{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.348 visninger | Oprettet:

Udendørs ridebane og fold. {{forumTopicSubject}}

Hej, vi er på udkig efter en landejendom og har fundet et pr stykker vi skal ud at se.

Men er der nogle der kan svare mig på om der er regler i forhold til hvis man vil lave ridebane og folde på grunden? Evt. Bygge stald.
Skal man søge om tilladelse?

Og er der nogle der har forslag til hvordan man bedst laver en udendørs ridebane, den skal bruges til spring og dressur?
Og gode ideer til fold?
Budget ligger på 80-100 tusind.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udendørs ridebane og fold.
  • #1   14. mar 2018 For at lave fold skal du ikke søge tilladelse- jorden er jo din. Stald og mødding skal have tilladelse mener jeg. Ridebane tror jeg kommer meget an på hvordan den skal laves. Du vil nok få mest ud af at kontakte den kommune du skal bo under i fremtiden.

  • #2   14. mar 2018 Du skal søge det der hedder en landzonetilladelse. Du kan gå ind på din kommunes hjemmeside og søge på landzonetilladelse og se hvad de kræver i netop din kommune.
    Folde tror jeg ikke at du skal søge om tilladelse til.

    Du skal regne med at det tager lang tid at få godkendt. Jeg har lige søgt om landzonetilladelse til ridebane, og skal forvente mindst 80 dages behandlingstid (og det er uden evt, nabohøring)


  • #3   14. mar 2018 Indhegning og ridebane skal du ikke søge tilladelse til.

    Hvis du skal bygge stald med fundament skal du have en miljøgodkendelse.

    Mindre hytter, der er flytbare, kræver ikke nogen godkendelse.

    Mødding: plads med fast underlag på mindre end 3000 kvm skal meldes til anmelderordning, større skal have miljøgodkendelse og afløb.
    Uden fast underlag, skal møget være ældre end to måneder og dækkes ned med plastik.

    Men hvis du alligevel ikke har noget støtteberettiget areal, så kan du nok ikke få en bøde pga. krydsoverensstemmelserne, du kan heller ikke blive trukket i støtten smiley
    Du skal have en aftale om afsætning af gødning, hvis du har 20 DE eller mere. En hest på 500 kg tæller cirka 0,4 DE, bare lige for at sætte det i perspektiv.

    Men du kan finde alt om det på Landbrugsinfo, og hvis du skal bruge et login, kan du bruge elev24 som brugernavn og kodeord.


  • #4   14. mar 2018 Det er ikke korrekt at du ikke skal søge om tilladelse til at anlægge ridebane. Der skal søges landzonetilladelse ved den kommune ejendommen er beliggende i

  • #5   14. mar 2018 Også hvis det er uden dræn?

  • #6   14. mar 2018 ja, også hvis det er uden dræn.
    Der bliver stillet en masse krav til ændring af terrænhøjde, hvilken type (og højde på) hegn man må sætte op, belysning, placering i forhold til bygninger (de vil helst have dem liggende i forbindelse med en bygning) etc.
    Derudover kan man risikere at ansøgningen skal i nabohøring.


  • #7   14. mar 2018 De fleste kommuner har vejledninger liggende i stil med denne:
    file:///C:/Users/pvhen/Downloads/Vejledning%20om%20hestehold.pdf


  • #8   14. mar 2018 Jeps man skal søge om at bygge stald og anligge ridebane - fold må du gerne lave uden at spørge om lov.

    Alt efter hvor mange heste du skal have, og/eller erhvervsmæssig opstaldning så kan du også skulle søge om tilladelse.

    Men 3-4 alm heste er No-problemos smiley

    Mht ridebane så er det en rigtig god ide at besøge ridebaner i omegnen - og hører hvem som har lavet dem, finde ud af hvilken form for toplag du gerne vil have, og så finde ud af hvilken entrepenør der kan finde ud af at lave ridebaner ( det er ikke alle som kan )

    Jeg har haft entrepenør til at lave min ridebane, den kom til at koste ca 50.000 kr, fordi vi også fik lavet noget med nogle staldbygninger, hvor vi også skulle bruge store maskiner.
    Den er superfin og lavet lige som jeg vil have.
    Da jeg bor et sted med fed lerjord så har jeg haft brug for masser af dræn, brokker ect - køber I et sted med sandjord, så kan I gøre det nemmere/billigere.

    Folde har jeg valgt at lave med helt alm træpæle og tråd - fungerer glimrende.

    Stald har vi lavet i en lille maskinhallen, og bygget vores egne bokse, hvilket er billigere end at købe nye - som måske så til gengæld er pænere smiley

    Så med 80-100.000 kr kan I da godt komme et stykke, hvis I ikke forlanger luksus.

    Mvh Charlotte


  • #9   14. mar 2018 Undskyld jeg låner dit emne TS.
    Behøver man tilladelse til at lave en roundpen på 20m i diameter? Den skal ligge Ca midt på ejendommen mellem nogle folde smiley

    Mvh TT


  • #10   14. mar 2018 Min veninde har lige måtte reetablerer en fold hvor hun havde lavet en Ø11 M roundpen - det opdagede kommunen, også var der ballade pga manglende godkendelse.

    Så om det gælder i alle kommuner ved jeg ikke - men deter ikke størrelsen af ridebanen/roundpen der betyder noget.

    Mvh Charlotte


  • #11   14. mar 2018 Hmm smiley ok, tak for svaret.. Så må jeg jo heller tjekke det op..

    Mvh TT


  • #12   15. mar 2018 Team Tindur

    Du skal også være opmærksom på, at de ikke er særligt glade for at man lægger baner midt ude i jord der er klassificeret som landbrugsjord. De vil helst have at banerne ligger i forbindelse med eksisterende bygninger.

    Hvor må det være ærgerligt at blive påbudt at fjerne en roundpen fordi man ikke har søgt. Desværre har kommunerne jo gode muligheder for at tjekke sattelitfotos igennem for ikke registrerede bygninger..


  • #13   15. mar 2018 Pia - Der hvor jeg har lavet vinterfold har der engang været skov, aldrig landbrugsjord, så det stykke roundpen der bliver (forhåbentligvis) lavet, ligger i udkanten af marken hvor der engang var skov smiley altså imellem vinterfold og i udkanten af den altid eksisterende landbrugsjord

    Mvh TT


  • #14   15. mar 2018 TT

    Det er, set med kommunens øjne, ligegyldigt hvad der er på jorden.
    Det er hvordan den jorden er klassificeret der tæller.
    Jeg ville ikke turde gå i gang uden at kontakte kommunen.


Kommentér på:
Udendørs ridebane og fold.

Annonce