{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

At blive barfods i denne tørke ... {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Markedet indenfor tilskud til svage hove er jo en JUNGLE! Hvad kan i anbefale?

Min hoppe fik taget skoene af start maj, da jeg gerne vil have hende som barfods hest.

Det startede fint uden hun ømmede sig, men nu med 3 mndr tørke og slitage heraf, er hun blevet noget ømfodet.

Hun har fået boots til ridning, fodres med dækkende vitaminer/mineraler og får 6-7 kg wrap * lidt græs og halm.

På forhånd tak-
(PS jeg har søgt men der var kun lignede emner med min. 1 år på bagen, så måske der er kommet nye produkter til.)

Mvh Mia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blive barfods i denne tørke ...
  • #1   8. aug 2018 mine fik også taget skoene af i Maj.
    inden da havde jeg tanket dem op med Kieselgur.
    så blev de beslagsmed beskåret en gang og her for nylig hovtrimmet. de skal lige vende sig til det men vi skridter nogen gode ture på dem på blødt underlag

    de får vitaminer, lucerne og ølgær


  • #2   8. aug 2018
    Hvad siger smeden er årsagen, i hoven?


  • #3   8. aug 2018 Tak holistiske hest. Hvorfor valgte du lige det produkt? smiley

    Krikken: Smeden siger det en kombination af tørke- og slitage, og at det jo i forvejen kan være en lang proces at blive barfods, for nogle heste, og når det så er så tørt, (samt hun er kommet fra boks og flad fold, til vores ret kuperede folde og løsdrift, så er det alt i alt derfor hovene nu er lidt udpinte.

    Kender du nogle produkter?


  • #4   8. aug 2018 jeg fik det anbefalet af en hovtrimmer, og fordi jeg synes det gav mening da jeg læste indholdet.

    siden da lærte jeg at en stor procentdel af Kieselgur ER ølgær.
    først følte jeg mig mega dum fordi ølgær koster markant mindre end Kieselgur.
    men den tanke har jeg sluttet fred med, fordi resten af indholdet jo tydeligvis også har spillet ind. og min tanke er at blive ved med at give dem Ølgær til fusserne og tanke deres depoter op en gang om året med Kieselgur smiley


  • #5   8. aug 2018 Det tager utroligt lang tid at vende hoven til ikke at have sko på, min veninde valgte at hendes, som ellers ikke kunne gå uden sko, skulle være Barfods, hun rider med boots, men der går markant bedre end i starten. hun fin at vide at hun skulle regne med 2,5 cyklus, svarende til ca. 2 år før hoven er tiptop.

    Som sådan tænker jeg ikke at du kan løse det ved at give et produkt, til gengæld, forskelligt underlag, rid med boots når det er på hårdt underlag og så fugt hovene, en jeg kender havde et gulvtæppe i vandspiltovet, her stod hestene så i 20-30 Min hver dag og fik fugtede hove, om det hjælper ved jeg ikke...

    Hvis du VIL give et produkt til hovene kan jeg også anbefale kiselgur, men sørg lige så meget for de andre ting, jo bedre du gør det for hovene jo bedre.


  • #6   8. aug 2018 enig. det tager tid. men jeg er sikker på at hovtrimmeren har ret når han siger enhver hest kan gå barfods.

  • #7   8. aug 2018 Min hests hove vokser som ukrudt i øjeblikket! smiley smiley Han går så også med sko på alle fire.

    Måske din hest bare ikke egner sig som barfusse-hest? smiley Måske bare et par sko på forbenene ville afhjælpe problemet?

    Hvis du tror, det skyldes tørke - og det lyder som om, din smed også synes det - (hovene flækker jo også bare meget nemmere, når vejret er sådan her)... så ville jeg sætte all in med hovolie og evt. sadle op på våde håndklæder eller tykke tæpper smiley Det skulle være rigtig godt til at give fugt til hoven.

    Min hest fik i starten af tørkeperioden lidt tørre fødder, og han stod i en vandspand med hovene. Hvis man har en hest, der står stille, så er det faktisk ikke så slemt at gøre, mens man sadler op. Så skifter man bare hov hver 5. minut smiley

    Ellers kan du få tilskudsprodukter... Men det har jeg desværre aldrig sat mig så meget ind i. Til gengæld kendte jeg en med en hest, der havde skrækkelige hove. Hun var rigtig glad for denne:
    https://www.stald-direkte.dk/shop/st-hippolyt-ungulat-10027p.html?gclid=CjwKCAjwqarbBRBtEiwArlfEIEdjUNy61P5retvqMKz9e1Fk-A5KRChEgDBYI6SaRnvMAwo9u8zbCRoCTUAQAvD_BwE

    Lyder fornuftigt med boots under ridning, men er den meget ømtået ville jeg nok slet ikke ride. Og er der mange sten på foldene, så ville jeg virkeligt overveje situationen smiley Ville da være max træls med en såleknusning el. lign. smiley

    Håber I finder en løsning. Ellers så er smedene altså bare dem, der ved bedst! smiley Jeg ville absolut spørge min smed om et godt tilskud - de ser jo mange hove, så de må jo se, hvad der oftest virker smiley


  • #9   9. aug 2018 Tak for gode råd smiley
    Hun går i løsdrift med bakker på og forskelligt underlag- sand, jord og sø og få kun vitamin bolsjer og wrap.
    Hun rides kun meget let to x ugentligt.

    Stald phoenix: linket virker ikke! Hvad hedder han man du refererer til?

    Jeg tror jeg prøver det kieselgur,- bar for at hjælpe det i den rigtige retning smiley

    Mange tak


  • #11   9. aug 2018 Ølgær er en fast ingrediens i mit hestehold da det indeholder hele B-vitamin paletten. Jeg har (mine heste smiley ) fået nogle rigtig stærke gode hove af det. Dog slider Tindur sine hove for meget under ridning så han skal have plastik sko på et par gange om året, og så er der Boots på forbenene for resten smiley
    Jeg har forskellig underlag i løsdriften for at stimulere hovene. smiley

    Mvh TT


  • #12   9. aug 2018 Der må altså være noget helt rivende galt med den måde man beregner foderplaner på, når så mange forskellige hov produkter kan sælges og så mange har hovproblemer.

    Hvis jeg valgte at beregne en foderplan og faktisk fulgte den, ville 2 af mine fjoller have behov for 4 sko, fordi deres hove var for ringe. Så det er flere år siden jeg opgav principper “en præcis foderplan” og i dag foder jeg efter hvordan hove, pels, energi, huld, hestens sind er og min fornemmelse for mine heste.

    Resultat ingen sko, og meget sunde hove, som sjælden har brug for smed. En af mine har ikke været beskåret i 7 år, ( han er tjekket) og den anden fik skoene af i oktober sidste år, ( efter jeg havde brugt et halv år på at få han fodret, efter min overbevisning) og har eller ikke blevet beskåret siden, han er også blevet tjekket. Og de to gik med 4 sko da jeg købte dem.

    (Den sidste bliver jævnligt beskåret da hans hove gror som ukrudt, og er brøl stærke, de slides næsten ikke)


  • #13   9. aug 2018 Hvad træner du dine heste på (underlag)?
    Hvor mange gange ugentligt?
    Og hvor langt/længe rider du pr træning? smiley

    Mvh TT


  • #14   9. aug 2018 De går i løsdrift dvs at de går ret meget i løbet af en døgn. Ellers bliver de ca redet 4 gange om ugen og 3 gange på bane med ler/sand. Og en tur. Sådan i snit.

    Jeg rider ca tre kvarter dressur og en times tid på tur.

    En gang om ugen er det 5 km frem og tilbage til rideskolen + 3 kvarters undervisning på sandbund


  • #15   9. aug 2018 Det kieselgur der- er der nogen der har et link til en god forhandler! Der er mange forskellige når jeg googler synes jeg!!

    Tak- mvh Mia


  • #16   9. aug 2018 Dorthe - Det forklarer jo hvorfor du kan holde dine sine hove.. Jeg rider som minimum 40 minutter på asfalt hver gang.. smiley

    Mvh TT


  • #17   9. aug 2018 TT
    Jeg rider ALDRIG på asfalt, jeg rider altid i rabatten af vejen, altså inde i græsset. ( jo ind i mellem på ham med hove af hærdet stål, bare for bevidst at prøve at slide bare lidt)

    Jeg lærte fra barns ben af, at man rider IKKE på asfalt, det sled for meget og det har jeg holdt ved.

    Det betyder så at min smede regning løber op i 250kr nogle 4-5 gange om året. Det er da til at holde til, for 3 heste. smiley :-) smiley



  • #18   9. aug 2018 Ja jeg har ikke ret meget valg desværre.. smiley
    Rabatten her er nærmest ikke eksisterende..

    Mvh TT


  • #19   11. aug 2018 Hmm jeg kan godt se jeg har grebet det lidt ærgeligt an.
    Hun skulle jo være tanket op med f.eks kieselgur inden, og jeg skulle have sikret hun fik våde fusser x flere ugentligt i stedet for bare at lade hende få så tørre hove som vejret har dikteret....

    Måske jeg skal give hende sko på, på forhovene almindelige eller limsko, og så prøve igen når jeg har gjort forarbejdet bedre ...... smiley

    Tak for svar allesammen


  • #20   11. aug 2018 Du kan købe kiselgur ved Marianne, til fordelagtige priser.

    newerin.dk


Kommentér på:
At blive barfods i denne tørke ...

Annonce