{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Medicin {{forumTopicSubject}}

Halløj!

Cantaro er i en periode hvor han skal have medicin i de næste 10 dage, men hvergang vi skal give det, volder det ret store problemer.. og det er nok som et overgreb for ham (desværre!)

Vi gør det sådan at vi har hans hoved højt (støtter det med arm og skulder) og holder vores hånd på hans næseryg (til at kunne tage fat hvis han kaster med hovedet, eller bakker/går frem)

Cantaro prøver et par gange at bakke og gå frem, men ender oftest med at kaste helt sindsygt med hovedet så man ikke kan holde ham ordentligt...

Det medicin han skal have er 2 forskellige; Noget flydende med en lille sprøjte (smertestillende) og noget pencilien som er tykt og en virkelig stor sprøjte..

Hvordan ville i gribe situationen an?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Medicin
  • #1   17. maj 2018 Vel det kan ikke hjælpe noget.. I må bare binde ham og holde ham fast det bedste I kan. Så vil jeg anbefale dig at ta et medicin hånderings kursus således at du (hvis der bliver en næste gang) i stedet for at skulle give det oralt med magt, heller stikke ham med sprøjten. Det gør jeg på mine. smiley

    Mvh TT


  • #2   17. maj 2018 Evt må du høre om du kan få noget i pulverform af din dyrlæge.. smiley

    Mvh TT


  • #3   17. maj 2018 Hvis den tyktflydende minder om ormekur så kunne du måske give det ligesom jeg giver ormekur. Jeg laver rugbrødsklapsammen og så spiser mine ponyer det gerne, så længe jeg ikke propper for meget "smørepålæg" i. smiley

  • #5   17. maj 2018 Få noget så du kan stikke ham istedet smiley
    Metacam/det smertestillende du får kan du bare give via foderet.


  • #6   17. maj 2018 tænker også at du kan blandet det i noget mad - på en eller anden måde

    da min dame blev sparket i hovedet (hul ind til bihulerne mm 18 sting i hovedet) fik hun også alverdens medicin + lidt ekstra. Det var rent helvede at skulle proppe det i hende. hun var jo oppe og kører pga slaget i hovedet. så det med at tage hende i hovedet det var virkelig svært.
    enden blev at jeg brugte tricket med æblet. Nogle dage proppede jeg det i banan - lidt mos noget. Men ned kom det - uden tvang.
    tvang er altså ikke rart hverken for os eller dyret. Og det behøver jo så hellere ikke at være nødvendigt, når man tænker kreativt


  • #7   17. maj 2018 nå ja min var på medicin i 3 uger...

    jeg trængte godt nok til ferie bagefter smiley


  • #8   17. maj 2018 Hmm.. Havde tænkt på at give ham drt i noget mad, tror bare han vil nægte og spise det og så kommer vi så til det problem at få det i ham når vi har sprøjtet det ud

  • #9   17. maj 2018
    Få ham klikkertrænet til at være fan af det smiley


  • #10   17. maj 2018 Min nyeste vil virkelig heller ikke, men vi kører efter devisen "vi ka godt diskutere, men jeg får altid ret"
    Om det så tar en ½ time.
    Og det er ikke nemt, når kræet nægter og samtid blir over 220 cm.

    De 2 andre har der ikke været problemer med.
    Og ingen af de 3 ka snydes med billige madtricks.

    Så det er at være tålmodig og vente til hesten ikke gider mere.


  • #11   17. maj 2018 Jeg ville nok afprøve at smugle det ind.
    Det værste der kan ske, er at den ikke vil lade guffen - hey, og så er tabet ikke så stort.
    Hvis det lykkedes, så har du løst problemet!

    Ellers - så må det vel være som børn og medicin.
    Der er to muligheder. 1) Mor bestemmer. 2) Mor holder fart i, at hun bestemmer og får det hurtigt overstået.


  • #12   18. maj 2018 Min gjorde det samme.. Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.. Det var vejen frem for os.. Ligeså stille sprøjten op til mundvigen igen og igen og igen og godbidder, indtil den tager den roligt.. Tror det er ligesom alt muligt andet man skal lære den.. smiley Jeg ved godt at man kan miste tålmodigheden og "nu skal du fandme have det medicin" men jeg har det sådan, at det skulle helst blive en god oplevelse og ikke et overgreb, som du selv er inde på.. smiley

  • #13   18. maj 2018 Man skal stå på højre side af hovedet, og trække det over mod dig selv. Når du drejer hovedet mod højre og opad, så åbner du spiserøret, og så har hesten ikke så meget ubehag ved at skulle synke det.

    Hvis det er en høj hest, skal du stå på noget, så du er højere oppe end hovedet. Så er du stærkest.

    Den skal naturligvis være forsvarligt bundet fast, så den ikke kan kaste med hovedet, og gøre skade på dig. Husk på, at din egen sikkerhed er vigtigst! Lad nu vær med at synes det er synd for hesten. Det er ikke et overgreb at binde den, og hvis den springer rebet, så finder du et stærkere reb.

    Som andre også skriver er det bare nemmere at behandle intramuskulært, så må du tage et medicinhåndteringskursus. Landbrugsskolerne og landboforeningerne afholder dem.


  • #14   18. maj 2018 Ej ej ej.. Selvfølgelig skal man da ikke binde den fast og tvinge den! Jeg er målløs..

  • #15   18. maj 2018 Jeg kunne aldrig drømme om at binde ham i hans boks, når han kæmper så meget imod.. Og jeg skal ikke op i højden for hvis han trækker hovedet til sig så falder jeg ned og så bliver det først farligt...

  • #16   18. maj 2018 Det er ikke noget at være bange for. Det er et spørgsmål om at det højest tager 5 minutter.



  • #17   18. maj 2018 Pernille - Nej lad da bare hestene dø, blive syge osv fordi man jo ikke vil tvinge dem.. smiley altså det er heste! De ved ikke altid hvad der er nødvendigt for de! Og det er os der har ansvaret for at de får det de har brug for. Og hvis de ikke vil tage det de er nødt til frivilligt, er vi nødt til at tvinge dem, længere er den ikke! smiley

    Mvh TT


  • #18   18. maj 2018 Ej stop dig selv..

  • #19   18. maj 2018 Pernille - Ja det var jo et fornuftigt svar.. Kom med en løsning på ts problem i stedet for at blive tøse fornærmet..

    Mvh TT


  • #20   18. maj 2018 Det gjorde jeg også længere oppe.. Men du er da vildt overdramatisk..

  • #21   18. maj 2018 Jeg havde en, der var decideret farlig når den skulle have sprøjte i munden. Hun kunne så slet ikke stikkes, så det var ikke et alternativ.

    Jeg gik igang med en stor sprøjte og æblemos. Først ren æblemos indtil det var ok at få sprøjten i munden. Derefter fik hun æblemos, medicin, æblemos.

    Til sidst var det ikke det store problem at give hende diverse pasta osv. bare hun fik æblemos en gang i mellem for at vedligeholde den gode oplevelse.


Kommentér på:
Medicin

Annonce