{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Hest tager lige rigeligt på for tiden :S {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har en springhest som bliver redet 5-6 gange om ugen. 1-2 gange skovtur, 1-2 gange spring og resten dressur eller skridttur. Alligevel tager hun mere og mere på lige for tiden. Hun går på helt nedbidt græs, som desværre nok er noget af det værste. Men det er så nedbidt at jeg ikke troede de kunne spise særlig meget, men det gør hun tilsyneladende.

Jeg ved bare ikke lige hvor jeg kan skære ned henne? Hun får ca 500 g st Hippolyt naturmusli med urter om dagen. Jeg har ikke i sinde at skifte foder, da hun ellers fungerer rigtig godt på det. Hvis jeg skulle noget, tænkte jeg måske om jeg kan nøjes med vitaminer over sommeren eller mens græsset er så vildt? Men jeg ved ikke om det er nok til en hest der alligevel skal yde ca 5 gange om ugen og gå stævner?

Hun får 10 kg wrap i boksen og lidt på folden. Ellers bare lucerne når vi har redet og en eller to gange om ugen lidt mash med meget lidt stivelse og sukker.

Hun er en hest der altid har været meget nøjsom, men hører bare om så mange der bliver forfangen for tiden, som der jo egentlig nok altid er. Men vil bare ikke derud. Og det er jo heller ikke sjovt for hende at springe med en stor vom. Ikke at den er så stor endnu, men det kan den nok godt ende med.

Hun kommer ikke på sommergræs i år smiley

Hvad ville i gøre? Og kan i anbefale nogle vitaminer osv hvis det er det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest tager lige rigeligt på for tiden :S
  • #1   16. maj 2018
    Nøjes med bare vitaminer :o) Hvis hesten er en der har god energi i forvejen af sig selv, så kan den højest sandsynligt sagtens fungere på det.

    Nedbidt græs kan se ud på mange måder - så afhængigt af hvor nedbidt det er, så kan den evt. så en mundkurv på.

    Min egen puster også lidt op her i foråret, hun går på samme fold hele året, kommer ikke på græs og folden er med en del jord og meget nedbidt græs og ukrudt - der duer en mundkurv ikke rigtigt. Det går som regel over når vi når hen på sommeren og hun ikke gider gå og bide i sukkeret i græsset.

    Nedbidt græs er ganske vidst stresset, men mængden de kan spise og dermed også mængden af sukker er meget lavere end hvis de gik på en stor græs fold.


  • #2   16. maj 2018 Hvilke vitaminer vil du så sige der vil dække en normal hest i moderat træning? Altså mærker osv, jeg bruger nemlig noget vitaminpulver eller sirup, men det er oveni det jeg normalt giver, så det vil nok næppe være nok smiley

    Tror heller ikke mundkurv vil gå her, det er lidt det samme med en fold de går på året rundt, som er halv jord og så vokser der lidt græs nu smiley


  • #3   16. maj 2018 Jeg ville tag natur müslien fra hende og evt få et andet produkt fra st.hippolyt til nøjsomme hest som hun er eller få hende over på vitaminer som kan gives som piller eller godbidder.
    Mener st.hippolyt tilbyder foderplan, måske du skulle overveje...
    Skal hun stå i løsdrift sommeren over? Det også en god motion så hun røre sig 24/7
    Min står i løsdrift på nedbidt græs, får wrap morgen og aften og selvfølgelig vitaminer dagligt. Hun er nøjsom og ligner en spareballon så snart hun glor på græs eller får stribegræs ( pt er hun stadig igang med vægttab men hun er blevet meget pæn efterhånden) skal lige siges på billedet fra sidste år, har hun stået stille i to år og jeg fik part på hende i sommers


    profilbillede
  • #4   16. maj 2018
    500 gram dækker den vel ind vitaminmæssigt med Natur müsli - der behøver ikke andet oven i.

    Anyways, du kan bruge hvilken som helst slags vitaminer - hvis du ikke har analyse på grovfoderet, så går man ud fra vejledende dosis.

    ( Gætter på den går noget M klassser eller over når du skriver moderat arbejde ).


  • #5   16. maj 2018 Den hellige
    Ja jeg kom lige i tanke om at skrive til Hippolyt faktisk, måske de har bedre bud på hvad jeg kan fodre med (end jeg selv har), så har lige skrevet til dem smiley Men nej hun kommer ikke på løsdrift, selvom det kunne gøre lidt forskel måske. Jeg tænkte også på nogle vitaminer i godbid eller pilleform ja.

    Krikken
    Ja okay, jeg må undersøge markedet smiley Nej altså udmåler ikke min træning i stævneniveau på den måde. Men jeg træner sådan omkring en times tid i spring og skovtur og så mere eller mindre i dressur, uden pauser sådan rigtig smiley For nej starter ikke M, jeg har haft en lille stævnepause og skal til og igang med dem igen nu.


  • #6   16. maj 2018
    Så går den nok mere noget let ev.t let/moderat.
    http://knurreborg-rideklub.dk/uploads/images/Artikler/hvor_haardt_arbejder_din_hest.pdf

    Jeg gætter på Hippolyt enten anbefaler Equiguard evt. i kombi med Glucoguard eller at give vitaminer de har SemberCubes :o).

    Hvis hesten har et fornuftigt energi niveau på egen hånd, så oplever jeg ikke problemer med deres energi på kun vitaminer.


  • #7   16. maj 2018 Krikken
    Ja okay, det kommer nok an på hvor man læser henne, hvad der lige betegnes som moderat eller let. Men efter den der passer let/moderat godt på os smiley

    Det er lang tid siden jeg har oplevet hende uden hun var på vitaminer osv, så det vil jeg ikke rigtig kunne sige om hun har. Hendes energiniveau skifter meget fra sæson til sæson, afhængig af vejr og vind. Men nej hun er ikke en doven anlagt hest overhovedet smiley


  • #8   17. maj 2018 LM - Tindur og Rocky tager også på for tiden, jeg tænker det skyldtes wrappen (vi startede på en ny forsendelse for nogle uger siden) vi har lige startet indgræsningen på 6 dag og skal i dag op på 7 på 45 minutter. Så det er nok ikke græsset med de to. Jeg har en hest lidt ligesom din hvor energi niveauet er meget svingende. Begge mine heste går over til Sember cubes når de kommer på fuld græs om 12 dage. Nu får de Horselux Easy Pellets og Horselux Grow, to gulerødder og 1dl ølgær dagligt. Intet andet med krudt i.

    Mvh TT


  • #9   17. maj 2018 Ville nedjustere en smule på kraftfoderet og ja, så evt tilføje vitaminer. Da du ikke er garenteret at din hest er dækket ordenligt ind ved müsli (tunge ting falder til bunds i sådan en blanding og det lette er øverst)

    Og så evt. Nedjustere morgen/frokostwrappen lidt også. Men så den stadigvæk har mest grovfoder til om natten. smiley

    I øvrigt er mange af hestene oppustet lige nu. Hvor de er kommet på græs. Så de syner måske også lidt større end de egentligt er.


  • #10   17. maj 2018 Gimlie
    Altså hun får ikke ret meget om morgenen, (tror jeg ikke), hun deler det med to andre, så det er selvfølgelig lidt svært at styre om hun får meget eller lidt. Men ja det kunne da overvejes smiley
    Ja måske hun bare skal have 400 g foder om dagen smiley


  • #11   18. maj 2018 Jeg kan jo ikke lade være med at studse over at den får 10! kg wrap + "lidt" på folden hver dag?! Alene her har du mindst 4 FE og så kommer græsset oveni OG dertil müslifoder og lucerne.
    Det undrer ikke mig at den tager på...

    Vores store dressurhest (174 cm) som på ingen måde er en easykeeper, får ca. 5 kg tørt hø til natten som han knap kan spise og lidt nedsat ration kraftfoder. Han går på græs hele dagen og SKAL tage på. Og det gør han! Samtidig bliver han trænet på M-niveau i dressur, så der bliver brugt noget energi.
    Alle andre heste i stalden får kun halm til natten og vitaminer samt lidt roepiller. Og de tager også på selvom de bliver redet og kun får 1/2 tid på græsset.

    Græs er hestens naturlige foder, og hvis den holder huld på det, er der ingen grund til også at fylde på med hø eller wrap. Det er penge ud af lommen når det står i sin naturlige form på folden. De fleste tåler lidt halm til natten når de er færdige med at bøvse af græsset smiley


  • #12   18. maj 2018
    Så vidt jeg kan læse går hesten på nedbidt græs - altså ikke græs, der er noget hesten står og bøvser flere timer af når den kommer ind fra fold.

    Lukker man hesten ind kl. 8 om aftenen, giver den 5 kg wrap og lukker ud kl. 8 næste morgen, så har du en hest der højest sandsynligt har spist sin wrap kl. 00 og står dermed uden noget og tygge i i 8 timer. Halm tæller ikke, det er sværere og fordøje og ligger ikke et beskyttende lag i maven.
    Ønsker man sig et mavesår til hesten i fødselsdagsgave, så er det da klart opskriften.

    Heste spiser i forskelligt tempo og det er også forskelligt om det går på fuld græs - de heste vi har på fuld græs pt. spiser meget mindre grovfoder end de plejer, men gør hesten ikke det som fx her hvor den går på nedbidt græs, er den ikke oppustet og fuld når den kommer ind.

    Min egen kommer ikke på græs, går på kedelig nedbidt fold hvor det meste er ukrudt da hun ikke tåler græs. Hun får samme mængde grovfoder og grovfoder på folden også - hun er tidligere mavesårs hest, så jeg piller ikke hende ned fra 10 kg grovoder til 5 kg grovfoder for at hun kan tabe de sidste par kilo, så hun står uden grovfoder i en del timer.

    Folk skal gøre som de har lyst til - bare de er klar over at heste er forskellige og risiciene.

    Idéen med FE har jeg aldrig forstået - kig på hesten, kend dens "historie" og hvordan den er og fodre på, samt generelt om fodring som fx mavesår, EMS mm. så er man rigeligt rustet.


  • #13   18. maj 2018 Gitte - Det kommer jo an på hvilken type wrap man har hvor mange FE Den indeholder smiley
    Min var oppe på 4 FE (han skulle have 4,7) da han fik 14 kg af noget kraftig wrap. Nu får de wrap der overhovedet ikke er i det Kaliber og spiser ad libitum, men Ca omkring 15-16 kg døgnet..

    Mvh TT


  • #14   18. maj 2018 Gitte
    Jeg er slet ikke inde i det med FE, jeg ved nærmest ikke hvad det betyder. Men som Krikken siger, så plejer jeg bare at kigge på hesten, fremfor at udregne i sådan noget.

    Hun får 10 kg fordi jeg netop ikke vil have en hest der står alt for længe uden noget. Hun kommer ind her om sommeren mellem 16-18 afhængig af hvem der lukker ind og hvornår de kan. For det meste får hun ca 2 kg når hun kommer ind, og så yderligere 8 kg når jeg kommer ved 18-20 tiden. Hvis hun får meget mindre end det, så vil jeg være bange for mavesår. 10 kg i boksen plejer at passe med at hun spiser op men måske har lidt tilbage i bunden, hvilket tyder på at hun nok har haft nok.
    Jeg kan måske gå med til at trappe ned på 8-9 kg i boksen, da jeg godt ved at det selvfølgelig feder, men det er stadig en okay mængde.

    Så får hun også på folden da der slet ikke er nok græs på den måde, det er noget nipværk som hun alligevel får noget krudt ud af da der er meget sukker i det. Men hun har jo sandsynligvis stået i boksen, de tidlige morgentimer uden noget, så derfor skal hun lige have lidt i maven når hun kommer ud. Det er heller ikke meget de får lige nu, da det trods alt ikke er som i vinters med total jordbund smiley

    Men 10 kg er slet ikke vildt for mig, det får stort set alle hestene i stalden, og mange får også enten wrap, hø eller halm på folden.
    Synes mere at 5 kg er ret lidt end 10 kg er meget, men det er jo op til den enkelte hest.


  • #15   20. maj 2018 En Foderenhed (forkortet FE) er et landbrugsteknisk udtryk, der bruges til at angive fodermidlers evne til at erstatte hinanden som foder. Siden 1915 anvendes den skandinaviske foderenhed: 1 kg byg = 1 FE. kilde: Wikipedia
    Jeg vil godt tilføje at selvom de forskellige fodermidler forholdsmæssigt skulle kunne erstatte hinanden, er det langt fra dem alle som er egnet til hestefoder.

    Omskrevet til alm menneskesprog kan du sammenligne FE med kalorier. Hesten forbrænder X antal FE til vedligehold og X antal FE ved arbejde.
    Fylder du flere FE på end hesten har behov for, så tager den på. Så enkelt er det smiley

    En varmblodshest på 600 kg har brug for ca. 5 FE til vedligehold. Dertil kommer foder efter træningsniveau som let kan variere fra 0,5-2 FE
    En pony på 300 kg, har brug for ca. 2,4 FE til vedligehold.
    Hvis man bruger disse tal som tommelfingerregel og finjusterer efter hestens huld, plejer det at passe fint.

    Det kan være meget svært at beregne hvor meget hesten rent faktisk indtager når den går på græs. For hvad indeholder græsset? og hvor hurtigt gror det egentlig?
    Ligesådan kan det også være svært at vide hvor mange FE der er i wrap, hvis man ikke har fået analyse på det. Så når jeg siger 4 FE ved 10 kg wrap er det baseret på et gennemsnit af god wrap. Det kan sådan set lige så godt kun indeholde 2 FE eller hele 6 FE pr 10 kg, hvis man ikke kender indholdet.
    Derfor må man kigge på sin hest og konstatere at den får for mange FE hvis den tager på.
    Løsningen er derfor at fjerne nogle FE = sætte den ned i foder.
    Hvis man primært fodrer med hø el. wrap betyder det jo at man må fjerne noget af det.
    Hvis man er bange for at hesten kommer til at stå for mange timer uden noget at tygge i (og nej, der sker ikke noget ved at den står 2 timer og slapper af i tyggemusklerne) så må man give den mange bittesmå portioner i løbet af døgnet ELLER skifte noget hø/wrap ud med halm som kun indeholder ca 0.25 FE pr kg. Desuden er det mere kedeligt i smagen så 2 kg halm holder de fleste heste beskæftiget i meget længere tid end 2 kg wrap. De fleste heste tåler sagtens halm i afmålte mængder og halm indeholder desuden vigtigt træstof, som der ikke er så meget af i græsset lige nu (i forhold til senere på sæsonen)
    Græs er = hø/wrap i den oprindelige form og det friske forårsgræs vi har nu, indeholder både mange FE og meget fruktan. Derfor bliver mange heste forfangne i forårstiden og man er nød til at sikre mere sparsomt græs til hesten end f.eks. i juli måned.

    Jeg kan kun opfordre til at man bruger sin sunde fornuft og ikke overfodrer sin hest fordi man er bange for mavesår. Det er mindst lige så skadeligt for hesten at være overvægtig, så man er nød til at finde balancen.


  • #16   20. maj 2018 Gitte b
    Tak for forklaringen smiley
    Men jeg er nu heller ikke bange for 2 timer uden noget at tygge på, men hvis hun får meget mindre end nu, kan det jo nemt ende op på 7-9 timer uden noget, og det synes jeg er lige i overkanten. Jeg er normalt ikke hysterisk med sådan noget, og er også enig i at overvægt bestemt heller ikke er godt. Men hun er trods alt heller ikke der hvor det ligefrem er skadeligt eller lignende, hun er bare lidt mere rund end hun skulle være smiley

    Halm vil jeg ikke give, jeg synes de bliver så oppustet af det, og så er det så ufordøjeligt for dem at det ikke beskytter maven mod mavesår, da den ikke sænker PH værdien i maven. Derfor ville det være spild af tid og alt muligt andet smiley


Kommentér på:
Hest tager lige rigeligt på for tiden :S

Annonce