{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
377 visninger | Oprettet:

Hvordan vænner jeg min hund at omgås heste? {{forumTopicSubject}}

Min hest eeeeelsker hunde! Han nusser dem, deler sin mad med dem og vil gerne lege med dem!
Nu har jeg lige flyttet ham hjem til mig selv, og mine hunde er ikke vant til heste.. Den ene gøede og knurrede lidt af min hest, som bare ville snakke med ham.
Hvordan kan man vænne en jagthund til at omgås heste?

Kommentarer på:  Hvordan vænner jeg min hund at omgås heste?
  • #1   15. maj Jeg ville tage en bog, en solvogn og en hundesnor.
    Sætte mig et stykke fra folden med min hund.
    Læse indtil at det var kedeligt for hunden st der findes heste.
    Og så rykke tættere på, og tættere på.
    Hunden skal opdage, at hest ikke er lig med noget farligt (eller spændende eller dramatisk), den er der bare.
    På sigt træn lette ting nær heste, og til sidst svære ting.
    Du kan evt Google desensibilisering.

Kig på kropssproget - hvorfor gør og småknurrer hunden? Jeg gætter på, hunden er lidt utryg - hesten er stor og hvordan pokker omgår man som hund sådan en stor tingest??
    Når hunden ikke længere er anspændt, er du i mål.

... Bare husk at være opmærksom de første mange, mange gange hund og heste er tæt nok på hinanden til at røre hinanden.
    Uheld sker, fra begge sider og dyrene har forskellig kropssprog og kan let misforstå hinanden.

• #2   15. maj Det der kan være svært med hunde og heste er at de ikke har samme sprog.
    Hverken tale (gø vs prusten) eller krop.
    Derfor skal hunden have tid og mulighed for at lære hvordan hestenes sprog er.
    Jeg har ved begge hunde haft dem med løst ude ved hestene i løsdriften og på folden fra hvalp, men dog kun når jeg var sikker på jeg kunne kalde dem til mig i enhver situation, da jeg har 1 af hestene der gerne sparker ud efter dem hvis de kommer for tæt på.

Man kan sige det største problem er at hundens natur er at snuse numser når de mødes.. heste snuser muler! Så allerede der er der en kommunikationsbrist som hundens skal lære! Dernæst så feks lige med en jagthund (i hvert fald vores) har det med at liste sig frem. Det er heller ikke alle heste der bryder sig om det! Vores schæfer har det problem som hyrdehund at hun jo stirrer rigtig meget. Hvilket er uhøfligt, både i heste og hunde verdenen.
    Så ja, tilvending! Tag hundene med så ofte som muligt. I snor hvis du vil være sikker på at DU har kontrollen, og uden hvis du VED 110% at du kan kontrollere hunden med stemmen

Det kan lykkes for de fleste hunde at omgåes heste. Specielt når hestene ikke har noget i mod hunde..

Et godt eksempel er min gamle Cairn terrier. Hun var ikke vant til heste og hadede større hunde. Indtil jeg fik min gamle dv'er. Så kom hun med i stalden, løb frit både der, i boksen og i ridehallen, og gerne ind og ud mellem benene på min hest. :'D

• #3   15. maj Når hundene er ude, så står min hest ved hegnet med hovedet helt nede og ørene fremme og venter på at hunden kommer hen til ham, for han elsker hunde og er vant til at snakke med dem. Min søsters hest er også vant til hunde, men han er bare ligeglad med dem. Der er heldigvis ingen heste som er aggressive eller bange for hunde, det er bare hundene der skal vænnes til dem.
    Vores ene hund er ret forsigtig, så han nærmer sig ikke folden. Vores anden hund, som kun er et år, er meget nysgerrig! Han vil gerne ind til hestene, men kan ikke rigtig finde ud af om han tør.
    Jeg er lidt bange for hvad der sker, hvis jeg lader ham komme ud på folden.
    Siden hestene jo er vant til hunde, så overvejer jeg at tage en af hestene (nok min søsters til at starte med, da han er ligeglad med hunde. Min vil nemlig gerne snakke og lege med dem) ud fra folden (I træktorv), og gå lidt rundt i haven sammen med min hund. Mine hunde er aldrig i snor, og de kommer når man kalder.

• #4   15. maj Jeg ville bare lære hunden at være i snor først (med en anden person i snoren) - eller et sikkert "gå væk signal". (Fx har min lært at løbe hen til min mand på kommando "find far" , og løbe hen til mig på kommando "hvor mor" . Det er enormt praktisk at kunne få hunden væk fra sig selv, og hen til en anden. )

Hesten kan selvfølgelig komme galt afsted, I det møde.
    Men hvis hesten bliver provokeret og bare en gang laver et velplaceret spark, så mangler du en hund.
    Så hunden skal kunne komme væk fra hesten uden varsel. For de fleste hunde betyder det en snor og et menneske i den anden ende.

Kommentér på:
Hvordan vænner jeg min hund at omgås heste?