{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
290 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø skal hun have? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har lige købt en 1'er pony, og er faktisk gået hen og blevet i tvivl om hvor meget hø hun skal have

Alle snakker kg osv, men jeg vil egentlig hellere snakke i fli, da hø baller som regel er i "skiver" jo...

Hvad vil i sige hun skal have?

Hun får grovfoder om morgenen, bliver lukket ud kl 7 om morgenen hvor hun har wrap til rådighed hele dagen, og de små græs strå der nu begynder og dukke lidt frem.
Så kommer hun ind mellem kl 16-19 , og får sit hø der , grov foder oftest omkring kl 18.

Hun er pt i genoptræning 1 time daglige med 1-2 dage med fri dage , bliver kun arbejdet med fra jorden pt

Kommentarer på:  Hvor meget hø skal hun have?
  • #1   15. apr
    Man kan ikke snakke i flager, da de variere i størrelse, tykkelse mm. - så det er ikke relevant. Jeg oplever stor foreskel i baller på størrelse, tykkelse og vægt af en flage.

Hesten bør hav grovfoder ad libitium hvis den kan tåle det - dvs. så meget at den ikke har spist op næste morgen. Bliver den for tyk af dette, kan man i første omgang sætte den ned i krybbefoder, finde noget til mere nøjsomme heste.

Grovfoder er det sidste man skære ned på, da heste skal spise konstant for at neutralisere mavesyre. De kan ikke spise en stor portion også blive mætte som os mennesker. De producere konstant mavesyre og neutraliseres den ikke, ender det i et mavesår. Efter 4 timer uden strå, begynder mavesyren og ætse i maven.

• #2   15. apr Krikken:
    Super , det er faktisk et rigtig godt "målebægre" og gå efter , at man i princippet ikke kan give for meget strå foder!

Jeg er lige kommet til et opstaldnings sted her d 1 april, og mig og hende jeg står hos som fodre morgen og aften , vi har fuldstændig misforstået hinanden det med fodring af hø, og det vil faktisk sige at min pony siden 1 april ikke rigtig har fået hø når hun er kommet på boks, heldigvis står hun på halm, så der har været noget for hende og tykke på, men fra idag skal det laves om efter vi har fået styr på hø fodringen...
    Men åh jeg har det SÅ skidt med at hun faktisk har manglet hø hver aften næsten

• #3   15. apr
    Halm tæller ikke som hø/wrap Det er sværere for dem at fordøje og ligger ikke samme lag i maven som hø/wrap gør. Så det duer ikke, som andet end beskæftigelse.

I princippet kan man ikke give for meget, nogle heste kan ikke styre ad libitum og bliver tykke - men hvis de ikke kan de, så skære man på foder i første omgang, kan de stadig ikke, så er det nødvendigt og tildele i portioner så de stadig ikke står for mange timer uden.

• #4   15. apr Krikken:
    Nej er helt klar over at det ikke er det samme, men tror jeg ville have haft en hest med stærke mave smerter hvis hun f.eks have stået på træ piller siden 1 april og intet havde haft og tygge på når hun kom på boks hver aften - så heldigvis står hun på halm - så hun har haft noget og tygge på i det mindste ....

Men nu skal hun i hvert fald have alt det hø hun kan spise! For det andet er gået helt galt mit lille pus!

Tusind tak for din hjælp

• #5   16. apr Du kan jo også give hende hø i et slowfeedernet til natten, så bruger hun længere tid på det og du undgår, at have hø ud i hele boksen..

• #6   16. apr Som udgangspunkt siger reglen 1,5 kg pr. 100 kg hest.

Jeg giver som regel bare 2-3 kg mere end det. Da min hest kun har været fodret udelukkende på en vitamin blanding uden andre fibre i. Som er anbefalet at supplere godt op med grovfoder.

• #7   16. apr Pernille M: det må jeg lige undersøge, men hun er nu ikke et specielt stort rodehoved i hendes boks, så de gange hun har fået hø, kan man aldrig se det dagen efter

• #8   16. apr Okay, men så i hvert fald så hun bruger længere tid på det..

• #9   16. apr Godt det blev opdaget det med hun ikke har fået hø om aftenen.
    Du skriver hun ikke er et rodehoved fordi man næste dag ikke kan se hun har haft hø... Så skal hun ihvertfald have mere hø. Hun skal gerne have noget til overs når du kommer og lukker hende ud
    Held og lykke med hende

• #10   16. apr Isabel :
    Ja for dælen , det er så synd for hende . Og synes os hun har tabt sig lidt , stakkels pony

Men nu kan det kun gå fremad i hvert fald
    Nu skal hun have det hun kan spise

Mvh Theresa

Kommentér på:
Hvor meget hø skal hun have?