{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
450 visninger | Oprettet:

Slankekur og sandkolik {{forumTopicSubject}}

Tænker andre har stået i samme situation, så kom gerne med jeres løsning på problemet...

Min hest er på slankekur. Han ser ikke overvældende tyk ud, men har godt med fedt på ribbenene, fedtkam og tildens til mindre fedtdepoter særligt på skuldrene.
Han er de sidste 14 dage begyndt at spise jord, hvilket forklarer hans dårlige mave.
Jeg har kontakt gennem en opstalder til forfatteren bag bogen "den store foderbog". Hun anbefaler 3x anbefalet mængde YSY, 500g roepiller (tørvægt), 4,5 kg wrap, 2,5 kg frøgræs, 100g loppefrøskaller og ellers de vitaminer han plejer at få.
Hun mener det er bedre at fokusere på tarmflora og så sætte slankekur i anden række. Jeg er helt enig. Hellere få styr på systemet og så at slankekuren nok kommer til at gå langsommere - måske endda tilbage i den periode jeg stabiliserer hans mave.

Jeg stoler på det råd jeg har fået. Men da min tidligere hest døde af sandkolik, er jeg lidt hys. Så jeg vil som sagt gerne høre, hvad andre har gjort i samme situation.

Kommentarer på:  Slankekur og sandkolik
  • #1   10. aug
    Hvor mange gange om dagen udfodres grovfoderet over?

• #2   10. aug 3 og det er i slowfeeder

• #3   10. aug
    Går den på jordfold? Døgnfold? Eller?

• #4   10. aug Døgnfold på stabilgrus men kan desværre nå jord under hegnet

• Gingerella
    Gingerella Online Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 295
    #5   10. aug Jeg har haft en af samme støbning - overvægtig, så han måtte på jordfold, men så begyndte han at æde jord. Jeg solgte ham, inden problemet blev løst, så jeg kan desværre ikke hjælpe med en egentlig løsning. Men det er virkelig en frustrerende situation, føler mig dig!

Han keder sig måske også - legetøj, grene, salt/mineralsten kunne være en idé. Har han en kammerat at stå med?

• #6   10. aug Min ollebolle er også en easykeeper, og bliver fed af ingenting

I år har jeg valgt at sætte ham på Glucogard/equigard, og så har jeg lavet vandrefold til ham i stedet for hans normale lille dødbidte græsfold.

Han vandre utrolig meget på vandrefolden - jeg er yderste positiv overfor det. Han får 3 kg hø fordelt over 2 gange for at få noget fiber nok - der er lidt græs at nippe i på turen rundt. Og så som sagt equigard og glucogard som krybbefoder.

Min vandrefold er lavet ude på min 1 ha sommerfold, hvor der er lavet et 4 meter bredt vandrespor langs hele yderhegnt - i den store fold i midten går min dv som bare kan æde alt det han vil Fordelen er, at de vandre sammen og kan lege sammen - det kunne de ikke på en lille firkantet fold.
    Så kunne du forsøge dig ud i sådan noget ?

Mvh Charlotte

• #7   10. aug
    Hvis den får grovfoderet fordelt på 3 x om dagen fx kl. 8 kl. 14 og kl. 22 så har den relativt hurtigt spist de 2 kg pr. gang ( hvis man tilføjer frøgræsset ), det tager max en time også går der en del tid før den får noget igen.

Så vil den forståeligt forsøge at finde på noget andet.

Så jeg ville nok tænke i andre baner, for at løse problemet - at "sulte" en hest, er ikke en brugbar slankekur så og sige. At proppe diverse produkter i for at tage sandet, vil ikke løse årsagen til den går og nipper.

• #8   10. aug Jeg vil ikke sige jeg sulter min hest. Han får 1,5kg pr 100kg hest hvilket er den anbefalede minimum - jeg er nemlig heller ikke fan af at sulte for at slanke! Alle træningsheste står på jordfold uden mad, så synes ikke det er "klart" at hestene vælger den løsning

Jeg har overvejet at skifte over til equigard igen. Jeg skiftede til nuværende foder fordi det er biodynamisk osv osv... men prisen er den samme. Her får han 300g hvor han fik 1kg af equigard. Så på den måde vil han kunne få mere fylde af equigard og så fordelt over 3 måltider.

Vandrefold er ikke muligt da han er opstaldet og "legetøj" er han ligeglad med

• #9   12. aug Hvor meget motionere han i løbet af en uge, hvis jeg må spørge? Er det muligt at tilføre en smule halm som pille nippe aktivitet udover tildeling af hans wrap tre gange dagligt.
    Gider han bide i grene fra frugttræer som aktivitet ?

• #10   12. aug Intensiv træning 20-30 min og det skal ikke sættes mere op for han er kun 4 år

Kunne godt tænke mig til at han ville finde frugttrægrene spændende. Vil se om jeg kan få fat i nogle.

Halm er han ikke interesseret i. Han er vokset op med det som strøelse, så har aldrig villet spise det.

• #11   12. aug Nej du har helt ret, han skal ik trænes mere end det, jeg havde ik lige set hans alder min egen elsker at pille i grene fra pil eller frugttræer det er et forsøg værd på kedsomheden. Leger han med sine kammerater forøvrigt?

• #12   12. aug Tror ikke jeg har skrevet alder

Han har sin bedste ven på samme alder, som han leger med. Problemet er ikke kedsomhed tror jeg, men derimod at han har været vant til græs eller wrap ad libitum hele sit unghesteliv, og nu er han "pludselig" kommet på slankekur. Så tænker nærmere det er en stress situation han står i fordi han ikke har adgang til ubegrænset mængde mad.

• #13   12. aug Det tror jeg du kan kan ret i, det er en omvæltning at gå fra libitum til faste måltider

• #14   12. aug Præcis. For han får jo de minimum 6 kg wrap så ift ad libitum så sultes han jo ligenu, den stakkel. Men de fedtdepoter skal væk!

Kommentér på:
Slankekur og sandkolik