{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Ponyen trækker vejret underligt ved træning {{forumTopicSubject}}

Hmm, bliver nødt til og hører om nogen herinde har prøvet dette ?

Jamaica begyndte for 1,5 siden og trække vejret meget besværet når jeg travede på hende, som om hun sugede luft ind istedet for ud, og det blev ikke bedre jo længere vi kom hen i træningen, så prøvede jeg og longere hende for og se om det blev bedre eller værre, men det var det samme.

Dyrlægen skulle alligevel ud og tjekke hendes tænder, så fik hende til og lytte til hende efter jeg havde løbet med hende i trav, og jo dyrlægen kunne godt hører at Jamaica rallede i vejrtrækningen , jeg blev mega bekymret for det er da bestemt ikke et godt tegn, og jeg synes faktisk dyrlægen tog det liiidt for roligt.

Hun rådede mig til og se tiden an, øhhh det havde på daværende tidspunkt stået på allerede i 14 dage , så det ville jeg ikke. Så anbefalede hun mig og komme på klinikken og købe en flaske Equistro Respadril, som kan hjælpe til bedre luft i luftvejene for hestene , og vist nok os udvide lungerne tror jeg hun sagde ...
hun rådede mig til 20 ml , 10 ml morgen og aften i 7 dage og så se om det blev bedre...

Dette gjorde jeg , men syntes egentlig ikke det blev særlig meget bedre efter den uge , så fortsatte en uge mere , dog kun med 10 ml hver dag , og så var det som om det blev bedre efter hun havde fået det i ca 14 dage ...

Nu har Jamaica stået stille pga halthed siden 26 maj, og jeg tjekkede hende så i forgårs i longen og nu synes jeg igen der er problemer , idag skulle jeg have hende i trav og galop, og det var helt galt, og hun går ekstrem højt med hovedet , som om det er værre for hende når hun skal have hovedet nede og løbe

Hvad tænker i ?
Jeg endte med igen og give hende 20 ml Equistro Respadril imens vi trænede for det lød altså ikke godt , men det blev først bedre da vi skulle til og skridte af ...

Skal jeg prøve det der middel i 14 dage igen , eller ville i ringe til dyrlægen og sige det ikke har hjulpet en skid ??

Bryder mig bare ikke om da dyrlægen var der at hun rallede ... men det virkede ik til dyrlægen var særlig bekymret over det!

Kommentarer på:  Ponyen trækker vejret underligt ved træning
  • #1   12. jun kan mærke på din tekst din mavefornemmelse siger der er noget galt med din hest stadig og det er der jo når den trækker vejret besværligt og du er bekymret for om den dyrlæge ikke vil opdage hvis det faktisk er mere alvorligt
    jeg er ikke dyrlæge men det lyder som astma jeg har det selv sådan og mine lunger stikker/riller i vejrtræningen når jeg dyrker motion fordi jeg ikke vil tage min medicin men træne det væk eller så jeg ikke er ligeså besværet af det og mit kommer kun når jeg løber/rider/er i fitness jeg ville forhøre mig om hvilke dyrlæger folk anbefaler ellers i dit område hvor er du fra? jeg vil helt sikkert prøve en anden dyrlæge jeg ville aldrig selv bruge en dyrlæge hvis jeg tvivlede på eller at jeg følte behandlingen af min hest ikke gav mening efter jeg har udtrygt min bekymring...

• #2   12. jun hvordan ser hendes mave ud når hun gør det? spænder hun op?

• #3   12. jun Hej Julie
    Tak for dit svar

Jeg er ny heste ejer , og købte hende her i marts og skulle så have tjekket tænder og da jeg har fået fortalt at hun ikke brød sig om mandlige dyrlæger , valgte jeg en dyrlæge MEGET langt væk, som var kvindelig og god forstand på tænder osv, men kan godt være jeg skal bruge en mere lokal og få dem ud og tjekke hende... for kan virkelig ikke lide det.. min kiropraktor var os ude og tjekke hende der efter den uge hvor jeg ikke synes det blev bedre og hun mistænkte os astma men hun trak ikke hendes bug ind som de vist skal gøre hvis det er astma

Hun har lige fået konstateret gaffelbånd skade på hendes bagben , så hvis det viser sig at hun os har noget slemt med hendes vejre trækning , kan det da godt være det snart skal overvejes om hun skal væk herfra

Synes bare det er mærkeligt for alle jeg har snakket med som tidligere har haft med hende og gøre , der har hun aldrig døjet med hendes vejrtrækning

Åh så irriterende

• #4   12. jun
    Well, det kan være der skal en kikkert ned igennem halsen for at se om hun er generet, det er ikke til at sige hvad det er før hesten er udredt for det.

• #5   12. jun Krikken :
    Ja os der min frygt er , for at hun skal igennem sådan en oplevelse
    Har du prøvet det før ?

Men kan dyrlægen ved og se den i longe i trav og evt galop , hører på hesten hvis den har astma?? Eller skal den slange ned i halsen ??

• #6   12. jun
    Jeg kender ikke nærmere til det, så vidt jeg ved skal der en kikkert i halsen for at se nærmere på hvad det er der sker på hesten.

Har kun haft en kikkert i maven på min, i forbindelse med en gastroskopi for mavesår.
    Det er overhovedet ikke noget vildt og voldsomt farligt eller " sådan en oplevelse ".

• #7   13. jun min haflinger startede med det samme.. blev værre med tiden.. endte ud i asma. han blev aflivet 2 år efter sygdom da lungerne ikke kunne mere

• #8   13. jun du er ikke i tvivl hvis det er asma vejrtrækning ser meget underlig ud på maven når de trækker vejret.. og du kan os høre det på lyden så småt

• #9   13. jun Et andet bud på grunden til dårlig vejrtrækning under arbejde kan være strubepibning.

https://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/s/strubepibning/

• #10   13. jun Prøv at tale med din egen dyrlæge igen.

Og spørg. Vær nysgerrig. Vær åben.
    Jeg fornemmer, at der er to lag i denne historie.

1) Du er ny heste ejer - og så er man / vi sikkert mere usikker / forsigtig end gamle hesteejere. Alt er jo nyt. Vi vil alt det bedste.

2) Du forstår ikke, hvad der sker i din hest. Samtale med dyrlægen gav ikke de svar/ forklaring, som du ønskede. Usikkerhed ved hvad der sker i hestekroppen gør, at du føler dig usikker ved dyrlægen.
    Korrekt gættet??

Nå, men ud fra din beskrivelse kan det jo være alt fra dårlig kondi, astma, støvede omgivelser til hvad som helst andet.
    Du har givet hesten  Equistro Respadril.
    Prøv at Google. Det er et urtetilskud.

Jeg er menneskelæge, og her er hvad jeg tænker.
    - Jeg vil ikke byde ind på, hvad symptomerne dækker over. Det kan være alt og intet. Står hun stille efter skade, er kondi en af dem. Det er varmt og tørt, støv er en anden.
    - Hvis jeg forstår din beskrivelse af samtalen, så så dyrlægen noget hun fandt helt uden advarselstegn. Du ønskede at gøre noget.
    - Hvis kunden (patienten ) insisterer på at gøre noget (og der fagligt set ikke er behov for handling) , kan man altid finde på et ufarligt råd, fx et tilskud der ikke har bivirkninger - om det har dokumenteret effekt gør ikke så meget, hvis det er for at få folk til at acceptere at se an. Det køber tid til at lette symptomer går over af sig selv, uden at patienterne finder på ting, der er ekstra dyrt eller giver bivirkninger, men patienten kan få lov til at føle at der er gjort noget... Ja, jeg taler om afledning, mens vi ser an.

Equistro Respadril er et urtetilskud. En hurtig Google søgning omtaler ikke henvisning til dokumenteret effekt. Eller bivirkninger. Oregano osv er jo ugiftigt.

Men spørg dyrlægen om, hvad hun ser efter, hvad hun lægger vægt på.
    Eller, I det mindste spørg dine venner.
    Ud fra teksten kan vi danne os tusind mentale billeder for det indre øje. Så herfra får du 1001 bud på, hvad der sker. Du er nødt til at spørge folk, der kan se hesten, hvis du vil vide, hvad der sker med hesten.

Herfra er rådet - bed dyrlægen oversætte sine observationer og konklusioner til civil sprog.
    Gør det med et smil og nysgerrighed - dyrlæger er også en slags nørder og nørder elsker at tale om deres fagområde.

- Hvis der nu har været symptomer i 14 dage + to uger se an på urter, så er det jo tid til en revurdering.

• #11   13. jun Hvis hesten har noget med luftvejene ville jeg slet ikke ride på den. Hvis den var min.

Jeg vil anbefale at få en dygtig heste dyrlæge ud, som kan undersøge din hest for evt luftvejs problemer.

Min DV har RAO(udredet astma diagnose) og har fået foretaget to endoskoper. Det er ikke slemt, men selvfølgelig lidt overvældende første gang

Min viste ikke tegn på astma, men var faktisk ret syg af det. Ingen vejrtrækningen hvor buggen blev brugt mere end mange andre heste eller hosten..

• #12   13. jun Trine:
    Hun er heller ikke blevet redet siden 26 maj pga halthed.

Derfør sagde dyrlægen at der ikke ville ske noget ved jeg red hende i små skridt ture uden trav og galop

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre med hende - men bliver nødt til snart og ske et eller andet for det er dybt frustrerende det her!
    Specielt når der aldrig har været noget førhen!

• #13   13. jun Pas på med bare at forlænge det dyrlægen har ordineret. Der er en grund til det kun hedder 7 dage at du skal give det. Min hoppe har fået det samme og der er risiko for mavesår hvis du giver mere end anbefalet.

• #14   13. jun Nu skriver du at den har været halt og så tænker jeg at der måske kan være et sammenspil der. Ved halthed kan kroppen ikke undgå at kompensere. Halthed i sig selv gør ondt (ellers ville hesten ikke være halt) kompensationer kan gøre mindst ligeså ondt - ergo kunne det tænkes at din hest faktisk har rigtig ondt ved at bevæge sig og derfor trækker vejret anderledes. Vi ved selv at vi trækker vejret lidt hurtigere, højlydt eller gispende hvis vi har smerter. Hesten kan gøre det samme. Jeg har derudover set et par astmaheste få det markant bedre med deres vejrtrækning efter at de fik nogle specielle øvelser der trænede deres forparts muskler op. Flere af de muskler hesten bruger under korrekt træning hvor ryggen kommer op og bliver aktiveret, assisterer under vejrtrækningen.

Men ellers synes jeg ikke det er et helt dumt forslag med at få den kigget i luftvejene eller evt. taget en blodprøve for at tjekke for allergi. Allergi kan opstå ud af den blå luft hos nogle heste. Jeg har selv haft en araber, som et år pludselig udviklede byg og græspollen allergi - hun rallede og hostede også en smule under træning.

• #15   13. jun Stald Phoenix:
    Nu er jeg ikke dyrlæge, men min kranio sakral terapeut behandler hende med jævne mellemrum, og har ikke mærket noget der skulle indikere at noget blokere for hendes luft veje pga smerter.
    Hendes halthed er en gammel skade på hendes gaffelbånd og bliver aldrig bedre desværre
    Og det har stået på i 1 år , hvor vejrtrækningen først er kommet her ca for 1 mdr siden
    Jeg er pt ved og få en second opinion mht hendes gaffelbånd skade, og tænker at jeg i den forbindelse kan få tjekket hendes vejr trækning igen
    For det er godt nok irriterende! Hun går på græs 24/7 og kommer kun inde for at blive striglet osv, så hun får alt det friske luft hun kan
    Der er heller ikke noget med hende når hun går rundt og skridter sammen med de andre, men nærmest så snart hun kan mærke hun skal til og præstere så puster hun allerede helt vildt i skridt ... vurdere det udfra at jeg har tjekket hende i longen i lørdags og igår ... og også ved skridt ture kan man hører at hun trækker vejret mystisk

Og ja præcis os derfor jeg ikke vil give hende mere af det der middel, men igår var jeg nødt til det , da det er vigtigt hun bliver motioneret en smule , og det er ikke Nemt når hun har svært ved og trække vejret samtidig

• #16   13. jun Okay, nej så kan jeg godt se at det ikke er sandsynligt at skaden påvirker vejrtrækningen. Dog kan en gammel gaffelbåndsskade godt blive god igen. Sener og ligamenter moduleres hele tiden udfra den stress de bliver udsat for. Havde en DV med en gammel skade på den dybe bøjesene (kom til mig efter kassering af dyrlæge) og det lykkedes os at få ham helt rengående.
    Men ellers ville jeg nok starte med en allergi test og se om der var noget at hente her.
    God bedring til hende!

• #17   13. jun Så.
    Trækker hun vejret normalt, når hun hygger, græsser og leger på fold, men ændrer vejrtrækningen bare du skridter eller trækker ind??

Det lyder da interessant!
    De fleste kropslige årsager til vejrtrækningsproblemer forværres ved fysisk aktivitet, hvor iltbehov jo stiger, og falder i ro bagefter.

Hvis hun trækker vejret anderledes, bare når du trækker ind, er der så måske bare tale om kropssprog?
    - Uh, nu bliver det spændende, vi skal lege.
    Eller
    -Uhh, nu bliver det en smule utrygt, jeg er ved at blive adskilt fra den nye flok!

• #18   13. jun DW, men så burde ponyen jo have været sådan fra dag 1 hun fik den og det har jo kun stået på en måneds tid...

• #19   13. jun Hvis det er en subtil ændring, opdager man det så første dag?

Og hvad nu, hvis hestens reaktion først opstår EFTER den har knyttet sig til de andre??

Ja, jeg digter. Men timingen matcher ikke helt en somatisk årsag. Der ville jeg forvente åndenød ved aktivitet.

• #20   13. jun Doktor Who:
    Når jeg bare står ude på folden med hende og er derude en dag hvor hun ikke skal med ind, kan jeg intet hører på hende .

Men så snart jeg går en tur med hende eller longere hende , så kommer det med det samme ...
    det er mega frustrerende ...
    Jeg troede et split sekund på et tidspunkt at det var når hun hidsede sig op, men igår var jeg altså ikke i tvivl om at det lyder voldsomt eftersom jeg kun havde trækket rundt med hende i skridt i et kvarter og der var hendes næsebor helt udspilede og hun pustede helt vildt ... hun er os en anelse for tyk , men har haft tykke heste før hvor jeg Intet kunne hører på vejr trækningen , men heste kan selvfølgelig os være lige så forskellige som os mennesker ..

• #21   13. jun DW ja når der er gået et år og det først er opstået for en måned siden, så holder det ikke rigtigt. Man kan jo se spøgelser alle vegne hvis man absolut vil. Timing passer sjældent hvis man spørger læger og dyrlæger... har hørt SÅ mange gange at dét og dét ikke bare kan opstå ud af det blå, eller at der plejer at være de og de symptomer - ofte er det bare sådan at kroppen er ligeglad med lærebøger. Min datter kunne i følge vores egen læge heller ikke have gluten og mælkeallergi, da symptomerne ikke passede, men jeg forlangte udredning på børneafdelingen og sørme om hun ikke havde både gluten og mælkeallergi.

• #22   13. jun For at komme videre skal du have en diagnose på hvad der er galt.

• #23   13. jun Ja må hellere tage fat i dyrlægen igen, for det er altså mega frustrerende og være vidne til

Men tak for alle jeres svar herinde
    Selvom jeg godt ved at ingen kan give mig svaret- men som en skrev så er jeg ny heste ejer og man vil bare gerne gøre det SÅ godt og jeg er typen der nemt kan komme til og overdrive det med og lige ringe efter dyrlægen , det problem har jeg med vores 2 katte
    Men synes altså min fornemmelse med hypsen siger at det skal tjekkes igen

• #24   14. jun Så fik jeg fat i dyrlægen idag, og de havde heldigvis tid til og komme ud og tjekke hende idag.
    Dyrlægen lyttede til hende og det positive var at han kunne slet ikke hører noget rallen på hendes lunger, og han lyttede os et lidt sjovt sted, lige under der hendes hage går.
    Så så han hende i longen i trav, og her lød hun faktisk slet ikke lige så besværet som når hun bliver redet på.
    Hvilket mig og den anden pige fra stalden udbrede os lidt over, dyrlægen forklarede at hypsen godt kan klare og tabe 25 kg og at det er derfor det først er rigtig hårdt for hende når hun kommer op i bevægelse og der bliver krævet noget af hende
    Hun var meget hård oppe ved manen, og han rådede mig faktisk til og smide hende på boks i 14 dage, og så give hende en masse halm hun kan gå og hygge sig med om natten, og kun begrænset med hø..
    Så det er pt planen at hun ryger på boks fra i aften af, og så 14 dage frem, plus så skal hun ud og skridte en masse ture ...
    Dyrlægen kunne slet ikke se hun var urengående idag mht hendes skade på hendes bagben
    Så det er da kun positivt !

Så heldigvis var det ikke noget mega alvorligt!
    Men vildt at hun er blevet SÅ tyk på 1 mdr ! Det kan godt nok gå stærkt!

Kommentér på:
Ponyen trækker vejret underligt ved træning