{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.704 visninger | Oprettet:

Sadel glider til side. {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg søger råd og hjælp, evt en sadelmager.

Jeg er begyndt at ride en hest, hvor sadlen desværre glider 2-3 cm. til højre.
Det er en af de nye Bates sadler, men kopjern. Er det et spørgsmål om mindre eller større kopjern? Noget støtte der kunne hjælpe?
Sadel ligger rigtig godt på ham.

Mvh Stefani


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel glider til side.
  • #1   7. mar 2018 tror mere det er et spørgersmål om bommens form inden i sadlen måske ikke passer hesten og ville klart få en sadelmager til at kigge på den smiley

  • #2   7. mar 2018 Jeg tænker at enten sidder du skævt eller også er sadlen skæv - en sadel kan godt "vride sig" og blive skæv f.eks. som følge af træk under opsidning, rytter der sidder skævt osv.

    Hvis sadlen ellers ligger korrekt, så tvivler jeg på, at det at den ligger skævt har det mindste med bomvidde o.l. at gøre... en for smal eller bred bom har sine helt egne problemer, men skævhed kan jeg ikke se hvordan skulle have en sammenhæng med dette.

    Så et tjek ved en sadelmager ville være mit første bud - er man heldig er det bare stopningen der er blevet skæv. Det kan nemt fikses. Er det bommen der har vredet sig er det straks værre.


  • #3   7. mar 2018 Som Julie siger, eller så kan det være du sidder skævt eller har trukket den skæv ved at ikke bruge skammel ved at træde for meget i bøjlen ved opstigning smiley

    Mvh TT


  • #4   7. mar 2018 Stigremmene er lige, har tjekket. + luftsadel

  • #5   7. mar 2018 Men er hele sadlen lige? Og selvom den er med luft, så har den jo stadigvæk en bom der skal passe udformningen på din hest sin ryg smiley det er jo ikke en bomløs sadel smiley

    Mvh TT


  • #6   7. mar 2018 Men det er jo ikke et spørgsmål om, om stigremmene er lige. Du kan trække sadlen (ikke stigremmene) skæv ved opsidning eller ved at sidde skævt under ridning. Bl.a. derfor er det en rigtig god idé at bruge skammel ved opsidning, eller som minimum ikke at tage fat i bagsvidslen ved opsidning, da man så vrider i sadlen og dette kan medføre at selve bommen bliver skæv (bl.a. passier har/har haft en vejledning til opsidning på hjemmesiden. Det virker banalt, men stiger man op uden skammel er det vigtigt at gøre korrekt).

  • #7   7. mar 2018 Er den også skæv, hvis andre rider ham?

  • #10   7. mar 2018 Thomine - sadlen kan sagtens ligge perfekt på alle andre punkter. Og skævheden KAN være begrænset til, når netop TS sidder i den, hvis det blot skyldes, at hun sidder skævt (det ved jeg jo så ikke om det gør). I så fald kan sadlen jo faktisk ligge 100% korrekt, for så er fejlen jo ikke med sadlen men ved rytteren smiley

    At sadlen ligger skævt har jo ikke nødvendigvis noget at gøre med, hvor godt/dårligt den ellers passer hesten osv. Men det skal naturligvis rettes, hvis skævheden er i sadlen


  • #12   7. mar 2018 bliver lige nød til at spørge, hvad gør man hvis det er rytteren der sidder skævt?

  • #13   7. mar 2018 Malak- Hvis rytteren sidder skævt vil fysioterapi, indlæg i sko, kiropraktor (afhængig af grunden til rytteren er skæv kunne gøre en forskel.
    Hvis rytteren kun trækker skæv pga letridning, så skal rytteren være opmærksom på at få lige meget vægt i hver bøjle. Man kan lave en test på med et ben på hver badevægt og gå ned i knæ og rejse sig igen, for at se hvor eller lille forskel der bliver på badevægtene. Hvordan man træner det op kan findes på Google.
    Hvis derimod det er en permanent skævhed hos rytteren hvor behandlinger osv er forsøgt uden held, så kan sadelmager ændre på stopningen i sadlen, så den ligger rigtigt og dermed ik trække hesten skæv pga rytteren.


  • #14   7. mar 2018 ok tak smiley

  • #15   7. mar 2018 Men det kunne være interesant at lade en anden person ride i sadlen og se hvad der skete. Om den stadig trækker skævt eller det skyldes rytteren.
    Før i tiden kunne en sadelmager ik ændre eller gøre noget ved en sadel der har kun luft i panelerne, men om de kan nu ved jeg ikke. Ved sku ik om de kan tag de luft puder ud og stoppe uld i, istedet?
    Klart det bedste er en uldstoppet sadel som der kan gøres noget ved.
    Man kan tjekke om sadlen er skæv, ved at sætte sadlen med forsvidslen hvilende på din fod med sædet ind mod dit skinneben og så kan du flugte om sadlen ser skæv ud eller der er højdeforskel på panelerne (luftpuderne).
    Bates sadler med luftpuder bliver med tiden trætte i luftpuderne og skal skiftes. Bare et fif
    Men som en anden skrev, kan hesten også være skæv eller ha uens muskulatur på ryggen, som gør at sadlen ligger skævt. Men må begynde at bruge udelukkelsemetoder, for at finde ud af hvor problemet stammer fra. For en sadel der ligger skæv, gøre ik godt for hverken hesten eller rytteren og med tiden give rigtig store problemer.

    Så lidt smiley malak


  • #16   8. mar 2018 Nu om stunder kan man vist fylde mere eller mindre luft i puderne, men jo man også ændre en sadel med luftpuder til alm uldstopning.

  • #17   8. mar 2018 Min tidligere hest var skæv + jeg selv er skæv.
    Det var meget tydeligt.
    Det hjalp med et brodie underlag med filtpads.
    Det var så meningen der sku rettes op på det, men hun fik en seneskade og blev senere aflivet (ikke af det)
    Men vi fik aldrig helt rettet op på det.

    Så en go ide er, at få tjekket hvor/hvem der har skævheden.


  • #19   8. mar 2018 Jeg sad skævt, jeg ved ikke hvorfor men min underviser begyndte at fokusere meget på min ligevægt og at jeg skulle træde mere ned i højre bøjle og sætte mig lidt længere imod højre. Jeg følte i starten at jeg sad alt for langt imod højre og trådte for meget ned.. Jeg havde en periode uden undervisning på Ca 1/2 år + men jeg fokuserede alligevel meget på mit sæde og arbejdet på der hvor vi slap. Da jeg startede op igen i november, sad jeg ikke skævt mere og skulle ikke træde mere ned i højre bøjle smiley
    Kroppens hukommelse er fantastisk når bare den bliver trænet i at holde en hvis position, så efter en stund, er den nye position den korrekte og den der føles rigtig. Det er også derfor at der feks hjælper at bruge diverse holdnings veste osv. For disse hjælper hjernen og kroppen til at lære hvad der er den rigtige position. Så efter en stund kan man trygt smide disse ad hælvede til for kroppen husker selv på den rigtige stilling smiley
    Undskyld for mit sidespor.. smiley men ja man kan sagtens selv gøre en sadel skæv, det havde jeg heldigvis ikke nået andet end at der skulle mere uld i den ene pude smiley

    Mvh TT


  • #20   8. mar 2018 Det er nogle rigtig gode bud der er kommet, men min første tanke var; Kan det være noget så enkelt som at der er elastik i den ene side af gjorden og ikke i den anden?

  • #21   8. mar 2018 Det kunne tænkes at kopfjernet er lidt for stort, og hvis du har en tendens til at falde til højre? så vil den nok skride lidt

  • #22   12. mar 2018 Det kunne evt. tænkes, at hestens skulder er skæv. Jeg ved selv fra egen erfaring at sadler kan glide hvis hesten er skæv.
    Billedet er fra min hest som også var meget skæv i skulder. Det kunne også mærkes når jeg og andre red ham (vi red uden sadel de første 6 måneder). En blanding af genoptræning og kranio sakral terapi har gjort at vi om 2 dage kan få en sadelmager ud for at finde ham en sadel der passer smiley


    profilbillede
  • #23   12. mar 2018 cle: shit han har været skæv! Og hvor er det vildt i har fået det så lige! flot! ??:)

Kommentér på:
Sadel glider til side.

Annonce