{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
374 visninger | Oprettet:

Hest aggressiv overfor hunde? {{forumTopicSubject}}

Min unghest angreb i dag en hund. Hunden stod bundet ved et træ, min hest stod ved en bom og spiste mad. Jeg var så inde og hente strigler, men hører imens et hyl, og skynder mig ud, hvor min hest så er kommet fri, og i følge hundens ejer havde stejlet og prøvet at træde på hunden. Hun virkede ikke bange. Jeg så jo ikke hvad der skete, men i følge hundens ejer havde hunden bare ligget og ikke gjort noget.
For et par måneder siden har min hest også bidt efter en hund, som snuste til spanden som hun stod og spiste af, men der gav det mere mening fordi hun kan have troet at den prøvede at tage hendes mad - det kan vel ikke være tilfældet for i dag?
Hun er ikke normalt aggressiv overfor hunde, hun plejer bare at være nysgerrig og ville hilse? Hun er heller ikke aggressiv generelt, hun kan være lidt hoppet overfor andre heste, men ikke mere end så mange andre hopper? Er der nogen der har oplevet noget lignende og kan have nogle råd - jeg skal jo helst ikke have hende til at angribe hunde eller evt. andre dyr?

Kommentarer på:  Hest aggressiv overfor hunde?
  • #1   15. apr Der findes en del heste, som ser hunden som en fjende/fare, og derfor angriber

• #2   15. apr kender det desværre godt.
    min dame gør det samme.
    i en periode var hun rigtig slem. hun jagtede både katte og hunde.
    ved ikke hvordan hun har det med hunde i dag. forsøger ikke. har set hende jagte en stor hund som var smuttet ind i deres boks.

og det skal siges at begge heste kommer fra et sted hvor de avlede hunde. Og begge heste har stået i spiltov med hvalpe rundt om benene, Men den dag hun flyttede over til mig, gøede opstalders hund. Ikke at hunden kom hen til os eller noget. det er alt hvad jeg har kunne sig at det kan være det

jeg har valgt at sige at jeg ikke vil have hunde på folden/ridebane og i stalden når min hest har stået bundet. samtidigt har jeg ikke haft hende uden opsyn hvis hun har stået bundet forskellige steder.

men ellers skal man til at vænne hesten til at hunde/dyr er ok og de ikke gør noget.
    jeg kan ikke gøre det da jeg selv har hundeallergi
    men tænker at det sikkert er noget med at hunden er et rovdyr og hesten er byttedyr. Så det er nok noget som sider dybt

• #3   15. apr Ja, tænker også at det måske kan være noget med at hun ser den som et farligt rovdyr, men er det så ikke mærkeligt at hun normalt synes at hunde er super spændende?
    Vi har nogle meget små shetlændere på folden, som hun godt kan være rimeligt meget efter når der er mad, så har tænkt lidt på at hun forveksler hundene med små heste?

• #4   15. apr Jeg tror, at der kan være sprogproblemer.

Hvis hesten og hunden ikke kan tyde hinandens kropssprog, kan det meget hurtigt gå rygende galt.
    Hvis hunden selv mener, at den har sendt dæmpende signaler (fx sænket hoved, hvalpede piv) og hesten har fortolket det som forsøg på at stjæle mad, kan det jo gå galt.
    Heste kan også bare bestemme sig for, at hunde er rovdyr. Og rovdyr jages jo væk...

Når det går galt imellem 2 dyr, så sker det gerne lynhurtigt med angreb /undvigelse/modangreb og medmindre man har en video i slowmotion, er det ofte svært at sige hvem "synderen" er.

Et eksempel fra den humoristiske side - min hund er dybt fascineret af katte - hun er vokset op med to gamle, bossy hunkatte, der med hård pote opdragede på en lille hvalp. Den hund gør virkelig alt for at charmere sig ind - inkl at imitere deres kropsholdning og lyde, når de giver hende opmærksomhed. Hunden fatter bare ikke, at hun efteraber, når kattene prøver at skælde hende ud. Og hunden fatter ikke, at hun ikke kan charmere katte... Hun prøver virkelig!

• #5   15. apr Jeg tig min den sorte med til kursus med Tristan Tucker den gang han var i landet, og hesten var 3 år - dvs snart 7 år siden.

Tristan tester hestene for hvad de reagerer for - jord-niveau, schenkel-niveau, oppe-og hovedet-niveau. Det er bla afgørende for hvordan man træner ungheste fx i forbindelse med tilridning, hvis den reagerer kraftigt på fx schenkel, eller på at rytteren lige pludselig “dukker op”

Pinot reagerede ekstremt aggressivt på “jord-niveau” - han angreb med forbenene og “smadrede” plastikposen, som Tristan førte hen over jorden, og det gjorde han gentagne gange
    Tristan anbefalede at jeg ikke lod børn, hunde, katte ect være sammen med Pinot “alene på fold”.

Siden da har jeg set Pinot på fold trampe flere pindsvine ihjel, jagte løsgående hunde, og mine katte ved også at det er ikke for sjov at han kommer løbende.

Det er dog blevet bedre med årene - men der er ingen tvivl om, at jeg heller ikke ville lade ham være alene med en hund som var bundet - for hundens skyld.

Mvh Charlotte

• #6   15. apr tænker lidt at den liggende hund har været "et rovdyr som ligger på rov"
    derfor skal man være på vagt og helst forsøg at få den væk.

så der er en jo 1 grund

når det så er anderledes når der bliver foderet hænger nok sammen med kropsproget. hunden står op og virker ikke farlig

heste er ikke dumme. for en dum hest er en død hest i naturen.

• #7   15. apr Min gamle hest har også været millimeter fra at slå hjernen ud på en hund(før jeg købte ham) han ville trampe den ned med det ene forben.

Så ham skulle man heller ikke stole på. Selvom han også virkede nysgerrig.

• #8   15. apr En af mine tidligere heste, HADEDE hunde, især hvis de kom ind på hans fold. Har før oplevet ham jagte en hund ud af folden med blottede tænder og ørene helt ned af nakken.

• #9   17. apr To af mine spiser også katte til frokost. Heldigvis er kattene langt hurtigere end hestene. Hund har jeg ikke. så det ved jeg ikke.

• #10   17. apr Min gamle dame har aldrig været aggressiv overfor min hund, og har egentlig aldrig oplevet en hest være aggressiv overfor en hund. Men jeg tænker også lidt, at heste er byttedyr og hunde er rovdyr, så det er måske der skoen trykker?

Kommentér på:
Hest aggressiv overfor hunde?