{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  trodsalder
  • #1   25. maj 2018 mine var det i 2-3 års alderen...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   25. maj 2018 Anja: men hvad betyder det sådan helt præcist?

  • #3   25. maj 2018 vel lige som når børn er i trodsalderen. de gør de ting de ikke må/burde. ting som man god ved at de kan, men som de lige pludselig ikke gider.
    fx gå pænt i træktov


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   25. maj 2018 Anja: men det er jo - ihvertfald ved børn - videnskabeligt bevist at trodsalderen ikke findes - eller rettere at trods er det helt forkerte ord.

    jeg har hørt mange bruge det om deres heste, og har vidst endda også selv benyttet mig af det, men kan virkelig ikke knække koden til betydningen af sætningen.


  • #5   25. maj 2018 Interessant spørgsmål.

    Som telepatere har jeg efterhånden haft ret mange heste igennem, og ikke EN var trodsig.

    Men jeg har den ondelymne haft mange heste igennem, som ikke fattede hvad deres ryttere ønskede, og nok 70-80% af ALLE dem jeg har haft igennem, var usikre på om det de gjorde nu også er det rigtige. Og nok halvdelen af dem vidste ikke, at de var en helt igennem fantastisk hest.

    Altså rytteren troede hesten vidste hvad den skulle, og hesten gjorde også ofte hvad der forventes, men den aner ikke om det er godt nok, fantastisk, eller om rytteren bare ikke er opmærksom. Hesten forsøger konstant at gøre det rigtige, men den VED IKKE hvad det rigtige er.

    En unghest skal hele tiden lære nyt, dette heletiiden at skal gøre det bedre, mere, hurtigere, med mere styrke osv, kan give hesten en følelse af opgivenhed, fordi ligegyldigt hvor godt de gør tingene er rytteren aldrig tilfreds, men bliver ved med at presse fremad.

    Jeg kan godt forstå hvis nogle ungheste, begynder at sige fra, og blive “trodsige” ikke fordi de ikke ønsker at gøre rytteren glad, for det ønsker de fleste heste. Men fordi de ikke ved hvordan de ellers skal råbe rytteren op. Der er noget som ikke fungere.

    Og får hesten bare besked på at “knytte sylten” og lystre. Så er de første skridt mod indlært hjælpeløshed taget. Og rytteren går glip af vigtig insiderviden, når hesten ikke må guide sin rytter, når ridningen eller håndteringen er uhensigtsmæssige.



  • #6   25. maj 2018 det er rigtigt. men nogen gange prøvet hestene os af. tester os. mener vi virkelig det vi forlanger.
    det står ikke i nogen lærerbøger, men dem som har haft i den alder ved jo at det findes i en periode.
    man følger at alt det man har forsøgt at lærer hesten er gået igennem ørerne og ud på den anden side. til trods for at man endelig godt ved at de kan det.
    når de så bliver ældre så er det som om at det er overståedet igen.

    mine er nu 17 år og jeg har haft dem siden de var 1 og 2 år. og da de var omkring de 3 år var de virkelig træls. men jeg var så heldig at finde en god træner som hjalp mig med at få dem til at fungere sammen med mig igen.
    men de første par år efter var de også i perioder ude på at teste mig. var jeg nu helt sikker på de ting jeg forlagte. her gik man så lidt tilbage i deres træningen


  • #7   25. maj 2018 dorthe tænker faktisk at det er rigtigt det du skriver
    for os som ikke lige er så heldig som dig, virker det jo så bare som om at hesten gør noget i trods. for man ved jo godt at den kan det man forlager/forventer.

    men det er også derfor at jeg lærte at når de gør det så går man lidt tilbage i deres træning


  • #8   25. maj 2018 Jeg kan kun sige, hvad jeg forestiller mig, for jeg kan ikke genkende det.

    Men hos min hund bruger vi "teenager" som ord for "trodsalder". Og når vi snakker om, at han er "teenager-agtig", så mener vi, at han "prøver grænser af". Han tester, om han nu også skal det, vi siger, han skal, om han kan komme afsted med ting, han ellers godt ved, han ikke må, og at han overhovedet ikke gør, hvad man beder om...

    Jeg tænker, at det må være noget a la det samme, man mener med heste? Jeg bruger det ikke om heste, men det er måske også kun fordi, at jeg ikke har nogen oplevelser med heste, der gør sådan. Jeg tror ikke på, at de har "hjerne" nok til det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   25. maj 2018 Dorthe:
    Ret interessante observationer.

    Jeg ved, at det ved børn handler om deres vilje kontra deres kunnen. At de vil mere end hvad de evner. Både fysisk, verbalt og kognitivt. Og fordi at det så ikke lykkedes, eller rettere er umuligt for dem, så bliver de frusterede. Deres Mellemhjerne og storehjerne er endnu ikke fuldt forbundet (og udviklede), og derfor kan de ved større følelser (frustrationen), ikke håndtere og styre deres reaktion, som derfor oftes ender i skrig og skrål.

    Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue begrebet ved heste, og hvordan at det skulle give mening - måske er det bare mig der er super dum. Men jeg kan ikke lave en sammenkobling ud fr hvordan man mener at hesten hjerne fundere, også det at være trodsig/gå mod rytteren befalinger.

    Er der mon et ord som vil beskrive perioden, eller rettere "trodsalderen" bedre?


  • #10   25. maj 2018 Trodsalder ved heste, børn, hunde..... er et begreb vi har opfundet for en misforstået adfærd.

    Uha, hvor det trigger mig når folk mener at deres børn eller dyr er i "trodsalder", og det så viser sig, at det er baseret på en misforstået opfattelse af nogle kognitive funktioner som de slet ikke besidder smiley

    Nogen siger "selvstændighedsalder" og det er nu egentlig en langt bedre beskrivelse end at tro, at nogen bestemt alder har noget som helst at gøre med trods.


  • #11   25. maj 2018 Jeg har heller ikke oplevet “trodsalderen” hos mine heste, da de var unge - så synes DortheC #5 beskriver meget godt, hvad jeg ofte tror sker.

    MEN....jeg tror rent faktisk også at det folk tror er trodsalderen, er en kombination af en unghest/urutineret hest, som i en periode er blevet “bedre og stærker”, oghvor rytteren har nydt de små fremskridt.
    Lige pludselig går fremskridtet i stå - hesten begynder at skyde skulderen, måsen, begynder at glo i hjørner ect. Rytter bliver frustreret - det gik jo lige så godt !
    Det jeg tror sker, er at hesten har fået lidt overskud og lidt ekstra muskelstyrke - så hvor de før ikke kunne spring an i forkert galop, så kan de det nu. Hvor de før ikke havde psykisk overskud til at glo, så har de det nu.
    Rytteren er også lullet ind i en “det går så godt”, så de glemmer måske at forfine hjælpen jo stærkere og dygtigere hesten bliver - og vupti ryger måsen ud til siden pga et for hårdt schenkeltryk.
    Rytteren kan ofte godt lide at ride “pæn ridning/ se hvor dygtige vi er” - det erfint i en kort periode, men bliver man ved at nulre rundt i de samme volter og slangegange, så er der måske ikke noget at sige til, at hesten begynder at få tid til at glo nærmere på den farlige blomst i hjørnet.

    Personligt har jeg sådan en udpræget “udvikler sig i trappetrin hest” i Caspian smiley Detgår super godt, og især i foråret ( hvor jeg nok også begynder at træne mere pga lyset/forår) så lige pludselig går vi fra kommende verdensmestre til “ jeg er overalt på banen, udfører øvelser af mig selv, og snor mig som en ål hest” smiley
    Her bliver jeg nød til at kører til undervisning lidt oftere - og fordi underviseren kender hesten og jeg, så kan hun også støtte mig i, at Caspian er ved at have styrke og bæring nok tilat rykke opad - han er bare ikke helt klar, og det tager ofte 2-3 uger, og så er vi tredobbelte verdensmestre smiley
    Det sidste man skal gøre i den periode er at afstraffe hesten - ro på, is i maven og grundridning, grundridning og atter grundridning - tjek din kontrol igennem at hesten forstår hvad du beder om, tjek dig selv igennem at du selv giver de rette signaler.

    Så når andre snakker trods, så ser jeg mulighed for udvikling af både hest og rytter, men det kræver meget overskud af rytteren ikke bare at lade frustrationerne gå ud over hesten.

    Mvh Charlotte


  • #12   25. maj 2018 Jeg vil gå så langt som at kalde det den alder hvor de bliver mere selvstændige og viljestærke smiley så prøver de grænser af smiley feks så siger jeg nej til at tage en tot græs, men vi skal da prøve alligevel, eller jeg beder om at vi skal lave en overgang, men nej jeg vil hellere blive i denne smiley
    Og her er det (ligesom med børn) utroligt vigtigt at man får hestene til at gøre det man har bedt om smiley

    Mvh TT


  • #13   26. maj 2018 Tros alder kommer det som regel ikke når folk begynder at forlange mere at dyret -børn, hund mm??
    Så opdager de det ikke er så let, som det med at give hesten et klap eller børste dem lidt i ny og næ....
    Man forlanger af børn feks. de skal tage tøj på selv mm.
    Hunden skal gå ordenligt og komme når man kalder feks.
    Så syns mennesker det bliver bøvlet så må der ord på og så er det smart at det er modparten det "lider" af tros smiley
    Det ser vi også tit her inde klart nok når krikken ikke har lavet noget ud over at æde og se godt ud i mrd. så er det jo lidt andet... smiley
    VH Annette som syns det er en godt emne


  • #14   26. maj 2018 Hos hundene kalder vi det teenager perioder. Det handler sjældent om trods, men derimod at der sker en masse i hunden og så dens hjerne arbejder på højtryk med dufte og indtryk og derfor er der ikke så meget overskud til at være den lydige hund.

    Det samme er sket med flere at mine plage. De har været små forsigtige pus, der var super nemme. Så fik de lidt mere overskud og mod på at forholde sig til omgivelser osv, og så blev de lidt overvældede og havde ikke helt samme mentale fokus på mig og de krav der blev stillet.

    Som med hunden handler det om at være spændende og tydelig - og ofte sætte kravene lidt ned, så det ikke bliver til kampe.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   26. maj 2018 Mette: Hvis det er tilfældet, så giver det rigtig god mening.

    Det er vel også omkring den alder, hvor hestens personlighed begynder at give karakter i forhold til dens temperament?


  • #16   26. maj 2018 Jeg synes mange heste laver et skift mellem 2 og 3 år mentalt, hvor de går hen og bliver kønsmodne og de ting der var fuldstændig på plads, bliver glemt lidt og de kan blive mere frygtsomme. Men holder man fast i den læring de har gennemgået så går det over igen efter et stykke tid.

  • #17   27. jun 2018 Jeg mener ikke at hesten har en trodsalder. Som beskrevet ovenfor, så tror jeg til gengæld at vi i dag presser vores heste for meget.

    Før i tiden blev ungheste kun håndteret det allermest nødvendige før de blev sat i arbejde. I dag skal vi helst lærer vores heste en hulens masse ting inden de tilrides og det må da helt naturligt give tidspunkter, hvor nok er nok. Vi har tendens til at lærer vores heste alt for meget på for kort tid. Dette har jeg oplevet sker når de er mellem 2-3 år. Men igen ser jeg tit det samme mellem hestens 4-5 år, hvor den er blevet tilredet og ejeren har brugt en masse tid og tålmodighed under selve tilridningen, og når man så mener at den tid er over, så skal den bare ha gas og så opstår problemet igen igen...

    Desværre er der alt for mange hesteejerer der ikke forstår hestens signaler eller i hvert fald ikke reagerer på dem. Jeg har lavet lort i det i min tid med heste, men jeg mener dog at jeg har lært af det lort jeg har lavet. Derfor gjorde vi jo også det med Milan, at når han begyndte at være tvær og slå fra, så tog vi to skridt tilbage og lavede noget helt grundlæggende, red i skoven eller lod ham få fri i nogle uger. Og det virkede hver gang. Han fik ro i krop og hoved til at synke alt det han havde lært og fik lov til at tygge på det.

    Så nej, jeg tror ikke på at når en hest slår fra, at det så er på grund af trods. Det er menneskeskabt og hesteejeren burde stoppe op, tage to skridt tilbage og så slappe af i en periode. Alt ta'r tid. Prøv at se på hvor mange ÅR det ta'r at lave en Grand Prix-hest, en top springer, distancehest eller en hvilken som helst anden atlet, uanset race. Så vi skal bare lade være med at have så travlt!!!!!


Kommentér på:
trodsalder

Annonce