{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
611 visninger | Oprettet:

Hvor lang tid kan heste ligge i den samme stilling? {{forumTopicSubject}}

Hej vi har tænkt lidt herhjemme.... min skønne tinkerplag elsker at sove i øjeblikket og når jeg kommer ud og fodrer ca kl 7 15 sover han og er helt forsovet når han endelig rejser sig... kl ca 8 15 skal jeg gå med hunden og han putter så ugen til ca 9... tænker at han gror i øjeblikket...
Men hvor længe kan de sove i sammen stilling.
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor lang tid kan heste ligge i den samme stilling?
  • #2   21. maj 2018 Jeg har læst at en hest ikke må ligge ned i samme stilling og sove i mere end eks antal minutter (husker ikke nøjagtig men mener det var 120 minutter) for så bliver det et for stort pres på de indre organer.. Men husker ikke hvor henne jeg læste det, og kan ikke svare på hvor valid udsagnet var smiley

    Mvh TT


  • #4   22. maj 2018 Jeg ved ikke med heste.
    Men med mennesker så vender vi os ofte i søvne, ændrer stilling en smule, vender os mv.

    Folk, der er så svækkede, at de ikke kan selv, skal vendes hver anden time, ellers får man tryksår.
    Tryksår er noget møg. De er længe om at hele, infektionsrisiko, svækker folk, mv.

    Huden er egentlig ret håndfør for tryk.
    Hvis man lægger længere tid, så tåler muskler ikke vægten af kroppen mod hårdt underlag. Det skader muskler og de stressede celler går delvist i stykker - de den proces frigives proteiner fra musklernes indre og kaldes rhabdomyelyse. Disse proteiner er desværre giftige for nyrerne. Ekstra uheldigt set i lyset af at man behandler det ved at give rigeligt med væske IV og evt lidt vanddrivende, så man skyller disse proteiner ud. Hvis man er for langsom med rhabdomyelyse behandling giver det permanent nyresvigt. Svær rhabdomyelyse kan slå folk ihjel via nyresvigt.


    Hvis en hest eller ko lægger og ikke kan komme op, fx ved at have lagt sig på helt glat gulv, så får du den aldrig op hvis den har lægget ned i nogle timer. Vi er nede på 5-6 timer.
    Dels at det gør ondt i den side de har lægget på, og derfor kan de ikke bruge styrken i den side de har lægget på.
    Dels tryksår.
    Men ultimativt pga rhabdomyelyse og nyresvigt.

    Men pointen er - heldigvis vender vi os af os selv, længe før det er et problem.


  • #5   22. maj 2018 TT det var nemlig det... jeg ledte efter... ikke at jeg er nervøs for det med River, men stod engang med en hest der havde slået bækkenet og vi fandt den liggende om morgenen og den kunne ikke selv komme op... heldigvis kom en kammerat og hjalp os med at få den op. Ellers skulle den aflives sagde dyrlægen....

  • #6   22. maj 2018 Helle - Det var godt I nåede at få den op smiley

    Mvh TT


  • #7   22. maj 2018 TT ja bestemt... hesten måtte senere aflives fordi at dens bækken var slået fuldstændig skævt i et fald. Det var en ung plag på ca 2 1/2 år. Frygteligt. Ejeren forsøgte at give den tid, men den ville ikke kunne fungere uden smertestillende medicin...

Kommentér på:
Hvor lang tid kan heste ligge i den samme stilling?

Annonce