{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

Hjælp. {{forumTopicSubject}}

Tilbage i Februar 2018, solgte jeg Monnick af mosegaarden, en fantastisk tyroler haflinger, til en sød dame. Vi fandt ud af, at monnick havde hypermobile led i bagben, samt begyndende kodeledsringfod, hvor der ses knogledannelse. Der lyder en tydelig knækkede lyd fra koden.
Monnick er derfor ikke egnet som ridehest, og vi aftalte at lade en del af handlen gå tilbage, og aftalte med ny ejer, at hvis monnick skulle væk, blev det aflivning,  da vi efterfølgende fandt ud af, at monnick havde været kasteboldt, og det skulle hun ikke være.
Jeg ser tilfældigt på gul og gratis at monnick er tilsalg, i annoncen står der tydelig at hun ikke sælges som ridehest grundet de overnævnte fejl.
Vi kontakter så ejer, og er jo selvfølgelig ked af, at de ikke ville beholde hende, og evt sende hende til hestehimmelen som lovet.
Vi stod ikke lige med pengene til at hente hende hjem, på tidspunktet. Det blev et hurtigt salg.

Jeg ser så, at monnick er opkøbt af en hestehandler. Hun fik en fin annonce, hvor i hun sælges som ridehest. Der er ingen oplysninger om hendes fejl og mangler. På billedet bliver hun redet, og faktisk kan man godt lidt se, at hun ømmer sine bagben lidt.
Jeg kontakter så sælger, og gør opmærksom på, og tilsender den erklæring jeg har fra tidligere ejer, fra dyrelægen, hvor på hendes fejl er oplyst. Dokumentet er underskrevet af dyrelægen. Annoncen bliver hurtigt slettet. Og vi får så svar; hvad problemet er, for de troede jo at de havde købt en sund og rask ridehest.
Vi tilbyder så, at købe hende tilbage, og vil lade alt andet ligge, for at blive solgt som ridepony, er ihvertfald ikke en løsning for monnick, og at vi er kede af at hun ender som vandrepokal mv.
Vi får at vide at vi kan købe hende..... til de 25.000 hun står til, og vi siger så at vi gerne vil give det de har givet, så de ikke rigtig lider noget tab på hende. Men handler er ikke til at hugge og stikke i.

Vi tyer til andre metoder. Vi kontakter den lokale dyrelæge, og fortæller om situationen. Han vil være opmærksom på om han skulle blive kontaktet ang monnick. Og henviser til, at vi kontakter hestens værn.

Vi kontakter hestens værn, som selvfølgelig udviser bekymring for hesten, og dens fremtid. De sender sagen til deres advokat, som må vurdere om det er en sag. Yderligere gør hun opmærksom på, at hun synes at jeg skal lave div opslag i grupper på Facebook, og andre netsider, i håb om at gøre folk opmærksomme. Jeg må jo selvfølgelig ikke hænge nogen ud, eller nævne navne, udover på hesten selvfølgelig. Så det er dét jeg gør, og håber der er opbakning for at dele, og sætte opmæsomheden op på sådanne hændelser, så det/de kan stoppes.

Vil lige nævne, at en hændelse som denne før er sket, af samme handler. Dette var en oldenborger hoppe, ved navn kirsebærgårdens Laurina, som havde ufattelig mange fejl. Hesten er desværre hos handler igen, og er tilsalg på guloggratis, hvor de ikke nævner hestens fejl, som der er en del af. Laurina har et galleri på www.hestegalleri.dk hvor tidligere ejer har hende oprettet. Der står lidt om historien.

Jeg troede, jeg gjorde noget godt for monnick, ved at sælge hende, troede hun ville få et dejligt liv der hvor hun kom til. Jeg troede jeg havde taget den rigtige beslutning. Nu har jeg fået en masse kontakt med folk der har ejet, set og kendt monnick. Hun har haft et omtumlet liv, hvor hun nu to gange har været hos hestehandlere, solgt og fremcist på markeder. Været hos flere folk, der er blevet sbydt, selvom hendes fejl egentlig var åbenlyse, hun er redet og trænet, hun har været fejlfodret, og været syg. Hun må meget gerne være fri for atvære vandrepokal, være kastebold og forsøgskanin. Hun må gerne komme hjem, hjem til mig, og nyde livet, uden belastninger, uden at nogen forsøger at ride hendes fejl væk. Uden at nogen skal skjule hendes baggrund. Mit hjerte, det er tungt, og det græder på hendes vegne. Og min samvittighed er så dårlig. Jeg ville gøre alt om, hvis jeg kunne.

Kommentarer på:  Hjælp.
  • #1   9. aug Det er rigtig godt at du oplyser om hendes fortid og fejl/skader!
    Det vil gøre det svært for ham at sælge hende som ridehest.
    Jeg håber det bedste for Monnik!

• #2   9. aug Du skal nok slette navnene fra billedet, ellers kan du ryge i problemer.

• #3   9. aug Hg er fuld af advarsler og historier omkring salg og køb af heste...
    Et står fast ønske man sig en bestemt skæbne for sit dyr så lav den selv, tro ikke på hvad folk siger det står fast at de fleste skruger den søde mine på hvis de kan få noget billigt og sælge dyrt...
    Så hver gang det handler om penge kan man ikke tro vedkommende vil dyr det bedste. For det meste.

VH Annette som også har fortrudt handler.. Men kom vider med en erfaring riger...

• AMT
    AMT Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 8.838
    #4   9. aug En advokat burde kunne kører en sag, da hesten bliver under falske informationer - som hestehandler vel og mærke er opmærksom på!.

Husk at gem al dokumentation, altså dialoger mellem dig og handler, screenshoots af deres annoncer mm.

Jeg får ondt i hjertet over at man kan være så ligeglad med en hests skæbne at man vælger op opkøbe den, for at sælge den videre til en hel anden pris, og under så falske omstændigheder.

Jeg håber for dig, at du enten for hesten hjem, eller at sælger brænder inde med den, og vælger at aflive den.
    Du skal ihvertfald ikke have dårlig samvittighed over at have solgt den. Det kan ALDRIG være din fejl at der findes så usle mennesker.

• #5   9. aug Jeg har været uheldig at købe en hest, som havde fejl, som ingen oplyste os om. Før vi faktisk stod og skulle aflive hende. Dårlige forben som gjorde, at hun i sin tid var blevet solgt med det i mengde, at hun ikke måtte springes. Noget vi aldrig fik noget at vide om. Tidligere ejer har også lystigt brugt hende til military osv., så det er bare en sur skæbne for en sød hest

• #6   9. aug Man skal virkeligt tænke sig om, inden man sælger en hest med skader...

Min tidligere berider havde engang solgt en hest som avlshest, da den absolut ikke kunne holde til at blive redet pga. skade - hun mødte den et år efter til springstævne... Den historie har jeg taget med mig, for nøj hvor må man få en skrækkelig mavefornemmelse at stå dér og se en hest blive redet på højt plan, som absolut IKKE burde rides på.

Min veninde købte også en meget fin og billig hest (alle var lidt målløse over prisen, men det var gennem en hestehandler, hun havde fundet den). Det gik fint... det første stykke tid, og så gik den ellers amok. Stejlede, sprang og rejste sig virkeligt voldsomt og umotiveret under rytter. Jeg var selv på den, da min veninde mistede modet, og jeg måtte også sige nej tak - noget var galt. Vi fandt selvsamme hest på nettet, hvor der stod, at den netop havde meget tætsiddende torntappe og faktisk havde sendt tidligere ejer med ambulance hele to gange. Tænk, hvis vi også var kommet til skade på den! Og stakkels hest. Den blev aflivet hos min veninde pga. en benskade, der opstod, så den fik fred. Men stakkels hest, alt det ridning med ondt i ryggen kunne den have været sparet for.

Dette er blot endnu et eksempel Man skal VIRKELIGT tænke sig om, inden man sælger en hest med fejl. Jeg ville aldrig selv gøre det... Håber ikke den ryger videre til flere ejere som ridehest, føler virkeligt med dig som tidligere ejer. Utrolig trist situation.

• #7   9. aug Det er jo lige præcis den risiko man løber ved, at sælge en syg eller skadet hest.
    Vil man undgå dette, ska man ta ansvaret og selv aflive.
    Heste mennesker er nu engang heste mennesker, og der er altid penge der spiller ind.

Kommentér på:
Hjælp.