{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
603 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til islænder ryttere {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål til alle islænder ryttere, noget som har undret mig meget (og jeg er ikke den eneste der undre mig ved jeg).

Hvordan kan det være at I, når i rider tur, altid står af hesten når i kommer til en vej? Stort set hver gang jeg møder islænder ryttere ved vejen så står de af og trækker hesten, tror kun jeg har set en de sidste 2 år der har blevet på hesten, og her i nordsjælland ser man mange islændere på tur.
Må indrømme jeg ikke helt forstår pointen med det, det er da om noget mere sikkert at sidde på ryggen af hesten og man rider vel ikke ud hvis hesten ikke er bare nogenlunde velopdragen.

Bare en undren herfra, gå bare i gang med at gøre mig klogere

Kommentarer på:  Spørgsmål til islænder ryttere
  • #1   13. mar En hest der bliver forskrækket er om noget bare nemmere at holde fra jorden.
    Det er lidt forskelligt om jeg hopper af eller ej, kommer ant på hvor usikker jeg er.
    Jeg har en hest der er 99 % trafiksikker. Men hun er et flugtdyr og hun kan blive bange for noget der får hende til at flygte ud på vejen. Jeg har en hest der kan stoppes på lyd. Men bliver hun bange så kan jeg trække nok så meget i hende. Hvis jeg står på jorden så har hun en sikker base i mig som vil gøre at hun aldrig ville løbe så langt

• #2   13. mar Syntes ikke man er mere sikker på hesten, derimod. Men jeg stige raldrig af hesten ved en vej med mindre jeg self bare trækker hesten i forvejen. Ser ingen grund til dissideret at trække hesten over en vej medmindre den er usikker på trafik eller andet

• #3   13. mar Vel jeg er mere sikker på hesten, men har redet mange islændere og vi bare rider

Bettemus - Jeg lærte på BBH, at når hestene bliver bange, så hjælper lydsignal ikke, man er nødt til at installere et taktilt signal. Så jeg fik besked på at droppe alle mine lyd kommandoer og kun bruge taktile når jeg red... (dette er en viden jeg skulle ønske jeg vidste for 4 år siden..)

Mvh TT

• #4   13. mar Jeg gør det ofte, da det er bedre for hesten at skridte til/af uden rytter på. De er jo nogle små ponyer, så vil gerne passe på deres ryg - og jeg har også godt at motion

Om sommeren rider jeg dog ofte i strømpesokker, så hopper jeg op/af i stalden, og rider derfor hele vejen.

Der er mange islændere i mit område, men det er nu kun dem fra min stald, man ser trække med hestene. De traditionelle islænderryttere i vores område vil man sjældent se ved siden af hesten. Så kan ikke kende det billede, du tegner

• #5   13. mar Jeg er jo så ikke helt enig der, jeg ville meget hellere sidde på hesten. Hvis hesten bliver bange og hopper til siden (eller frem) så risikerer du jo at blive væltet (hvad vejer en islænder, 300 kg, hvis hesten virkelig panikker så har du ikke så meget at skulle have sagt), og måske ind under hesten/bliver mast eller bliver væltet ud på vejen, måske under en bil. Sidder du på hesten så er du da lidt mere sikker. Hvis hesten bliver forskrækket og du kan stoppe den fra jorden så burde den også kunne styres fra ryggen (hvis ikke man kan stoppe så i det mindste styre i en retning der er sikker for hest/rytter og andre) ellers må der mangle noget og man burde måske holde sig helt fra at ride ud.

Og som sagt så er det kun islænder ryttere jeg ser gøre dette konsekvent, andre racer er det kun når panikken når til rytteren at jeg ser dem hoppe af. Derfor mit spørgsmål og undren.

Og har skam prøvetmere end en panikken hest, både hvor jeg var hoppet af og på ryggen, jeg foretrækker stadig at være på ryggen for der føler jeg mig mere sikker og styringen er i mine øjne ligegod.

Og nu et sidespørgsmål Bettemus, igen for at blive klogere Hvorfor ser din hest dig ikke som et sikkert punkt når du sidder på ryggen men kun på jorden?

• #6   13. mar Veo - Det med at skridte til/af, det kan jeg sagtens relatere til, det gør jeg også selv. Men det er mange gange når det er langt væk fra nærmeste stald, så de ville skulle gå meget langt

• #7   13. mar Nå, jeg må ud til hestene. Kommer tilbage og kigger på svar senere

• #9   13. mar Jeg har aldrig set ryttere stå af, før man krydser en vej, og stå på igen.

Men jeg kommer til at tænke på, at jeg har lært min hund at sitte ved fortov / vejside før man krydser en vej. I hendes hoved er hun usikker på, om veje kan krydses uden man sitter først?
    - Jeg forestiller mig, at man kan installere et ritual i en hest, som skal udføres førend hesten forventer at man skal krydse en vej.
    Og at hesten ikke tror, at veje skal krydses uden rytter var da en måde.
    Men igen - jeg digter!

Det kan også være noget så simpelt, som at hvis du spørger folk, så svarer de "sådan har jeg altid lært det" - og hvis du finder den ældste rytter er svaret "som ung havde jeg en hingst, som var stenhård i munden, hvis der var hopper i farvandet. Men jeg kunne holde ham fra jorden i en hingstekæde. Nu er det jo bare en vane... "
    Igen, jeg digter.

• #10   13. mar Morkaren: Jeg kan sagtens finde på at stige af et par kilometer før stalden. En skovtur for mig handler om at være sammen med hesten, ikke nødvendigvis ride. Jeg går også ofte kun, kan sagtens bruge et par timer på gå i skoven i stedet for at ride

Jeg synes da bestemt det er et plus, hvis folk trækker en god del af vejen - specielt med de små ponyer som islænderne, som ofte har voksenryttere, de skal slæbe rundt på

• #11   13. mar Jeg er holdt op med at ride langs vej fordi det er simpelthen livsfarligt! Busser der kommer flyvende rundt i et sving, folk der speeder op med vilje, trailere og lastbiler med blafrende plastic, unge fyre der dytter og hujer og enda kaster øldåser efter hesten.
    Jeg har været ude for mange situationer hvor selv den mest veltrænede hest kunne risikere at gå i panik. Hvis jeg står af og trækker, så har jeg bedre kontrol over hesten og jeg kan bedre komme væk hvis det skulle blive nødvendigt. Hvis først hesten bliver bange kan det være svært at styre hvilken retning den flygter i. Hvis man er på jorden så kan man da i hvert fald sørge for at man ikke selv bliver kørt ned.

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 275
    #12   13. mar Det er nu ikke noget, jeg har oplevet mere hos islænderryttere end hos andre.

Generelt føler jeg mig også mere i kontrol, når jeg står på jorden, end hvis jeg sidder på hesten. Selvom en islænder vejer 300 kg, så er den jo NOGET mindre end en varmblodshest og derfor nemmere at overskue fra jorden end en stor hest (synes JEG). Man hører sjældent om voksne, der kommer ind under en pony og bliver trampet på, fordi de simpelthen er mindre. Desuden har jeg kun set islændere stejle op ad mennesker meget få gange i mit liv - de vil hellere løbe væk.

Jeg har ALTID brugt at stige af, hvis mine heste (haflingere og islændere) blev usikre på tur - de unge heste især er bare mere vant til at interagere med mennesker fra jorden, så de finder mere støtte i, at du står/går ved siden af. Desuden KAN man jo i en nødsituation give slip på hesten, når man befinder sig på jorden - fra ryggen skal du ud i at springe af og potentielt slå dig voldsomt for at komme væk fra en hest i panik. Det er selvfølgelig sidste udvej, men værd at overveje.

Når alt dette er sagt - så kender jeg altså også folk med varmblodsheste, travere, etc., som stiger af ved vej. Hvis man rider en ung og/eller usikker hest alene, så ville jeg til enhver tid se det som en bedre løsning end at insistere på at sidde på hesten, hvis den ikke lytter til hjælperne.

Det er for resten også nemmere at kommunikere med trafikken, når man står på jorden!

• #13   13. mar Nu er jeg en de godtroende tåber som i sin tid havde fuld tillid til min hest (oldenborg) som var trafiksikker og hvad der skete vides ik, men en dag langs vejen blev hun så skræmt at fanden tog ved hende og stak afsted med i en vild river, tanken om at dreje hende af var der, men på grund for lidt plads i vejsiden til at dreje hende af, ville dreje hendes forpart eller bagpart ud på vejen foran biler. Så jeg lod hende løbe til nærmeste indkørsel 50-70 m) som resulteret i at vi styrtet med fuld hammer fordi hun forsøgte at dreje ind ad indkørslen men på grund hendes sko på asfalt, gjorde at vi styrtede og hun nær landet oveni mig. Jeg slap med et permanent piskesmæld og hesten fik brændt hul på knæet ind til en stor vene, så der skulle kompres på og dyrlæge til at skære død væv fra og syg vene/såret sammen.
    Jeg er knap så dumdristig mere og ved nu, at der er chancer jeg ik tager, er dog ik nervøs ved at ride ved vej med min islænder men jeg overvejer hvad der er bedst, hoppe af eller blive på afhængig hvor trafikeret der er og hvordan forholdene er ved vejen. Jeg kan sagtens tag en lang tur op i skov og gå hjem fra skoven som tak til hende for en skøn tur, samtidig skønt for mig og mine hofterne at komme ned og gå langs vejen hjem.
    Jeg vil hellere i visse situationer ha en hest der kommer til skubbe til mig ved vejen end at blive revet med på ryggen af en hest og blive slået ihjel. Jeg er meget opmærksom på hvor jeg stiller mig i forhold til vejen og hesten, samtidig obsevere hestens adfærd hvis der skulle være optræk til flugt.
    Jeg synes at folk må gøre hvad de lyster og føler sig sikker på men jeg har " been there, done that" til at jeg skal ik prøve det igen med en hest på flugt

• #14   13. mar Ja jeg har en hest der bliver mere nervøs når jeg er på jorden, da han ved han ikke kan komme væk. Men hvis jeg rider så ved han at muligheden er der hvis nødvendigt, så da er han tryggere. Han har nemlig en meget mærkelig madmor der overhovedet ikke er bange for de farlige ting som traktorer og lastbile.. Så hvis hun er på jorden bliver han jo højst sandsynligt spist..

Mvh TT

• #15   13. mar Jeg har haft min islænder i snart 5 år, og tror ikke jeg nogensinde har stået af inden en vej og siddet op bagefter
    Men min hest er også trafiksikker - hvis jeg var usikker på hvordan hesten ville reagere ved vejen, ville jeg helt sikkert sidde af inden. Fra jorden kan man bedre dreje hesten til siden for at stoppe den og man risikerer ikke et voldsomt styrt. Fordelen ved at sidde af inden vejen og dermed inden hesten bliver bange er jo også, at hesten så ikke lærer, at når den teer sig lidt sidder rytteren straks af. Hvis man venter til at hesten "går i panik" før man sidder af, kan det jo være den begynder at udvise den adfærd for at få rytteren til at hoppe af, så synes jeg det er bedre at man kommer af mens hesten er rolig, end at være nødt til at hoppe af eller blive smidt af, når hesten bliver bange.

• #16   13. mar TT:
    Min kan sit stopsignal ned i mindste detalje. Ser ingen grund til at droppe mit lydsignal. Men hun kan også sit stopsignal.
    Men fakta er at hvis en hest bliver bange så kan du trække nok så hårdt

• #17   13. mar Meget informative svar, helt sikkert interessant

Min undren kom fordi jeg som sagt stort set kun ser islænder ryttere stå af for at komme over vejen (eller gå et lille stykke langs vejen), og de fleste af dem står så op på hesten igen bagefter, så det er ikke for at skridte til/fra.

Og vi kan hurtigt blive enige om at alle heste/ryttere er forskellige og reagerer forskelligt, derfor er det også at hvad virker for en ekvipage virker ikke nødvendigvis for en anden.

Og jeg har som sagt prøvet at sidde på en hest i panik på vejen mere end en gang, den ene hest væltede og landede oven på mig og har stadig men efter det, men det ændrer ikke at jeg ser det at være på hesten som mere sikkert end ved siden af. Jeg har set langt flere skader hos ryttere der er stået af og så forsøgt at styre en panisk hest, der i panik nemt kan sparke ud efter omgivelserne omkring den, og alt for mange ryttere stiller sig faktisk forkert i forhold til hesten så der er større risiko for at de kommer til skade (siger ikke at i gør, men det er hvad jeg ser rundt om i landet).

Men I har helt klart givet mig et indsigt i hvad der gør at man vælger at stå af, og det er altid rart at blive klogere

• #18   13. mar Bettemus - Det kan Tindur også men sandheden er at når de bliver nervøse så reagerer de mindre godt på lyd kontra taktile signaler da de taktile signaler registreres bedre i kroppen og derfor skaber de mere tryghed for hesten da den ved hvad der forventes af den.

Mvh TT

• --Celina--
    --Celina-- Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 9 Følgere: 2 Svar: 123
    #19   13. mar Tror grunden til at du kun ser islænderryttere gøre det, kan være af to grunde:

Fordi islænderen er den 2. Populæreste race i Danmark og de har en god højde til de fleste og de er meget alsidige, hvilket gør dem gode til nervøse ryttere. Kender mange som før har redet stor hest, men var ude for en ulykke og blev skræmt og ikke turde sætte sig op på så høj en hest igen, og derfor skiftede til islænder. Og disse ryttere trækker på vejene pga nervøsitet.

En anden grund er, at om du er konkurrencerytter eller fritidsrytter på islænder, så foretrækker 99% at træne/ride i naturen. Til stævnerne rides der ikke på en normal bane, men en stor ovalbane, og derfor giver det her mening at træne i naturen på lige strækninger, især hvis ikke man har en ovalbane at øve på selv.
    Dvs at hestene SKAL ud i naturen og derfor ofte også trafikken, uanset om de har sindet til det eller ej. Derfor rider der mange islændere rundt udenfor en bane, som ikke er trafiksikre endnu. Min erfaring er, at om hesten var 3 år og kun var blevet redet 5 gange eller om den var en ældre hest som bare ikke havde sindet til at være trafiksikker, så skulle hesten ud i trafikken og naturen. Og med sådanne heste giver det mening at stå af, for ja, de ER ofte små nok til at man godt kan holde dem, selvom de panikker fra jorden (taler af erfaring :P)..

Det er mine to teorier.

• #20   13. mar Nu rider jeg godt nok ikke islænder mere, men tilbragte da 10+år i den del af hesteverdnen og jeg har endnu aldrig oplevet at folk stod af deres isbasser, når de skulle ride på vej

• #21   13. mar jeg har redet islænder i 21 år og aldrig set eller hørt nogle islænderfolk stå af og trække over vejen. gør det heller ikke selv

• #22   13. mar Så det er bare mig der lige rammer alle dem der hopper af og trækker ved vejen (møder nok 3-4 stk om ugen rundt omkring i nordsjælland)

• #23   13. mar Udover de gode svar der er kommet, kan det være så simpelt som at islændere ofte er med "koneryttere". Jeg er selv hygge-konerytter (dog på fjordhest), og har to diskusprolapser. Jeg hopper som regel af og trækker når jeg skridter af, da jeg ellers får enormt ondt i ryggen.
    Måske er det noget lignende for de andre gamle madammer som mig derude

• #24   13. mar Der hvor jeg står er der mange islænderryttere og heste, og har også været på tur med dem. Der er der aldrig nogen der er hoppet af på noget tidspunkt (udover en enkelt ufrivillig afsidning). Så det er ikke noget jeg kan nikke genkendende til

Men jeg vil nu også aller helst blive på hesten hvis den laver noget, måske afhængig af størrelsen for synes i hvert fald bare at en stor hest er meget stor og voldsom ift lille mig hvis først den panikken eller lignende. Så kan jeg altså ikke gøre så meget fra jorden. For tiden er min også meget livlig og laver mange hop og alt muligt, hvor alle gangene er jeg blevet på hende og der er allugevel ikke sket noget når hun gjorde det (altså jeg blev bare siddende), udover 1 gang hvor jeg hoppede af, hvilket resulterede i en 500 kg hest i hælene på mig og over fødderne! Gjorde virkelig ondt, så jeg har helt klart bedst erfaring med at blive på. Når jeg sidder på hesten må jeg bare holde fast i manen hvis det er

• #25   14. mar Jeg gjorde det i lørdags

Hvorfor? Jo jeg rider en 5 årig nytilredet ismule, vi har været ude med andre 3 gange og i lørdags red jeg alene. Selvom han ikke er en nervøs hest, ser jeg ingen grund til at tage chancen, når jeg reelt ikke aner hvordan han vil reagere på biler, der kører forbi, baggfra og forfra. På tur med andre flankeres vi af trafiksikre muler, og skal vi lige over en vej (som i blot at krydse vejen), hopper jeg ikke af, men dælme om jeg vil give hesten en dårlig oplevelse ved bare at ride ud langs et lille stykke vej, uden at kendes hans reaktion...

Da jeg havde stor hest red jeg ikke så meget ud, men her blev hesten også mere nervøs, dog kunne han bedre holdes fra jorden, som jeg tænker de fleste heste, der trænes meget fra jorden af kan. Det har intet med at gøre om rytteren er nervøs, men at gøre hvad hesten reagerer bedste på og hvad man foretrækker..

Og så har jeg den oplevelse at jeg KAN hoppe af og på min ismule alle steder, trods hans alder, mens det var en større ballade med den store. Ikke fordi han ikke kunne stå stille, men fordi jeg ikke kunne komme op, så her var det sidste udvej at hoppe af, for op kom jeg ikke igen.

Planen med ismulen er at vænne ham til alt, herunder også at det er ok at man hopper af og på under turen uden det betyder noget farligt.

Dog ville jeg mene skulle jeg over meget voldsomt trafikeret vej, ville jeg altid vælge at stå af uanset, for jeg har så endnu til gode at se ryttere væltes når de trækker/holder hesten, mens jeg har set mange skader fra løbske ture

Kommentér på:
Spørgsmål til islænder ryttere