{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  hvad er det vigtigste når man køber sin første hest
  • #1   5. aug 2018 Tag en erfaren med! smiley

    Hvis alle alarm klokker ringer om noget er galt når du prøver hesten, så vælg en anden OGSÅ selvom man er forelsket i hesten ??


  • #2   5. aug 2018 Louises råd er super vigtigt smiley

    Ellers er det også godt at tænke over, hvad det er man gerne vil med sin nye hest. Er drømmen at komme hurtigt ud og ride stævner, og lærer at rider højere dressur/springklasser, så skal man købe en ældre lærerhest, som sin første hest - og ikke en unghest.

    Og ellers så skal man selvfølgelig købe en hest, som man bare synes er skøn og dejlig at håndterer fra jorden af, og skøn og dejlig at ride på.

    Lad vær med at starte med at købe dig til problemer - både skader eller dårlig opførsel under rytter og i hånd.

    Mvh Charlotte


  • #3   5. aug 2018 Hvis det sælger siger ikke rigtig hænger sammen, så er det fordi der oftes er noget galt. Bare brug din sundefornuft så skal det nok gå:)
    Hvis du vælger at købe en, så husk handelsundersøgelse smiley


  • #5   5. aug 2018
    brug fornuften!
    find ud af hvad du vil, hvad hesten skal kunne og hvad du kan gå på kompromis med.

    og så vær realistisk med din egen kunnen.
    det giver kun problemer, hvis du køber en hest som er for svær for dig.

    jeg har set flere gange at folk har købt hest med hjertet, for efter kort tid ende med at sælge/aflive, da de ikke kunne håndterer hesten alligevel smiley



  • #6   5. aug 2018 Jeg synes det vigtigste er, at vælge en hest der er sund og rask (I hvertfald hvis det er en ridehest du er på udkig efter). Det er i hvertfald noget jeg ikke går på kompromis med, da jeg ikke ønsker at stå med et "dårligt" udgangspunkt fra start, der kan koste en masse bekymring, og ikke mindst dyrlægeregninger.
    Derudover er det selvfølgelig vigtigt at du gør dig tanker omkring hvilke ønsker og behov du har til en kommende hest, og har din mavefornemmelse med i processen hele tiden. Vær' ikke tøven med at stille spørgsmål når du er ude og prøve heste, og se gerne hesten i flest mulige situationer - altså fra den bliver hentet ind fra fold, til den bliver sadlet af.
    Og så er det guld værd at have en hestekyndig person med på sidelinjen, der kan være objektiv og ærlig på dine vegne smiley


  • #7   5. aug 2018 Mit bedste råd er at mærke efter i maven om det føles trygt at sidde på den. Hesten kan på papiret være nok så rigtig, men hvis man ikke føler sig komfortabel på ryggen af den, så bliver det aldrig rigtig godt.

    Derudover er det selvfølgelig vigtigt at den er sund og rask, at ejers historik hænger sammen og at få testet den i de ting man planlægger at bruge den til (i det omfang det er muligt).



  • #8   5. aug 2018 Lad sælger/rytter vise hesten frem før du sætter dig op. Dels fordi hestens vante rytter rider den bedre end du gør og kan vise hesten fra sin bedste side, og dels fordi du ikke kan stole på om hesten nu også er så sød som sælger påstår.

    - Taler af erfaren efter at være ude og prøve ung hest og ligeså snart jeg satte mig op løb den fremad i fuld rodeo stil og stoppede først da jeg ramte jorden. Bagefter undskylder sælger så og siger den ikke har haft rytter på i et halvt år. En anden historie end sælger fortalte før jeg satte mig op. Og har hørt mange historier som ligner min!


  • #9   5. aug 2018 Jeg vil sige det er en god idé enten at have en anden meget erfaren heste kyndig person og/eller din ride lærer med til at vurdere hesten, det er altid bedre at have flere øjne med.
    Hvis hesten er ridevant så lad altid sælger fremvise hesten under rytter så du ikke sætter dig op på noget der ikke har været redet i lang tid og eventuelt har unoder der ikke er blevet nævnt.
    Forhold dig kritisk og spørg ind til hesten fortid smiley


  • #10   5. aug 2018 lad være med at forelsk dig i farven.. eller racen

    og så skal mavefornemmelsen være i orden.


  • #11   5. aug 2018 Lad være med at køb en ung hest med masser af udfordring.. Få en nem hest der giver en god tur hver dag. Få lidt erfaring med egen hest inden man kaster sig ud i et 'projekt'.

    Sørg for at stil alle de spørgsmål du kan komme i tanke om, og lad være ems at tro at man ikke behøver en handelsundersøgelse selvom hesten er billig.


  • #12   5. aug 2018 Når du laver aftaler så sig DU vil strigle og DU vil sadle op eller minimum være der når det sker den kan være helt skør på staldgangen og selvfølgelig er den sød hvis de bedøver hesten lidt inden fremvisning husk de vil sælge så nogen gør alt for den bare kommer væk smiley

  • #13   5. aug 2018 Det er nogle gode råd du får her!

    Jeg vil også sige det er super vigtigt at have en erfaren med også gerne til at prøve hesten, som kan sige om hesten passer til dig eller ej, om der er noget der sætter alarmklokker igang.

    Og regn med at skulle ud og kigge på i hvert fald nogle stykker! Jeg har både skullet finde hest til mig selv og hjulpet andre med at finde deres, og man kommer meget nemt til at forelske sig i den første man prøver, tænke noget i stil med "den er da fin, den køber vi". Men når man kommer ud og prøver lidt flere får man et bedre perspektiv, finder ud af hvad man gerne vil have og ikke vil have, og det viser sig tit at den første hest man kiggede på og tænkte ville passe godt til en, slet passer så godt som nogle af de næste man kigger på. Med det sagt skal man selvfølgeligt ikke bare tage ud og kigge på en masse heste bare for at gøre det (det er respektløst over for sælger).

    Og ikke gå på kompromis med noget, det kommer der virkeligt ikke noget godt ud af for hverken dig eller hesten! Lav evt. en liste over hvad du ønsker dig som minimum, og så hold dig til det! Det er alt fra hvilket dressur/spring niveau den kan gå, til sind, højde, alder, pris og sygdomshistorie.


  • #14   5. aug 2018 Jeg holder også med at købe en ældre lærehest første gang. Kender flere som købte en fin, ung hest som deres første fordi det er smart, eller hvad ved jeg, og de har i dag alle en eller anden form for problem med deres hest. Køb en som kan sine ting sådan så du kan lære af den, det bliver du meget gladere for i sidste ende!
    Og som der også er skrevet så hav en erfaren med ud. Held og lykke med jagten smiley


  • #15   5. aug 2018 Det vigtigste er selverkendelse.
    Altså, at forstå hvad man vil, kan og ikke kan.

    Hvorfor vil du have hest?
    Hvad er for dig det gode ved hestehold?
    Hvad skal du bruge en hest til?
    Hvad kan du ikke lide, eller ikke håndtere?
    Har du begrænsninger ift dine drømme, pga økonomi, staldfaciliter mv.

    Få en heste kyndig til at tage med ud og se på hest.
    Det ER en god ide at få sælger til at ride først.
    Så kan du se, om du kan lide hvordan den bevæger sig. Og du kan se hvordan den opfører sig under rytter. Tør sælger ikke ride, så lad være med at hoppe op! Men vær gerne med til at hente ind fra fold, strigle, rense hove, sadle op og sadle af, lukke ud.
    Besøg hesten mere end en gang før køb.
    Er hesten sund og rask, gode hove??
    Læg budget for, hvad det koster at have hest - og hvor du får pengene fra? Vær forberedt på, at budgettet overskrides...
    Når det er første gang, så vil jeg også anbefale en lærehest - en man kan stole på, slappe af med og lære med.

    Køb ALDRIG dyr for at redde dem.
    Køb ikke syge dyr.
    Køb ikke halte heste...
    Køb ikke tossede heste... smiley (medmindre du kender hesten virkelig godt)
    Hvis en hest er så billig, at det er for godt til at være sandt - så tænk dig om.

    Kig også på opstaldningssteder. (Hvis du skal have hest hjemme, så hav mere end en hest og gør stald og fold klar i god tid.)
    Vær afklaret med, hvad du har brug for til opstaldning - hvad er nødvendigt og hvad er kun rart at have?

    Vent med at købe udstyr, til du har hesten. Du ved ikke, hvad den passer. Eller hvad der følger med.

    God jagt.


  • #16   6. aug 2018 Rigtig mange gode råd. Man kan aldrig være for forsigtig.. Men man kan jo også være heldig at finde drømme hesten med det samme.. Tindur var den første hest jeg kiggede på, og jeg fortryder ikke et sekund. Men han er bestemt ikke en førstegangs hest, og ikke en hest for en nervøs rytter. Men han er min store drøm, og betyder alt for mig smiley
    Da jeg skulle have hest nr 2. Købte jeg hest nr 2 jeg kiggede på smiley men jeg tænkte meget på hest nr 1. Dog var hest nr 2 min drømme race. Og jeg fortryder ej heller et sekund på købet af min lille stjerne smiley så kig efter egnede heste, vælg ud en håndfuld at kigge på, og vær kritisk. smiley

    Mvh TT


  • #17   8. aug 2018 Sæt dig ned og nedskriv alle dine behov - hvad skal hesten kunne, hvad vil du ride, skal kunne gå på græs osv. Der er ingen grund til at købe en fancy dressur/spring hest hvis du bare bil hygge ride og tage på skovtur. Dernæst syntes jeg at det er vigtigt at hesten ikke bliver påvirket af de andre; at man godt kan tage hesten væk fra de andre uden protest/at den bliver usikker. Race syntes jeg før var underordnet, men så er der jo alligevæld forskel. Er den varm eller rolig? Er den mere robust og kan stå ude eller skal den dækkes til med dækner. Kan den gå Barfod? Jeg startede id med en varmblod, men da jeg fandt ud af jeg mere var til skovtur og en mere rolig hest fandt jeg istedet en Fjordhest som passer mig oerfekt

  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #18   9. aug 2018 Køb er erfaren hest du kan lære mere af.... køb en all round hest, gerne med potentiale til at du kan udvikle enten dit dressur, eller spring. Køb ikke en unghest, selvom det kan være fristende. Der er alt for stort et arbejde, og alt for meget usikkerhed om resultatet.

    Som en anden skrev, er det godt at se hesten under vanlig rytter.... for lige meget hvad, vil detgive et godt billede af hvor ridelig hesten er. Kommer du selv op, og føler at hesten er helt anderledes, så forhold dig til din EGEN oplevelse - ikke det at hesten viste mere med egen rytter. Og køb en hest der passer til dig i størrelse og temperament...

    Held og lykke smiley


  • #19   10. aug 2018 Find ud af hvad du gerne vil og find en hest der passer til det. Men vigtigst af alt prøv hesten og synes du, den virker som noget for dig, så tag ud og prøv den igen, men med en hestekyndig, som også kender dig og ved hvad du kan magte. Når du så har bestemt dig. Så skal du have en HANDELSUNDERSØGELSE. "Sorry folkens" men hestefolk lyver lige så stærkt som hesten kan rende smiley smiley Deres hest er ALTID jordens dejligste husk det.
    Jeg havde min underviser med, hun har redet hele sit liv og ved en masse om heste og MIG. Vi så først hesten under rytter, så prøvede min underviser hesten, og så satte jeg mig op, hvor min underviser så kunne råde mig (læs hundse med mig) ud fra, hvad hun havde observeret da hun red den. Det var en kæmpe hjælp for mig.
    PS brug aldrig sælgers dyrlæge til handelsundersøgelsen


Kommentér på:
hvad er det vigtigste når man køber sin første hest

Annonce