{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

Klipning {{forumTopicSubject}}

Er det for sent at klippe nu?
Min shetlænder har sat SÅ meget pels. Og nu begynder han bare at klø. Det vil sige at han kløer sig selv fuldstændig til blods fordi pelsen er ALT for tyk.
Han er tjekket for lus, utøj osv.

Det drejer sig bare om et klip på halsen

Kommentarer på:  Klipning
  • #1   8. mar Han sætter ik mer vinterpels nu her og mon ik foråret lure rundt om hjørnet. Måske du ik behøver at klippe ham helt kort nu og lige afvente vejret

Min staldmutter klippede sin ene islænder for 14 dage siden på bringen og to plamager på maven af ham, det hjalp ham med at komme af med varmen. Men han ser dum ud

• #2   8. mar Selvom du ikke kan se nogen lus, så er det en god idé at behandle for det alligevel, for det er lige tiden for det nu. Især på de med meget vinterpels.
    Har selv Miniaturer, og de får det ofte her nu.

Ja, jeg ville klippe halsen, så der kan komme luft til

• #3   8. mar Jeg ville nu modsat de andre ikke klippe hesten nu. Du risikere at skade den pelssætning i forhold til sommerpels.
    Jeg afventer selv i forhold til min egen hest der ellers sveder helt vildt.

Og derudover ville jeg behandle den for lus m.v. selvom du ikke kan se det med det blotte øje.

• #4   8. mar Problemet er bare at nu når det forhåbenligt bliver varmere så bliver det kun værre. Han sætter så utrolig tyk pels hver vinter og det er et helvede når det bliver forår, fordi han klør dig fuldstændig til blods.

• #5   8. mar Jeg ville klippe

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 884
    #6   8. mar Klip ham, så han kan komme af med varmen.

• #7   8. mar Men hvad sker der ved at det går ud over sommerpelsen? Vokser den så bare ikke ordentligt ud eller?

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

#8   8. mar Mange med miniature ponyer, klipper hyppigt.
    Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret for sommerpelsen.

Hvis den bliver ved med at klø, ender den måske med sår i stedet.

• #9   8. mar Han er lige netop end med sår de andre år hvor han har sat ligeså meget pels.
    Men jeg tænker at hvis det kun er udseendes der 'rammes' hvis jeg klipper. Så kan man leve med det.

Det skader jo også hans pelssætning når han klør så meget. Der hvor han har kløet pelsen af er ligeså kort som hvis jeg klippede det

• #10   8. mar klip ham!
    Tiko havde samme problem sidste år og jeg ventede og håbede vejret ville blive bedre inden jeg klippede ham men han endte med at klø sig til blods flere steder og han ødelagde sin man! - jeg ville klart have klippet ham før hvis jeg havde vist bedre..

problemet er at han ikke har nok b-vitamin i overskud til at smide pelsen - det var ihvertald Anders' (dr dyr) vurdering og i år har han været doppet på diverse mineraler og vitaminer henover vinteren og nu han smider sin pels i stor stil og klør sig slet ikke på samme måde som sidste år!

• #11   8. mar Det tror jeg også jeg gør. Næste problem er bare at han er røv skide bange for klipperen

Han plejer også at få b-vitamin men de plejer ikke ville give ham før vi næsten er ude af fældningen (han har altid svært ved lige at smide den sidste smugle pels)

• #12   8. mar Manglen på b-vitamin skyldes også ofte dårlige mave/tynd mave for så skider de alle bvitaminerne ud inden de når at optage dem. Men han kan ikke nå at få nok til at smide pelsen nu, det er bare noget du kan overveje til næste år..

Og ja, det er lidt af et problem hvis han er bange for klipperen.. Det har jeg desværre ingen råd mod

• #13   8. mar Klip klip klip, jeg har klippet heste hele året, det har aldrig været et problem.
    Og hellere klippe, end hudproblemer.

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

#14   9. mar Jeg har brugt den metode som er beskrevet her. Da jeg fik min hest, fik jeg samtidig at vide at han ikke brød sig om at blive klippet, men med træning og TÅLMODIGHED, så har jeg nu klippet ham et par gange.

https://www.hestegalleri.dk/blog/tilvaenning-til-klipperen/326

God arbejdslyst.

• #15   9. mar Det er også noget nær den video jeg har arbejdet med. Han er ikke bange for selve klipperen men mere når den er tændt og skal røre ham. (Den larmer ikke ret meget)
    Han er bare så pokkers stærk for han trækker hovedet ned og så smutter han bare
    Men det lykkedes vel en dag

• #16   9. mar Men næste spørgsmål er så: hvor meget jeg kan klippe ham?
    Det er altid kun på halsen han klør hul men det er tilgrngæld over det hele.
    Men han går i løsdrift og det skal helst kunne klares uden dækken

• Karin J
    Karin J Online Tilmeldt:
    okt 2010

#17   9. mar Jeg ville give ham en jagt-klipning, så han kan komme af med varmen.

• #18   11. mar Hvis hesten lige frem er plaget af pelsen ville jeg ikke overveje noget... Af med pelsen så er det også nemmere at få bugt med utøj hvis det skulle vise sig at være noget.. Ja og for den sags skyld er den jo også nemmere at strigle godt ren og holde de sår den har fået rene

• #19   11. mar Jeg ville absolut klippe ham - det går altså ikke ud over den nye pels som kommer

Hvis han går i løsdrift - og med vejrudsigten i mente, som har tænkte sig at love vi får frostvejr de næste 14 dage endnu - så ville jeg give han en klipning på halsen og lade resten være.

Hvis du har problemer med at klippe ham, så var det måske en ide at få hjælp af en proff klipper - prisen for så lille en klipning af en pony er ikke dyrt - her er der fx en som kører i hovedstanden, og som har forskellige forslag til klipning, også til ponier :
    http://hestefrisoer.dk/hestefrisoer.dk-3.html

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Klipning