hive benet op - men lægge så meget pres på at han reagerer og så slippe igen... Ingen reaktion er i hans tilfælde også en ok reaktion - det han skal have aflært er jo netop at reagerer for voldsomt, så hvis han bare ligger vægten over på et andet ben er det fint i 1. omgang... babyskridt

Når han er ok med at løfte benet i rebet, går du tættere og tættere på og gør det samme indtil du til sidst kan erstatte rebet med hånden...

Det vigtigste her er egentlig ikke hestens nydelse ved opgaven i min verden - det er at du, andre i stalden og smeden ikke kommer til skade! Heste har nogle ting som de bare skal kunne - og at løfte hove er en af dem... Det er IKKE ensbetydende med at man bare skal volde den til det - men man kan jo heller ikke så og skulle bedøve/være flere om opgaven hver dag...

Pøj pøj med opgaven

Trine (Faxa)

• #19   13. feb Synes nu også den skal lære at kunne få godbidder eller mad fra hånden, det er meget praktisk og helt almindelig opdragelse som en hest gerne skal kunne.
    Så jeg ville starte med at lære ham at håndtere godbidderne og maden fra hånden og så tage den derfra. Du kan selvfølgelig også vælge klikkertræning (har jeg intet erfaring med). Men ligegyldigt hvad du vælger til at træne ben, så synes jeg stadig du skal lære den at kunne fodres fra hånden.

Det lyder generelt til at din hest mangler og kræver en del opdragelse, så jeg synes ikke du skal lade noget være som det er, som den ikke kan. Du skal tage fat i det hele så du er konsekvent på alle områder og ikke bare lader den være så uopdragen på nogle områder og ikke på andre, eller at du bare undgår nogle ting fordi den ikke kan. Det hele kommer tilbage til dig på et tidspunkt, og jeg tror det hele er forbundet. Sådan er det typisk, lakker det på et område er det ofte sådan på flere områder

• #20   13. feb Vil så også sige at vi i har løftet hans ben eller han har har smed mens han var forfangen og havde ondt, så er det muligvis fordi et er smerterelateret. For løfter du et ben så han skal støtte mere på et af dem der gør ondt, så gør det jo virkelig ondt på ham og så forbinder han jo smerte med at få løftet ben.

Men ligegyldigt hvad grunden er skal det jo bare trænes lige så stille

• #21   13. feb Jeg er helt med på, at det er super smart at hesten kan få godbidder og det er bestemt ikke fordi, jeg er godbids forskrækket, alle mine andre heste, har været trænet med godbidder, men nu har jeg en hest, som stresser over det, når han så ikke får dem, når han ønsker det og til sidst begynder at stresse, så snart noget omhandler mad og som tidligere har haft stress relateret mavesår og et meget sart system, hvilket derudover også betyder at han absolut kun må få godbidder uden sukker i og i meget begrænset omfang, det plus at han så har bidt flere af de andre opstaldere inkl. mig selv, i de perioder hvor vi har trænet det, gør at jeg har valgt ikke at bruge godbidder i hans træning

• #22   14. feb Ros findes jo heldigvis også i mange former - en omgang kloning det rigtig sted eller rosende ord i det rigtige toneleje gør ofte det samme som en godbid
    Tror også "bare" at du skal væbne dig med tålmodighed og starte forfra med indlæring af benløft, ligeså stille og forsigtigt, så han ikke kommer til at føle sig alt for presset - den mindste positive reaktion roses og den negative respons arbejdes der ud fra frem for skældud

• #23   14. feb Der er så meget massører, kirpraktorer m.v. ikke kan mærke/se, som hesten stadig kan have smerter af. Har dyrlægen taget røntgen, scanning, scintigrafi eller andet? Heller ikke her finder man alt, da noget først viser sig når det er tilpas fremskredet, men det er alligevel et godt redskab. Den bedste måde at finde ud af om hesten har smerter/problemer i kroppen er ved at kombinere en dyrlæge udredning (altså kigge ind i hesten) med en bevægelsesanalyse for at finde anomalier. Dernæst kan man sammenholde disse ting og ved hjælp af specifikke øvelser, finde ud af hvordan hesten reagerer i bevægelse og få be- eller afkræftet de teorier man har.

• #24   14. feb Haha- har først lige set, at der står kloning istedet for kløning xD
    *autocorrect længe leve* Derfor hader jeg at skrive fra mobilen

- Vil ikke anbefale kloning xp

• Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 10 Heste: 1 Svar: 36
    #25   15. feb Hej ..Jeg har ikke læst alle indslag, men kan fortælle jeg selv havde en hoppe som havde været forfangen og teede sig lignende. Det var pga. da hun fik sko på da hun var forfangen og det gjorde vildt ondt dengang, men en nødvendighed. Hun blev også rent gående, men hver gang smeden kom, sprang hun frem og drejede rundt og stejlede osv. fordi hun kunne huske den smerte der havde været den ene gang. Heste glemmer ikke dårlige oplevelser og har brug for million gange, hvor det er positivt. Jeg ville hver dag bare røre hendes ben, alle 4, en ad gangen du ved selv hvornår hun begynder at stritte imod, så stop hver gang lige før og giv hende godbider som ros. Det fortsætter du med, indtil du kan gå lidt længere, men husk stop før hun gør en uønsket bevægelse, på den måde får hun kun positive oplevelser med benløft igen, så må det vente lidt længere med at smeden skal beskære, ellers er jeg bange for du bliver nød til at bedøve hende. Håber det lykkedes dig med masser af tålmodighed, det kommer til at kræve utrolig meget tålmodighed. Mvh.Sanne

• #26   16. feb Han havde smed i dag, og vi klarede den uden bedøvelsen og uden at han kastede sig rundt, stejlede osv

Han stod på en anden staldgang og en af de andre stod med ham

Så problemet er nok, at han reagere på, at jeg allerede inden vi er begyndt, er nervøs for at han "går amok" .

• Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 10 Heste: 1 Svar: 36
    #27   16. feb Tillykke.. det er vildt flot! Så skal det nok blive rigtig godt igen.

• #28   16. feb Tak,

Er spændt på, om det går lige så godt, næste gang og så må jeg bare i gang med at træne med ham, så jeg os fremover kan være der, uden at der sker noget

• #29   16. feb Har faktisk hørt mange dyrlæger og smede (især smede) sige, at hestene tit er sødest når ejeren ikke er til stede

Vi påvirker dem meget mere end vi tror

Kommentér på:
Hjælp til problemer med at løfte hove