{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
455 visninger | Oprettet:

Kronisk gaffelbåndskade og tendens til forfangenhed! {{forumTopicSubject}}

Hmm ja..
Overskriften er sku ikke særlig opmuntrende!

Jamaica som jeg købte af en rideskole i marts mdr, fik jo konstateret en kronisk gaffelbåndskade på hendes venstre bagben.
Dyrlægen sagde at når den var så kronisk som dette, så ville det ikke give mening og begynde og behandle hende med noget.. Men nærmere lære Jamaica s grænser og kende, for hvor meget hendes ben vil kunne holde til ridemæssigt.
Spring er no-go, og galop foregår kun på en mark hvor det går lige ud ! Og ikke ret tit.

Hun får som oftest fri dagen efter når hun bliver redet for og skåne hendes ben mest muligt! Og hendes ridning består oftest af rideture og ikke ret meget baneridning.

Et andet problem hun har er at hun bliver utrolig let tyk, og hun har tendens til forfangenhed...!

Og når jeg snakker med folk angående hendes gaffelbånd skade siger alle: Eeej hvor træls, så skal hun stå stille i laaaang tid....
ja hvis hun kunne tåle dette gjorde jeg det skam, men for 2 mdr siden da hun var halt , stod hun stille i 3 uger, og var tæt på og blive forfangen, så det er ikke løsningen...

Pt har hun det fint mht hendes ben så længe jeg holder mig til små ture på hende..

Jeg fik en anden dyrlæge til og se scannings billederne, og han sagde også at skaden var helt sikkert kronisk og der var ingen ide og begynde og behandle på hende...!
Så igen det var og tage en føling på hende fra dag til dag...!

Nu er jeg nysgerrig, hvad havde i gjort med sådan en pony??

Forsætte som jeg gør? Eller sige farvel?

Dyrelægen sagde at han synes aflivning var alt for tidligt når hun jo som
Sagt har mange gode dage stadigvæk, men skulle der komme en "ny" ting eller blev hendes ben MEGET værre skulle man nok overveje hvad hesten var bedst tjent med

Kommentarer på:  Kronisk gaffelbåndskade og tendens til forfangenhed!
  • #1   10. aug Umiddelbart ville jeg aldrig ride på en hest med gaffelbåndsskade...
    Men, hvor gammel er skaden og kan det blive bedre eller er det så godt som det kan blive?
    Jeg ville gå ture med hende, start stille ud og øg tid hver 3-5 dag, helst på hårdt underlag, da blødt underlag i sådan et tilfælde ødelægger mere end det gavner!

Hvis hun ikke har ondt/ er generet af det og dr. dyr mener hun klarer den fint, så ville jeg give hende chancen.

• #2   10. aug Kom til mig, alle I med gaffelbåndsskader og jeg vil hjælpe jer Spøg til side, så mener jeg det faktisk, du skriver bare

• #3   10. aug Det skal lige siges at skaden mener dyrlægen er 1,5 år gammelt ca, og det vurdere han udfra arvævet der er der. Hvilket os passer godt over ens med hvornår hun startede med og blive halt på rideskolen!

Så skaden er ikke sket NU, det er bare først fundet ud af nu hvad der har været årsag til hun har været halt on and off på rideskolen hele tiden, og så har hun været halt 2 gange siden marts, men da jeg købte hende besluttede jeg mig også for at hvis hun blev halt hos mig skulle hun undersøges til bunds, for andet ville være synd for hende...

Så jeg spørger nok ikke rigtig efter behandlings muligheder for dem har dyrlægen sagt at det vil være spild af penge , dyrelægen sagde faktisk at det bedste ville være hvis jeg kendte en personligt med laser terapi der ville tage hende ind, så jeg ikke skulle betale for det , for han tvivlede på at det ville hjælpe hende når skaden er så gammel

Synes bare det er vildt alt håb er ude for hende ...
    dog er hun 15 år gammel så hun er ikke helt ung længere

• #4   10. aug Har sendt dig pb

• #5   10. aug Det var godt nok en træls kombination du er ude i med din hest

Gaffelbåndsskader er alt efter hvor de sidder, og hvordan de er helet op, selvfølgelig nogle trælse og langvarige skader - men ved korrekt opheling kan hestene fint fungerer også til ridning på højt plan.

Problemet er hvis der er opstået arvæv - især hvis skaden sidder højt oppe på bagbenet, hvor senen løber imellem to knogler, og der derfor i forvejen ikke er særlig meget plads. Kommer der arvæv i sådan et smalt sted, så vil der ved selv små overanstrengelser komme en irritation og derved hævelse i områder = smerte og halthed.

Så ved gaffelbåndsskader er det så vigtigt, at få ophelingen af senen i gang på en korrekt og skånsom måde lige når skaden opstår, for at undgå dannelse af arvæv, og herved have en chance for at få en ridehest ud af hesten igen. Hvis først arvævet opstår så har man de kronisk skadede heste.
    Og ja det tager mellem 6-18 måneder før man kan forventet senen er helet - omend den først da skal genoptrænes og styrkes efterfølgende - så det er langvarige forløb man skal igennem.

Hvis det var min pony, så ville jeg virkelig overveje, hvad det var jeg ville med at være hesteejer.
    Hun bliver aldrig en ridehest du kan forvente andet end lidt lette ture ud af, nu hvor skaden er gammel og kronisk - og hvor du som dyrlægerne siger må se hvad dagen i dag bringer.
    Har du en drøm om at spring, ride dressur ect, så synes jeg du skal sige farvel til hende, og få hende aflivet - hun er en ældre dame, som har levet et langt liv som rideskolepony,, og som du har forsøgt at “redde”.
    Det er ingen skam at stoppe og aflive, når det viser sig at en skade er kronisk og hesten kun kan rides ganske let - det er kun en skam at videresælge sådan en hest, så det er enten hos dig som pensionistpony eller aflivning.

Mvh Charlotte

• #6   10. aug Hej Charlotte.

Tak for din besked

Og du har nemlig ret i at hendes skade sidder højt oppe, og det var os det dyrelægen var inde på, at det er så dumt et sted skaden sidder eller rettere uheldigt sted

Mht mine drømme har jeg for 1 mdr siden købt mig en unghest på 4 år, som istedet skal være min ridehest, så den del er jeg kommet igennem hvad jeg gør der

Men mere om det er ok og lade Jamaica gå med den her skade?
    Jeg kan jo se hvor glad hun er hver dag og hvor meget hun elsker vores små ture sammen

Jeg kunne aldrig finde på og sælge hende videre, jeg har set grimme
    eksempler på folk der ikke har overholdt en hest skånehensyn, og det skal Jamaica ikke udsættes for !
    Hun har oplevet et hårdt nok liv!

Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg forventer i svarer mig, for jeg kan godt mærke at det med aflivning kan jeg bare ikke få mig til når hun fungere så fint pt....
    Dog bekymre det mig det med at hun har tendens til forfangenhed for hun må jo heller ikke rides for hårdt

Men ja måske jeg skal sige til mig selv at jeg giver det næste halve år og ser hvordan hendes ben er der, og så selvfølgelig ride hende så let som muligt og sørge for hun taber sig også

Det er sku en hårfin grænse og skal igennem

Pt står vi opstaldet ude og der er bare ikke mange muligheder mht og sætte hende på andre folde eller lign for at hun skal tabe sig , så krydser fingre for at vi får vores eget sted snart så jeg kan få lavet en lille jord fold til hende hvor jeg bedre kan styre hendes foderindtag...

• #7   10. aug Charlotte, bare fordi det er en gammel skade kan der sagtens gøres noget ved den. Kroppens strukturer om-moduleres hele tiden gennem den stress de udsættes for. Derfor kan bevægelse noget ingen andre terapier kan. Gennem positivt stress kan man modulere strukturerne og opbygge styrke i dem igen, øge elasticitet og hele brud.

• #8   10. aug
    Hvis den er i risiko for forfangenhed så kan det vel undgås ved at hesten holdes på jordfold og fodres efter det?

• #9   10. aug Krikken: jeg er fuldstændig enig med dig , men desværre er det ikke muligt der hvor jeg står og gøre dette

• #10   10. aug
    Hvis du ikke har mulighed for det eller at flytte hesten, så havde jeg aflivet dyret - det er ikke fair at lade en hest gå i konstant risiko for forfangenhed hvis den er kendt med at det er et problem, det er og gamble med dens liv. Hvor du kan ende med og aflive den pga. det - istedet for gaffelbåndsskaden.

• #11   10. aug Argh rolig nu, jeg forsøger jo ligesom
    Og motionere hesten i den grad hun kan være med til for at hun ikke får forfangenhed... Jeg står altså ikke bare og kigger på hende og tænker : værsgo og få forfangenhed...!

• #12   10. aug
    Heste der reagere på græs, reagere på det uanset om du motionere den herfra og til månen. Har man en hest der er EMS eller PPID kandidat og dermed mere følsom for sukkeret, så hjælper det ikke kun at motionere den. Men der skal ændres på dens miljø.

Satte jeg min på sommergræs så kunne jeg motionere hende så meget jeg ville, hun ville reagere på det i hovene uanset.

Det er netop der folk får problemer, når de tænker " argh, musse var forfangen sidste år, men nu er det ovre så hun kan godt komme på græs igen ".

Så muligt du forsøger at motionere en og holde det for døren, men er den en der reagere så duer det ikke.

Det er lidt som ikke at kunne tilbyde en astma hest de optimale forhold men give den en halv løsning.

• #13   10. aug Stald Phoenix - jeg er helt med på at alt i kroppen nedbrydes og genopbygges, og her er det ekstremt vigtigt at fx lige præsis seneskader får nok stress men ikke for meget stress under remodelering af skaden.
    Problemet er når der ikkesættes ind før der laves uhensigtmæssig arvæv. Har du først fået arvæv i en klump, så kan du muligvis med tiden mindske det lidt, men du vil altid have noget fortykket arvæv tilbage.

Og lige præsis de højtsiddende bagbens gaffelbåndsskader er problematisk til arvæv, fordi der ikke er plads i området til lidt hævelse. Det bliver meget nemt en ond cirkel, at lidt hævelse medfører en yderligere skanning af vævet pga pladsmanglen.
    Fx er gaffelbåndsskader andre steder ofte “nemmere” pga at en evt hævelse vil advare rytteren om, at tage det lidt med ro i genoptræningen, men det påfører ikke senen iltmangel og yderligere skade.

Generelt viser faglitteraturen, at de høje bagbensgaffelbåndsskade har en dårlig prognose for heling - men at hvis man får opheling uden arvæv, så bliver prognosen forholdsvis god. Problematikken er, at ofte opdager man ikke disse høje bagbensgaffelbåndsskade pga manglende hævelse og mangel på “voldsom halthed” - og derfor opdager man ofte først disse skader, når hesten bliver rigtig halt pga gentagne skader og kronisk skade - og deraf en dårlige prognose.

Theresa - jeg synes det er en rigtig god ide du har om, at have hende som hyggehest, og så tage det udfra hendes tempo. Og så nyd din unghest og den ridning du kan få der.
    Ingen tvivl om, at det er en drømmetilværelse for en tidligere rideskolepony at kunne få sit otium, som en som dig

Mvh Charlotte

• #14   10. aug Så længe min smed ikke kan se det i hendes hove , så er jeg ikke bekymret

Og jeg havde for 15 år siden en shetlænder /welsh blanding der også havde tendens til forfangenhed, hendes var så slemt til sidst at hun var så tynd og hun gik konstant på jordfold, og det var gået i hovene og der sagde både smed og dyrelæge stop...
    så tro mig , derud skal jeg aldrig igen, så jeg er skal OBS på hende her ikke ender i det samme...

Men med en sommer hvor der ingen græs har været og de har fået serveret wrap på et sølvfad, så er det svært og gøre andet end og motionere hende..
    For har haft diskussionen med opstalder om en evt jordfold og det kommer ikke til og ske... desværre!

Hun har været på stald om
    Natten i 14 dage og det hjalp os en hel del.. !

Men i det her stadie så afliver jeg hende altså ikke .!

• #15   10. aug Charlotte :

Præcis som du beskriver det, er præcis sådan min dyrelæge skrev til mig omkring Jamaica skade

Bare så synd for hende at rideskolen ikke fik hende undersøgt grundigt dengang, hun kunne virkelig være kommet langt indenfor dressur ja og spring også, hvis de havde fået hende undersøgt dengang ... men ja så havde jeg nok heller ikke fået tilbudt og købe hende for så havde de jo vist hvad behandling de skulle give hende og så havde Jamaica helt sikkert ikke opført sig så vild så hun måtte tages ud af rideskolen.. så ja...

Men så vidt jeg har forstået har de når hun har været halt givet hende ro i måske 3 uger, så har de taget hende ind i undervisning igen og konstaterer at nu var hun rengående og så har de trænet hende en smule op, og så har de brugt hende i undervisning igen, og her snakker vi også spring ... så bliver hun halt igen (selvfølgelig), og så starter det hele forfra igen... sådan har de gjort siden sommeren sidste år og frem til februar i år...
    ikke noget og sige til at skaden er blevet så "træls"...

Og ja hun har det som
    Blommen i et æg, og hun er blevet tjekket i hoved og røv og heldigvis er det bare den dumme skade der gør alt balladen

Kommentér på:
Kronisk gaffelbåndskade og tendens til forfangenhed!