{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
502 visninger | Oprettet:

Forslag til bid {{forumTopicSubject}}

Så er det min tur til at bede om råd til et bid

Jeg rider denne hoppe som har nogle mundproblemer, hendes kindtænder vælter i den ene side og hvis det bliver værre så vil tandlægen fjerne dem.

Jeg ved ikke om det er det der gør at hun har problemer med bid eller om det er fordi hun er fejlredet tidligere eller hvad. Bidløs er heller ikke helt optimalt da alt hvad der sidder rundt om mulen og trykker kan genere hende (hackamore er f.eks. udelukket da den vil klemme ved hendes kindtænder eller sidde for langt nede)

Indtil videre har vi prøvet
et almindeligt 3 delt, det var hun meget urolig på og kastede en del med hovedet.
2 delt med parrerstænger, det gik hun bedre på men stadig let utilfreds og let uroligt med hovedet
2 delt baucher, det gik hun sådan nogenlunde på men hængte meget på biddet.
Læderbid, det går hun meget roligt på, men hænger helt enormt og slipper man tøjlen (for at skridte af), prøver hun at spytte det ud.
Det var hvad jeg havde liggende i hendes størrelse.

Jeg prøvede i dag at ride med læderbiddet og kapsun, og hvis jeg brugte kapsunen til at løfte lidt fortil (når hun blev for tung) så gik hun faktisk helt anstændigt, men syntes ikke rigtigt det føles som en holdbar løsning. Jeg ved der skal en del træning i hende også, hun har ikke rigtigt været brugt udover hendes "tilridning", men det gør jo ikke noget hvis hun kan li det udstyr hun går med

Så nogen ideer? Hun skulle gerne kunne rides da hun desværre danne fedtdepoter trods hun er slank.

Kommentarer på:  Forslag til bid
  • #1   8. jun Tanke - hvordan er hun med grime på? Altså alm grime

• #2   8. jun Den har hun det fint med, men den sidder jo også meget løst (hun skal jo kunne gabe med den på).

• #3   8. jun Ville prøve et udelt, lidt bredt bid..

• #4   8. jun
    Jeg ville prøve et ganske almindeligt udelt bid

• #5   8. jun Bid uden næsebånd, og halsrem på folden

• #6   8. jun A S: hun går i forvejen med halsrem på folden, har kun grime på når hun skal strigles da hun kan sno sig ud af halsremmen når hun er bundet. Og bid er testet uden næsebånd og med engelsk næsebånd, men det lader ikke til at gøre forskel (jeg rider altid med meget løs næsebånd så hesten faktisk kan gabe hvis jeg har sådan et på).

Men et udelt bid er vel et forsøg værd, skal bare lige finde et der har plads til hendes tunge.
    Andre ideer?

• #7   8. jun Jeg ville holde mig til læderbid, og så ride med det i en trense - i hvertfald bare bidremmene og et pandebånd - det tager jo mere end en uge for hende at vænne sig til det . Det virker skide godt for min, og han er også en special case som ikke kan gå bidløst, og ikke gå med traditionelle bid.

• #8   8. jun Camilla: det er ikke så meget det at hun prøver at spytte det ud (og jeg har endnu kun brugt det med hovedtøj), det er mere at hun hænger sig så meget på det at jeg enten skal løfte hende op i tøjlerne eller hun falder på snuden ( og jeg mener falder, så hun skal have knæbeskyttere på). Og det har hun aldrig gjort med andre bid, det er kun når hun går med læderbiddet hun falder på snuden, men hun går også og trækker nedad med det. Og jeg rider ikke med 20 kg i hver hånd, det er mod min overbevisning, og det er for farligt at ride rundt og lade hende finde ud af det selv når hun vælter på den måde. Kan ellers rigtigt godt li ideen med læderbiddet

De bid hun har prøvet er selvfølgelig prøvet mere end en gang, hver af dem er prøvet mindst 14 dage for at se om hun vænnede sig til det.

• #9   8. jun Hvad med sidepull??? Den skal jo blot sidde - ikke spændes

• #10   8. jun Det lyder underligt, men meget fornuftigt

• #11   8. jun Den er også med i overvejelserne. Men jeg har et problem med at den glider rundt når den er løs nok til ikke at trykke nogen steder. Og hvis man sætter en ekstra kæberem på kommer den til at sidde lige ved kindtænderne. Men måske jeg skulle prøve igen om jeg kan finde en løsning

• #12   8. jun Hun er en underlig hest . Har ikke mødt en hest som hende før, hun er i særklasse og man skal i det hele taget tænke ud af boksen med hende. Men hun er god og rar og blid og man kan ikke lade være med at elske hende

• #13   8. jun Jeg har det samme problem med min. Han kan ikke klare noget der trykker i ansigtet, men han kan heller ikke finde ud ad bidet, så tungen stikker ud som en anden hund - men sådan er det bare desværre :'-)
    Man kan ikke andet end at elske de små dyr

• #14   8. jun Danish guard biddet måske

https://hestemund-dk.simplero.com/page/31466-danish-guard

• #15   8. jun som de andre siger lyder udelt som den bedste løsning. Evt gummi hvis hun er følsom?

• #16   8. jun Problemet med heste med væltede tænder er jo at kinderne i forvejen ligger op ad tænderne og alm næsebånd eller grime selvom de er løse vil stadig lægge et lille pres på ydersiden og dermed trykke ind mod tænderne. Men hvis du rider med et udelt bid og uden næserem har du gjort alt hvad du kunne for at fjerne unødigt pres. Eller endnu bedre et læderbid eller det der meroth (staves/navn) hvor der ikke behøves kindstykker eller ja trense for den sags skyld..

• #17   8. jun Det her

• #19   8. jun Og det bedste bid jeg har haft til dato er et udelt D ringsbid fra Horsepower købt i hööks til 189,-
    Har ikke selv oplevet en hest der ikke fungerede super godt på det

• #20   8. jun A S: det er også det bedste jeg har haft.. det fungerede super på min gamle hest der skulle have MAX RO i munden..

• #21   8. jun Og så ville jeg longere i lange liner for at indlære hvad biddet skal bruges til uden at du sidder med 20 kg i armene og hesten snubler med dig på ryggen..

• #22   9. jun hvor meget er hesten redet? hvis den ikke er redet meget, og opbygget rigtige muskler, så kan de jo godt putte sig en del

Jeg har rigtig god erfaring med min welsh showbid, det har en hestesko bidring, så den drejer ikke om munden og skaber uro som et almindeligt trensebid. og så er det jo udelt det er også smalt, min urolige røde fungere rigtig godt på det

• #23   9. jun A S: det læderbid du linker til er det jeg har til hende, men hun skulle jo lige vænnes til det derfor er det brugt med hovedtøj til. Det er kun med læderbiddet at jeg har oplevet at skulle have 20 kg i hver hånd for at hun ikke falder på snuden, andre bid har hun mere vist utilfredshed med på andre måder, som at blive meget urolig med hovedet, gå og åbne munden hele tiden eller direkte at kaste med hovedet. Longering med lange liner kommer nok ikke til at ske, kom slemt til skade ved det for nogle år siden så kan ikke få mig selv til det.

Hun er ikke redet særligt meget, og klart fejlredet. Hun er heldigvis typen der selv strækker overlinien og går i en lang form frem og ned, putter sig er ikke lige hende, til gengæld stikker hun hellere hovedet i vejret hvis der er noget. Men hun mangler helt klart muskler og vi arbejder på at få musklerne på de rigtige steder.

Men tror jeg prøver et udelt, nok med D ringe eller parrerstænger. Eller også så prøver jeg at finde en løsning på at hun hænger sådan på læderbiddet, for om ikke andet så er hovedet da roligt med det bid og hun åbner ikke munden. Takker for alle jeres råd

• #24   9. jun Myler bid

• #25   9. jun Jeg tror ikke det handler om biddet, men om at hun har alt for meget vægt fortil. Det bid jeg bedst kan anbefale er todelt baucher. Derefter handler det om at få vægten væk fra forparten. Hvis hun har haft gener af tænderne, så er hun nok lidt stiv og ufleksibel i kæbeleddet og det kan lynhurtigt forplante sig til ryggen. Du får ikke vægten væk fra forparten ved at ride hende lavt med hovedet, tværtimod, så bliver hun stiv i ryggen (især lænden) og vægten fra hoved og hals vil presse thorax-slyngen nedad, som fører til megen vægt på forparten, som fører til problemer med at hun lægger sig på biddet/er tung fortil. Biddet skal sætte en reference ramme for hesten, da den ikke af sig selv ved hvor den skal holde hoved og hals for at komme i bedre ligevægt. Det skal du som rytter hjælpe den med, ved at have en passende tøjlelængde og herfra handler det så om at få den til at arbejde igennem i ryggen, så den bruger sin rygmuskulatur til at skabe bæring med og til at få benene til at arbejde korrekt.

• #26   9. jun Tjek pee wee bid ud, det sælges hos hooks. Super smalt udelt bid der ligger helt stabilt i munden Et bid alle heste har plads til i munden

• #28   9. jun Pee wee brugte min veninde til en hest der havde det virkelig svært med bid. Det ligner lidt et torturinstrument, men hesten var virkelig tilpas på det.

Ellers kunne udelt med tungefrihed være et bud, feks happe tongue fra bombers

• #29   21. jun Beklager jeg ikke har svaret før, men der kom nogle ting i vejen samt jeg gik i tænkeboks.

Phoenix: Du har helt ret i at hun er for meget på forparten og skal væk derfra, det undrer mig bare at det er så voldsomt når hun går på læderbiddet som hun ellers virker afslappet med. Når jeg rider frem og ned så er hovedet ikke længere nede end i skulderhøjde, i den højde hvor jeg kan mærke bevægelse i ryggen (og også ved fra longeringen at det er der ryggen svinger), men med læderbiddet skal man bruge ret mange kræfter på at holde hende deroppe og det er jo ikke meningen. De andre bid der er prøvet er hun ikke så tung men til gengæld noget urolig og anspændt i munden.

Men efter at have kigget på hende nogle dage og kun gået ture og longeret let så syntes jeg at jeg kan se lidt stivhed i den ene skulder (næsten usynligt med den er ikke helt som den anden). Det er nok også derfor at jeg syntes hun er sværere at få muskler på end sidst vi havde hende i gang og nok også derfor hun er så meget på forparten for det syntes jeg ikke hun har været før. Så derfor er det besluttet at få hende tjekket igennem for at se hvad der kan findes, for vil selvfølgelig ikke ride rundt på en skadet hest. Så vil jeg også snakke med behandleren om hvad hun syntes der kunne være et muligt bid

• #30   21. jun Ryggen svinger som sådan ikke, da det er rygmusklernes hovedopgave at beskytte rygsøjlen mod for meget bevægelse. Det du kan mærke er benenes bevægelse som påvirker hestekroppen. Når man sænker hals og hovede så overtager nuchal ligamentet halsmusklernes arbejde, som er at holde imod tyngdekraften. Når halsmusklerne ikke arbejder bliver rygmusklerne stive for at modholde det øgede pres på forparten. Så det er altså ikke ryggen der svinger, men tegn på at ben og ryg er adskilt og afskubbet fra bagparten ikke går igennem ryggen som det skal.
    Når hesten bruger ryggen rigtigt, føles det som om hesten arbejder op imod dig, ikke at den svinger sidevers.
    Det er også meget sandsynligt at forpartsbelastningen, gør skulderen stiv, så den heller ikke arbejder korrekt. Behandlinger vil ikke hjælpe meget, hvis ikke hesten efterfølgende kommer fri med forparten

• #31   21. jun Jeg elsker når nørder svarer, man lærer så meget

Jeg mener nu heller ikke at ryggen skal svinge fra side til side, det har jeg engang lært er forkert. Men lærte at det skulle føles som om man bliver skubbet op i takt med gangen, giver det mening?

Om forpartsbelastningen gør skulderen stiv eller omvendt ved man jo reelt ikke før man har tjekket det . Jeg ved hun engang har haft skadet den skulder i en trailer og ved ikke om hvor slemt det var eller hvad der blev gjort efterfølgende. Så det er muligt det stammer fra skulderen. Det kan for den sags skyld også stamme fra hendes tandproblem, selv om der er styr på det nu, for der kan spændingerne hun havde jo have forplantet sig ned gennem kroppen og så blevet forværret nu vi har sat hende igang igen?
    Jeg tænker at en behandler er et godt sted at starte for at være sikker på der ikke er noget i kroppen der modarbejder, men det står selvfølgelig ikke alene, jeg skal også have styr på noget træning der får hende væk fra forparten. Så det er næste punkt (og tager gerne imod råd og ideer trods jeg har en meget god ide om hvor og hvordan jeg skal starte )

• #32   21. jun Hvor lang tid har du prøvet redet uden næsebånd? en måned?

• #33   21. jun Nok længere tid end jeg har redet med (og ved ikke hvor lang tid jeg sammenlagt har redet hende da der har været pauser bl.a. på grund af føl, men har nok redet/trænet hende et års tid før jeg gik i gang med hende her nu). Red kun med engelsk næsebånd før (og det var så løst at du kunne sætte 3 fingre op på højkant), men da det bare var i vejen så pillede jeg det af. Der var ingen forskel. En enkelt gang red jeg med kapsun sammen med biddet, men det kommer vi ikke til igen, da den kommer til at ligge dumt på hende.

• #34   22. jun Der kan sagtens være begge dele med skulderen. Altså en skade som gør, at der er stor følsomhed for ekstra vægt på forparten. Hvis hovedholdningen er som på billedet er det egentlig ok, men hesten går alt for hurtigt og rytteren er foran bevægelsen. Hesten går ned af bakke hvilket er meget belastende og skadeligt. Jeg skriver det bare for at understrege vigtigheden af at komme op med forparten igen og få den fri, da den slags ridning i længere tid virkelig kan lave ravage.
    Håber du finder en løsning, ellers er du velkommen til at skrive til mig hvis du kører fast

Kommentér på:
Forslag til bid