{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.191 visninger | Oprettet:

Lejet stald - Hvad skal jeg dog stille op? {{forumTopicSubject}}

Hej tøser.

Jeg ved dette opslag bliver langt, og håber I vil tage jer tid til at læse det. Tak på forhånd

For 3,5 år siden (omkring august 2015 tror jeg) solge min genbo (3 huse væk) hendes to heste. Hun har en ejendom med 2 bokse, fold, løsdrift, skur til wrap/hø/halm osv. Vi spurgte hende så forsigtigt inden hestene flyttede, om hun måske var interesseret i at leje jord og stald ud til os, da vi på daværende tidspunkt kun havde et ret lille stykke jord med et meget lille læskur.
Hun ville rigtig gerne låne det ud til os, for hun solgte kun hestene pga manglende tid, så hun synes det ville være dejligt med heste foran køkkenvinduet. Så i august flyttede vi ind.
Stedet trængte virkelig til en kærlig hånd. Pæle på folden, hegn mm. var meget knækket og slidt, løsdriften manglede nye tagplader osv. Alt dette fiksede vi. Derudover har vi lavet det forreste af folden, det der vender ud mod vejen, i noget flot rustikt træ - dette har en værdi af 3500 kroner. ("ridebanehegn") Og derudover har vi nok repereret folden for over 5000 kroner med hegn, pæle mm(3 tønner land cirka). Jorden/folden og løsdriften er dog IKKE hendes. Al jord lejer hun nemlig igennem den lokale bonde, og giver x antal kroner for det om året. Denne udgift overtog vi så, og betalte for hende, da vi jo har hestene der. Det jo kun fair. Vi sagde selvfølgelig vi også gerne ville betale hvad end vi nu brugte af hendes strøm og vand, og hun sagde hun nok skulle aflæse fra næste måned, så vi kunne give x antal kroner om måneden. Men dette kom vi alle nok fra, så det blev aldrig gjort eller nævnt siden.

Nå, men vi har stået her til dd. og har elsket det. Hesten er tæt på, og vi har altid haft et fantastisk forhold til staldejer. Hun købte for 3 år siden hund, og vi hjalp hende med at bygge hundegård og hegne hele ejendommen ind med hundehegn. Dette tog nok en god hel dag, og hun betalte da materialer - men betalte ikke for at vi lavede det. (Hegnspæle gravet i jorden, hegn gravet i jorden mm).
Derudover har vi passet katten de seneste 3 år, da hund og kat ikke kan sammen, og vi har derfor lukket katten ind i vores "halmlager" hver aften, da den var inde/ude kat. Ligeledes har jeg passet staldejers hund for et beskedent beløb hun tilbød, når hun besøgte familie på Sjælland. Så alt i alt, har vi jo altid hjulpet til hvor vi kunne - og dette med glæde.
Vi har også lavet en del i stalden. Jeg kalkede og vaskede alt ned sidste år, boksene fik også en god tur, stalddøren er blevet udskiftet med en ny, der er kommet nyt vindue i, min mor vasker regelmæssigt vinduerne på garage og stald (som er ud i et). Altså overordnet set holder vi altid alt ved lige, og udskifter de ting der nu skal udskiftes.

......... Indtil det hele pludselig tog en rigtig træls vending.
For et par uger siden kom min staldejer så og fortalte min mor, at hun har tænkt meget, og har besluttet at sælge ejendommen, fordi hun gerne vil flytte over til hendes familie på Sjælland, hvor hun kommer fra. Dette forstår vi jo godt, da hun virkelig kun har sig selv og hunden hernede, og hendes bror der kommer forbi af og til.
Men min mor, som hun nu er, bliver ret panisk - for selvom der virkelig ikke er salg i huse herude hvor vi bor på nuværende tidspunkt, så begynder hun jo med det samme at tænke, hvad med vores heste? Kan vi beholde jorden når huset bliver solgt? Kan vi mon blive i stalden ved de nye ejere osv osv... Og huset er kun lige blevet vurderet... Så det altså ikke til salg endnu.
Min staldejer har så været så snidig og snakke med den lokale bonde der ejer jorden, og lavet en mundtlig aftale om at jorden skal følge med huset ved salg.... Dette fortæller hun ikke os, men det finder vi ud af da min mor snakker med bonden. Han ved forresten heller ikke, at hestene er vores, men forsikrer min mor at vi nok skal finde ud af noget, "den dag ejendommen bliver solgt"... trods den mundtlige aftale med staldejer....

Min mor er så - ja undskyld mit sprog - så dum og fortæller staldejer at hun har snakket med bonden, og har fundet ud af at hun vil have jorden med til ejendommen. Staldejer føler sig med det samme angrebet, og de ender faktisk med at gå hver til sit i deres diskussion.. Alt dette sker mens jeg IKKE er der. ( desværre :(!! )

De næste par dage går, og jeg bemærker min staldejer knap nok gider kigge på mig, eller hilse på mig da jeg er ude og ride. Hmmpp.. Hvorfor skal det nu gå ud over mig, tænker jeg. Nå.. Fint. Jeg tager så til Sjælland fra onsdag til i dag, og tænker ikke så meget over det.
Da jeg så kommer hjem i dag, kan jeg godt se min mor har noget på hjertet. Det skal lige siges at min mor er utrolig følsom anlagt... Ja, hun indrømmer hun ikke har kunnet sove de sidste par nætter pga alt det med stalden og at hun følte hun havde ødelagt vores forhold til staldejer, fordi hun har snakket med staldejer om det med jorden. De har så diskuteret om det med at vi "jo ikke har betalt noget for at bruge/låne" stalden.. og det ender med staldejer siger noget i retningen af "ligemeget hvad du siger nu, så har jeg besluttet mig for at jeg vil have 1200 om måneden i leje"... Min mor har haft helt ondt i maven over at skulle fortælle mig det, og hun græd rigtig meget da hun fortalte det. For det kun noget staldejer har besluttet, efter hun følte sig truet/angrebet af min mor sidst de snakkede... Tårerne triller ned af mine kinder når jeg skriver dette, men hele situationen piner mig. Staldejer er total ligeglad med at vi har "hjulpet" hende med hund og kat, og diverse andre ting. Det siger hun ordrret. Hun siger hun føler min mor har alt for travlt med det ene og det andet i forhold til folden, og føler sig elendigt behandlet, og det vil hun ikke finde sig i..... Men det har jo aldrig været sådan at vi ikke ville give noget for at stå der, men vi føler også vi har givet ret meget igen ved at holde det ved lige, og faktisk forbedre tingene hele tiden. Ligeledes bruger vi stortset kun regnvand til hestene både på fold og indenfor, og vi har altid gjort alt hvad der blev bedt om, fra dag 1... (fx muge ud hver dag pga stuehuset ligger lige op af stalden)

Jeg elsker dette sted så højt, ligeså meget som mine heste gør.. Men min mor er så knust, og ved slet ikke hvad vi skal gøre. Min mor er så frustreret, og render på listetå henne i stalden efter staldejers "statement".. Jeg synes måske også det ret dyrt at betale 1200 udelukkende for at låne 2 bokse og have strøm tændt 10 timer om dagen... For det er virkelig ikke noget nyt eller fancy - tværtimod. Men vi kan jo heller ikke tillade os at brokke os over prisen, når det er hende der sætter den. Men så begynder vi jo også at tænke, hvad er alternativet? Kan vi "tillade" os at rive alle pæle mm. op af jorden når vi flytter, eller skal det blive stående? Skal vi flytte eller skal vi lade være?

Årh jeg har sådan brug for at komme ud med det her, og høre hvad I tænker, nu hvor I kan se det hele lidt objektivt... Jeg føler mig lidt fanget som en lus mellem to negle Og det gør mig så ked af det, at min mor er ked af det.

Kommentarer på:  Lejet stald - Hvad skal jeg dog stille op?
  • #1   13. apr
    Jeg havde nok bare valgt at flytte. Være den voksne i det og lade være med at være sur og bære nag og hive pælene op - så synker man for lavt.
    Det er ærgerlig penge ja, men det ville ikke gavne noget og begynde på det.
    Man kan selvfølgelig godt, men ser ingen grund til at puste til ilden.

• #2   13. apr Den hælder jeg nok også mest til. Kan få fuldpas for 1500 blot 15 km væk (selvom jeg helst ikke vil flytte i en stor kæmpe stald).. men det viser bare "hvor dyrt" det er..
    Og ja, du har nok ret ...

• #3   13. apr
    At brænde sine broer bag sig er en dårlig idé, ord spredes hurtigt - især inden for hesteverdenen og små lokalsamfund. Alle kender alle.

Det kunne være at det bed en i bagdelen en anden gang, at man har trådt på folk på et tidspunkt. Så bare lad være med at " gå der hen " så og sige.

• #4   13. apr Du kunne være flabet at lave en faktura på alt materialet du har brugt, men jeg havde, som Krikken siger, at gå derfra som den voksne.

Først ville jeg overveje om du gerne vil stå der, også overveje en pris, måske er hun villig til at forhandle prisen, hvis hun kan se at du er villig til det ligeså?
    Eller føler du dig ubehageligt til mode når du er der? for så kan prisen jo være fuldstændig ligegyldig.

• #5   13. apr Jeg er egentlig lidt ligeglad med hvordan jeg har det. Det mere at min mor ikke kan lide tanken mere. Hun er der ligeså meget som jeg er, nogle gange endda mere - fordi hun elsker at pussenusse om hestene osv. Hun har ikke engang sovet rigtig i nat fordi hun spekulerer over alt det her og staldejer var meget tydelig i, at prisen ikke er til forhandling...

• #6   13. apr Jamen, så er der jo ikke så meget at diskutere vil jeg sige, afsted med jer ud og finde et andet sted at stå, samtidig med at der krydses fingre for at gården hurtigt bliver solgt, og den nye ejer måske kunne være interesseret i en lignende løsning

Ingen er tjent med at få en knude i maven over deres hobby - der bliver brugt meget tid og penge på den, så det skal jo være det værd.

• #7   13. apr Ud og find noget andet rigtig træls, og forstår hvorfor du er ked af det. Men I har i hvert fald jeres på det rene (fortæl det til din mor/sørg for at hun har fokus på det) så må det være stald ejer der står tilbage med en vond smag i munden.

Mvh TT

• #8   13. apr Tak tøser. Det rart altid at få bekræftet mine ideer og tanker og få en hjælpende hånd af jer. Tak!!!
    Jeg har et sted i baghånden, og håber inderligt jeg kan få min mor med på ideen. Også selvom det betyder min flotte ridebane med lækkert hegn må blive tilbage.. (farvel fødselsdagsgave fra sidste år)

• #9   14. apr Hvis jeg læser det korrekt, er det så rigtigt at din mor måske har skabt en del drama og kørt situationen op overfor staldejer?
    I så fald, har I prøvet at tage en samtale med staldejer hvor din mor undskylder for det? Du kunne så supplere med at I selvfølgelig gerne betaler for lån af stald, men at 1200 er for meget (foreslå evt 600 kr).
    Jeg tror hun er lidt såret; det er en stor og følelsesmæssigt stærk situation at skulle sælge, og hvis hun fik fornemmelsen (uden at det var meningen) at I var helt ligeglade med det, men kun tænkte på stalden og jer selv, så kan folk reagere meget irrationelt.
    Jeg tror det drejer sig om følelser og ikke penge for hende. Har du overskud til det, så prøv at forklare det, ellers så må du desværre flytte.
    Håber I finder en løsning, for det er da en rigtig l*rtesituation

• #10   14. apr Okay.

Det lyder somom at I har haft det godt sammen i tre år. Det er jo langt vigtigere, end de sidste par uger.

Det er ikke til at vide hvad der er sagt. Igen - nok har jeg alias efter den sejeste helt i tv historien, men min tidsmaskine må stå ude i fremtiden. Så de sagte ord kan ikke laves om - men situationen kan sagtens reddes.
    Jeg gætter på, at I alle har følelser lidt ude på tøjet,
    - staldejer fordi hun er ved at sælge. Huskøb / salg er for de fleste mennesker de største økonomiske valg de tager i deres liv. Og hendes liv vil ændre sig til noget andet, forhåbentlig bedre.
    - I havde det lige så godt med heste hjemme og hyggelige omgivelser. Hvad gør i nu?

Og om 10 år, er det vel det gode, som I gerne vil huske?
    Så form virkeligheden og jeres opførsel derefter!

Hvis I vil blive, så er I nødt til at forholde jer til, at stedet er til salg. "Der er intet salg i" - jamen alt kan sælges hurtigt, hvis man sætter prisen lavt nok! På et tidspunkt, så bliver det solgt.
    Men hey, I kan da spørge landmanden om I kan købe en lille stump jord. (Måske det som er hegnet ind) og bygge et ekstra skur ved behov?
    Hvis I ikke har råd til at købe jord og bygge et skur, må I jo finde en ny måde at opstalde på. Eller gå tilbage til det i havde før.

Angående de penge I har brugt på folden til hegn eller andet. Uanset om I havde betalt leje for et fremmed sted eller som her lånt af en ven, så koster det at vedligeholde folde. De udgifter er småpenge, I må bare æde de udgifter med et smil - som I jo har gjort med de andre udgifter, der nu engang er der.
    Jeg er ikke jurist, men jeg tror ikke på, at hun har juridisk hjemmel til at kræve husleje med tilbagevirkende kraft. Måske glemmer hun det igen, når I alle er venner. Men hvis I fra starten har været enige i, at der skulle være et lille beløb imellem jer, så er stridigheden ikke OM i skal betale noget, men hvor meget.
    Jeg havde søgt her eller på Hestenettet.dk på tråde hvor folk har detaljeret budget over hvad det har kostet dem at have el og vand til heste. Og brugt det til sammenligning - og lagt mindst 100 kr/mdr oveni det dyreste budget I kan finde.
    (Alternativet til at betale er at flytte hestene og nægte at betale - men I vil alligevel betale, med jeres omdømme.)

- Så, lav en plan A, B og C for hvor/ hvordan I vil have jeres heste stående. Når I ved at I har alternative muligheder, så har I meget mere ro i hjertet.
    - Pengene er jo småbeløb, vær en smule large og få en mindelig aftale i stand!

Jeg tror, at jeg havde skrevet et papirbrev. (Det er så dejlig fysisk, man kan tage og holde på det, lægge det fra sig, det er personligt og oser af omhu.) Skrevet noget i stil med, at nu har vi haft det godt som naboer i tre år. Det er dejligt at have hestene stående der. I foretrækker at blive ved med at bruge jorden, hvis det er muligt, og hvis det er uhensigtsmæssigt , så kan I flytte dem som alternativ.
    Ang. penge, så plejer udgifterne at være x, I foreslår x+100 kr pr måned. Og en kontrakt, vedlæg en kladde.
    Husk det gamle ordsprog - den tid, der er gået godt, kommer ikke ond igen!

I finder en løsning... Selvfølgelig gør I det...

• #11   14. apr Jeg ved ikke om jeg har misforstået dit skriv, men ret mig endelig hvis jeg har.

Men jeg tror at du kan takke din mor for at Det har endt som det gør, fordi at hun blander sig. Jeg kan godt forstå staldejer reagere som hun gør.

Udlejer sikre mulighederne for salg af sin gård, ved at lave en forhåndsaftale med bonden - selvfølgelig gør hun det. Det handler højst sandsynligt hverken om jer eller noget andet, men om at give stedet de bedste forudsætninger for at blive solgt.

At i har istandsat en masse ting, er da super træls. Men det er noget i selv har valgt at investere i..

Egentligt er det noget jeg er meget i tvivl om - Har din mor også hest på stedet, eller er hun bare "din mor?

• #12   14. apr Men får at komme med en løsning - Snak med staldejer, sig undskyld. og skil jer som venner, istedet for..

og find så et andet sted til hestene - så er i på den sikre side.

• #13   14. apr Hvis bonden siger, at I kan finde en løsning, kan I så ikke blive på jorden, men uden at benytte stalden? Evt lave en løsdrift? I ved jo ikke hvem der køber det, måske kan I fortsat leje stalden af de nye ejere? Og til spørgsmålet om hegn osv, så alt I har betalt for, kan I godt tillade jer at fjerne..

• #14   14. apr AMT - min mor har også en hest derhenne ja.
    Min mor har undskyldt overfor staldejer. Og de er "venner" - men staldejer er meget skuffet, sur og har sagt at hun har meget kort line overfor min mor. Så min mor har virkelig trådt i spinaten overfor hende.
    Og selvfølgelig har hun lavet den forhåndsaftale med bonden. Det giver jo klart lidt mere værdi til hendes ejendom, at hun kan fortælle nye købere at der er jord med til.

Pernille
    Det var jo lidt det med folden vi havde håbet. At vi i det mindste kunne beholde den, når huset blev solgt. Men fordi min mor har været ALT for hurtig med at skulle spørge bonden om det, så blev min staldejer rigtig skuffet og frustreret, og deraf situationen.

• #15   14. apr Camilla T
    Glemte helt din kommentar.
    Min mor har kørt noget op uden at mene noget ondt. Hun ville blot fortælle hun også havde snakket med bonden, hvilket åbenbart kom bag på staldejer, og har nok følt vi ville prøve at sætte hende i en dårlig situation mht til salg af huset... Tror jeg.
    Min mor har banket pænt på derhenne i torsdags og taget snakken med hende og sagt undskyld. De har altså sagt de ikke vil have det skal være sådan at de ikke kan tåle synet af hinanden. Men jeg føler lidt det er sådan alligevel. for min mor har der stadig sindssyg dårligt over det.
    Staldejer var meget specifik og tydelig i, at "lige meget hvad min mor nu ville sige, så ville hun havde 1200 for stalden om måneden"...
    Og grunden til jeg overvejer at flytte er en blanding af det følelsesmæssige og økonomiske. For hernede kan jeg for 1500 få fuldpas til min ene hest. Og min pony for 1200. Så skal jeg ikke røre en finger. Plus jeg vil have fantastiske faciliteter og ridehus. Så skal jeg ikke betale min bedstefar for at lave wrap til mig, eller hjælpe med at få halm hjem - jeg skal ikke engang muge ud eller lukke heste på fold. Så rent økonomisk synes jeg det er noget af et spring, at betale 1200 for udelukkende stalden....

• #16   14. apr Kæreste Lea! Når i nu har sat pæle i jorden, så har i ret til at tage dem med igen.

Det er sådan med lejeloven at alt det i udbedre på ejendommen som i IKKE får betaling for - kan i tage med jer når i flytter - opsiges / opsiger - uanset kontrakt eller ej.

Jeg forstår din frustration - jeg ville følge "min"/ din mavefornemmelse.

Jeg burde nok sige; vær den voksne og flyt derfra - men det gør jeg ikke når jeg kan læse hvor meget i har gjort for at forbedre ejendomme som HUN jo har fortjeneste på ved salg.

Det kan aldrig komme til at koste 1200 kr for boksene - hvis i selv har sørget for foder strøgelse og alt hvad det indebære - aldrig - det er hvad det koster nær mig - pr boks incl halm hø wrap, ridehus, græsfolde - uden foder -

Så helt ærlig så ville jeg prøve at tage en sidste snak med hende om det - og giver hun sig ikke med prisen - så ville jeg personligt fjerne ALT jeg havde lavet og flytte - og her mener jeg ALT.

Jeg har lejet jord her bag mig - jeg må gøre Alt - uden undtagelse - men den dag jeg ikke lejer jorden mere skal jeg etablere det tilbage til hvad det var da jeg overtog det - vi har ingen kontrakt eller lign.

Jeg må også bygge stald her - men den skal fjernes når lejen ophøre.

Prøv en sidste snak med hende og virker det ikke - ja så fjern det i har lavet og flyt.

Kort og kontant.

• #17   14. apr Jeg mødte hende lige da jeg lukkede heste ud. Og hold da op hun er vendt på en tallerken. Jeg føler bestemt ikke hun vil være til at rokke med på prisen.. desværre. Og jeg vil gerne efterlade folden i den stand vi overtog det - meeen vi har jo smidt alt det gamle ud fordi det var råddent og uholdbart...

Jeg har luftet for min mor om vi ikke skal flytte. Ikke at det behøver være nu med det samme, men at på sigt har jeg ikke lyst til at blive der mere. For lige meget hvad, vil vi aldrig kunne vide om de nye ejere selv har hest, eller vil have os stående. Og det den usikkerhed der også har tynget min mor.
    Jeg vil rigtig gerne flytte til det ridecenter jeg låner hallen ved. Der vil jeg kunne få redet meget mere, plus at jeg vil kunne få meget mere for pengene end herhenne. Selvom jeg elsker elsker at have hestene "hjemme"...
    Så ja. Den er desværre ikke nem.

• #18   14. apr Lea; Nææ men igen - når først det er sat til salg - mon så ikke det bliver oplyst at der allerede er heste på matriklen? De fleste - ja de fleste - hesteejere er jo kun glade for at der er andre heste i nærheden - jeg ved at når der er lejere inde - når noget skal sælges - så er det nemmere at sælge - det er det her - for så er der jo allerede en indtægt der kommer ind.

Marken jeg lejer - er allerede lejet af bonden som jeg lejer ved - og den gård er også til salg - men i mellem de 2 bønner er der en kontrak på leje i 3 år - også ved salg - som mon det er muligt at snakke staldejer til en kontrakt? Så er i jo sikret jeres stald.

Men igen - hvis hun forsætter med at være snerpet over for jer - hvor sjovt er det så for jer at komme ud til jeres heste???

• #19   14. apr Helt ærligt forstår jeg staldejer. Det lyder jo til at din mor faktisk kan have været ved at skade mulighederne for salg af ejendommen ved at blande sig i aftalen med bonden (uanset hvis hestene er, så er det altså staldejer der har lejeaftale). Som ejer var jeg også blevet rasende.

Og jeg ville da så undskylde overfor staldejer og flytte mine heste - de skal jo formentligt alligevel flyttes hvis ejendommen sælges

• #20   14. apr Flyt!

Mvh TT

• #21   14. apr Jeg ville hive pælene op og flytte ellers skal hun selv betale lejen af jorden til bonden og i betaler 1200 !

• #22   14. apr Måske i har mulighed for at købe gården og have jeres helt eget?
    Ellers lyder det måske bedst at flytte dem til stedet med fuldpas

• #23   14. apr Vi ikke interesseret i ejendommen. Der er alt for meget der skal laves - ellers var det ideelt ja.

• #24   14. apr Hvilke formål skal det tjene at trække stolper op af jorden - de har jo ikke værdi til gensalg, men det vil optrappe konflikten?

• #25   14. apr jeg ville nok også tage det med som jeg selv har betalt. såsom folden.
    Og så ville jeg se at komme væk imens du faktisk selv har tiden til at finde det rigtige for dig.
    problemet bliver når gården er solgt, så får du en periode på xx mdr og så skal du være væk.

• #26   14. apr hvis du vil fjerne de ting som du selv har etableret/istandsat, så skal du selv sætte det gamle op..

• #27   14. apr Tænker også umiddelbart, at der skal sættes noget andet op, hvis man tager sit eget med - lidt som hvis jeg lejer en lejlighed inkl. ovn. Så må jeg jo gerne sætte min egen ovn ind istedet, men tager jeg den med ved fraflytning, skal den gamle ovn (eller en tilsvarende) sættes ind igen.

Om staldejer vil holde hårdt på det er jo en anden sag, særligt når der formentligt ikke ligger en skriftlig aftale om, hvem der står for vedligehold osv. Men taget i betragtning, at i KUN har betalt selve lejen, men intet har betalt til forbug, så ville jeg nok umiddebart sige, at betaling af vedligehold er billigt sluppet og pænt lade hegnet stå.

• #28   14. apr Michelle

Sådan ser jeg nu også på det. For det gamle hegn har vi jo forlængst smidt ud - det vil man ikke engang lukke sætte op igen, for det var faldefærdigt.

• #29   14. apr Laksen - netop fordi det gamle ikke lige kan smides op igen, ville jeg se det nuværende hegn som nødvendigt vedligehold og lade det stå

• #30   14. apr derfor lad være med at bruge en masse penge på noget som ikke er ens eget.
    for man kender ikke fremtiden

• #31   14. apr Anja
    Ej. Det er lidt noget pjat. Jeg fortryder ikke en eneste krone jeg har investeret i det sted.

• #32   14. apr så lader du hende have det hele
    og så finder du det helt rigtige sted, om det er et fedt opstaldningssteder, hvor du "kun" hehøver at bruge din tid på hestene. Eller du vælger at finde et sted hvor du kan leje en stald igen, og begynde lidt forfra. det er så op til dig. hvor meget du vil lægge i imgivelserne. Hestene overlever det hele.
    personligt har jeg hestene hjemme. Intet fancy. hestene har en boks og en fold. jeg behøver ikke andet. Men skulle jeg gøre det om i dag, så kom de ud i opstaldning. jeg ville nemlig gerne have noget at snakke om hest med. min mor er nemlig ret bange for hestene - det er dog blevet bedre men stadig så er det bare hyggeligt at stå og snakke hest i en lun stald. Også det at man kan bede og hjælp. her hjemme har jeg kun mine forældre og ærlig talt så er det lidt hårdt at få dem til at hjælpe. Og det hjælper slet ikke hvis det er fordi man skal til familie-fest-noget... her hænger man bare på det selv

• #33   14. apr Hvad med at spørge hende om hun er interesseret i at i ikke skal betale de næste par måneder mod hun får lov at beholde hegn osv. det er trods alt en investering i har gjordt i stedet som måske har været med til at forhøje prisen på stedet.

• #34   15. apr Det gør mig rigtig ondt at høre, især også på din mors veje. Kender man hende ved man godt, at intet er ment i nogen ond eller forkert sigt. Øv øv at det hele skulle ende sådan.
    - Er det ikke muligt, at i køber det stykke der er bondens? I mean, for den rigtige pris køber han vel nok?

Ellers må du jo bare ud til Helle og Lars. Dodi kan komme i løsdriften hos de andre små ponyer og laksen kan styre marken med Dana.

• #35   17. apr Hvis i har stået der gratis indtil nu, så se udbedringerne i har lavet og investeret i som betaling for opstaldningen. Så skal i ikke tænke mere på de pæle, så har de blot været lejen indtil nu.

• #36   19. apr Hvis man "lejer" et stykke jord med hegn, så skal det også afleveres med hegn, uanset at kvaliteten er bedre end det man modtog.
    Men en træls slutning, på noget der ellers har været godt.

• #37   19. apr Flyt hestene!

• #38   19. apr Enig med Ida. Jeres udbedringer på ejendommen er betaling for lån at stalden. Så selvfølgelig lader I alt stå. 1200 for to bokse er i overkanten, når I betaler for jorden ved siden af. Hvis det var med, var det ret fornuftigt. Så flyt I stille og roligt Jeres heste til fuldpas med faciliteter og sig tak for lån. Jeg tror I alle har haft en ret god aftale, som har fungeret godt til nu. Så luk den der, Ødelæg ikke de år, der er gået.

Kommentér på:
Lejet stald - Hvad skal jeg dog stille op?