{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Så er det SLUT - nu skal han på skrump ! {{forumTopicSubject}}

Suk støn - at være benådet med en “jeg kan leve af at kigge på et foto af en græsmark” ollebolleblanding, som lige har stået stille i 3 uger pga jeg har været syg, så skal det være SLUT !

Fedebollen har deller på måsen, halsen you name it - alle de steder hvor deller kan være.

Jeg har forsøgt alt muligt igennem de 10 år jeg har ejet ham - og nu går jeg all in.
Der er nu indkøb hippolyt equigard og glucogard. Så bliver han sat på en 20x40 meter jordfold med løsdrift, hvor han kan spise al det halm han ønsker, og så får han 3 x 2 kg hø, af analyseret hø med 4% sukker.
2 x dagligt får han 30 min på velplejet græsfold. Og krybbefodret deles ud på 3 x dagligt. Ridning/motion dagligt !

Jeg har været ude med målebånd og målt - og kræet vejer 689 kg smiley

Er der andre som har nemt trivelige heste at slåes med ?

Mvh Charlotte


Kommentarer på:  Så er det SLUT - nu skal han på skrump !
  • #1   12. jun 2018 Min kære pony-blanding har haft fri i 2 uger pga. eksaminer og opgaver. Han er godt nok også blevet rund hurtigt smiley Han bliver dog på græs (ikke at der er så meget med denne tørke), men vi skruer gevaldigt op for motionen.

    Held og lykke med vægttabet smiley


  • #3   12. jun 2018 Tja - tjo jeg har vist også en af slagsen.

    Vi fik ham for 5 år siden, han var meget slank nærmest mager. Og da jeg de foregående år havde fodret med hø aflibitum fortsatte jeg med det. Han tog nok 150 kg på....... også stoppede jeg med hø adlibitum!!!!

    Og jeg har aldrig præsteret at få ham slank siden. På trods af at han er 151 høj og en meget kraftig bygger fjoller, så skal han kun have 5 kg hø eller mindre for at være slank.

    Han havde bestemt ikke fået mere der hvor han kom fra, det tog mig 3-4 år før han ikke panisk åd alt han kom i nærheden af, og aggressivt jagtede alle væk.

    Hans adfærd sagde mig tydeligt at han havde været sultet for at holde ham slank. Han var total panisk lige så snart der var mad i nærheden.

    Det komme ikke til at ske hos os, ikke på vilkår om jeg vil sulte hesten. Så må ham bare være tyk.

    Han får samme mængde grovfoder som de to andre, og det har han gjort i flere år nu. Her i foråret observerede jeg ham nogle få gange rent faktisk efterlade noget grovfoder og gå ud af stalden. Hvilket må siges at være ret godt, at han stoler på der også er mad i morgen.

    Men han er tyk og det bliver han nok ved med at være. Og fred med det, alternativet kan jeg ikke acceptere.

    Jeg forsøger at træne ham så meget jeg kan, og der har hjulpet lidt, det gik så over, ved at han har stået stille i 2 måneder. Men når jeg er klar igen, så fortsætter vi træningen, men en smart slank strømlignet fjoller, bliver han aldrig. Og hva så ????


  • #4   12. jun 2018 Jep sådan en har jeg også pt.

    Hele forrige år kæmpede jeg med at holde huld på ham, han gik på en kæmpe græsmark, fik fiberpiller 6 gange om dagen og fri wrap og ville bare ikke tage på pga sygdom.

    Flyttede ham så han kunne blive rask og han stod stille fra juli til for en måneds tid siden og har taget 100 kg på og er nu ret overvægtig... Han går ikke på græs, får kun vitaminer og wrap og alligevel ligner han noget der er løgn...


  • #5   12. jun 2018 Min fjordhest har også fået en del deller efter at have stået stille en periode.. Heldigvis forsvinder det hurtigt igen når hun bliver brugt.

  • #6   12. jun 2018 Puha, det er så træls med en, der bliver fed af ingenting.
    Min kan også nøjes med at kigge på det lækre græs på den anden side af hegnet, og alligevel blive fed af det...
    Pt. Går hun cirka 5 timer på græsfold med sin foldmakker, de går i løsdrift. Resten af døgnet har de adgang til hjemmeslået hø fra første slet i skuret og går på jordfold. Derudover får hun lidt lucerne med sine vitaminer/mineraler og så bliver hun redet et par gange i ugen af sin part.


    profilbillede
  • #7   12. jun 2018 jo, både en shetlænder og en varmblod. vores bliver dog på græs da det er så utroligt tørt og hø agtigt i øjeblikket

  • #8   12. jun 2018 Ja jeg har jo så Caspian, som bare kan æde løs smiley

    Så de går på hver deres fold, for at jeg kan tildele forskellig mængde grovfoder både sommer og vinter - suk det er ikke nemt at være hesteejer.

    Mit problem er, at dyrlægerne er “efter os”, at han er “super kandidat” til at få EMS. Så et eller andet skal der ske.

    Mvh Charlotte


  • #9   12. jun 2018 det er så bare SÅ typisk oldenborg..
    har selv to styks som tager på hvis de får 100g foder for meget...

    men det ligger til de fleste oldenborg. desværre
    hende jeg købte mine af, havde flere. hun satte to damer i tilridning. og regnede med at hun fik et par slanke damer hjem. no way. hun fik to tykke tilredet damer hjem.
    det viste sig at der hvor de stod, havde selv dansk varmblod. men de to oldenborg fik ikke engang det halve af hvad dv´er gjorde. Og alligevel så tog de helt vildt på
    så de måtte på slankekur da de kom hjem


  • #10   12. jun 2018
    Hold den helt fra græs, hvis den er på kur - de lære hurtigt, at de er på begrænset græs og kan indtage en hel del mere på den halve time fx end man lige tror ;).

    Min er også på kronisk skrump, men grundet tidligere mavesår vil jeg ikke dele i wrap rationen - så hun er på jordfold/nedbidt græs med primært ukrudt året rundt og grovfoder ad libitum. Jeg tør ikke lade hende gå på halm primært og så give begrænset grovfoder.
    Så lever jeg med de 50 kg for meget istedet.

    Jeg har haft prøvet med Equiguard og Glucoguard men synes ikke det ændrede noget, så jeg bruger bare fuldfoder med lav stivelse og sukker og lav dosering.
    Hvis hun gad spise kun vitaminer og en slat et eller andet græs, så fik hun det men hun gider max spise det i 2 uger, pisse irriterende.


  • #11   12. jun 2018 Min nordbagge er også på skrump, for den skal til dyrskue om 14 dage. Den går på afbidt fold med lidt dårlig wrap at pille i, og så bliver den redet dagligt, til den sveder op til flankerne. Der er no merci, det er på den hårde måde den her gang.

    Når han har været redet, får han en par håndfulde sojaskrå og mineraler. Så trækker kroppen på oplagret fedt og kulhudrater for at omsætte proteinerne, og tungt fordøjelige grene og stingler den æder får lidt hjælp ud, så tarmen ikke går helt i stå.


  • #12   13. jun 2018 Jeg har også en meget nøjsom hest, som næsten altid har været lidt til den tykke side. Men her for en måneds tid siden sagde jeg også slut prut, så hun blev skåret et par kg ned i wrap om dagen, og får minimal foder, og hård daglig motion. Jeg kan allerede nu se forskel. Hun er begyndt at se super fin ud smiley

    Men sommergræs bliver der intet af! Er næsten bange for hendes helbred så smiley


  • #13   13. jun 2018 Jeg har for 14 dage siden købt ny selskabshest. Og hun er simpelthen så fed at jeg i starten frygtede at hun ville rulle sig når jeg ikke var hjemme, og måske ikke kunne komme forbi rygdellen og måske ligge med benene lige op i luften til jeg kom hjem og kunne vende hende. Men det har så heldigvis vist sig at hun sagtens kan rulle sig og komme op selv.

    Hun er tidligere blevet fodret som en travhest i løbsform, til trods for at hun er en sportspony der har stået stille det sidste år pga gamle ejers manglende tid, og så skal overvægten jo melde sig. Nu er vi ved at trappe hende ned på foder og op på halvtørt græs i stedet, sammen med at vi skruer op for motionen (UDEN sadel, for det er umuligt at finde noget der ikke glider forbi mavedellen og op på skuldrene i øjeblikket).

    Om det virker er for tidligt at sige, men hun har i hvert fald ikke taget yderligere på, selvom hun nu går på græs.


  • #14   13. jun 2018 Sådan én har jeg også. Ufattelig trivelig. Men hun blev alvorligt forfangen for 5 år siden - og så måtte jeg jo naturligvis gå mere drastisk til værks. Hun kom sig heldigvis, men siden da har al græs været banlyst, og hun har levet af hø og vitaminer. Hun tabte sig rimelig hurtigt og har siden da været i pænt huld. De sidste par år har jeg dog haft lidt problemer med at holde huld på hende i foråret (fældningsperioden). I år har været særlig slemt, så der har jeg måttet ty til at give hende lidt foder, hun har netop også fået equigard grundet det lave niveau af sukker og stivelse. Det hjælper heller ikke, at jeg stort set ikke har haft tid til at ride - så både muskelfattig og tynd. Hun ligner et æsel.

    Jeg kan godt forstå, at du går all in for at få vendt skuden! Det er ikke nemt, med den slags heste, men for pokker, hvor bliver man ulykkelig, hvis de bliver syge. Jeg ville, som Krikken også peger på, genoverveje græsset. De kan nemlig godt få tendens til at gå helt bananas med at æde i den tid de har til rådighed. Pøj pøj med projektet!


  • #15   13. jun 2018 Som de andre siger, så er det superfint at du har bestemt dig for at gøre noget ved overvægten.
    Men drop græsfolden her i starten.
    Hvis du absolut synes, at hesten skal have lidt græs, så pluk selv noget, som du så kan give den.
    På den måde kontrollerer du mængden af græs. Det gør jeg med mine, og det virker meget bedre, når de skal slanke sig.
    Og husk, at det altid er nemmere at skrue op end ned på fodermængden.
    Vær standhaftig og glem alt om godbidder.
    Held og lykke med projektet smiley



  • #16   13. jun 2018 Jeg tror jeg dropper græsset på fold - hans jordfold har lidt spire, så må han nøjes.

    Men nøj hvor mit hjerte bløder for ham - han vræler hver gang jeg åbner døren fra huset smiley

    Og ja jeg ved godt, at det er for hans eget bedste.

    Ridemæssigt knokler han jo en del normalt, hvor han går GP i træning - det går dog ikke pt, han er blevet for tung efter 3 ugers “ferie”.
    Så rider bare nok til at han bliver forpustet, hvilket stadig kræver noget arbejde - han har ikke mistet kondition i de 3 uger, hvor han trods alt har været på døgnfold.

    Jeg er spændt på at se om equigard og glucogard kommer til at hjælpe - giver det en måned - for ellers kan jeg godt fodre stivelse-/sukkerfattigt på en billigere måde end hippolyt smiley

    Mvh Charlotte


  • #17   13. jun 2018 Jeg ved hvad i mener smiley
    Skal igang med Calypse efter skade, og efter hun kom på græs er hun ikke i nærheden af at kunne passe en sadel.


    profilbillede
  • #18   14. jun 2018 Min har stået i næsten 2 måneder på grund af spark, hun er også blevet tyk, og har mistet så mange muskler.. Heldigvis er vi igang med genoptræning nu. smiley

    profilbillede
  • #19   14. jun 2018 TS- må jeg spørge hvad equigard og glucogard skal gøre? Er nysgerrig smiley

    Min egen badebold af hest skal dårligt nok kigge på græsset, så hæver hun som dej og tager på.
    Jeg kæmper med hendes vægt og nu startet op med at ride hende 5 gange ugentlig istedet for 3-4 gange ugentlig. Hun står i løsdrift med sporadisk nippegræs og får tildelt 2x tørt wrap og 1x vitaminer dagligt. Hun får 5 min græs (højt græs) efter ridning som belønning. Hun var bollefed da jeg overtog hende og havde stået stille 2+år.
    Det møg træls at ha en bollefed hest som det er at ha en undervægtig hest som ik kan tag på. Min fremtidige hest skal ik ha problemerne smiley kunne være rart at man ik skulle tænke over hestens vægt smiley


    profilbillede
  • #21   14. jun 2018 Hov det var forkert billede der kom op. Det sku være dette som er taget fra siden. smiley

    profilbillede
  • #22   14. jun 2018 Jeg synes at hun ser meget fin ud, du hellige smiley


  • #24   14. jun 2018 Største frygt skete selvfølgelig idag - min ellers meget nøjsomme hest (DV på 500 kg får kun 500 g om dagen), slap løs i nat og har spist stort set alle de andre hestes foder (ca 24 heste) smiley Så nu står den virkelig på skrump især de her dage, men skal virkelig også holde øje med hende i noget tid nu....

  • #25   15. jun 2018 Camilla- tak men hun har stadig lidt for meget mave, men hun er snart i mål, for ik i sinde at hun skal ligne en "sporty" islænder som da hun var ung. smiley

    LM- ohhhh noooo. Dumme krikke altså. Sikke en mad buffet den har haft


  • #26   16. jun 2018 Den hellige
    Ja det må man sige!


  • #27   16. jun 2018 Æv da - håber alt er gået godt for grovæderen smiley

    Og det er altså godt at høre, at man ikke er alene med at have en easykeeper.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Så er det SLUT - nu skal han på skrump !

Annonce